TarjeER Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Hei! Jeg og broderen har rom rett ved siden av hverandre, og begge har Gbit netteverkskort, det er koblet til ADSL'en. Vi er begge koblet opp i en ruter som er i første etasje. Vi befinner oss i kjellern. Hvilke muligheter har vi for å være koblet sammen med Gbit'snettverk, og koblet til internettet samtidig? Vi skal ikke ha Gbit over hele huset, helst bare mellom oss to. Noen som har en smart idè? Vi kan til nød skaffe oss et ekstra nettverkskort hver. Takk for svar. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 sett denne ved siden av routeren og koble deres 2 pc`er på den. Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 sett denne ved siden av routeren og koble deres 2 pc`er på den. kobler sammen router og switch med krysset kabel, selvsagt Lenke til kommentar
TarjeER Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Ingen lettere (billigere) løsninger? Lenke til kommentar
TarjeER Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Hadde det kanskje vært mulig å legge en (Unnskyld meg for min uvitenhet) en gbit-kabel? Eller kanskje bare en vanlig? krysset mellom pcene. så kan vi ha 2 nettverkskort, en til hverandre, og en hver til nett? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det skal være mulig det. Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 cat 5e duger, men skal du først anskaffe en ny en så kjøp cat6 og opp. Så må du seff ha 1GB switch eller eventuelt 2 nettverkskort Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hadde det kanskje vært mulig å legge en (Unnskyld meg for min uvitenhet) en gbit-kabel? Eller kanskje bare en vanlig? krysset mellom pcene. så kan vi ha 2 nettverkskort, en til hverandre, og en hver til nett? Jo det er mulig. Lettere: Nei, så absolutt ikke. billigere: 2 G-nettverkskort + kabel mellom pc`ene. Tja, det blir snakk om få kr. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Dere kan ha 2 nettverkskort i begge maskinene, men det blir fort krøll av slikt. Det einklete er nok og kjøpe ein gigabit switch og koble alt i den. 2 100mbits kort er ikkje akkurat dyre i dag! Lenke til kommentar
TarjeER Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Går det ikke ann å ha det slik? Med 2 nettverskort i hver PC? Endret 30. desember 2004 av Tarjerasmussen Lenke til kommentar
Psy Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det går nok, men ville ikke gått for den løsningen da begge vil ha tilgang til hverandres maskin gjennom 2 forskjellige IPer. Når du bruker programmer som søker etter den andre maskinen kan du ikke være garantert at du alltid får den beste veien mellom maskinene. Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Den billigste enkeleste løsningen osv. er den første som ble foreslått, men en gigabit switch rett mot router. Allt annet blir bare tull og tøys, du vil sikkert få det til å fungere, men det kommer til å bli et mareritt å konfigurere opp dette. I tillegg må du sørge for at trafikken går rett vei. Har selv satt opp en slik løsning en gang i tiden, men du burde lete lenge for å finne noe så pjeskete. EDIT: Hvis du finner noe lettere enn dette, skal du fan få en medalje av meg trekke ut to kabler (fra pc'ene deres) flytte dem over på gigabit switchen. plugge en kabel mellom router og switch vips! Endret 30. desember 2004 av okidoki Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Går det ikke ann å ha det slik?Med 2 nettverskort i hver PC? Meningsløst med tanke på hva som er målet ditt - en gigabitswitch er ikke akkurat dyrt, og er en _mye_ enklere løsning. Lykke til! Lenke til kommentar
TarjeER Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Hva er det billigste man får en gigabitswitch til da? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hva er det billigste man får en gigabitswitch til da? Iflg prisguiden: 699,- https://prisguiden.no/produkt/8694 Lenke til kommentar
TarjeER Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Hmm, jeg trodde at det fantes en enklere løsning. Men hvis det er dette dere mener, så er det vel det . Jeg regner med at prisen nærmest dobles hvis jeg kjøper i byen, bor i tromsø. EDIT: Kom på en ny ide, kan jeg ha liggende en kabel (krysset) fra pc til pc, og bare koble ut kabelen som kommer fra ruteren, og sette i denne. Litt styr er det, men det koster jo knapt noe for en 10-20 meter TP kabel. Fungerer dette? Endret 30. desember 2004 av Tarjerasmussen Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hmm, jeg trodde at det fantes en enklere løsning. Men hvis det er dette dere mener, så er det vel det . Jeg regner med at prisen nærmest dobles hvis jeg kjøper i byen, bor i tromsø. EDIT: Kom på en ny ide, kan jeg ha liggende en kabel (krysset) fra pc til pc, og bare koble ut kabelen som kommer fra ruteren, og sette i denne. Litt styr er det, men det koster jo knapt noe for en 10-20 meter TP kabel. Fungerer dette? Med litt konfigurering så skal det fungere greit. Tungvindt, men billigere. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hvilken hastighet er realistisk å tro man oppnår med gbit nettverk? Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg har 2 kort i hver pc, et G-bit og et 100Mbit. Krysset kabel direkte mellom g-bit korta og vanlig mellom 100Mbit og router til nett. Funker utmerket det, så lenge man setter opp mappe/fildeling på ip'ene til g-bit korta. Lenke til kommentar
ferik Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hvis in av maskinene alltid er på, går det ann å ha to nettverkskort på den pc'en som alltid er på, også dele internetten på den maksinen til den andre, da vil du spippe det problemet med at trafikken velger feil rute når dere overfører data. er en mulighet, men den beste løsningen er nokk å kjøpe en switch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå