Gå til innhold

wma vs. aac

Tweaky

Anbefalte innlegg

Er litt nyskjerrig på hvor stor kvalitetsforskjell det er mellom disse formatene.. :hmm:

Noen som har en link til en side som sier hvor mye lavere bitrate i wma og aac man kan ha for å få samme kvalitet på lyden som i en mp3 med høyere bitrate?

Ble litt surrete :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AAC er et mye bedre format enn WMA (WMA er forresten ondskapen selv).

Når det gjelder den sammenligningen du er ute etter, så må du tenke på at det er ikke bare bitraten som avgjør kvaliteten. Også hvilken enkoder og innstillinger som er blitt brukt. AAC enkoderene er forresten på et relativt tidlig nivå enda, og vil bli bedre med tiden.

Det er ikke så enkelt som bare å sammenligne bitrates.

Lenke til kommentar

okey, hva er så ille med wma? (bortsett fra at jeg ikke kan spille det på iPoden da ;) )

Så det finnes ikke noen slags tabell som måler de opp mot hverandre?

mener jeg har sett det før :hmm:

hvilken encoder er best til aac forresten? bruker iTunes nå..

Lenke til kommentar

Joda, det eksisterer gjerne slike tabeller. Det jeg mener er at du bør ikke stole altfor mye på dem.

Det som er ille med WMA er at det rett og slett er dårligere lyd enn mange andre format, det har komt fram i en rekke lyttetester (dessuten hater jeg Microsoft, men det er en annen sak. Formatet er proprietært og lukket).

På forrige lyttetest jeg såg var det iTunes-enkoderen som gjorde det best blant AAC-enkoderene, så du kan nok trygt bruke den (ellers tror jeg at Nero-enkoderen er god også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...