Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 mbit eller 100 mbit linje. Hvor får man slikt?

Anbefalte innlegg

Hva med å faktisk sette seg inn i hva det er snakk om før du kommer med feilaktige påstander?

Hva var de feilaktige påstandene jeg kom med ?

Vel, denne her.....

Fordi det ikke koster halvparten en gang å bygge ut ADSL/bredbånd i Sverige enn i Norge

eh d er vel ikke dyrere å byggeut adsl her enn i sverige.. Alle kobber trådene ligger jo her allerede.

De fleste i norge har tlf kabler inn til husene !

1. Sverige har 8,986,400 (July 2004 est.) innbyggere fordelt på 410,934 kvadratkilometer.

2. Norge har 4,574,560 (July 2004 est.) innbyggere fordelt på 307,860 kvadratkilometer. (dette er iberegnet Jan Mayen, Svalbard og Bouvet-øya).

3. Norge har en vanskeligere topografi enn Sverige. Fjell, daler, fjorder osv.

4. Den svenske stat betaler en god del av bredbåndsutbyggingen, den norske stat lar ISP'ene betale hele morroa.

5. Svenskene bor tettere enn oss, og gjør at det er mere å tjene for svenske ISP'er siden de får flere kunder på samme geografiske område.

6. Det hjelper lite at kobbertrådene ligger ut fra sentraler og inn i hjemmene, når man må legge fiber ut til sentralene og må ha en backbone som funker.

Trenger du å vite noe mere?

For din egen del, hvis du ikke aner hva du snakker om, så la være neste gang....

Endelig noen som slenger litt fakta på bordet i stedet for rene antakelser. BRA!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6. Det hjelper lite at kobbertrådene ligger ut fra sentraler og inn i hjemmene, når man må legge fiber ut til sentralene og må ha en backbone som funker.

Det ligger vel fiber inn i svært mange sentraler uansett, vil tro det er kun små sentraler som er uten. ADSL blir jo bygget ut i et rasende tempo i disse dager så "bredbånd" vil bli tilgjengelig for de fleste.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke om det er fiber i sentralen om kobberet ut til leiligheter og hus er så råtten at det knapt går an å sende 3-4 megabit over dem. Jeg bor midt i Oslo og henger på en knallgod sentral, men kobberet som ligger til blokka jeg bor i er så råtten at jeg får linjestøy som reduserer SDSLen min til 25 kilobit omtrent to ganger i måneden. Det er riktignok bare å restarte routeren min nå linja stabiliserer seg, men det sier nok om nettet i Oslo. :)

Tvi vøre Telenor for å ha rappet kobberet folk betalte dyrt for fram til rundt 1990. :hrm:

Lenke til kommentar

Det ligger vel fiber inn i svært mange sentraler uansett, vil tro det er kun små sentraler som er uten. ADSL blir jo bygget ut i et rasende tempo i disse dager så "bredbånd" vil bli tilgjengelig for de fleste.

Jeg skrev det for å prøve å få en annen til å skjønne at kobbertråd ut til hus fra sentral alene ikke er nok til å få ADSL.

Det ligger mere bak en som så.

Hvorvidt de fleste sentraler har fiber eller ei (evt nok kapasitet på de eksisterende fibrene) vet ikke jeg. Og det vet sikkert ikke mange andre heller.

Med mindre man har gode kontakter i Telenor Nextel eller hvem som tukler med slikt.

MEN, det som er sikkert er at svenskene har basert seg på å sette sentralene tettere, og ha små sentraler.

Det gjør saken lettere for dem, siden de da kan spre kapasiteten sin mere jevnt.

I Norge er det både små og store sentraler.

De store sentralene dekker selvfølgelig store områder.

Mange brukere på en sentral betyr at de må ha veldig god kapasitet på fiberen dit for å kunne få dette til å virke tilfredsstillende.

En annen ting. Til de som syter over norsk bredbånd. Dere burde ta en titt på andre land nedover i Europa.

Der er det verre. Så jeg synes vi burde heller finne andre ting å syte over enn hastigheten på internettlinja.

Vi har det tross alt fint.......

Endret av snole
Lenke til kommentar

1. Sverige har 8,986,400 (July 2004 est.) innbyggere fordelt på 410,934 kvadratkilometer.

2. Norge har 4,574,560 (July 2004 est.) innbyggere fordelt på 307,860 kvadratkilometer. (dette er iberegnet Jan Mayen, Svalbard og Bouvet-øya).

