Gå til innhold

For all del, kjøp raketter i morgen!

Anbefalte innlegg

Synes denne boikottingen av raketter er fullstendig usmakelig.

Jeg er ikke helt sikker på hvem som startet dette, men etter at biskoper og samfunnstopper har stilt opp og støttet dette fult ut, har det tilsynelatende blitt almen oppfatning at raketter er "fy-fy". Planen er urettferdig og virker lite gjennomtenkt. De fleste har vel også blitt utsatt for SMS kjedemeldinger hvor det oppfordres til dette.

La meg bare understreke. Synes det er utrolig viktig at vi bidrar ved å gi penger til denne tragiske katastrofen, har selv vært med på å gi flere tusen.

Problemet ligger i at det rett og slett er utrolig urettferdig ovenfor fyrverkeri næringen. Man skulle tro at "landets ledende" gikk ut i media og oppfordret folk til å gi penger, ved feks å spare inn der det var mulig. Gjerne oppfordret folk til å kjøpe mindre denne nyttårsaften, det hadde vært fullstendig kurant. Tross alt, hvem har ikke råd til å gi litt ekstra til nødhjelp.

Men, istedenfor har man godt ut, valgt en næring, altså de som selger fyrverkeri, og sagt "DETTE kjøper vi ikke". Hvor er rettferdigheten? Istedenfor å oppfordre til at folk skal spare penger, har man valgt en liten og utrolig sårbar næring som har 70% av omsettningen sin i romjula og på nyttårsaften, og oppfordret til total boikott.

Jeg jobber rett ovenfor et fyrverkeri utsalg, og i dag leste jeg på et skilt der "Vi gir 10.000 til flod-ofrene". Disse stakkarane får heller ikke solgt noe fordi alle går forbi og rister på hodene ved synet av raketter nå, og likevel står de der og gir mer enn alle andre. Hva med alle andre bedrifter og organisasjoner? Er de frikjent for ansvarfølelse nå som man har funnet en syndebukk, en liten sårbar en, som tydeligvis skal ruineres på grunn av en kortenkt og urimelig kampanje.

http://www.raketthjelpen.com kan dere se hvor naturlig dette faller folk.

Men heldigvis er det noen som tenker mer rettferdig. Kom hjem og leste lokalavisa nå. Gleder meg at det er flere som har tatt initiativ til innsamlingaksjoner både for penger og tomflasker. Men overskriften på forsiden er fortsatt "Fyrverkeri bråk".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med hva du sier der. Selv har jeg gitt en del penger til ofrene etter flodbølgen, men jeg har også tenkt til å kjøpe raketter.

Det var faktisk faren min som begynnte å si at "jeg synes du burde gi alle pengene du skal bruke på raketter til flomofrene". Jeg gav en sum som jeg synes var passende, og det vil ikke si alle pengene jeg hadde.

En ting vi skal huske på: Det er fyrverkeri importørene som blir rammet, ikke de som selger dem (rimi, malingsutsalg, maxbo, plantasjen ETC.).

Å si at å sende opp raketter på nyttårsaften er et hån mot flodbølge ofrene er ganske dumt. De kunne spart seg. Jeg gidder ikke å sitte inne på nyttårsaften med hendene foldet og sørge. De får det ikke noe bedre av den grunn.

De pengene jeg bruker på fyrverkeri, er penger jeg ikke ville gitt bort til veldedighet uansett. Det er greit å gi sitt bidrag, sin støtte, men å forlange at folk skal gi alt de har tjent, er bare for dumt.

Hvis ingen hadde kjøpt fyrverkeri tror jeg ikke ofrene hadde fått det så mye bedre. Norge er et relativt lite, kjøpesterkt land, og jeg tror ikke at vi hadde gitt mer penger, hvis vi ikke hadde kjøpt fyrværkeri (hvis det f.eks hadde vært forbudt).

Lenke til kommentar

Støtter Goof.

Beklagelig at en såpass liten næring skal bli utpekt som syndebukk. Ser ikke det unaturlige i å droppe en pakke fyrverkeri for å gi litt ekstra til flomofrene, men det blir feil når autoriteter går ut i media og oppfordrer til noe så konkret om droppe fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Kommer ikke rakettene også fra østen? :hmm:

Jo, kan nok stemme at de blir produsert der, for et vestlig Europeisk firma, som igjen eksporterer det til norske butikker.

Men tror ikke de kommer til å ha så stor innvirkning på de. De produserer nok for firmaer verden over, og produserer sikkert masse annet også, det er nok heller firmaene her i vest som vil slite... fordi de ikke får solgt de varene de har fått de østlige landene til å produsere for dem. (eller noe sånt... er ikke sikker, men tror det er slik)

Lenke til kommentar

Treng ikkje boikotte raketter, blir ei usedvanleg kjedlig nyttårsfeiring. Og oppe i alt det negative burde i allefall små ungene få lov til å glede seg over noko i desse tider . Derimot kan ein kan kjøpe mindre mengde fyrverkeri, for her eg bur er det ofte oppskyting til kl 2 på natta.

Viss ein kjøper mindre og heller bruker noko av pengane til hjelpeorganisasjonar.

Lenke til kommentar

Tror nok de fleste folk i Norge har råd til både kjøp av raketter og

gi bort penger til katastrofen, uansett om det er viktigere å støtte

Katastrofen. Og det at mange er redde for å gå konkurs er trolig litt overdrevent føler jeg, for de fleste nordmenn kommer helt sikkert til å bruke nesten like mye på rakkterre som før. Og vist dette ikkje skjer så kan jo rakketselgerne alltids selge rakkettene sine til neste år.

Lenke til kommentar
Treng ikkje boikotte raketter, blir ei usedvanleg kjedlig nyttårsfeiring. Og oppe i alt det negative burde i allefall små ungene få lov til å glede seg over noko i desse tider.

Enig der. Jeg var hos en kompis av meg, da foreldrene hans bestemte seg for å ikke kjøpe raketter i år, skulle sett ansiktsuttrykket på hans 6 år gamle lillebror... fikk nesten lyst til å gråte selv :cry:

Lenke til kommentar
Treng ikkje boikotte raketter, blir ei usedvanleg kjedlig nyttårsfeiring. Og oppe i alt det negative burde i allefall små ungene få lov til å glede seg over noko i desse tider.

Enig der. Jeg var hos en kompis av meg, da foreldrene hans bestemte seg for å ikke kjøpe raketter i år, skulle sett ansiktsuttrykket på hans 6 år gamle lillebror... fikk nesten lyst til å gråte selv :cry:

Det går mest utover dei minste. Dette er ein dag som for dei er like store som bursdager og julekvelden.

Ein an ting er at eg _tvilar_ på at dei som boikottar fyrverkeri kjem til å gi like mykje som dei plar bruke på fyrverkeri uansett.

Lenke til kommentar

Fullstendig enig. Man gir penger fordi man vil. Det er staten som bør punge ut for dette. Greit at de oppskytningene kommunene har arrangert blir avlyst. La heller de pengene gå nedover, og ikke minst fortsette videre til Sudan, Sør-amerika og Østen på statens regning.

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...