Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1 gbit mellom 2 pcer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og broderen har rom rett ved siden av hverandre, og begge har Gbit netteverkskort, det er koblet til ADSL'en. Vi er begge koblet opp i en ruter som er i første etasje. Vi befinner oss i kjellern. Hvilke muligheter har vi for å være koblet sammen med Gbit'snettverk, og koblet til internettet samtidig? Vi skal ikke ha Gbit over hele huset, helst bare mellom oss to.

Noen som har en smart idè?

Vi kan til nød skaffe oss et ekstra nettverkskort hver.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde det kanskje vært mulig å legge en (Unnskyld meg for min uvitenhet) en gbit-kabel? Eller kanskje bare en vanlig? krysset mellom pcene.

så kan vi ha 2 nettverkskort, en til hverandre, og en hver til nett?

Jo det er mulig.

Lettere: Nei, så absolutt ikke.

billigere: 2 G-nettverkskort + kabel mellom pc`ene. Tja, det blir snakk om få kr.

Lenke til kommentar

Det går nok, men ville ikke gått for den løsningen da begge vil ha tilgang til hverandres maskin gjennom 2 forskjellige IPer.

Når du bruker programmer som søker etter den andre maskinen kan du ikke være garantert at du alltid får den beste veien mellom maskinene.

Lenke til kommentar

Den billigste enkeleste løsningen osv. er den første som ble foreslått, men en gigabit switch rett mot router. Allt annet blir bare tull og tøys, du vil sikkert få det til å fungere, men det kommer til å bli et mareritt å konfigurere opp dette. I tillegg må du sørge for at trafikken går rett vei. Har selv satt opp en slik løsning en gang i tiden, men du burde lete lenge for å finne noe så pjeskete.

EDIT: Hvis du finner noe lettere enn dette, skal du fan få en medalje av meg :whistle: trekke ut to kabler (fra pc'ene deres) flytte dem over på gigabit switchen. plugge en kabel mellom router og switch vips! :w00t:

Endret av okidoki
Lenke til kommentar

Hmm, jeg trodde at det fantes en enklere løsning. Men hvis det er dette dere mener, så er det vel det :).

Jeg regner med at prisen nærmest dobles hvis jeg kjøper i byen, bor i tromsø.

EDIT:

Kom på en ny ide, kan jeg ha liggende en kabel (krysset) fra pc til pc, og bare koble ut kabelen som kommer fra ruteren, og sette i denne. Litt styr er det, men det koster jo knapt noe for en 10-20 meter TP kabel.

Fungerer dette?

Endret av Tarjerasmussen
Lenke til kommentar
Hmm, jeg trodde at det fantes en enklere løsning. Men hvis det er dette dere mener, så er det vel det :).

Jeg regner med at prisen nærmest dobles hvis jeg kjøper i byen, bor i tromsø.

EDIT:

Kom på en ny ide, kan jeg ha liggende en kabel (krysset) fra pc til pc, og bare koble ut kabelen som kommer fra ruteren, og sette i denne. Litt styr er det, men det koster jo knapt noe for en 10-20 meter TP kabel.

Fungerer dette?

Med litt konfigurering så skal det fungere greit.

Tungvindt, men billigere.

Lenke til kommentar

Hvis in av maskinene alltid er på, går det ann å ha to nettverkskort på den pc'en som alltid er på, også dele internetten på den maksinen til den andre, da vil du spippe det problemet med at trafikken velger feil rute når dere overfører data.

er en mulighet, men den beste løsningen er nokk å kjøpe en switch

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...