3. Norge har en vanskeligere topografi enn Sverige. Fjell, daler, fjorder osv.

4. Den svenske stat betaler en god del av bredbåndsutbyggingen, den norske stat lar ISP'ene betale hele morroa.

5. Svenskene bor tettere enn oss, og gjør at det er mere å tjene for svenske ISP'er siden de får flere kunder på samme geografiske område.

Trenger du å vite noe mere?

For din egen del, hvis du ikke aner hva du snakker om, så la være neste gang....

3. Sveriger har oxo fjell,vann,daler etc.. Fiber kabler kan spinnes på eksisterende kabler som henger i stolper/master.

4. Norge betaler vi 900-1500 for 2 mbit sdsl..sverige 250-400 for 10 mbit. Så du ser på prisene at en av dem har statstøtte

5. La oss si de har dobbelt så mange kunder på en sentral.. men vi betaler vertfall dobbelt så mye. Personlig hadde jeg lett betalt 1000.- kr for 10/10 mbit.

6. Som nevt tidligere.. fiber spinnes på kabler.

Så til alle som støtter opp om den teorien om hvor KJEMPE dyrt det er å bygge ut så har jeg funnet noe fra sdsl.no

Der hvor vi er klar med eget utstyr kan vi tilby våre kunder både bedre priser og et bedre produkt

SHDSL 2 Mbit/s  549,- pr mnd

Vanelig pris er jo 1599.- (ngt tar 850-900)

Men som dere ser så er det noen som stikker av med ca 1000.-kr der dataguard ikke har eget utstyr.. så none tjener ganske mye på dette.

Lenke til kommentar

En annen ting. Til de som syter over norsk bredbånd. Dere burde ta en titt på andre land nedover i Europa.

Der er det verre. Så jeg synes vi burde heller finne andre ting å syte over enn hastigheten på internettlinja.

Vi har det tross alt fint.......

Men så må du se på økonomien til de andre landene oxo.

Vi sammenlignet med sverige tidligere så vi kan vel gjøre det i gjenn.. de har vel nesten like mye statsgjeld som norge har på sparekonto..

Lenke til kommentar

Hvis en representant for et firma skrev det du qotet, så synes jeg han burde tatt seg et skrivekurs.

En annen ting er at Sverige faktisk ikke har like vanskelig topografi som Norge, uansett hva du måtte mene.

Og at kabler kan spinnes på høyspentmaster hjelper til en viss grad, men siden høyspentmastene ikke er overalt så MÅ kabler graves ned.

Og kostnadene på graving av kabel, utstyr i sentralene osv blir subsidiert av den Svenske stat, så sier det seg selv at en Svensk ISP kan kreve mye mindre for en ADSL-tjeneste, siden kostnadene for å bygge ut er mye mindre.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Selv om det ligger en 48 pars fiber kabel eller mere inn i en sentral, betyr det ikke at man får adgang til den.

De som har adgang er da de som har lagt den inn, som oftest Telenor, som da kanskje leier ut et par til deg, hvor kosten er rimelig stor.

Samt at du betaler for per cm du bruker i sentralen for å sette opp utstyr, pluss strøm utgifter pluss pluss pluss.

Det blir penger ut av dette også.

Graver du egen fiber koster fiber nada iforhold til arbeidet med å legge fiberen.

Lenke til kommentar
nå blir d tynt hvis du må begynne å klage på skrivinga mi.

Herregud. Jeg klaget på skrivinga til vedkommende du quotet fra.

Og du fremstilte han/henne som en som jobber i et firma som tilbyr bredbånd.

En ting til forresten.

Men så må du se på økonomien til de andre landene oxo.

Vi sammenlignet med sverige tidligere så vi kan vel gjøre det i gjenn.. de har vel nesten like mye statsgjeld som norge har på sparekonto..

Ja, og enda så satser den Svenske stat penger på å bygge opp en bra infrastruktur.

:oppftopic:

I norge skjer det neppe før Bondevik finner ut at man kan sende bibeltv til alle hjem via raske internettlinjer.

Da blir det nok fart i sakene.

:offtopic:

Endret av snole
Lenke til kommentar
Tvi vøre Telenor for å ha rappet kobberet folk betalte dyrt for fram til rundt 1990.  :hrm:

Når du bor slik til er det bare et spørsmål om litt tid før du har fiber i veggen.

Tviler jeg på, fiber til hver husstand hvor det må byttes kabler er blant de dyreste scenarioene.

Fiber er billig, men de som skal gjøre arbeidet er ikke billig, så fremt du ikke leier inn en arme med polske arbeidere da :)

Lenke til kommentar
Skal du feks. kjøre webserver, kan du jo bare leie plass på en webserver hos en leverandør som har fet linje.  Dette koster selvsagt litt, men ikke på langt nært så mye som å leie en fet linje selv.

Men da er det vanskelig å finne en server som støtter alle kravene mine:

-php

-.htacces

-mysql

-ftp

-ingen begrensninger i overføring av data

-rask linje

-m.m.

Standard krav det der :)

FTP? ..med egen IP?

Hva er en rask linje, og hva tenker du på "med mer"?

Lenke til kommentar

Der hvor vi er klar med eget utstyr kan vi tilby våre kunder både bedre priser og et bedre produkt

SHDSL 2 Mbit/s  549,- pr mnd

Vanelig pris er jo 1599.- (ngt tar 850-900)

Men som dere ser så er det noen som stikker av med ca 1000.-kr der dataguard ikke har eget utstyr.. så none tjener ganske mye på dette.

Dataguard leverte på Catch utstyr tidligere og gjør det vel steder hvor de selv ikke har bygd ut.

Lenke til kommentar
Og kostnadene på graving av kabel, utstyr i sentralene osv blir subsidiert av den Svenske stat, så sier det seg selv at en Svensk ISP kan kreve mye mindre for en ADSL-tjeneste, siden kostnadene for å bygge ut er mye mindre.

Iølge den infoen jeg finner sponser den svenske staten en stamnettutbygging i utkantstrøk, muligens også til offentlige bygg og ikke utbygginger i større byer, ei heller støtter de ISP-er eller bygging av spredenett uansett sted.

Lenke til kommentar

Og da spør jeg deg.

Hva trur du koster mest?

Å bygge ut i tettbebygde strøk, der sentralene sitter tett som haggel, eller å bygge ut til alskens småplasser, der avstandene er lange og man må ha lange kommunikasjonslinjer osv?

Tillegg:

I Norge må en ISP betale all morroa selv.

Og det betyr betraktelig høyere kostnader i investering i utstyr og graving osv.

Siden de driver butikk, så må de dekke disse kostadene.

Det betyr at brukere (jeg, deg og alle andre med bredbånd) må betale en høyere pris.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Tviler jeg på, fiber til hver husstand hvor det må byttes kabler er blant de dyreste scenarioene.

Fiber er billig, men de som skal gjøre arbeidet er ikke billig, så fremt du ikke leier inn en arme med polske arbeidere da :)

Vel, e-verkene graver som fy i villastrøk så senarioet er ikke helt urimelig.

De snakker jo om fiberlegging i kloakken i Oslo noe som kan dramatisk redusere kostnadene.

Og hva kommer av xDSL? ADSL2+ er jo noe aldeles grusomt A, vil xDSL greie og henge med i hastighetsdansen sammenlignet med andre teknologier nå som tjenestelevering kommer i fokus?

Lenke til kommentar

E-verkene graver generelt der hvor de bygges nytt eller hvor de kan legge inn andre ting samtidig. Er vel i mindre tall steder hvor de bare legger inn fiber.

Generelt så er det å være en ISP ingen lukrativ business, eneste som har tjent penger på dette i Norge må være catch, men de har da vært veldig i heldige samtidig som de har vært dyktige. For hadde de ikke fått KPN Qwest sitt gamle stamnett for en slik og ingenting hadde de hatt et råttent core nett.

Ikke at deres flate L2 nett idag (med forbehold om at de har gjort store endinger det siste året) er noe å skryte av, men det er ihvertfall fiber basert.

Telenor tjener ikke penger på å være bredbånds leverandør.

NextGenTel har vel nå begynt å tjene litt, men har gjeld her ifra til månen.

Lyse som ISP er ikke et foretak som går plus, men greit med kryssubsidering fra strøm regningene folk betaler.

Lenke til kommentar

I kr.sand så legger LOS inn fiber i alle nye byggefelt så d er jo en begynnelse..

Personlig så trenger jeg ikke fiber.

Vdsl til en grei penge hadde jo ikke skadet.

Når jeg sier at de må bygge ut så mener jeg at staten skal gi støtte til utbyggerene som bønder,fiskere etc får.

Ikke bare dytte alt over på isp'ne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...