Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan ha adsl OG kunne dele filer/spille på LAN?


Anbefalte innlegg

Hei.

Topic sier mye, men her er mer:

Oppsett:

Jeg har ett nettverk hjemme med 4 PCer koplet sammen med Helt vanlige TPer og med to switcher. Koplingen er etter det jeg klarer å forstå: Modemet -> Switch (er neste 100% sikker på at det ikke er en router!) -> to PCer + neste switch i garasjen , fra switchen i garasjen deles det til to PCer der ute. Det er telenor 768 linje inn.

Problemet:

Når jeg skal spille på nettverk finner ikke noen av PCene hverandre uten at jeg setter en IP og nettverksmaske på alle PCer som skal være med. Så kommer problemet, jeg får ikke surfet med de instilingene. Hvordan skal jeg kunne spille på nettverk, kunne overføre filer OG ha internett? :ohmy:

 

help..

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt opp og ned etter hvilken internettleverandør du har hvilken IP du skal bruke. Men du må sette samme nettmaske og IP-range på alle maskinene. F.eks. 255.255.255.0 som maske og 10.0.0.10, 10.0.0.20, 10.0.0.30, 10.0.0.40 på maskinene. Hvilken IP har adsl-modemet ditt? Sett maskinenes IP i samme range. Har modemet 192.168.168.1 så må du bruke 192.168.168.x med maske 255.255.255.0.

 

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar
Du trenger en ruter. Kobler du modemet rett i switchen, regner jeg med pc'ene får hver sin IP fra internettleverandøren din.

Har ikke no særlig erfaring med ADSL, men er det ikke som regel DHCP i de modemene? Burde funke rett ut av eska, men når det ikke gjør det, foreslår jeg det jeg skrev over her.

Lenke til kommentar

Hei,

 

beskrivelsen din forutsetter at jeg gjetter noe her / forutsetter at oppsettet er slik:

 

Alle dine pc'er mottar en "public" ip-adresse fra adsl-modemet ditt.

 

Da kan det godt hende at maskinene ikke finner hverandre - hvis du setter fast ip-adresse og nettverksmaske bruker du antagelig IP'er fra de "private" rangene (192.168.x.x eller 10.x.x.x) - er det korrekt?

 

Da vil du selvføgelig ikke komme ut på internett fordi modemet ditt må i så tilfelle "natte" (Network Address Translation) - det gjør den ikke hvis den deler ut offentlige adresser.

 

Enkleste måte å fikse dette på er enten å sette opp modemet som router (hvis mulig) og sette opp et "privat" LAN på innsiden eller å gå til innkjøp av en enkel bredbåndsrouter og koble slik "modem -> router -> 2 pc'er -> switch -> 2 pc'er til".

Lenke til kommentar
Du trenger en ruter. Kobler du modemet rett i switchen, regner jeg med pc'ene får hver sin IP fra internettleverandøren din.

Slik har jeg gjort det ja, men det forutser at du har innebygd router i modemt for ditt, noe som du høyst sansynligvis har.

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Du trenger en ruter. Kobler du modemet rett i switchen, regner jeg med pc'ene får hver sin IP fra internettleverandøren din.

Har ikke no særlig erfaring med ADSL, men er det ikke som regel DHCP i de modemene? Burde funke rett ut av eska, men når det ikke gjør det, foreslår jeg det jeg skrev over her.

kombinerte adsl-modem/rutere har NAT og DHCP. Gamle-modemene fra tele2 har vertfall ikke DHCP.

Lenke til kommentar
Du trenger en ruter. Kobler du modemet rett i switchen, regner jeg med pc'ene får hver sin IP fra internettleverandøren din.

Har ikke no særlig erfaring med ADSL, men er det ikke som regel DHCP i de modemene? Burde funke rett ut av eska, men når det ikke gjør det, foreslår jeg det jeg skrev over her.

kombinerte adsl-modem/rutere har NAT og DHCP. Gamle-modemene fra tele2 har vertfall ikke DHCP.

Kan se ut som om han trenger en router da.

 

172.16.x.x er forresten også privat hvis du vil ha en utradisjonell ip-range :p

Lenke til kommentar
det går jo også an, istede å kjøpe rute å kjøpe et til nettverkskort?? slik at internetten går igjennom den første pc'n først også sender videre internetten via det nye nettverkskortet.. : modem -> pc1 -> switch -> pc2 -> switch pc3 og 4 :roll:

 

bare et forslag?

da må vel den maskina som alt skal gjennom stå på 24/7?

Lenke til kommentar

Det var mer svar enn jeg hadd håpet på :D . Jeg er ikke hjemme før i morgen, men tror dere at den switchen som er nærmest modemet kan være en slags ruter? Jeg trodde nemlig ikke at det i utgangspunktet at det var mulig å dele internettet direkte ut gjennom en switch uten en router som kan "dele" signalene?

 

Hørte også av en kammerat av med at telenor gir meg to ip-adresser som pcene kaprer etter førstemann til mølla prinsippet?? Jeg syntes det hørtes skrudd ut for det er jo fire PCer som alle har internett... men jeg har jo for så vidt ikke teste ALLE samtidig... jeg vet ikke når folk bruker de forskjellige pcene så... vet at det går å surfe med to samtidig, thats for sure... det er de to i garasjen jeg teste samtidig. Men kan jeg surfe så har jeg ikke nettverk som PCene kan se hverandre fra..... :dontgetit:

 

Skal teste litt oppsett i morra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...