Gå til innhold

Problem med USB port i min gamle bærbare PC

hotstepper

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at USB porten i den gamle bærbare PC'n min er ikke USB2. Skal jeg da gå ut i fra at den er USB (1) ?? Installerte nettop Windows 2000 Pro på PC'n.

Trenger jeg da en driver til selve USB1 porten? Isåfall, hvor finner jeg dette?

Porten virker relativt død.. Hvordan kan jeg sjekke at den virker? Kan den være helt kaputt (USB porten altså) ?

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er USB 2.0 så er det enten USB1.0 eller USB1.1 Begge fungerer like tregt og på samme måte, men 1.1 har vist fått en eller annen bugfiks. Hvis PC'n er fra etter ca 1999 så tipper jeg det er USB1.1 og ikke USB1.0

USB-porten trenger normalt ikke noen driver selv. Driveren følger med hovedkortdriveren eller så finner windows en egen driver til USB'en. På noen PC'er går det an å slå av USB-portene i bios så du kan sjekke at den ikke er slått av der.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

PC'n er fra før 1999, så da er det sikkert USB 1.0 jah.

Hvordan går jeg i BIOS å sjekker at USB-porten ikke er slått av? :blush:

For øvrig så virket ikke USB-porten før heller, da jeg kjørte Windows NT Pro på den. Derfor kan jeg kanskje trenge en driver til den? Er det i det hele tatt mulig å få tak i en driver til bare USB 1.0 port?

Lenke til kommentar
Hvordan går jeg i BIOS å sjekker at USB-porten ikke er slått av? :blush:

Det varierer litt fra merke til merke, men det mest normale er å trykke del-tasten i sekundene etter at du har skrudd på PC'n på knappen. Hvis ikke det fungerer så kan du prøve Esc eller F10 eller F1 eller F2 eller Shift+F10. Etter å ha prøvd alle disse mulighetene så tror jeg du 95% sikker har kommet inn i bios. Hvis du ikke får til så fortell hvilket merke PC'n er og hvilken modell. Kanskje noen her på forumet vet hvilken tast som skal trykkes.

For øvrig så virket ikke USB-porten før heller, da jeg kjørte Windows NT Pro på den. Derfor kan jeg kanskje trenge en driver til den? Er det i det hele tatt mulig å få tak i en driver til bare USB 1.0 port?

Jeg tror ikke NT støtter USB i det hele tatt. Windows 2000 støtter USB, men jeg lurer på om du ikke må ha SP1 før USB-portene blir oppdaget. (eller var det USB2?, det husker jeg ikke)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Merket nå til min store forbauselse at under formaterings/installasjon av nytt OS-prossessen lyste den lille lampa på en USB-minnebrikke jeg hadde plugget inn. Dette betyr at den har kontakt med maskinen. Problemet er at den sluttet å lyse når jeg var ferdig med installasjonen (Windows 2000 Pro forøvrig), og alt var som før.. dødt..

Noen som vet hvorfor kontakt oppsto mellom maskin og USB-enhet bare under installasjonsprossessen og ikke etterpå ???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...