Gå til innhold

Aldersgrense på 20,9% vodka? 18 år?

Pug

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det er 20 :hmm: Det eneste jeg husker å kunne få kjøpt da jeg ble 18 var øl, rusbrus og vin. Btw, vodka på 20,9%? Litt weak da :p

Ja, grunnen til det er jo nettopp fordi jeg tror det da blir 18-års aldersgrense istedet for 20 (Sterkvin istedet for brennevin)

Lenke til kommentar

Dessverre, tror det var ideen bak produktet sånn fra starten av. Men, så har det seg sånn at den norske loven igjen brillierer. Den blir regnet som sprit grunnet at den er brygget som det. At den etterpå har blitt fortynnet ned til vinnivå er irrelevant. 20 års aldersgrense.

Lenke til kommentar

Hva slags Vodka inneholder så lite alkohol? Det er jo nesten på grensen til svindel! :p

Uansett må du nok være 20 for å kjøpe uansett fordi det er brennevin. Det var/er(?) jo slik med enkelte typer rusbrus også, lavt alkoholnivå men 20 års aldersgrense for måten den var produsert på.

Lenke til kommentar

Loven er definert slik (ikke ordrett):

Alt som er definert som BRENNEVIN har 20 års aldergrense (uavhengig av %)

Alt som IKKE er definert som BRENNEVIN (dvs, Øl, Vin, Fruktvin (cider o.l), Sterkvin etc.) og har alkohol % på over 2,5% inntill 22% har 18 år aldersgrense.

kilde: www.lovdata.no

Edit:

Ordrett:

Lov om salg, skjenking og utlevering:

Salg, skjenking eller utlevering av brennevin må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av annen alkoholholdig drikk må ikke skje til noen som er under 18 år.

Definisjon:

Med vin forstås drikk som er laget av druesaft ved alkoholgjæring, herunder vin tilsatt tilvirket alkohol (sterkvin). Likt med vin regnes

a) drikk som er laget av frukt, bær, plantesaft eller honning ved alkoholgjæring uten tilsetning av tilvirket alkohol, og

b) annen alkoholholdig drikk under 22 volumprosent som ikke regnes som øl eller brennevin etter paragrafen her.

Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter, og som ikke er vin. Enhver drikk som inneholder mer enn 22 volumprosent alkohol regnes som brennevin.

Dermed: Vodkaen du snakker om, får aldersgrense 20, fordi den blir definert som brennevin av den norske lov. Det er fordi: les punkt a). Vodka er laget av sprit, og er ikke et gjæringsprodukt.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Kalinka 22 blant annet inneholder mindre enn 22%.

Før var det slik at man kunne spare noe avgift til staten ved å kjøpe dette. Da kostet en halvliter ca 70,- hvis jeg ikke husker feil.

298,- literen (kalinka) for 37,5%

218,- kr literen (kalinka) for 21.9%

Blitt dyrere, gitt.

Lenke til kommentar

Den cideren vi fikk for noen år siden ble jo også definert som sprit/rusbrus. Og fikk 20 års aldersgrense og ble dermed tatt ut av produksjon. Det var fordi den var tilsatt sprit, istedenfor å la gjæringen lage alkoholen.

Det er derfor jeg også synes cider smakte best før i tiden, den var litt friskere da.

Lenke til kommentar
Hva slags Vodka inneholder så lite alkohol? Det er jo nesten på grensen til svindel! :p

Uansett må du nok være 20 for å kjøpe uansett fordi det er brennevin. Det var/er(?) jo slik med enkelte typer rusbrus også, lavt alkoholnivå men 20 års aldersgrense for måten den var produsert på.

Jepp.. Bacardi Breezer fikk jo plutselig 20 års grense...

Den Vodkaen hørtes litt utvanna ut da.. Men hadde sikkert funka delvis..

Dumt med disse reglene.. hehe.. Et og et halvt år igjen bare da.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...