Gå til innhold

hvordan får jeg domene i HTML?

web maker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et domene er et domene - det finnes ikke spesielle domener for HTML. Dette har med grunnleggende oppbygging av internett å gjøre.

Et domene skal assosieres med en IP-adresse. For eksempel blir vg.no assosiert med 193.69.165.21. Det vil si at i stedet for å skrive «vg.no» kan du skrive 193.69.165.21 - det er simpelten det samme. Dette blir selvfølgelig gjort fordi det er mye lettere å huske «vg.no» enn å huske et opptil 12-sifret tall. Informasjonen om hvilket domene som skal assosieres med hvilken IP-adresse finnes i såkalte DNS-servere. Når du skriver et domenenavn i adresselinjen i nettleseren din, er det altså DNS-serveren som finner ut hvilken server du skal til. DNS-servere blir som regel driftet og vedlikeholdt av ISP'er - internettilbydere (for eksempel Telenor).

Ja - det koster penger å få opprettet et domene. For et com/net/org-domene snakker vi om rundt 120 kroner i året. Skal du ha .no-domene, må du etter hva jeg vet være listet opp i brønnøysundregisteret på en eller annen måte. Det koster rundt 800 kroner i året å ha et .no-domene.

Foruten et domene, må du ha en server å legge nettsidene dine på. For den saks skyld, kan du godt lage en webserver selv, som kan stå hjemme i stua di, men jeg vil si at dette vil være en dyr og som oftest dårlig løsning. Jeg vil heller råde deg til å bruke bedrifter som har spesialisert seg på området. De vil (forhåpentligvis) sikre deg et stabilt tilbud.

Her kan du se Marvils tråd om området, der han har laget en liste med forskjellige bedrifter som tilbyr «hosting» (serverplass).

De fleste av disse bedriftene tilbyr pakkeløsninger, der du kjøper domene og serverplass i én pakke. Dette gjør alt mye mer lettvindt, og bedriften vil gjøre nesten alt for deg.

Lenke til kommentar
Hjemmesiden må du lage selv ;)

Litt pirk, de fleste webhost-firmaene har mange ekstrating på sitt cpanel (som jeg har i mitt tilfelle) der du kan velge ferdigsider, templates, forum ++ helt gratis så trenger du bare å forandre innholdet på templaten, men det er jo selfølgelig best å lage sin egen side, selvgjort er velgjort ;)

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Domene er selve adressa, som www.hvasomhelst.com

Så er det slik at "hvasomhelst.com" er domenet "com" er toppnivå-domenet (TLD - top level domain) og "www" er eit subdomene. "www" er eit subdomene akkurat som f.eks "test" i test.hvasomhelst.com, men "www" er blitt standard-subdomenet for webservarar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...