smen Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg har hatt en Ram brikke i maskinen på 512MB PC3200 (CL2,5). har hovedkort Abit 7IC-G, etter det som står i manualen skal må jeg bruke to brikker, men har bare brukt 1. Kjøpte en 512MB, PC3200 (CL3), tenkte den passet rett inn, men neida, maskinen restarter seg omtrent der man skal logge inn på Windows. Noen ganger har den startet helt opp, men går i masse feil, og ingen ting er stabilt, også restarter den. kjører på 2,6 volt, standard, og CPU 2600 som standard, ikke gjort noe spesielt i Bios. Hva er feil, sjønner ikke noe av det, har prøvd alle kombinasjoner med Rammen, men slik som det står i boka at dem skal stå, i sokkel 1 og 3 så kjører den Dual Mode, er det riktig? Takker for alle tips. mvh smen Lenke til kommentar
gsn Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) kan være et problem med at det er forskjellige timings, dette kan du sette ned på chipset menyen i bios under dram settings, kan prøve å sette opp til cl3 hvis den står på 2.5, tror ikke det går og kjøre dual channel med 2 ulike minne brikker... Edit: Hvilket merke er det på brikkene ? Endret 30. desember 2004 av gsn Lenke til kommentar
smen Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Den ene er Twinmos, og den andre er Elixir. Prøvde å endre CAS Latency Time, manuelt til 3, men da ville ikke maskinen starte. Måtte resette bios for å komme igang igjen. Men Dual channal er ikke noe jeg velger, den bare kommer. Men får prøve en prikke i hver krets. og sette ned CL. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 hvor mange minne porter er det på hovedkortet ? hvis det er 4 porter så kjører 2 og 2 dual, dvs hvis du setter de som single kan hende problemet opphører ? kan vel hende du allerede har prøvd... Lenke til kommentar
smen Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Har 4 plasser, så setter jeg rammen i 1 og 3 så blir den dual, og låser seg. Setter jeg dem i 1 og 2 så står det ikke dual i oppstarten. Men maskinen låser seg. Prøver å endre, CAS Latency Time, men da skriker maskinen og vil ikke starte opp. Må ta ut batteriet og sette opp bios om igjen. Men har også andre verdier når jeg endrer det oppsettet til manuelt, kan noen av dem være feil. mvh Roger Lenke til kommentar
gsn Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 har du testet bare den nye brikken ? (måtte nesten spørre) Lenke til kommentar
smen Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Ja, begge fungerer helt fint vær for seg, brukte den aleine en hel kveld, så ikke noe feil med den. Men har vel en mistanke om at det er noe jeg gjør feil når jeg ikke får den ned til CL3. mvh Roger Lenke til kommentar
gsn Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Ned til cl 3 ? det blir vell opp ? det er om å gjøre å ha så lav cl som overhodet mulig, såfall vanligvis da dette gir bedre ytelse... Edit Hvis vi går ut i fra at det er timings som er problemet, så kan du sette i en brikke, og starte opp everest home edition (www.lavalys.com det er gratis) så kan du gå under menyen hovedkort og så minne, der vill det stå hva som er vanlige timings for denne brikken, så kan du gjøre det samme med den andre brikken, da kan du skrive ned disse tallene på en lapp eller noe så kan du se om det finnes en kombinasjon som matcher begge brikkene.. hvis du kan utelukke at det er timings som utgjør problemet så er det vell noe så kjedlig som at brikkene rett og slett ikke kan jobbe sammen og da aner jeg ikke hva du kan gjøre egentlig.. eventuel retur rett på den nye brikken ? Edit2 Hvis du fortsatt har retur rett på den nye brikken ville jeg send den til bake der du kjøpte den og heller kjøpe en av samme produsent og modell som den du allerde har, da skal det såfall være problem fritt og du kan bruke dual channel Edit3 Det blir mye edit når man er en smule trøtt ja.... hvor kjøpte du den nye brikken din ? kan nevne at jeg har en twinmos pc3200 cl2.5 og jeg kjører den på 2-3-2-6-1 smertefritt så den skal vell tåle litt av vært av timings ville jeg tro... Endret 31. desember 2004 av gsn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå