Gå til innhold

Ny CPU for 800MHz FSB på hovedkort med 533 FSB?

bjoernf

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny prosessor til mitt hovedkort, og tenkte på denne:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=123710&cks=PRL,

Det jeg lurer på er om det går på mitt snart 2 år gamle hovedkort (MSI (845PE)Max2), er det noen av dere der ute som kan svare på dette?

Går ikke for en fullstendig oppgradering i år eller til neste år, da det blir for dyrt, (ny socket, PCI-express, o.l.) og lurer da derfor om dette går.

BFen

Endret av bjoernf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hovedkortet i det hele tatt godtar CPU'en vil ihvertfall CPU'en kjøre kraftig underklokket (2,1GHz).

Du skriver ikke hvilken RAM du har.

Om du har PC3200 eller PC2700-RAM, hvorfor ikke bare spandere på seg et hovedkort, hovedkortet er allikevel noe av det billigste du kjøper i et system.

Om du skriver hvilken RAM og hvilket skjermkort du har blir det litt lettere å komme med råd.

Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål først: Det høres dumt ut å bytte ut prosessor og ikke hk når du har et så gammelt hk. HK koster vel litt over 1000 for et ok et. En grunn til å vente med HK kan jo eventuelt være støtte for S-ATA II, som fortsatt ikke er helt implementert. Min konklusjon er at jeg 1) ved dårlig råd: kjøper en socket 478- prosessor som du mener kan vare i to år, og venter noen måneder (men ikke mer, for da går de kanskje vekk fra markedet.?) med å kjøpe hovedkort. 2) ved god råd: bytter ut HK og prosessor samtidig. Da har du alternativene Athlon 64 socket 939 m/ nVidia4, og Intel socket 775.

Jeg lurer på dette med busshastigheten i prosessoren. Jeg har ikke overklokket før, og er ikke kjent med mange begreper. Beklageligvis må jeg si at jeg ikke har så lyst til å prøve heller med min stakkars dell-maskin. Men når det er sagt: Er det noen som kan forklare meg hvordan forskjellen på prosessorens busshastighet gir utslag i ytelsen? Er det en direkte sammenheng, slik som endrebjorsvik89 antyder, slik at prosessorens ytelse halveres dersom man kjører en FSB800-prosessor på et FSB400-hovedkort? (I tilfellet til trådstarter var det jo spm om 800-prosessor på 533-hovedkort.)

Jeg har selv et FSB400-hovedkort og skulle ønske å bytte prosessor, men på grunn av minnetypen er det vanskelig å bytte hk uten også å bytte minne. (RDRAM) Dersom det er en direkte sammenheng mellom ytelse og FSB-hastighet så vil jeg jo da ikke få noen ytelsesforbedring av å oppgradere fra P4FSB400 1.7 Ghz 256kb cache til P4 prescott FSB800 3.2 Ghz 2mb cache. Litt skuff..

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette for meg?

Lenke til kommentar

Litt uklart spørsmål, men allikevel:

En Intel-CPU som er beregnet på et hovedkort med 800"MHz" busshastighet (200MHz * 4 pga QuadDataRate) må ha 800MHz busshastighet for å oppnå full klokkehastighet. Klokkehastigheten til CPU'en er produktet av busshastigheten ganget med multiplikatoren i prosessoren.

La oss si at en Intel Pentium 4 3,2GHz 800FSB blir satt inn i et hovedkort som ikke støtter en bushastighet høyere enn 533"Mhz" (133MHz * 4). CPU'en har da en multiplikator på 16 (3200MHz / 200MHz) og med en busshastighet på kun 533"MHz" (133MHz * 4) vil CPU'en da kjøre på 133MHz * 16 = 2128MHz.

Om du tenker på ytelse ved økt busshastighet generelt så henger det sammen med at ved økt busshastighet (FSB) øker også minnefrekvensen, og sammen øker da dataflyten mellom alle komponentene ytterligere.

Si at vi har to CPU'er, en Intel Pentium 4 2,8GHz 533FSB og en Intel Penitum 4 2,8GHz 800FSB. Disse to har da samme klokkefrekvens, men den ene har 50% høyere busshastighet enn den andre.

La oss da sette opp regnestykkene, både minnebussen og FSB'en er 64 bit bred (sender eller mottar 64 bit pr. forsendelse), minnebussen er DDR (DoubleDataRate, Double = 2) mens FSB'en er QDR (QuadDataRate, Quad = 4), grunnhastigheten på FSB800 er 200MHz og på FSB533 133MHz:

FSB'en på FSB800: 200MHz * 4 * 64 bits = 51200 Mbits/sek = 6400 MByte/sek

FSB'en på FSB533: 133MHz * 4 * 64 bits = 34112 Mbits/sek = 4264 MByte/sek

RAM'en på FSB800: 200MHz * 2 * 64 bits = 25600 Mbits/sek = 3200 MByte/sek

RAM'en på FSB533: 133MHz * 2 * 64 bits = 17024 Mbits/sek = 2128 MByte/sek

Vi ser med én gang at et system med 800"MHz" FSB kan sende lengt mer data rundt i systemet og dermed oppnå en langt høyere flyt og mindre ventetid for ting som skal prosesseres i CPU'en.

Intel's NetBurst-arkitektur (Pentium 4-arkitekturen) tjener spesielt mye på høy databussbåndbredde.

Traff jeg spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar

i845pe er en veldig bra overklokker, har selv et i845pe hk og kan helt fint sette fsb'n til ca 160 mhz. Abit kom med et i845pe hk som var "garantert" å klare 200 mhz, så det burde være håp for å få kjørt cpu'n på mellom 80% og 100% av normal hastighet.

Vet ikke hvordan hk ditt takler prescott da..

Lenke til kommentar
i845pe er en veldig bra overklokker, har selv et i845pe hk og kan helt fint sette fsb'n til ca 160 mhz. Abit kom med et i845pe hk som var "garantert" å klare 200 mhz, så det burde være håp for å få kjørt cpu'n på mellom 80% og 100% av normal hastighet.

Vet ikke hvordan hk ditt takler prescott da..

i845PE støtter så vidt jeg vet ikke Rambus. Grunnen til at trygvan ikke vil skifte HK er vel pga. av at han ikke vil skifte RAM'en sin. Eller?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Endrebjorsvik89: Ja, du traff spørsmålet mitt. Takk for svar. :) Minner for øvrig om at dette spørsmålet var en diversjon fra trådstarters spørsmål.

Edit: Jeg vil ikke bytte HK på grunn av RAMen ja. Dessuten er jeg ikke sikker på hva slags formfaktor jeg har i Dell-kabinettet mitt. Tror derfor jeg venter med oppgradering til jeg kan kjøpe en hel maskin på nytt.

Det virker som at bjoernf i lys av informasjonen fra blackbrrd kan klare seg uten HK-oppgradering.

Lykke til. :)

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...