Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselmotorer og rett ampere


Kong Kord

Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Jeg er eier av en V70 med turbodiesel. De siste månedene gir denne en rekke rare feilmeldinger knytta til elektronikken.

F.eks lyser tåkelyslampa når jeg har på glødetrådene i bakruta.

Når jeg bruker venstre blinklys kommer også tåkelyslampa på, rytmisk, som blinklyset.

I tillegg lyser varsellampa for defekt pære når jeg starter bilen. Når jeg trykker på bremsa slukker den.

Et annet eksempel er at dersom bremselysene er på, så begynner vindusviskeren bak å fjuske.

 

Hva kan dette skyldes? Kan det være at jeg har kjøpt for lite batteri? Noen sa til meg at jeg muligens

hadde kjøpt et batteri med for lite ampere.

Jeg er usikker på hvilket batteri jeg kjøpte i fjor, desverre er typebetegnelsen vaska bort i høytrykken.

Men jeg tok ikke hensyn til at batteriet skulle i en dieselbil da jeg kjøpte batteriet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med SilverCRX!

Dårlig jording et eller flere steder har det med og gi sånne merkelige kombinasjoner. Ikke altid lett og finne, men har selv vært borti endel forårsaket av pæreholdere baklys/ blinklys med dårlig kontakt.

 

Den batterihistorien har ikke jeg noe tro på. Eneste forskjellen på Ampere på batteriet til bensin/ diesel jeg har hørt om har med startstrøm og gjøre, har du først fått igang bilen har det lite og si hvor mange AH det er.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke om du har irring på batteripolene. Det er hvitt og sprøtt.

Dette kan du vaske bort med rent vann og en børste. Etterpå smører du inn polene med batteripolfett. Dette får du kjøpt i en vanlig bilrekvisita-butikk. Fettet forhindrer ny irring og krypstrømmer.

 

Du kan også bytte jordingskabelen til batteriet hvis den er dårlig eller gammel. Husk at også ledninger har en begrenset levetid!

 

Enig med pcp160 at hvis bilen først er igang har ikke Ah noe å si. Det stemmer vel at dieselbiler trenger en god del mer startstrøm enn bensinbiler.

Lenke til kommentar
Hva kan dette skyldes?

Jording er jo som sagt en mulighet men på såpass nye biler blir slike funksjoner ofte styrt av

digitalnettverk som kan lage helt ulogiske feil hvis man tenker en funksjon = en ledning.

Reis på verksted og sjekk om det er noe rart med disse digitsle styringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...