Gå til innhold

Erfaringer med seriell til USB ?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et Sunsway USB Seriell port adapter for å kunne sende NMEA-data fra en GPS til en bærbarPC som bare har USB porter. Men, jeg får ikke tak i dataene. Jeg er ganske sikker på at data sendes ut av GPSen for jeg kan ta de imot på en stasjonær PC med vanlig com-port. (uten bruk av adapteret) Er det slik at adapter-driverne oppretteter en virtuell comport - com4 når jeg plugger inn på USB-porten? Er det mulig å se i f.eks. windows vilken port dataene blir sendt over ? Hvordan får jeg tak i dataene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal fungere helt fint det. Jeg gjør det samme på jobb, men der trenger vi en egen driver til enheten/kabelen som gjør at windows oppdager den som en ny com-port. Åpne hyperterminal og åpne en ny kobling for å se om com-porten dukker opp der. Husk riktig innstillinger på porten også, jeg bruker 9600 8N1 uten flowcontrol.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill! Det hjalp meg et stykke videre. Jeg er SÅÅÅÅ nære, men ikke helt i mål. Jeg vet jeg har installert drivere til adapteret som ser ut til å funke. Ser det i Enhetsbehandling og får beskjed om OK installasjon når jeg plugger inn USB-kabelen i PCen.

Jeg har også startet Hyperterminal og startet en ny oppkobling der. Jeg kan velge COM3 og COM4. (har 2 stk USB-innganger på PCen). Samme hvem jeg velger så får jeg koblet opp. Hvis jeg trekker ut USB-ledningen og prøver å koble opp på nytt finner jeg bare COM3. (i tillegg til 2 andre valg).

Jeg tror også jeg har de samme innstillinger for GPS output og COM-input, altså 9600-8-1-N.

Er det slik at det skal komme strømmende data fra GPSen inn på vindu i Hyperterminal ?

Finnes det noe lett tilgjengelig GPS-lese-program som jeg kan prøve ut på?

(Mitt program får fortsatt altså ikke tak i dataene)

Lenke til kommentar

At hyperterminal sier du får koblet opp betyr egentlig bare at den klarer å ta i bruk com-porten du valgte, uavhengig om det er en gps på den eller ikke. Forstår ikke helt at du får to COM-porter hvis det ikke finnes com på laptop'en fra før. Er du sikker på at du ikke har en COM-port i en multiconnector (eller hva det heter) bak på pc'en? For du har vel bare èn usb2serial kabel? At du har to usb-innganger på pc'en har ikke noe å si. Siden COM4 bare finnes mens kabelen er plugget i ville jeg valgt å bruke denne (da må jo dette være com-porten som er assosiert med kabelen).

Hva slags GPS har du? De GPS'ene jeg har vært borti har alle sammen sendt NMEA'strenger en gang i sekundet som standard-konfigurasjon. Altså skal det, som du sier, komme data strømmende inn på porten med et intervall på ett sekund. Merk at dette er en-veis kommunikasjon fra GPS til PC. Å sende data fra PC til GPS benyttes som regel bare for å konfigurere GPS'en.

Hyperterminal skal fungere fint for å lese dataene, du trenger ikke noe annet program for å sjekke om det kommer data fra GPS'en. Prøv litt andre innstillinger på porten, f.eks. 4800 istedenfor 9600 (noen GPS'er har dette som standard). Husk å sett flow control til none (hvis du ikke har en mer avansert GPS da).

Håper dette hjelper deg litt på vei! :)

Endret av 4WheelDrive
Lenke til kommentar

Sitter fortsatt fast.

COM-portene er OK, tror jeg. Det kom opp en COM5 når jeg byttet til den andre USB-kontakten. COM3 er antagelig som du skriver noe annet, kanskje docking-kontakten.

GPSen og NMEMA output derfra er også OK, tror jeg. GPSen er en Trimble GeoExplorerCE der jeg kan kontrollere NMEA-output gjennom programmet GPS Connector på windowsCE.

Når jeg kobler opp GPSen til min stasjonære PC via nullmodemkabel til ordinær COMport, går alt som smurt. Dvs. NEMA-strengene tikker fortløpene inn på Hyperterminal.

Jeg har forsøkt like og ulike innstillinger på comporter, gps og hyperterminal uten å lykkes.

Synes dette er rart. Hvis jeg skal komme opp med noen mer eller mindre ville misstanker, tenker jeg på følgende:

a) For å kunne koble USB-Seriellport adapteret til GPSen benytter jeg en kjønnsvender. Skulle ikke tro det har betyning, men kjønnsvenderen trenger jeg ikke når jeg bruker nullmodemkabelen til bordPCen.

b)Når jeg startet Hyperterminal første gang var det noen valg mellom bla. tone og puls. Det er mulig jeg valgte tone på den ene maskinen og puls på den andre. Disse valgene kan jeg ikke finne igjen.

Lenke til kommentar

Det var kjønnsvenderen som ødla for meg. Når jeg byttet den ut med nullmodemkabelen gikk alt i orden.

Benytter anledningen til å takke 4WheelDrive spesielt, og alle dere andre som "uselvisk" svarer på mer eller mindre lure spørsmål her på forumet. Det er så j..... deilig å få hjelp når man sitter fast med noe! Godt nytt år ! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...