Gå til innhold

Kjøleproblemer eller? Athlon 64 3200+ 2,2GHz

husmann

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny pc og gledet meg til å spille. CPU'n er en Athlon 64 3200+ 2,2GHz og hovedkortet er Abit KV8 Pro. Fikk skjermkortet mitt nå i jula - et Sapphire Radeon X800XT PE 256MB GDDR3 AGP. Så langt virker alt fint, men jeg får aldri lavere temperatur på CPU'n enn 49 - 50 grader. Når jeg spiller er temperaturen oppe i mot 70. Synes det var litt høyt så jeg kjøpte en ny kjøler - anbefalt av mange på her på forumet og på flere andre sider. Kjøpte en Zalman CNPS7000B-Cu. Noen forteller da(etter installasjon av Zalman) om temperaturer helt ned mot 20-tallet. Joda, vifta går - og det er svært liten temperaturforskjell på cpu'n om vifta går med 1500rpm eller 5000rpm. Kabinettet mitt har også 3 vifter og PSU'en har 1 vifte. Inne i kabinettet er det omlag 20 grader - det samme som romtemperatur, mens CPU'n kan være på nærmere 70 likevel. Får det liksom ikke helt til å stemme for når jeg kjenner med fingrene på kjøleren(ved CPU'n) virker den bare lunken. Ved 70 grader brenner du deg garantert. Har forsøkt å ta av kjølepasta, legge på nytt - tynt, men det har ikke gitt store utslag på temperaturen.

Er det noen som har andre erfaringer -og kan hjelpe meg? Skal jeg flashe med ny bios, andre oppsett - eller skal jeg vente til det tar fyr? Er jo litt dumt dette her da................

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tempraturene er ikke så farlige. (40-50)

70 grader er heller ikke så farlig, hadde blitt mer nervøs ved 80 grader.

Det kan også være feil i tempraturmåleren på hovedkortet. Men det er nok lite sannsynlig ettersom at det er varmt ved køleribba.

Det tar nok ikke fyr.

Lenke til kommentar

Har nå flashet bios med siste biosversjon (12.11.04) - og dessverre akkurat samme temperatur. Når ingenting skjer ligger temperaturen på ca 50 grader, men rører jeg på musen eller skriver i Word spretter temperaturen opp i omlag 65 grader. Skal forsøke å spille litt nå, men da "rauter" vel systemet ganske snart igjen og slår seg av. Har sjekket for bøyde pinner på CPU, men finner ikke noe der heller.

Er retur eneste mulighet eller er det noen som har programmer for å lese av riktig temperatur?

Når jeg kjenner på CPU'n er den ganske så kjølig - og er langt fra å brenne meg. Sys.temp er på 26 grader og kabinettet kjennes ganske så kaldt.

Gode ideer?

Lenke til kommentar

Hmm, kan det være feil på tempratur måleren din på hovedkortet? Er nok det som er problemet.

Prøv og spill i en times tid, drit i tempraturmåleren, bare spill. Som du sier er det ganske kjølig - langt fra å brenne deg, da skal det vel ikke være noe problem?

Lenke til kommentar

tja jeg tror det heller betyr at cpuen ikke får overført varmen til kjøleribbene, derfor er ribba kald og cpuen veldig varm, les en av de 10 millioner threadsa om kjølepasta så er jeg sikker på at du får et mye bedre resultat.

bruker du kjølepasta og hva slags?

EDIT:har forresten samme cpu men 3000+ som går på 2,2ghz , er aldri over 50 grader selv med torturtester. bruker boxedkjøleren

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Bruker kjølepasta - og skal gjøre et nytt forsøk igjen i morgen - med et svært tynt lag med Artic Alumina.

Etter at jeg flashet bios'en viste temperaturen mellom 29 og 35 grader i ca 2 minutter - før det steg til over 50 igjen - og siden har den vært i de øvre områdene der, også med engang pc'n ble slått på i dag. Skal bli spennende å se om du har rett.

Synes det likevel er litt rart dette her. Selv om cpu'n ikke skulle klare å bli kvitt varmen til kjøleviften er det omtrent ikke varme å spore. Slik sett synes jeg dette tyder på defekt temperatursensor på hovedkortet. Problemet er jo at når det blir for varmt vil ikke pc'n mer og slår seg av.

For ordens skyld - jeg skriver ikke disse innleggene fra spillpc'n min.

Endret av husmann
Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet feilen! Feilen er nemlig Abit's hovedkort. Hvis man går inn på siden Abit-USA temperatursøk så finner du at det er SÅ MANGE som har akkurat dette problemet. Når du går inn på Abit sine egne hjemmesider finner du at de har slitt lenge med å oppdatere bios'er med riktige temperaturkalibratorer. I går fikk "jeg" også det råd å flashe bios'en med versjon 17 istedet for 19 som kom 11.12.04 da den skulle være bedre mhp temperatur, men det hjalp ikke noe. Skiftet til annen kjøler som var lett å sette på, ikke som Zalman som du må skru av og på. Gjorde dette for å kunne kjenne direkte og kjapt på prosessoren. Prosessoren er jo ikke varm i det hele tatt, sikkert ikke over 40 grader etter spilling. Derfor er mitt problem at jeg kan godt leve med dette(at temperaturen som vises er feil) bortsett fra at jeg klarer ikke å få skrudd av tempsensoren. Det må jeg for når temperaturen går over 70 grader skrur pc'n seg av - og det er jo dumt da. Da er hele vitsen med å kjøpe et godt oppsett borte.

Ellers så er jo tempsensoren i HK og cpu'n min fantastisk. Når jeg skrur på pc'n (fra kald tilstand) ser jeg at temperaturen på cpu'n er omlag 23 - 24 grader for etter ca 1 sekund å bli 55 grader. 30 grader temperaturøkning på 1 sekund! Aldri i livet om det er sant - for så å være stabil. Make my day!

Endret av husmann
Lenke til kommentar

Nokså dystre greier. Ved siste svar fra Abit helpdesk skriver de at de KANSKJE jobber med en ny bios som tar tak i kalibreringsproblemene de har. Dette gjelder på ingen måte bare mitt hovedkort, men svært mange Abit-kort. Får filulere litt på hva jeg gjør nå - retur/ikke retur.

Se svar fra Abit under her - det eldste er nederst - øverste er svar fra Abit idag:

Hello

Yes thats what I mean perhaps with next bios they do a temp calibration.

I dont know if they working on it now but i guess so.

We dont have bios engineering here in Europe.

please reply with former messages included,

Bitte Antworten sie mit vollem Inhalt vorheriger Nachrichten,

Met vriendelijke groet

Mit freundlichen Grüßen

Greetings

Navn på hjelperen sto her, men det har jeg sladdet

ABIT FAE Europe

www.abit.nl

Diese E-Mail enthält vertrauliche und/oder rechtlich geschützte

Informationen. Wenn Sie nicht der richtige Adressat sind oder diese E-Mail

irrtümlich erhalten haben, informieren Sie bitte sofort den Absender und

vernichten Sie diese Mail. Das unerlaubte Kopieren sowie die unbefugte

Weitergabe dieser Mail ist nicht gestattet.

This e-mail may contain confidential and/or privileged information. If you

are not the intended recipient (or have received this e-mail in error)

please notify the sender immediately and destroy this e-mail. Any

unauthorised copying, disclosure or distribution of the material in this

e-mail is strictly forbidden.

-ABIT- Q Station : http://fae.abit.com.tw/

Hello

Thank you for the answer - but does your answer mean that you are aware of the problems with the temperature sensor and working on the issue? If yes, when do you expect new bios to be ready? I have tried both the bios version 17 and 19, but none of them work properly regarding the temperature problem.

Best regards

"My name-husmann"

Hello

Happy 2005!! as well!

About your problems lets see:

About your heating problem this could be a bad reading from the sensors try using the last version of the bios for KV8Pro if still the same just wait untill new version of bios gets available.

About the restart issue you can disable that in the bios.How? see here:

Go to BIOS>>ABIT EQ>>TEMPERATURE MONITORING>>now with space bar you can enable/disable the star infront the option "shutdown enable" if star isn't there your pc wont reboot if its gets too high in temp.>>Or change the shutdown temp to a higher value that way you have a bit of security.

"navn på Abit-hjelper"

Hello "navn på Abit-hjelper"

Hoping you had a pleasant x-mas and so far a happy new year. Thank you for trying to help me.

Now back to my Abit KV8 Pro - 3.rd-eye card. After a lot of seeking in forums around I did in fact get help connecting my uGuru-instrument correctly by Danish pc-gamer. He told me were to connect - and I did and it worked. My question is then how on earth could I know that these pins/connector was the right one. They are not mentioned at all in the manual. When the Dane told me I could see very slightly the marks on the motherboard for the uGuru-instrument. This problem is in the same category as the earlier mentioned problem with the display on the motherboard showing the code 04 - which also is not mentioned in the manual. Reading the forums - this is a very common problem people asking for the code 04. Now I know this is trouble with the RAM.

Well my new problem is the temperature of the CPU. My system's not overclocked and I use the default values still. The casetemp is at the same level always - when I play or the pc is just powered - about 22- 24 C. It has 3 fans itself and the PSU has also one fan. The uGuru-instrument shows me an average temperature of 55 - 60 C for the CPU when the pc is powered. I've tried to buy a new cooler - a Zalman CNPS7000B-CU, tried new cooler paste - but still the same problem. I've also flashed to the new bios-version, but even that didn't help. After playing games for a while the pc shuts down because the temperature increases to above 75 C. When I touch or feel on the cpu-cooler as tight as I can to the CPU it isn't warm at all. It seems to me that it is only hand warm but the uGuru-instrument shows me 75C. When I start up my pc the uGuru show me the room temperature - about 21C and the cpu-temperature of aprox 25C. In less than a second the cpu-temperature increases to 55 C. Impressing and I believe it is not true. This must be wrong and I've been searching around and found that this is also a common problem for Abit-cards. What do I do to be able to play my games on my new pc?

"My name-husmann"

Lenke til kommentar

Jeg har A64 3000+ og mine temp ligger på 40-50 grader. Men jeg tror faktisk at Abit har elendige temperatur målere. Jeg har nemlig Abit jeg også. Noen ganger ligger den på 40-50 grader, noen ganger på en blank 20 grader. I dette øyeblikket på 51 grader. Stoler ikke helt på den der.

Lenke til kommentar

Hør nå her karer. Etter dager og uker med problemer.................Idag da jeg skrudde på pc'en - etter å ha spilt i flere dager nå med tempsensoren satt opp på ca 90 grader som Abit helpdesk ba meg om fordi cpu-tempen lå på 70 grader og deromkring - var temperaturen på cpu'n idag bare 23 grader!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kun en grad over romtemperatur. Måtte jo kikke på uGuru-instrumentet flere ganger, hentet en liten Biltema-sak for å sjekke temperaturen på beste måte, åpnet programmet på skjermen som viser cpu(og mange andre) temperaturer, men nei - den viste nok rett. Så ga jeg meg i kast med å spille - de verste spill jeg har - og temperaturen steg til max 40 grader - og enda går cpu-vifta på bare halv hastighet. Skjermkortet er blitt en smule varmt, men ligger på omlag 45 grader. Dette viser iallefall at mine fingertupper så langt har vært bedre temperatursensorer enn det Abit har i sitt hovedkort.

Hva i alle verden har skjedd med Abit-kortet eller prosessoren? Nå har jeg stilt tilbake tempsensorverdiene til det normale og alt virker ok. Er det gått hull på en byll eller isolasjonsfilm? Er det noen som kan forklare dette?

Lenke til kommentar

Har nå fått svar fra Abit og testet i løpet av sist helg. Temperaturen er nå stabil - på ca 35 - 40 grader ved heavy spilling. Dette er jo kjempeflott.

Når det gjelder Abit var svaret helt "god dag mann økseskaft" og samtidig at "dette problemet med en slik løsning hadde de aldri hørt om før". Brun-in-time hadde de aldri hørt om. "Mail meg tilbake hvis du finner ut hva som skjedde!" Skal jeg maile Abit for å fortelle hva jeg fant ut? Det er jo akkurat det jeg har gjort - og så har de ikkeno å komme opp med.

Uansett - nå virker det helt knall for meg. Det var det jeg ville.

Lenke til kommentar
Har nå fått svar fra Abit og testet i løpet av sist helg. Temperaturen er nå stabil - på ca 35 - 40 grader ved heavy spilling. Dette er jo kjempeflott.

Når det gjelder Abit var svaret helt "god dag mann økseskaft" og samtidig at "dette problemet med en slik løsning hadde de aldri hørt om før". Brun-in-time hadde de aldri hørt om. "Mail meg tilbake hvis du finner ut hva som skjedde!" Skal jeg maile Abit for å fortelle hva jeg fant ut? Det er jo akkurat det jeg har gjort - og så har de ikkeno å komme opp med.

Uansett - nå virker det helt knall for meg. Det var det jeg ville.

gratulerer, jeg sitter på en prescott cpu på 3,2 Ghz som har en idle på 52 grader, ikke så ille som det var før jeg omøblerte og endret luftstrømmen i kabinettet, da lå den på 58 grader idle :no:

men det bedrer seg gradvis ettersom jeg finner nye å smarte løsninger! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...