Gå til innhold

Kutte ut fyrverkeri?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norske folket i toppform igjen nå ja. Fått litt blod på tann... "så klart vi må hjelpe til ved å kutte ned på det vi bruker penger på og gi en liten slant til kriserammede!

De som ikke synes det er jo helt dumme i hodet.. egoistiske sjeler er de, burde egentlig ikke få lov å leve her i landet.."

Idioti faktisk.. det er det det kalles. Og det er jævlig karakterisserende for nordmenn og, desverre. Det er jo litt av en prestasjon å se en sak fra to sider, det må jeg si, nesten så man må sette seg ned i godstolen sin å slappe av da ja. Det er hvertfall noe mange nordmenn ikke klarer. Virker som dem ser alt i svart-hvitt.

Selvfølgelig er det forferdelig det som har skjedd, selvfølgelig skal man støtte det, det mener jeg absolutt. Men hvorfor skal vi boikotte raketter på nyttårsaften for å doneredonere penger? Vi lever i et rikt land, de av oss som har rå til fyrverkeri har rå til å donere penger også. De som ikke har rå til begge deler har mest sannsynelig en stor glede av fyrverkeriet dersom de har lyst til å gjøre dette. La dem gjøre det! Ikke bebreid dem med et tonn dårlig samvittighet, de fortjener det ikke.

Hvor mange familier tror dere, som hadde brukt 1000kr på fyrverkeri og bestemmer seg for å droppe dette, gir alle de 1000kronene til de kriserammede?

Med min forholdsvis sunne fornuft så er det ikke så vansklig for meg å se at beløpet de hadde donert hadde blitt langt under 1000kr.

Så har vi nok en annen side av saken.. dette er bare for de med godt syn altså, begynner vel kanskje å bli litt for fargesprakende for den gjennomsnittlige nordmann men men. Fyrverkeriet kommer i veldig stor grad fra asia. Hjelper det å boikotte handelen med de siden de har vært igjennom en katastrofe?

My 2 cents, og "for the record" så har jeg støttet og gitt penger til de kriserammede OG jeg har tenkt å skyte opp fyrverkeri på nyttårsaften.

Lenke til kommentar

Synes det er litt freidig av våre høyt ansette *host* statsledere, som bevilger 100M og oppfordrer folket til å gi så det ljomer.

Sånt skal være frivillig, og med skatter, avgifter og oljefond skal det ikke være noe problem for staten å gi på vegne av det norske folk.

Så, Kjell Magne & CO, jeg oppfordrer dere til å gi. Både av den sveitsiske kontoen der alle de underslåtte millionene ligger, og av oljefondet.

Gi så det svir! 100M? Latterlig. 10Mrd? begynner å ligne noe.50Mrd? Storartet! Gå foran med et godt eksempel! Og ikke begynn med noe "men Sverige ditt og USA datt". Jeg bor ikke der. Jeg bor her, og jeg velger å klage.

Oljefondet ligger bare der for å sikre oss statusen som et "rikt" land. Greit nok, vi er rike. Men er vi virkelig rike?

Brenn.

Lenke til kommentar
Synes det er litt freidig av våre høyt ansette *host* statsledere, som bevilger 100M og oppfordrer folket til å gi så det ljomer.

Sånt skal være frivillig, og med skatter, avgifter og oljefond skal det ikke være noe problem for staten å gi på vegne av det norske folk.

Er det ikke frivillig? Shoit, jeg visste ikke at de har innført en tsunami-skatt! Trodde bare de oppfordret folk til å gi penger til ymse organisasjoner jeg.

:ermm:

Når staten skal betale "på vegne av" det norske folk så er det ikke lenger frivillig.

*hostmotsigelserharkhost*

Lenke til kommentar

Beklager. "Frivillig" var nok feil ord.

Poenget mitt er at Norge taklet denne katastrofen svært dårlig, og at jeg derfor blir irritert når folkene som er ansvarlig for dette faktisk går ut og FORSVARER seg mot fullstendig berettiget kritikk.

I tillegg har man oljepengene som aldri blir brukt til noe, selv ikke til å hjelpe i en krise av enorme dimensjoner.

