anon12234 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 hei, skal montere radiatoren min i front av et chieftech kabinett. skal jeg ha det i denne rekkefølgen?: fra utsiden av kabinettet: ut > vifte > radiator slik at viften suger luft utenfra og blåser inn på radiatoren og videre inn i kabinettet? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Ja, hvis du har bestemt deg for å ha det nede i front så er det best at vifta skyver luft på radiatoren, altså at du setter de i den rekkefølgen du nevnte. Dersom du har nok vifter kan du også bruke push & pull, eller sandwich. Med det mener jeg altså at du har en vifte som skyver luft på radiatoren, og en som suger fra radiatoren på andre siden. Med tanke på kabinett-temperaturen er det jo dog best å ha radiatoren enten i top av kabinettet, eller i bakkant, slik at varmluften blir blåst UT av kabinettet. Dette er ofte ikke så veldig nøye, da du godt kan bruke som argument at prosessoren har best av kald luft rett på radiatoren også. Dersom du derimot klokker veldig høyt på chipsettet, og/eller i tillegg klokker heftig på skjermkortet, så kan det lønne seg å ta hensyn til dette når du plasserer radiatoren. DrE Lenke til kommentar
ADT Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 dette er feil, viftene skal suge luft igjennom raddisen... mer effektivt Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 ingen regen som sier at den SKAL suge på raddisen... det avhenger om hvordan du vil flytte ut eller inn luft i kabinettet det... noen ganger passer det bedre å flytte ut varm luft fra kabinett gjennom raddis.andre ganger ikke... det bråker litt mer nor man blåser gjennom raddis en nor den suger. å det kan hende at den kjøler litt bedre... Lenke til kommentar
ADT Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 var seff på betingelse av at det skulle være mest mulig effektivt... Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 dette er feil, viftene skal suge luft igjennom raddisen... mer effektivt Fint om du underbygger påstanden også. Ved å blåse på radiatoren skaper du turbulens på baksiden av radiatorbladene. Turbulens kjøler bedre enn jevn luftstrøm. Kaosteori ? Mange vifter jobber bedre med mottrykk, enn uten. Min konklusjon er at det er mere effektivt å blåse på radiator. Dog, er støy et tema så vit at turbulens=støy. DrE Lenke til kommentar
ADT Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 ugh, gidder ikke finne ut av hvorfor ting fungerer som de gjør. Men det er fakta at det er mer effektivt at viftene suger lufta igjennom. Sjekk med hvilken som helst overklokkings-side... alle sier det samme... (brukermoderator Skrue har også undersøkt dette, og kan gi en saklig begrunnelse) Dessuten vil vel den samme luften bli brukt på nytt i en turbulens? dvs. varm luft blir brukt på nytt. En jevn strøm av kjøligere luft er vel bedre... Lenke til kommentar
kverna Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 prøv også monter en shroud for å eliminere dødpunktet fra vifta på radiatoren! Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 som sagt så er det ingen fasit på om det er best å suge eller blåse. Så her er det bare å prøve seg frem og se når du får best resultat men som kverna sa så er det greit å få bort dødpunktet. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg har testet begge løsningene som blir foreslått her. Om viften blåser på radiatoren, så ender det med at masse varmluft blir blåst inn i kabinettet, så for meg var det best at den trakk luften vekk fra radiator og kabinett. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 dette er feil, viftene skal suge luft igjennom raddisen... mer effektivt Derom strides de "lærde", ingen tvil om det. Jeg for min del, har i alle fall fortsatt den oppfatningen om at vifta arbeider best om den blir montert sugende, altså enig med ADT. Påstanden om at turbulent luft bak viftebladene teoretisk sett vil gi et bedre resultat skal jeg ikke bestride, men spørsmålet er bare om hvor mye av den turbulente lufta som passerer gjennom radiatoren? Luft er jo en "masse", og jo mere komplisert (turbulent) denne "massen" blir, jo vanskeligere blir det jo å få den til å passere gjennom et radiatorregister. Tror jeg da. Man må jo for all del huske på at alle vifter i større eller mindre grad har et "slipp" om motstanden blir for stor, og dermed nedsettes effekten. Muligens et dårlig eksempel, men jeg prøver: Pælmer du en bøtte vann (les: luft) på et register, vil antakelig det meste av vannet skvette unna. Forsøker man derimot å suge samme mengde vann gjennom registeret, vil dette høyst sannsynlig foregå i mer kontrollerte former, i den forstand som at vannet (luften) da får en mer ensrettet ferd igjennom registeret, og dermed også en større mengde pr. tidsenhet. I alle fall etter min mening. Og nettopp dette er vi jo ute etter; Mer luft igjennom registeret, vil uvegerlig dra med seg mer varme fra dette. Og som et apropos: Jeg har levd en stund, og har sett mye rart i sakens anledning, tør jeg påstå. Deriblant har jeg, (tør jeg også påstå) vært borti det meste av kombinasjonen radiatorer / viftekjøling. Jeg har fortsatt tilgode å se en vifte som blåser på en radiator, enten det være seg en kondensator i en kompressorbasert kjølerkrets, frikjølingsaggregater for isvannsanlegg, dieseldrevne nødstrømsaggregater (som jeg sjøl har bygget en drøss av), kondensatoren i en varmepumpe, fancoils, etc, etc, etc. Alle som en, har de stort sett én ting felles: Kjøleviftene er plassért i sugende modus. Det vil vel kanskje være for drøyt å kalle dette et pussig sammentreff?. Bak dette, står folk som høyst sannsynlig har mer peil på dette enn vi noen gang vil tilegne oss her, generelt sett. Hvorfor ikke stole på dem? Jeg velger i alle fall å gjøre det, inntil det motsatte er bevist........ Lenke til kommentar
AltuZ Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 så på radiatoren så skal luftstrømmen gå som på tegningen min for å få best effekt?? altså at vifta ikke blåser mot men trekker gjennom... Lenke til kommentar
ADT Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Bak dette, står folk som høyst sannsynlig har mer peil på dette enn vi noen gang vil tilegne oss her, generelt sett.Hvorfor ikke stole på dem? Jeg velger i alle fall å gjøre det, inntil det motsatte er bevist........ Utrolig godt sagt Skrue Hadde noe vært mer effektivt, ville nok dette vært standarden... Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Påstanden om at turbulent luft bak viftebladene teoretisk sett vil gi et bedre resultat skal jeg ikke bestride, men spørsmålet er bare om hvor mye av den turbulente lufta som passerer gjennom radiatoren? Nja, turbulensen oppstår jo etter at luften har passert radiatorbladene. Det var hvertfall det jeg tenkte på i farta... og at en sugende vifte "glatter" ut noe av turbulensen siden den drar lufta videre... ? Når det gjelder resten av innlegget ditt (og annet jeg har sett deg skrive) så bøyer jeg meg glatt i støvet for erfaringen du har. Dog, interessant å se at man nesten må flere sider ut i en tråd for at noen skal begynne å underbygge sine påstander! DrE Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hmm. Fanken og, Skrue har ein del bra poeng her i andre halvdel av det lange innlegget! Men først til første del av innlegget til Skrue: Grad av turbulens vil påvirke luftmotstanden også for luft, på samme måte som for væsker. Motstanden vil også påvirke kor mykje luft som går gjennom vifta og dermed vifta. Her side 2 graf 1, viser sammenhengen mellom mottrykk og volumstrøm, på samme måte som for pumpene i vannkjølinga. Sidan ei blåsande vifte har meir motstand å jobbe mot enn ei sugande vifte må enten mottrykket være så høgt at ei sugande vifte ikkje gir turbulent strømning (nesten umulig), eller så må vifta ha bedre P/Q-kurve på blåsesida enn sugesida. Dessverre er det sjelden at produsentane offentleggjer kurver for begge deler. Så til andre halvdelen: Eg har sett ei vifte og to i mitt korte liv, men aldri tenkt over kva vei den går. Tidlegare har eg argumentert for blåsing, som i denne tråden, med turbulent strømmning som det springende punkt. Laminær strømning av luft er et tvilsomt begrep når det gjeld luft. Lufta er så tynntflytande at den nesten alltid er turbulent. Om vi brukar ei 12cm vifte vil lufta være 100% turbulent ved 40-50m^3/h. Dette er ved konservative forhold. Når lufta må gjennom ein hindring blir den meir turbulent, f eks ein radiator. Reynoldtall er berekna ut frå bla hastighet og kor tynntflytande lufta er. Det kan gi et begrep på kva type strømning ei væske eller gass har. For rør, konservativt mao, gjeld dette: Det laminære området ligg vanligvis ved Reynoldtall mindre enn 2300 Mellomting mellom laminær og turbulent mellom 2300 og 10000 Over 10000 er det garantert turbulent Desse tala gjeld for rør, som sagt blir grensene flytta eit godt stykke ned når strømningen blir forstyrra. Dermed blir det svært vanskelig å ikkje få ein turbulent strømning gjennom ein radiator. Dermed endrar eg konklusjonen min frå: Test begge deler, men eg trur blåsing er best. Til: Test begge deler, resultatet vil være avhengig av om vifta taklar suging eller blåsing best. At dei flest vifter rundtom er montert sugande kan jo også ha praktiske årsaker: - Mindre hastighet framfor ein radiator enn ei vifte gir mindre problemer med skitt og andre lause ting og tang. - Standarisert plassering av "thrust-lager" - Radiator med filter får større filter og dermed mindre motstand i filteret - Gammal overtru seier at suging er bedre enn blåsing - også når det kjem til vifter. Diagramet under viser sammenhengen mellom Reynoldstall og kor mykje luft som bevegar seg gjennom eit røyr med ID 120mm. Som alle ser skal det lite til for å få turbulent strømning - Re over 2300 - 10000 og meir. Når vi tar med at radiatoren forstyrrar lufta, er det nesten umulig å få laminær strømning gjennom ein radiator! Lenke til kommentar
MiNdNuMb Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Da må jeg komme med min teori også. Får prøve å summere punktvis. 1. Radiatoren er en motstand for luftstrømmen. 2. Luftstrømmen kan betraktes som turbulent uansett sug eller blås. 3. Vi ønsker størst mulig luftmengde (masse) gjennom radiatoren. 4. luftmotstanden øker kvadratisk med lufthastigheten. eksempel: med lik hastighet over hele radiatorarealet 1m/s får vi forholdstall 1^2 =1 Med 50% høyer strøm i halvparten av arealet, og 50 % lavere i den andre halvparten: 0,5*1,5^2+0,5*0,5^2 =1,25 , altså 25% høyere motstand ved at man ligger 50% over lufthastighetsgjennomsnittet i halvparten av radden og 50 % under i andre halvparten. Konklusjon: Gjevn lufthastiget lønner seg. 5. vifter roterer. sentrifugalkreftene fører til at mest luft søker ut mot kanten etter vifta, kjenn etter selv på en vifte som er i gang. Dette fører til mye høyere hastighet i periferien enn i senter. Selv med ganske stor avstand mellom vifte og radiator får du høy periferihastighet dersom vifta blåser på radiatoren. 6 . vifta har et dødpunkt i mitten, både på sug og trykkside, men dette kan elimineres på sugesiden ved å ha litt avstand fra radiatoren, typisk 2 - 4 cm er nok for vifter opp til 120 mm diameter. 7. konklusjon: Sug. Glem turbulens, Husk Luftmasse. Vennlig hilsen meg. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Et argument som (i infernalsk liten grad) støtter oppunder sugeerbestteorien: Når en vifte flytter luft, vil trykket på sugesiden synke, og på blåsesiden vil det øke. Normal termodynamikk vil da si at ved kompresjon øker temperaturen og ved dekompresjon synker den. Når man blåser mot radiatoren vil man da øke temperaturen på luften pga kompresjon en liten tanke (men det er jo egentlig så lite at man kan se bort fra det). Det motsatte skjer på sugesiden. Dvs. at luften dekomprimeres på sugesiden, slik at temperaturen synker og den kan ta med seg mer energi fra radiatoren. Dette var et totalt meningsløst innlegg, da det i prinsippet ikke skal ha noe å si for ytelsen, men det er noe, i hvert fall Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Kan ikke annet enn å si meg mektig imponert over de kunnskapene dere blottlegger om dette temaet. Spesielt Kvakksalveren og til en viss grad MiNdNuMb, legger jo for dagen en utredning jeg for min del aldri vil komme i nærheten av! Såpass skolert i dette emnet vil jeg aldri komme til å bli, det er jeg nok rett og slett for gammal til. Så jeg for min del må bare støtte meg til hva jeg etter fattig evne har observert (og i noen grad også erfart) gjennom en god del år. Da er det jo ganske tilfredsstillende å lese at de teoretiske betraktningene og beregningene også i noen grad underbygger mine egne meninger, om enn ikke fullt og helt. Derimot kjøper jeg ikke argumentene om: At dei flest vifter rundtom er montert sugande kan jo også ha praktiske årsaker: - Mindre hastighet framfor ein radiator enn ei vifte gir mindre problemer med skitt og andre lause ting og tang. I praksis tror jeg ikke dette holder, men det kan muligens være noe i det. - Standarisert plassering av "thrust-lager" Nope. Et thrustlager´s plassering har ingenting med saken å gjøre, det vil uansett fungere på samme måte. Det skal kunn oppta de aksielle kreftene fra vifta. - Radiator med filter får større filter og dermed mindre motstand i filteret Det er faktisk svært sjelden å se radiatorer utstyrt med filtere. Bortsett fra de vi lager sjøl da, i vår sammenheng, for å holde hybelkaninene på avstand. - Gammal overtru seier at suging er bedre enn blåsing - også når det kjem til vifter. Den er vel litt tynn? Jeg vil i alle fall formode at ingeniører og andre som måtte konstruere et kjøleroppsett med vifte, nok støtter seg til andre ting enn gammal overtru! Ellers er det jo litt fornuft i argumentet til baronKanon også, selv om det blir veeeldig teoretisk. Man vil jo nødvendigvis få en liten trykkøkning i lufta foran radiatoren, om vifta plasseres blåsende. Og enhver trykkøkning vil jo uvegerlig medføre en temperaturstigning også! Om den er målbar i våre tilfelle, er jo noe helt annet. Snur vi dette på hodet, altså monterer vifta sugende, vil man av den grunn få et trykkfall, i lufta, og dermed (like teoretisk) også en temperaturreduksjon. Morsomt er det uansett. Jeg digger slike diskusjoner! Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Til Skrue: Du nevnte at sugende vifter i noen tilfeller kan få noe du kaller et "slipp". Min erfaring fra en pumpefabrikk bekrefter dette. Tenk deg at en pumpe er i gang. Du hever den (den har et sugerør ned til vannet) og i en eller annen høyde klarer den ikke suge lenger. Den bare kaver på med det vannet som er inni den. Det kalles kavitasjon. Jo kraftigere motor eller mer nøyaktig konstruert pumpen er, jo høyere sugehøyde takler den. Overført til vifter: Kraftig motor og riktig konstruerte vifteblader (stigning, klaring til ramme, form osv.) er viktig når vi utsetter dem for den motstanden det er å montere en radiator på dem. Om det heter kavitasjon på blåsende vifter vet jeg ikke. Du vil jo få et lignende fenomen om du øker motstanden nok på blåsesiden også. Det vil nok i begge tilfeller være gunstig med litt avstand mellom vifter og radiator. Endret 12. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå