Grimmy Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 I signaturen min ser du mitt oppsett, her er problemet: Når jeg skal starte maskinen bruker RAID BIOSen ca 24 sek for å søke etter harddiskene. Det er som dere ser 2x Western Digital 40 GB ATA100 7200 RPM harddisker (WD400BB). Det er svært irriterende å måtte vente totalt 30 sek på bare BIOSen. Jeg vet at det er mange som ikke har dette problemet, jeg har derfor kommet frem til at det er en kompatibilitets feil med harddiskene. Men hva med en ny BIOS som fikser dette? Jeg har også et annet problem når det gjelder RAID ytelse, i Sandra får jeg bare litt mer enn en vanlig ATA100 harddisk. Så jeg kan ikke sammenligne mitt oppsett med skikkelig RAID oppsett. Jeg søker ikke noen "skaff deg SCSI" kommentarer, men løsninger hadde vært greit. Jeg har testet følgende: Flashet til BIOS 1007 Satt PCI Latency fra 32 til 64 og 128 PCI 2.1 kompatibilitet? Delay greier til Enabled VIA Latency Pach 0.19 VIA PFD 1.05 Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Jeg glemte å nevne at jeg bruker Microsoft Windows XP Professional. Harddisken(e) som er i RAID er formatert til NTFS. P.S. Jeg er faktisk en av de som støtter MS, og eier derfor en lisens på MS. Siden det er folk som oppfordrer til å piratkopiere så gjør jeg det motsatte. Studenlisens er ganske billig... Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Står diskene på Master/Slave eller Cable Select ? Mener å huske det funker best om dem står på Cable Select... Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Jeg har prøvd å skifte på det. Jeg hadde Master på begge to, siden de står som Master på hver sin IDE kabel. Men nå er de på Cable Select. Det utgjorde ingen forskjell. Men takk for tipset alikevel, jeg mener å ha hørt at dette har vært løsningen for noen som har problemer med harddisken sin i BIOSen. At den ikke finner den eller noe slikt. Håper det kommer flere forslag, jeg kunne tenkt meg en løsning her. Takker for alle forslag Lenke til kommentar
eught Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 je ghar samme hovedkort og irriterte med noe så inni gamle erik over det. bruk en jumper på HK. det står hvilken i manualen. lykke til :smile: Lenke til kommentar
eught Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 åja sorry jeg så kanskje feil jeg trodde du IKKE ville bruke RAID... Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Ingen fare, det var jo egentlig ikke så dumt å lete etter feil instilling på en av jumperene på hovedkortet. Jeg kikket inni manualen bare for å sjekke som det kanskje var noe jeg har stillt inn galt, men det virker som om alt er korrekt innstillt. Takk for at du tok deg tid til å prøve å hjelpe meg. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Kan jo alltids flashe til nyeste BIOS på hovedkortet, burde ikke skade. Når det gjelder performance problemene dine, så kan du ta en titt på viahardware.com, og søk på latency patch. Etter du har installert denne vil scoren gå litt opp. I tillegg finnes det en patch fra MS, men denne er det kun technet kunder som får tilgang til. Hadde den for en stund siden, men skifta RAID kontroller... (Alt som var på RAIDet er borte vekke...) Husk også at stripe size virker inn på hastigheten! -KJ _________________ http://forum.fellowship.no [ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-06-07 23:30 ] Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Quote: Den 2002-06-07 23:28, jevel skrev:I tillegg finnes det en patch fra MS, men denne er det kun technet kunder som får tilgang til. Dette har jeg ikke hørt om før, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i denne? Jeg satte stipe sizen på Desktop Preformance, som er 64 kb, tror jeg. Jeg har hørt at det er det beste, men kanskje er mine kilder ikke til å stole på? Jeg har testet en Latency Patch, den gjorde egentlig ingen ting, som jeg la merke til. Jeg flashet for noen dager siden til bios 1007 som er den siste offisielle. Men den oppdaterte ikke RAID delen av BIOSen. Så den tok like lang tid på å boote. Jeg har hørt at både beta 1008 og 1009 er ute. Jeg fatter ikke helt at de har to beta verjoner ute på denne måten. Men jeg våger ikke å teste en av disse ut før de er ute i final versjon. Ikke dumme forslag der, håper noen kan hjelpe meg å finne denne MS patchen. Mange takk Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Stripe size på 8k eller 16k vil nok øke ytelsen din på benchmarks vil jeg tro. Når det gjelder beta BIOS, så kjører jeg dette uten problemer. Særlig beta 3 eller beta 4 BIOSer, da disse ofte er de samme som dem som blir final. (Gjelder kun ASUS og ABIT. Ikke testet andre!) Har sendt en forespørsel til ham jeg fikk patchen av i første omgang. Kommer tilbake med info hvis jeg får svar! -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Sjekk PM, Grimmy! :smile: -KJ Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Dette gikk ikke helt, jeg har visst en norsk versjon av Windows XP Pro. Jeg skal se om jeg finner denne patchen på MS sine sider, jeg skal poste resultatet, hvis jeg finner patchen til norsk Windows versjon. Men takk for ditt raske svar. Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Jeg gjorde som du sa: Gikk inn i Kontrollpanel - System - Avansert - Ytelse (Instillinger) - Avansert, og satte Bruk av Minne til Systembuffer. Og så slo jeg av Sidevekslingsfila (Swap filen). Sandra resultatet mitt gikk fra: 24508 til 56799!!! Dette var jo konge. Jeg fant ikke den patchen, men dette løste jo dette problemet. Tusen hjertelig takk! Det andre problemet er vel en BIOS feil, så jeg må vel vente på en ny BIOS. Takk for den geniale løsningen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå