Gå til innhold

Hjelp meg med å velge riktig prosessor (478)

Mushaboom

Anbefalte innlegg

..og minne/RAM som passer bra med CPU'en.

Saken er den at jeg skal ha ny SFF-pc på sokkel 478, mye grunnet gunstig(ere) priser. Selv har jeg liten peiling på Intel-prosessorer og trenger derfor deres hjelp.

Systemet skal bygges inn i en Soltek Qbic 3401.

Har satt et maks budsjett på 2500 kr til både CPU og RAM. Vil ha en "skikkelig" brikke denne gangen, men trenger ikke noe state of the art. Tenkte å kjøpe 512MB nå og kjøpe mer senere.

Så da er det opp til dere og lede meg på rett spor. Har som sagt ikke så mye greie på Intel. Blir nok en del overklokking på meg, og kanskje jeg vannkjøler maskinen etterhvert.

Er ute etter mest mulig bang for the buck. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden ingen har svart og det har gått en stund kan jeg heller komme med et par spørsmål.

Prescott eller Nortwood? Ser at Prescott er billigere, men også varmere kanskje?

hvor viktig er det med 800 fsb kontra 533 fsb ?

jeg har nettopp fått meg en prescott og jeg er ganske fornøyd med den, den er ganske varm, sto i manualen at det ikke var uvanlig med rund 60-70 i idle syntes dette hørtes veldig mye ut egentlig, men det står jo er svart på hvitt, northwood prosessoren jeg hadde før var ikke like stabil som denne, og du bør vel velge pc3200 RAM siden den er direkte konverterbar eller no sånt, pga, prescott er på 800 og pc3200 er på 400, (er ikke sikker men hørte det når jeg kjøpte cpu)

crucial eller twinmos er fine rambrikker

Lenke til kommentar

60°-70° grader idle blir kanskje litt i meste laget når jeg skal ha CPU'en inni en liten Shuttle (?)

Men det er stor prisforskjell på Prescott og Northwood; man får 3.0E Prescott 800FSB billigere enn 2.6 Nortwood 800FSB. Hvor stor klokk kan man forvente fra en 2.6 Northwood?

Angående RAM, har jeg dårlige erfaringer med TwinMOS..

Er det lave timings som gjelder for som gjelder for Intel også?

Hvordan er FSB/MP på Intel-CPU'er?

Fint hvis noen kan komme med spesifikke anbefalinger på RAM og CPU. :)

Lenke til kommentar
60°-70° grader idle blir kanskje litt i meste laget når jeg skal ha CPU'en inni en liten Shuttle (?)

Men det er stor prisforskjell på Prescott og Northwood; man får 3.0E Prescott 800FSB billigere enn 2.6 Nortwood 800FSB. Hvor stor klokk kan man forvente fra en 2.6 Northwood?

Angående RAM, har jeg dårlige erfaringer med TwinMOS..

Er det lave timings som gjelder for som gjelder for Intel også?

Hvordan er FSB/MP på Intel-CPU'er?

Fint hvis noen kan komme med spesifikke anbefalinger på RAM og CPU.  :)

crucial er ganske bra, det jeg har, syntes den er fin jeg, ingen problemer med dem, og de funker som de skal uansett om volten er litt ustabil, må bytte psu snart,

prescott har jo HTT også da, det vet jeg ikke om northwood har

Endret av stidz
Lenke til kommentar

Skal du klokke og samtidig ha mye for pengene så kan TwinMos PC3200 512MB (evnt 2 stk) eller Corsair Value S PC3200 512MB (evnt 2 stk) og en Intel Pentium 4 2,4A Prescott være et alternativ.

Overklokking.no klokket denne lett opp på 3,2GHz med boxed-kjøleren. Da kjører den på en FSB på 179MHz, mens du har 200Mhz til rådighet med de billige TwinMos- eller Corsair-brikken(e). Det eneste minuset er at den ikke har HyperThreading, men om den skal brukes mest til spill er ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar
Det står nå mellom 3.0E og 2.6NW, med mindre det er ekstremt mye å hente ved å legge på littegran til?

Hvilken RAM har du, Lucifer?

Jeg har møkkaram på den pc'en. Geil 'et-eller-annet' 3200 på 2,5-4-4-8 som nå kjører på 203MHz divider på 5:4. CPU på 3804MHz 1.27volt

Kan sterkt anbefale deg denne cpu'en. Testa aldri med boxedkjøleren siden jeg hadde en annen liggende, men den så slett ikke værst ut til å være boxed

Lenke til kommentar

En ting til:

Fra HW.no-testen av den Soltek'en jeg skal ha:

"Til vår store forbauselse startet systemet greit opp med FSB på 300 MHz, hvilket faktisk er langt mer enn hva mange tradisjonelle i865-kort klarer. Systemet ble ikke ustabilt før vi passerte 316 MHz. Dette er meget imponerende, og er fullt på høyde med de aller beste fullstørrelse ATX-kortene."

Skjønner ikke helt hva de mener med dette, det kan vel ikke bli 316mhz x MP ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...