Pug Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hva er aldersgrensen på den typen vodka? Er den 18 eller 20? Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Tror det er 20 Det eneste jeg husker å kunne få kjøpt da jeg ble 18 var øl, rusbrus og vin. Btw, vodka på 20,9%? Litt weak da Lenke til kommentar
Pug Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Tror det er 20 Det eneste jeg husker å kunne få kjøpt da jeg ble 18 var øl, rusbrus og vin. Btw, vodka på 20,9%? Litt weak da Ja, grunnen til det er jo nettopp fordi jeg tror det da blir 18-års aldersgrense istedet for 20 (Sterkvin istedet for brennevin) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Dessverre, tror det var ideen bak produktet sånn fra starten av. Men, så har det seg sånn at den norske loven igjen brillierer. Den blir regnet som sprit grunnet at den er brygget som det. At den etterpå har blitt fortynnet ned til vinnivå er irrelevant. 20 års aldersgrense. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 du kan kjøpe vin på 22% som 18åring men ikke irish cream på 17% Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hva slags Vodka inneholder så lite alkohol? Det er jo nesten på grensen til svindel! Uansett må du nok være 20 for å kjøpe uansett fordi det er brennevin. Det var/er(?) jo slik med enkelte typer rusbrus også, lavt alkoholnivå men 20 års aldersgrense for måten den var produsert på. Lenke til kommentar
Lantador Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 du kan kjøpe vin på 22% som 18åringmen ikke irish cream på 17% det er fordi vin er et jæringsprodukt, mens Irish Cream er sprit. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 vet det men det er fremdeles über teit, syns faktisk det er veldig rart at man deler det opp i det hele tatt alkohol er alkohol spiller ingen rolle om det er sprit eller vin Lenke til kommentar
Feh Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Loven er definert slik (ikke ordrett): Alt som er definert som BRENNEVIN har 20 års aldergrense (uavhengig av %) Alt som IKKE er definert som BRENNEVIN (dvs, Øl, Vin, Fruktvin (cider o.l), Sterkvin etc.) og har alkohol % på over 2,5% inntill 22% har 18 år aldersgrense. kilde: www.lovdata.no Edit: Ordrett: Lov om salg, skjenking og utlevering: Salg, skjenking eller utlevering av brennevin må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av annen alkoholholdig drikk må ikke skje til noen som er under 18 år. Definisjon: Med vin forstås drikk som er laget av druesaft ved alkoholgjæring, herunder vin tilsatt tilvirket alkohol (sterkvin). Likt med vin regnes a) drikk som er laget av frukt, bær, plantesaft eller honning ved alkoholgjæring uten tilsetning av tilvirket alkohol, og b) annen alkoholholdig drikk under 22 volumprosent som ikke regnes som øl eller brennevin etter paragrafen her. Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter, og som ikke er vin. Enhver drikk som inneholder mer enn 22 volumprosent alkohol regnes som brennevin. Dermed: Vodkaen du snakker om, får aldersgrense 20, fordi den blir definert som brennevin av den norske lov. Det er fordi: les punkt a). Vodka er laget av sprit, og er ikke et gjæringsprodukt. Endret 30. desember 2004 av Feh Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det var vell derfor det meste av rusbrus før va 20 år grense på, fordi det var spritbasert. Men blir f.eks Smirnoff Ice gjæret nå? Lenke til kommentar
moray Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Kalinka 22 blant annet inneholder mindre enn 22%. Før var det slik at man kunne spare noe avgift til staten ved å kjøpe dette. Da kostet en halvliter ca 70,- hvis jeg ikke husker feil. 298,- literen (kalinka) for 37,5% 218,- kr literen (kalinka) for 21.9% Blitt dyrere, gitt. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 37% Kalinka 70 cl koster 208,90,- på polet nå... Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Den cideren vi fikk for noen år siden ble jo også definert som sprit/rusbrus. Og fikk 20 års aldersgrense og ble dermed tatt ut av produksjon. Det var fordi den var tilsatt sprit, istedenfor å la gjæringen lage alkoholen. Det er derfor jeg også synes cider smakte best før i tiden, den var litt friskere da. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Cider smaker dritt om dagen... alkoholsmaken ved gjæring smaker kvalmt, mens smaken av destillert sprit ikke smaker noe som helst (som regel). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg trodde det var 21 år på brennevin jeg Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det var vell derfor det meste av rusbrus før va 20 år grense på, fordi det var spritbasert. Men blir f.eks Smirnoff Ice gjæret nå? Produkter med sprit som har alkoholinnhold på 4,7% eller mindre kan selges til de på 18. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hva slags Vodka inneholder så lite alkohol? Det er jo nesten på grensen til svindel! er blanda ut vel.. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hva slags Vodka inneholder så lite alkohol? Det er jo nesten på grensen til svindel! Uansett må du nok være 20 for å kjøpe uansett fordi det er brennevin. Det var/er(?) jo slik med enkelte typer rusbrus også, lavt alkoholnivå men 20 års aldersgrense for måten den var produsert på. Jepp.. Bacardi Breezer fikk jo plutselig 20 års grense... Den Vodkaen hørtes litt utvanna ut da.. Men hadde sikkert funka delvis.. Dumt med disse reglene.. hehe.. Et og et halvt år igjen bare da.. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Er riktig det. Sprit med alkoholprosent under 4,7% er 18 årsgrense... Er den 5,4% rusbrusen som fikk 20 årsgrense, merk det... Lenke til kommentar
Jan Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 De der Vodka Ice da? Er jo sprit i de? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå