web maker Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hvordan får jeg et domene i HTML, jeg er nybegynner så jeg veit ikke så mye. Koster det penger? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) for å å et domene, må de kjøpe et... skjønner at du er nybegynner går nok ikke ann å lage et domene med html www.servetheworld.com eller www.domeneshop.no Endret 30. desember 2004 av chs89 Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Et domene er et domene - det finnes ikke spesielle domener for HTML. Dette har med grunnleggende oppbygging av internett å gjøre. Et domene skal assosieres med en IP-adresse. For eksempel blir vg.no assosiert med 193.69.165.21. Det vil si at i stedet for å skrive «vg.no» kan du skrive 193.69.165.21 - det er simpelten det samme. Dette blir selvfølgelig gjort fordi det er mye lettere å huske «vg.no» enn å huske et opptil 12-sifret tall. Informasjonen om hvilket domene som skal assosieres med hvilken IP-adresse finnes i såkalte DNS-servere. Når du skriver et domenenavn i adresselinjen i nettleseren din, er det altså DNS-serveren som finner ut hvilken server du skal til. DNS-servere blir som regel driftet og vedlikeholdt av ISP'er - internettilbydere (for eksempel Telenor). Ja - det koster penger å få opprettet et domene. For et com/net/org-domene snakker vi om rundt 120 kroner i året. Skal du ha .no-domene, må du etter hva jeg vet være listet opp i brønnøysundregisteret på en eller annen måte. Det koster rundt 800 kroner i året å ha et .no-domene. Foruten et domene, må du ha en server å legge nettsidene dine på. For den saks skyld, kan du godt lage en webserver selv, som kan stå hjemme i stua di, men jeg vil si at dette vil være en dyr og som oftest dårlig løsning. Jeg vil heller råde deg til å bruke bedrifter som har spesialisert seg på området. De vil (forhåpentligvis) sikre deg et stabilt tilbud. Her kan du se Marvils tråd om området, der han har laget en liste med forskjellige bedrifter som tilbyr «hosting» (serverplass). De fleste av disse bedriftene tilbyr pakkeløsninger, der du kjøper domene og serverplass i én pakke. Dette gjør alt mye mer lettvindt, og bedriften vil gjøre nesten alt for deg. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Domene er selve adressa, som www.hvasomhelst.com Webhotellet er der du lagrer HTML-filene dine og andre filer. Som oftest kjøper du et domene og et webhotell i samme slengen. Hjemmesiden må du lage selv Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Hjemmesiden må du lage selv Litt pirk, de fleste webhost-firmaene har mange ekstrating på sitt cpanel (som jeg har i mitt tilfelle) der du kan velge ferdigsider, templates, forum ++ helt gratis så trenger du bare å forandre innholdet på templaten, men det er jo selfølgelig best å lage sin egen side, selvgjort er velgjort Endret 31. desember 2004 av Equerm Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Domene er selve adressa, som www.hvasomhelst.com Så er det slik at "hvasomhelst.com" er domenet "com" er toppnivå-domenet (TLD - top level domain) og "www" er eit subdomene. "www" er eit subdomene akkurat som f.eks "test" i test.hvasomhelst.com, men "www" er blitt standard-subdomenet for webservarar. Lenke til kommentar
TorS Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Så vidt jeg vet er ikke www et subdomene, men en vert. Så i addressa www.vg.no vil vg være domenet, no er toppleveldomenet, og www verten der websida ligger på. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 vil vg.no mangle vert da, eller? Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hmm, sikkert. Det er jo noen sider som ikke virker om du ikke har "www" selv om de fleste gjør det. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Nei, det er riktig det objorkom hevder. "www" er et subdomene som er blitt standard (tror det var obligatorisk før, men det er vel ikke det nå lenger), og det peker stort sett alltid til hoveddomenet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå