Gå til innhold

Nyttårsfeiring. Fest! fest. fest?

Anbefalte innlegg

Vi står alle ovenfor et nytt år, og jeg satser på at alle vet hvordan man skal starte dette nye året. Jess! Med en drabelig fyllekule, der bakfylla ihvertfall ikke har lagt seg før halveis in i det nye semesterett. Og når vi står ovenfor en slik fest av uante dimensjoner er det alltid mange spørsmål som melder seg. Spørsmål som som utfordrer ens normer og verdigrunnlag, og reiser moralske dilemaer som vil for alltid forandre ens syn på verden. Noen av disse spørsmålene vil jeg stille nedenfor go så senere svare på de og analysere de så godt jeg greier. Jeg oppfordrer samtidig alle andre til å komme med liknende problemstillinger og nøye gjennomtenkte svar, slik at det hele etterhvert kan utvikle seg til en eneste stor eksistensiell filosofisk debatt.

Problemstilling: Hvor tidlig skal man starte å drikke?

Dette er kanskje det viktigste man bestemmer seg for før en dag som denne. Og det er mange variabler som må oppveies å besvares før man kan ta et endelig svar. Ja til og med det endelige svaret må kanskje vike et par timer tilbake i tid på grunn av uforusette ting som skulle dukke opp som f. eks. å forsove seg. Etter mange helgers erfaring hvet jeg nå å ta høyde for å forsove segs, og det oppfordrer jeg dere til å gjøre også!

Til tross for det faktum at man har mange variabler i denne problemstillingen som kan besvares i andre problemstillinger, mener jeg likevell at det er denne problemstillingen som skal løses først, rett og slett fordi det gir et godt utgangspunkt løsning av senere problemstillinger.

Problemstilling: Hvor mange steder skal man være?

Dette er en veldig interesang problemstilling og kanskje den viktigste av alle. Likevell må den tas etter problemet med tidspunkt for drikkestart er løst, i og med at man må ha tid til å være på de gitte stedene man skal være pluss at transport fra og til kan også ta opp dyrebar tid. Kanskje det viktigste spørsmålet man må stille seg i forhold til denne problemstillingen er hvilken type transport man skal benytte seg av.

Endret av jjylf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å drikke seg fra sans og samling er det kun barbarer som gjør.

*prøver å huske sist jeg var enig med Pelsern*

:)

Dog, jeg ville byttet ut ordet "barbarer" med "svake mennesker". Forandrer man oppførsel etter noen halvlitere kan man ikke å drikke.

Lenke til kommentar

Og nordmenn.

Norske barbarer altså.

Kan du argumentere (utover den ganske meningsløse og ukorekte(kommer kanskje ann på hvordan man deffinerer en barbar) påstanden du kom med) at å drikke seg passe drita er negativt?

Det er irrasjonelt, ettersom det er skadelig på sikt, og ettersom man til en viss grad mister kontrollen over ens handlinger. Mitt inntrykk er at det stort sett er mennesker som ønsker å flykte fra virkeligheten som henfaller til rusmisbruk.

Agreed.

:thumbup:

(I prinsippet)

Men ikke i praksis? :whistle:

*prøver å huske sist jeg var enig med Pelsern*

Der satte du meg fast, gitt. :innocent:

Dog, jeg ville byttet ut ordet "barbarer" med "svake mennesker".

Tja.

barbar

2rå og usivilisert person

Jeg tror jeg har mine ord i behold.

Lenke til kommentar
Kan du argumentere (utover den ganske meningsløse og ukorekte(kommer kanskje ann på hvordan man deffinerer en barbar) påstanden du kom med) at å drikke seg passe drita er negativt?

Det er irrasjonelt, ettersom det er skadelig på sikt, og ettersom man til en viss grad mister kontrollen over ens handlinger. Mitt inntrykk er at det stort sett er mennesker som ønsker å flykte fra virkeligheten som henfaller til rusmisbruk.

Irrasjonelt? Hva er rasjonelt? Bruker du en eller anen form for logisk bevissetning for å komme frem til hva som er irrasjonelt for så å kunne dømme det å miste kontrollen over ens egen handlinger irrasjonelt. Ettersom det er min egen handling i stor grad av bevisthet det er mulig å drikke meg drita, så ser jeg ikke hvordan det kan være noe mindre rasjonelt enn å ikke gjøre det.

Hvis jeg deffinerer meningen med mitt liv som å ha det mest mulig morsomt og å være mest mulig lykkelig, mener jeg at handlinger som vil hjelpe meg å forfølge det målet vil være rasjonelle. Og i hvor stor grad jeg flykter fra virkeligheten har da heller ikke så mye å si da, i og med at det likegjerne kan gjøre meg mer lykkelig. Men uansett er j eg ikke helt enig din påstand om virkeligheten. Hvordan kan du bevise at jeg kommer lenger fra virkeligheten ved å være beruset. Siden vi ikke har en endelig objektiv oppfatning av virkeligheten, må alle virkeligheter være subjektive. Det betyr at min virkelighet er forskjellig fra din, og at jeg ved å være beruset ikke kommer lenger fra virkeligheten, men at jeg får en annen virkelighet!

Lenke til kommentar
snoooopey!

Det at du får en annen virkelighet er så, men du har i hvertfall mindre kontroll på dine handlinger, svekket konsentrasjonsevne etc. etc.

I følge statistikk har du også større sjanse for å skade dine medmennesker og deg selv.(selv om dette ikke behøver å gjelde akkurat deg)

Lenke til kommentar
snoooopey!

Det at du får en annen virkelighet er så, men du har i hvertfall mindre kontroll på dine handlinger, svekket konsentrasjonsevne etc. etc.

I følge statistikk har du også større sjanse for å skade dine medmennesker og deg selv.(selv om dette ikke behøver å gjelde akkurat deg)

Jeg tror ikke du helt leste mitt innlegg, eller ikke helt forstod det. Jeg sier ikke noe imot at jeg får svekket konsentrasjonsevne osv... Men jeg spør hva er galt med det så lenge jeg har det morsomt? Og jeg sier; ingenting er galt med det, det er akkurat derfor jeg drikker!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Guilty, as charged.

:w00t:

Kanskje hvis du gjor det hele tiden ja. Men en gang i maneden?

Er goy a flykte fra virkeligheten en gang i blandt. ;)

Lenke til kommentar

Dersom fylla en gang i mellom gjør ham glad, bør jjylf få ta seg en fyll inneimellom. Dersom han hadde blitt feit, avhenging, voldelig og blakk av fylla hadde den vel heller ikke brunget ham noen glede?

Alkohol er fint en gang i mellom.

Men til topic

Jjylf stilte noen dilemmaer i henhold til steder, samt tidspunkt for starting av alkoholinntaket.

Jeg mener at man bør begynne å drikke rett før middagen. Alkohol har en tendens til å skjerpe appetitten og har dermed en positiv effekt med tanke på utbyttet av måltiden. Drikke på dette gitte tidspunkt vil også føre til at man ikke drikker lenge på tom mage, noe som ofte fører til overstadig beruselse på et tidlig tidspunkt, framfor nytelse av smak og virkning.

Når det gjeller antall steder man besøker avhenger dette i starttidspunktet, ie tidspunktet for middagen. Dersom man spiser rundt klokken 5 vil man kunne ha en innholdsrik kveld.

Regnet med omtrentlige klokkeslett.

kl 17.00-19.00:Vorspiel m/Middag

kl 19.00-21.00: Vorspiel II

kl 21.00 - 03.00: (23.00) Fest I

(kl 23.00- 03.00: Evnt Fest II)

Nachspiel.

Du kan dermed besøke opptil 5 steder, men man må forutsette god tilgang på trasport eller evnt korte distanser. Immidlertid avhenger alt av kvaliteten til de ulike lokasjonene.

Dette er imidlertid basert på mine begrensede erfaringer, jeg lytter gjerne til flere forslag og meninger.

Godt nyttår

Jubelfest!

Hei.

Endret av Klassefest
Lenke til kommentar

Min erfaring er mer at folk tyr til alkohol og andre rusmidler for å få en opplevelse og for lettere å rive seg løs fra de "lenkene" man har angående hvordan samfunnet vil at man skal oppføre seg o.l.

Virkeligheten er like mye til stede om man er full eller edru. Men det er ikke sikkert personen er like mye til stede ;)

Mennesker har aldri og vil aldri ønske å hele tiden handle rasjonelt og være logisk. Da blir livet for kjedelig og forutsigbart.

Uansett hvor tåpelig det enn er.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...