Det er bare penger. Ikke dermed sagt at man skal tømme kassa for å redde et enkelt liv, men av og til må staten ta litt ansvar, og legge svada og pisspreik på hylla.

Si staten hadde tatt ut 10-50 milliarder kroner og brukt dem til å hjelpe folket i Indonesia og omegn.

Hadde folk blitt sinte, frustrerte, rasende? En del, helt sikkert. De bør tenke seg om.

Selv om en ussel prosent eller to (har ikke sjekket hvor mye totalen er på) av oljepengene blir borte, så vil ikke det gå utover noen personlig, med mindre staten bestemmer seg for at det skal det.

Og om de lar være å gi disse pengene, vil det virkelig komme ovennevnte sytepaver til gode?

Høyst tvilsomt.

Menmen. Så lenge vi er innbyggere i et av verdens rikeste land, så skal vi ikke klage. Samme f*** hva.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg har lest og hørt mye om at man bør kutte ut fyrverkeriet for å heller sende pengen vi ville brukt. Men da kom jeg til å tenke, blir ikke mye av fyrverkeriet som vi sender opp laget i noen av de landene som ble rammet av flodbølgene?

:hmm:

Hva er vitsen med det? Hvorfor ikke heller bare gi noen penger til det? Hva er vitsen med a kutte ut fyrverkeri? Skal vi ogsa ikke spise imorgen, og heller gi pengene vi ville brukt til ofrene? Skal vi ikke bruke bil imorgen, og heller gi pengene vi ville brukt pa det til ofrene? Blir bare for teit. Fyrverkeri har jo ingenting med denne hendelsen a gjore... Tapelig pafunn.

Gi om du skal gi. Ferdig med den saken.

Lenke til kommentar

kutt ned sier jeg, kutt ned alkoholen, kutt ned fyrverkeriet, kutt ned kutt ned, ikke fjern.

Blir seriøst irritert på norske politikere, oppfordrer på radioen at bedrifter skal gi 300 kr per ansatt, mens staten gir 25kr pr innbygger. Nei sleng i 10 mrd av de 1000+++ de har spart til olja tar slutt om 30-40-50-60-70 år og stå frem som et godt eksempel og fyr opp ovnen og gi mye mer (fant ikke ut) pr innbygger.

Lenke til kommentar
kutt ned sier jeg, kutt ned alkoholen, kutt ned fyrverkeriet, kutt ned kutt ned, ikke fjern.

Hvorfor det? Hvorfor kutte ned? Kan man ikke gjøre som man hadde tenkt og i tillegg gi penger?

Kollektiv boikott av nyttårsaften er noe skikkelig kødd, kan jo like gjerne sette bilen i garasjen et par månder og gi "bensin-pengen", kanskje vi skal lage en sånn side dere? Tror dere like mange støtter da? Bilen er jo strengt tatt ikke nødvendig for de fleste den heller..

TV'n da, eller godstolen som jeg snakket om i forrige innlegget mitt... den kan vi selge, eller kanskje bare kutte litt ned på godstolen? Selge den og kjøpe en kjøkkenstol istede.

Nei, moralen min er; folk må få gjøre som de vill, uten trusler om at det skal være flaut å sende opp raketter imorgen... Send opp raketter og støtt jeg ser ikke problemet som gjør at alle må kutte ned på det samme.

Når alle skal kutte ne dpå det samme så er det jo ikke annet det rammer enn mange tusen arbeidsplasser som går tapt og dermed familier som også kunne støttet med da ikke får mulighet til det. :nei:

Lenke til kommentar

Synes det er litt iøynefallende at det er akkurat fyrverkerisalget som skal rammest hardest. Å la det gå ut over noen hundre fyrverkeri-importører og mange flere forhandlere blir litt drøyt.

En "ikke kjøp alkohol til nyttårsaften, send penger til Asia"-aksjon ville vært mer naturlig, da alkhol egentlig er både unødvendig og giftig. Da hadde det gått hardere ut over staten (Vinmonopolet) rent finansielt, though folk hadde nok ikke synes dette var et like bra forslag, fyrverkeri er en ting, men ingen nyttårsfeiring uten alkohol.. ;)

Lenke til kommentar
Synes det er litt iøynefallende at det er akkurat fyrverkerisalget som skal rammest hardest. Å la det gå ut over noen hundre fyrverkeri-importører og mange flere forhandlere blir litt drøyt.

En "ikke kjøp alkohol til nyttårsaften, send penger til Asia"-aksjon ville vært mer naturlig, da alkhol egentlig er både unødvendig og giftig. Da hadde det gått hardere ut over staten (Vinmonopolet) rent finansielt, though folk hadde nok ikke synes dette var et like bra forslag, fyrverkeri er en ting, men ingen nyttårsfeiring uten alkohol.. ;)

Det er ikke bra forhandlere og importører som blir rammet! fyrverkeriet blir laget i Asia og derfor vil de og bli rammet av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er ikke bra forhandlere og importører som blir rammet! fyrverkeriet blir laget i Asia og derfor vil de og bli rammet av det.

Nåja, fyrverkeriet er vel allerede innkjøpt. Og neste år er allting glemt.

Lenke til kommentar

Krisepsykologer går ut og advarer mot å ikke kjøpe raketter. De mener at ikke Norge må stoppe opp og avbryte tradisjoner på grunn av en katastrofe.

De mener dette kan gå hardt ut over barn som allerede er vettskremte av alt de ser og hører på nyhetene, og det de kanskje trenger, er noe de kan holde fast til, og som de har gledet seg til, rakettene på nyttårsaften.

Nei, gi penger, det er jo vel og bra, men da bør dere også gi penger til andre hjelpeorganisasjoner som driver på med andre ting. Men å kutte ut rakettene fordi folk vil gi oss dårlig samvittighet, nei, det har jeg ikke troen på.

Lenke til kommentar

Er i prinsippet imot at man skal boikotte en næring som dette, som kun har denne ene uken i året de tjener penger. Men jeg er heller ikke noe spesielt for at vi skal sende opp så enorme mengder med fyrverkeri. Noen handler jo inn for tusenvis av kroner. Det tar liksom litt for mye av.

Jeg tror nok katastrofen vil dempe feiringen for mange i år, spesielt for de som er personlig berørt, men også for oss andre. Jeg kommer til å feire, med god mat og drikke, men det blir kanskje ikke like stemningsfullt som det pleier.

De fleste av oss har råd til å sende noen kroner til hjelpeorganisasjonene, og jeg håper alle gjør det! Staten bør også åpne mer på pengepungen.

Det jeg synes er litt skremmende er at denne katastrofen får så mye fokus at man glemmer mange andre aktualiteter, f.eks de millioner av mennesker som dør hvert år på grunn av sult og krig. De får fra før av alt for lite fokus mener jeg!

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Hvorfor skal fyrverkeribransjen sitte igjen med regningen? Og hvorfor er folk så samvittighetsfulle akkurat nå (Ja jeg vet, media)? Noen av dere har sikkert kjøpt et dyrt skjermkort eller noe annet dyrt som dere strengt tatt kunne ha klart dere uten. Tenk hvor mange barneliv i Afrika dere kunne ha reddet med disse pengene? Men det er kanskje ikke så viktig?

Det virker nesten som om massedød og katastrofer er noe nytt, vi har da tross alt sendt opp raketter for vanvittige beløp i en evighet, det er da ingen tvil om at disse pengene kunne vært brukt mer fornuftig? Dere som nevner folk som sender opp raketter for tusenvis av kroner; disse personene har sikkert råd til å sende noen kroner til Asia også. Eller må det være enten/eller?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

En kan ikke begynne og sammenligne fyrverkeri med alle andre produkter, fyrverkeri er et produkt som blir brukt en dag i året for og markere årets mest storslåtte fest. På denne dagen er det fortsatt 460 nordmenn som er samlet (skal en tro Thailands myndigheter er 80% av disse døde), samtidig som det er tusenvis av nordmenn som har opplevd deres mest traumatiske hendelse, for disse kan det være sårende og se at millioner forsvinner opp i himmelen. Dette var det norske synlige aspektet, i tillegg kommer de tusenvis i våre naboland som er samlet, personer fra hele verden har omkommet i katastrofen, mange venter fortsatt på svar, skal resten av oss da gjennomføre årets mest storslåtte fest? Pulverisere hundrevis av millioner i himmelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...