Goof Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Hei Vurderer å kjøpe en BMW 3-serie som førstebil, om ca et halvt års tid. Det jeg ser etter er hovedsaklig en som ikke er eldre enn 93 og ikke har godt over ca 150 000 km. Gjerne en som er gubbekjørt, og ikke koster mer enn ca 60 000. Hva bør jeg se etter? 316, 318? Hvordan er kvaliteten på disse? Har inntrykk over at det er gode biler, men er det dyr service? Krever de mye vedlikehold? Ser ut som alle er med bakhjulsdrift, hvordan er dette på vinterføre? Bor på toppen av en rimelig bratt bakke, så dette kan være ett problem Del gjerne erfaringer og synspunkter. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Tja.. Det er vel litt dyre deler og slikt, usikker på service. Om man går utenom merkeverksted kan man vel spare litt. Alle disse har bakhjulsdrift, om du ikke finner en som noen har bygd om selv. Å kjøpe en slik bil dersom du er ny bak rattet og ingen erfaring med bakhjusdrift, er vel kanskje intet sjakktrekk, men kanskje morsomt.. En 318i har vel 115 hester ellerno (318is rundt 140), og det blandet med bakhjulstrekk er vel det man kan si vil ligge bredt på glatta. Bilen er pen den, muligens litt "rart" rykte, men. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 En 318 er en grei førstegangsbil og bra balansert viss en tenker på glatta. Bakhjulstrekk er jo det morsomste på glatta og framkommeligheten opp bakken forbetres lett med litt vekt i bagasjerommet. Lenke til kommentar
Goof Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Bilen er pen den, muligens litt "rart" rykte, men. Takk for svar. Har hørt flere nevnt "rykte" dens. Kansje jeg har fulgt dårlig med, men hva dreier dette seg om? Regner med å prioritere en bil i god stand fremfor en med stor motor, ellers regner ejg med at det blir minimalt med råning. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Bakhjulstrekk er mer kinkig på vinterføre enn forhjulstrekk, men kjørestil har utrolig mye å si. Kjører selv min første vinter nå, og har 122 hester på bakhjulene. Hvis jeg vil ligge breit, så går det utmerket, men det er bare å ta det litt med ro. Etterhvert blir du vant med hvordan akkurat din bil reagerer under forskjellige forhold, og etterhvert går det strålende. Ta ett skritt av gangen, så blir det ikke noe stress! Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hvorfor er bakhjulstrekk kinkig på vinteren? Har vel hatt bakhjulsatrekker i hvertfall 6 av dei 16 åra eg har kjørt og det er heilt konge å kjøre aktivt med, enten på snø eller tørr asfalt. Det som er med bakhjulstrekk er at den ikkje er like lett å handtere når den slipper før du har litt kjøretrening, men da er det bra å lære seg det på glatta når det ikkje går så fort. Det er verre viss din første skrens kommer på tørr asfalt:) Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 My point exactly. Trådstarter skal ha en førstebil, og det sier da seg selv at han ikke har mye kjøreerfaring. Det jeg poengterer er at en bakhjulsdrevet bil vil for den vanlige sjåfør, oppleves som mer jobb å kjøre på glatta. Imidlertid påpeker jeg også at er det glatt så er det glatt okke som, og det er bare en annen måte å behandle bilen på. Trådstarter bør være oppmerksom på dette ved valg av bil. Jeg sier ikke at bakhjulstrekk er noe dårligere (for det er jo morro å ligge breit uten noe særlig innsats) enn forhjulstrekk, men at det er noe annet, og for en uten særlig erfaring, kan det oppleves som vanskeligere. Derfor poengeterer jeg at det kan være lurt å kjenne litt på hva som skjer når du gjør sånn-og-sånn når du kan gjøre det på parkeringsplasser, eller annensteds, med lav fart. Gjør du det vil du være mer forberedt til å reagere riktig når skrensen en dag kommer! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Trådstarter bør være oppmerksom på dette ved valg av bil. Jeg sier ikke at bakhjulstrekk er noe dårligere (for det er jo morro å ligge breit uten noe særlig innsats) enn forhjulstrekk, men at det er noe annet, og for en uten særlig erfaring, kan det oppleves som vanskeligere. IMO et meget viktig poeng. Hører ofte om folk uten erfaring som sier det er vanskelig og ekkelt å kjøre bakhjulsdrevne biler. Lenke til kommentar
moray Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Hadde det vært meg som skulle ha en førstebil og en BMW, ville nok valget falt på E30 serien for å lære å kjøre. Det er en av de mest ultimate "riktig vektede" bakhjulstrekkbilene vil jeg (og mange andre) påstå. Skulle du havne i snøfånna er det liksom ikke noe mas med en billigbil. (Eller E21, men de begynner å bli vanskelige å få tak i) Lenke til kommentar
Launch Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Bakhjulstrekk kan diskuteres mye frem og tilbake men somregel så er det kjøreteknikken som svgjør om du kommer deg frem eller ikke, er føret håpløst så bruker man kjetting. BMW er greie biler, delene har vist sunket i delepriser i det siste og det er lett å få tak i brukte deler. Anbefaler ikke eldre BMW med automatgir, aller helst bør det være 5trinns manuell, men 4 funker jo selvfølgelig. De 6 sylindrede motorene til BMW har noen tørste hester så ikke sats på det hvis økonomien ikke er god, 4syl er helt ok, men 6'er har litt finere lyd hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå