Gå til innhold

ulåst barton 2800 m luftkjøling

Anbefalte innlegg

Jeg har en ulåst Barton XP2800+ cpu og et NF7-S v2.0 HK... Hvor langt kan jeg dra denne kombinasjonen med luftkjøling? (har TT Vulcano 11). Og hva bør jeg gjøre fpr å få dratt den så langt (tenker på volt o.l.)? Minnet er Geil PC3200...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt du får dratt den er vanskelig å si. Det er helt individuelt. Det er mange faktorer som spiller inn om du har fått tak i en god klokkechip eller ikke. (Hvor på waferen chippen din er fra, stepping osv, mye spekulasjoner inne i bildet også ;) )

Noen tips på veien. Ville ikke ha gått over 1,9V. Temperaturen på CPU burde være under 50 C*, og helst under 45 C* når du begynner å nærme deg gode klokkehastigheter.

Ved høyere temperatur har det lett for å bli ustabilt. Ville ha satt minnet på maks volt som HK vil gi: 2.9V og chipset på maks volt med en gang, så har du ikke så mye å forholde deg til. Heller prøve å trinne ned disse spenningene etterhvert.

Hvis jeg skal gjette så kommer du til ca. 2400Mhz eller noe i den duren. (F.eks.12 x 200.)

Endret av morcan
Lenke til kommentar

Kjører foreløpig på 11,5*200 med vcore på 1,8 og minnet på 2,8. Men da ligger tempen på 47... Burde jeg gi meg da eller prøve meg enda høyere?

EDIT: Kan jo bytte kjøler...

EDIT2: Noen som vet om et stresstest prog for å sjekke stabiliteten?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Ved høyere temperatur har det lett for å bli ustabilt. Ville ha satt minnet på maks volt som HK vil gi: 2.9V og chipset på maks volt med en gang, så har du ikke så mye å forholde deg til. Heller prøve å trinne ned disse spenningene etterhvert.

Ved 2,9 på minnet fikk jeg bare svart skjerm og måtte resette cmos...

Lenke til kommentar

Program for å teste stabiliteten: Prime95: Kan for eksempel lastes ned her

Klart du kan bytte kjøler, men jeg tviler på at du kommer så veldig mye lenger med en annen luftkjøler. Litt er det jo selvfølgelig å hente. Om det koster mer enn det smaker vil være et vurderingsspørsmål for deg. Med vannkjøling derimot. . .

Mulig at du sitter på en gullbarre av en Barton i og med at den ikke har låst multiplier.

Synes det høres rart ut at den lille økningen i spenning på RAM skulle ha forårsaket at du måtte resette BIOS, men det er inge fasit på det her. Min erfaring tilsier høyere volt på RAM så kommer man høyere i FSB. Vet at folk har voltmoddet det hovedkortet for å få 3,3V på RAM. Vel, så vet du i hvert fall hvordan man gjør det. Skal du ha maks ut av systemet ditt vil jeg tro at det ikke blir siste gangen :)

CPU'n din er sannsynligvis oppgitt til å tåle 85 C* så det er bare å prøve seg fram. Temperaturmålere viser forskjellig og kan ikke stoles blindt på.

Lenke til kommentar
ser ut som 11,5*200 er den magiske grensa... kom inn i windows på 12*200 men da restarta den rett etterpå, men skal mixe å trixe og se hva jeg får til...

Tror du må lengre opp med FSB. Jeg har faktisk hatt min XP2800+ helt opp i over 2,6ghz. Dette med åpent vindu, vinterstid og Thermaltake Xaser 11+ på full guff.

Lenke til kommentar

Hvordan hovedkort kjører du til din barton?

Jeg kjører Kt6 delta ikke helt klokkevillig, med andre ord så trenger jeg meg et nytt et men hvordan? har vert rundt og sett på det som er ute av motherboards men tilslutt vart jeg ærlig talt forvirra? er det noen gode hovedkort til klokking av barton eller?

takk for hjelpa

Sebastian

Lenke til kommentar
Hvordan hovedkort kjører du til din barton?

Jeg kjører Kt6 delta ikke helt klokkevillig, med andre ord så trenger jeg meg et nytt et men hvordan? har vert rundt og sett på det som er ute av motherboards men tilslutt vart jeg ærlig talt forvirra? er det noen gode hovedkort til klokking av barton eller?

takk for hjelpa

Sebastian

ABIT NF7 version 2 skal vere et veldig godt alternativ

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
L4r5: Får den ikke lenger enn 205*11,5.... da er det stopp. Da er den heller ikke særlig stabil. Klokket ned til 200*11,5 og da var den mye mer stabil, så jeg tenker det er der jeg kommer til å la den stå...

Hvilken instillinger hadde du på 200x11.5? Vcore? Chipset? etc...

har stortsett samme system som deg men får svart skjerm når æ har savet bios og pc`en re-starte.. da må æ resete bios via jumper.. når æ går under 12.5 på multiplier så blir d svart skjerm uansett om æ stille Vcore t 1.825v..

hadde vært enormt bra hvis du kunna gitt mæ ditt fulle oppsett.. gjerne bilde..

Lenke til kommentar
Hvilken instillinger hadde du på 200x11.5? Vcore? Chipset? etc...

har stortsett samme system som deg men får svart skjerm når æ har savet bios og pc`en re-starte.. da må æ resete bios via jumper.. når æ går under 12.5 på multiplier så blir d svart skjerm uansett om æ stille Vcore t 1.825v..

hadde vært enormt bra hvis du kunna gitt mæ ditt fulle oppsett.. gjerne bilde..

11,5*200 går fint å kjøre på 1,85 på cpu og 1,7 på chipset. I alle fall for meg. Hva som er anderledes hos deg vet jeg ikke. Kan bare være at jeg var litt mer heldig med prosessoren enn deg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...