EC Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 I tiden framover tar vi fram noen "oldies but goldies". Enkelte spørsmål går igjen og igjen på forumet, mens svar som oftest er å finne ved å titte litt på hva vi har syslet med de snart 5 årene vi har eksistert. Først ut i løypa er goopguiden. Den er ikke 100% oppdatert, men gir likevel svar på det meste. Du kan lese goopguiden her. God fornøyelse! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Er på tide... Ganske mange poster i uken om goop.. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hadde det vært mulig å legge til hvordan man legger på goop på en prosessor med "heat-spreader"? Bare ta noen bilder av hvor masse pasta man skal lagge på... Jeg har selv litt problemer med å beregne hvor masse som skal tas på A64 prosessorer! Lenke til kommentar
kverna Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 fint at dere henter denne artikkelen fra arkivet igjen! har vært mange spm om dette i det siste, var faktisk litt rusten selv Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Meget bra! Jeg må nok ta av kjøleren min snart for å rense den, og så får jeg vel legge på et lag med kjølepasta/goop. Lenke til kommentar
EC Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 Hadde det vært mulig å legge til hvordan man legger på goop på en prosessor med "heat-spreader"? Bare ta noen bilder av hvor masse pasta man skal lagge på... Jeg har selv litt problemer med å beregne hvor masse som skal tas på A64 prosessorer! Vi får se over nyttår om vi ikke får oppdatert den guiden litt. Er jo tross alt på høy tid! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Kjempefint at slike ting trekkes frem i lyset igjen! Spørsmålet om nettopp dette temaet er jo en gjenganger i forumet, så jeg gjetter på at mange vil sette pris på slike "remindere"! Lenke til kommentar
MoFFaSSa£ Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Flot at dere fant fram den guiden igjen. Må nok lese litt i den så jeg ikke dreper flere cpuer . Har bare drept en pga alt for mye goop, men det var nu bare en AMD 2000xp "Thorton". Fikk utrolig nok en ny en på garantien Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 hva bør jeg bruke for å spre goopen på cpuen hvis jeg ikke har skalpell ? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 mange sier kredittkort, og det funker jo fint det.. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Et eller annet kantete og stivt fungerer fint. Eller så kan du jo bare ta en liten dæsj på midten av kjernen og presse kjøleren på, funker det også. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 mange sier kredittkort, og det funker jo fint det.. var akkurat det jeg tenkte på VISA Lenke til kommentar
EC Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 "Whatever the future holds, the future takes VISA". Selv gjør jeg som følger: Legg en passende mengde goop midt på prosessoren. Ta en helt ny plastpose (brødpose, frysepose e.l.) og tre den på vrangen over hånden. Stram posen over en finger slik at den er helt glatt. Gni pastaen utover prosessoren (kun på core / IHS) Sett på kjøleren. Ved bruk av AS-5 er det lurt å varme opp pastaen først. Legg tuben i en plastpose og legg posen delvis ned i varmt vannbad. Etter 5-6 minutter har pastaen fått en fin konsistens, slik at den blir lettere å jobbe med. Og husk: Det er ikke slik at jo mer pasta, jo lavere temperatur! Det skal veldig lite til. Meningen med varmeledende pasta er at den skal fylle ut alle små hulrom mellom prosessor og kjøler, derfor trengs det særdeles lite av den. All pasta må "kjøres inn". Med det mener jeg at pastaen må ha noen timer (som regel rundt 50) før den har "satt seg". Derfor skal man se på temperaturen etter ca. 50 - 100 timers bruk før man sier noe om hvilke temperaturer man har oppnådd. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å la maskinen stå på i 50-100 timer sammenhengende. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Ok, takk for info EC, men hvor mye goop skal jeg bruke på en A64 som har ganske stor kjerne ? Endret 17. januar 2005 av 2mass Lenke til kommentar
EC Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Nok til at du får dekket IHS med et tynt lag. Når du har IHS på en CPU, dekker du hele IHS, ikke bare deler. IHS står for Integrated Heat Spreader. Altså varmespreder. Da vil du få mindre effekt dersom du ikke dekker hele IHS med pasta (gjentar: i et TYNT lag) enn om du bare dekker området over CPU'ens core. Muligens er dette ikke mulig å måle nøyaktig med "folkelige" måleinstrumenter, men slik er det. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Ok, takk for info EC, men hvor mye goop skal jeg bruke på en A64 som har ganske stor kjerne ? Om du legger på 2-3 små klumper der hver tilsvarer ca svovelen på en fyrstikk så holder det, dra det ut med en plastbit eller et gammelt kredittkort. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Ok, takk for hjelpen får AMD 3200+ Winchester, 1024MB OCZ ram, en Arctici Cooling freezer 64 og et Tt Tsunami kabinett i posten om noen dager Wee :D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå