Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 mbit eller 100 mbit linje. Hvor får man slikt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, for å svare så godt som mulig direkte på threaden: En linje blir etter mine erfaringer priset ut fra 3 forskjellige forutsetninger:

 

Tilgang på medium?: Der det ikke finnes noe fiber termineringspunkt må det ofte skaffes et til veie. Enten ved å terminere en fiberkabel som allerede er der, eller ved å legge en dedikert fiber kabel. Dette kan koste alt fra nærmest ingen ting til manfoldige tusen kroner. Samtidig som hvis du har muligheten til å knytte deg opp til et allerede eksisterende fibernett kan det hende du må betale leie til eieren av dette for å få kontakt med den ISP'n du ønsker at skal levere selve internettilgangen din. Ellers blir også trådløst nettverk på 802.11b/g brukt som medium samtidig som p2p (point to point) dsl også ofte blir brukt av mindre foretak.

 

Størrelsen på linjen?: Her må man tenke seg godt om. Hvor store peaker kan man i værste fall oppleve, og vil disse ligge langt over den ellers gjennomsnittlige bruken? Vil kundene eller brukerne kunne overleve litt lenger ventetid når peakene er på det høyeste, eller vil man betale mer for å kunne ha en litt høyere hatt for å kunne tilby best mulig resultat selv i disse tidsrommene?

 

Flexi eller fixed linje?: Det vanligste for mindre bedrifter som kun får internett levert fra en 3. part (dvs. kun en linje og ikke en til nix og en til utlandet) er en fixed linje. med dette mener jeg at de leier en linje på la oss si 2Mbit, og denne leier de for en månedlig fastpris. For større aktører er det vanlig med flexi linjer. Dette betyr at de får f. eks. en gigabit linje, men de betaler en variabel månedspris ut i fra gjennomsnittsbruken for inneværende måned. Det vanligste her er at man forhandler frem en avtale på la oss si fast 4Mbit gjennomsnittlig bruk, samt en fast pris pr ekstra påbegynte Mbit i gjennomsnittlig bruk.

 

 

Uansett. Det finnes mange tilbydere av internettilgang i Norge som kan tilby alle mulige løsninger. Men det er da viktig å innhente tilbud fra flest mulig, og å seriøst tenke seg godt om på det reelle behovet man har. Erfaringsmessig vet jeg at det vanligste problemet for mange er at de tar seg alt for mye vann over hodet i første omgang, og binder seg opp på kontrakter som er alt for overdimensjonerte for det faktiske behovet. Det er da et smart trekk å forhandle frem kontrakter som kan reforhandles både opp og ned ved et senere tidspunkt og da også naturligvis, Å FØRE STATISTIKK over bruk!

Lenke til kommentar

Det er et faktum at Telenor (ja, det er fremdeles de som eier det meste av alt telenettverk i Norge) elsker å melke på gamle kuer. Nye aktører må faktisk gjennom samferdselsdepartementet for å få tilgang til å tilby sine egne tjenester gjennom Telenors nett.

Lenke til kommentar

Vel, i Norge støter vi på noen problemer vs. Sverige.

Vi (Telenor/staten) har valgt å satse på å tyne telefonnettverket vårt maks. Dette vil si at vi benytter oss av det allerede eksisterende nettverket til Telenors sentraler for å kjøre "bredbånd" over dette. Desverre ble dette i sin tid kun bygget for å få telefoner hjem til det norske folk, og det er grenser for hvor "store linjer" det har blitt lagt til de forskjellige sentralene rundt om i (utkants)Norge. Derfor er det alltid en overhengende fare for at disse linjene blir overbelastet når flere og flere kunder velger å hoppe på DSL hesten.

 

Mange har sikkert fått med seg at det svaret flere har fått når de har klaget på internettstabiliteten sin er at "linjen til sentralen er overbelastet" Dette kan kun løses ved at linjene til sentralene blir oppgradert. Og det er her casen kommer inn:

 

I Sverige valgte staten aktivt å gå inn for å støtte bredbåndsutbyggere finansielt for at det skulle bli bygget ut et godt fibernettverk til de fleste større og mindre byer. Dette betyr at Sverige nå etter mange års opprusting, kan sko seg godt på større og billigere linjer enn det vi har i Norge. Hvorfor Samferdselsdepartementet ikke kunne se dette komme, og heller tenkte at det sikkert ville være billigere å oppgradere linjene til telefonsentralene etterhvert som disse ble underdimensjonert er meg en stor gåte. Kanskje de regnet med at dette behovet aldri ville komme?

 

Noen som kjenner igjen "640KB should be enough for everyone!?"

Lenke til kommentar

Fordi det ikke koster halvparten en gang å bygge ut ADSL/bredbånd i Sverige enn i Norge

eh d er vel ikke dyrere å byggeut adsl her enn i sverige.. Alle kobber trådene ligger jo her allerede.

De fleste i norge har tlf kabler inn til husene !

Hva med å faktisk sette seg inn i hva det er snakk om før du kommer med feilaktige påstander?

Lenke til kommentar
Det er et faktum at Telenor (ja, det er fremdeles de som eier det meste av alt telenettverk i Norge) elsker å melke på gamle kuer. Nye aktører må faktisk gjennom samferdselsdepartementet for å få tilgang til å tilby sine egne tjenester gjennom Telenors nett.

At man må ha godkjenning av eierne for å kunne selge egne tjenester på andres nett er da ikke noe merkelig.

 

Jeg vil tro at det var snakk om at man har fiber i Norge, men at ingen vil satse kommersielt på private brukere. Grunnen til det er at det ganske enkelt ikke er økonomisk lønnsomt.

 

Telenor er langt fra perfekt, men å legge all skyld på dem blir litt feil. Det er like mye de andre aktørene sin feil. Hvem forhindrer f.eks. Banetele å selge kapasitet på sitt eget nett til privatbrukere?

Lenke til kommentar

Det er bare å komme med en henvendelse til dem det. Hvis dere betaler like mye som en bedrift gjør, får dere nok tilgang. Derimot skal det sies at Banetele for det meste kun har fiber langs jernbaneskinnene, og at tilgangen derfra og ut til brukeren/bedriften må skaffes på andre måter. Dette vet jeg fordi jeg har jobbet hos en ISP som leide fiber tilgang fra Telenor fra deres lokaler, ned til jernbanestasjonen i byen, og derfra på baneteles nett til Oslo S, og igjen derfra opp til forskningsparken på Blindern hvor NIX er lokalisert:)

Lenke til kommentar
Det er jo privatpersoner som sitter på 10-100mbit linjer

Ikke i privatboliger. Når slikt forekommer er det som oftest på universiteter og lignende.

Og hvor bestiller de bredbånd fra?

Har du Ringt Telenor eller Tele2 ? :p haha, hvorfor i all verden skal du egentlig ha 100mbit? skal du ha lan fest for`1000folk eller`?

Lenke til kommentar

100mbit skulle ha vore standard

då kan eg sende hdtv kvalitet av dåpen eg var i til venner og andre slektninger på nokre få sekunder og uten at bror min får problemer med lagg i CS

og far min kan sjå NRK webTV uten pause

 

Detta vil bli eit standard scenario om nokre år, er faen ikkje meir vanskeleg å bygge ut fiber enn det er å gi folk tilgang til vann/kloakk/strøm

Lenke til kommentar
Detta vil bli eit standard scenario om nokre år, er faen ikkje meir vanskeleg å bygge ut fiber enn det er å gi folk tilgang til vann/kloakk/strøm

Jeg håper du forstår at en slik infrastruktur ikke fungerer med fiberkabelen alene.

Det må liksom ligge noe mere bak.

De kobler ikke alle fibrene sammen i en stor klase.

 

Og en annen ting. Å grave ned kabler koster penger.

Og ved visse mellomrom må signalet repeteres for at det skal komme frem.

 

Lyse har vel løst det ved å henge fiberkablene sine på eksisterende høyspentkabler.

Genial måte å løse det på, men det kan desverre ikke gjøre at alle får fiber frem til huset sitt.

 

Og jeg vet av egne erfaringer at det er vanskeligere å legge opp et nettverk som funker enn å koble opp strømkontakter o.l.

 

Og jeg vil tippe større datanettverk er mere kompliserte i tillegg.

Så det er vel knapt nok like enkelt å gi folk 100 Mbit som å gi dem strøm/vann/kloakk.

Endret av snole
Lenke til kommentar
100mbit skulle ha vore standard

då kan eg sende hdtv kvalitet av dåpen eg var i til venner og andre slektninger på nokre få sekunder og uten at bror min får problemer med lagg i CS

og far min kan sjå NRK webTV uten pause

 

Detta vil bli eit standard scenario om nokre år, er faen ikkje meir vanskeleg å bygge ut fiber enn det er å gi folk tilgang til vann/kloakk/strøm

Du trenger da ikke 100 mbit for HDTV og CS. CS krever minimalt (laggingen skyldes avstanden til serveren som oftest), og HDTV over internett i full kvalitet tar i overkant av 10 mbit, og da har du jo nesten 90 igjen.

 

Skal tro om vi kommer til å motta HDTV gjennom parabol eller DSL? Jeg har hørt snakk om at med DSL-HDTV så kan man være med på konkurranser og avstemninger på TV-prog via HDTV-en....

Lenke til kommentar

Mange her som overvurderer 10mbit linjer.. Klarer FINT å utnytte hele linja. Bare stikke på en dchub for Lyse only. Liker feks å ha lav ping i cs, men dette skyldes ikke bare hastighet på linja da. Eller bare fyre opp en server av et eller annet slag.

 

Ot: Både meg og bruttern kan laste ned i full hastighet samtidig.. Merkelig :hmm:

Lenke til kommentar
Mange har sikkert fått med seg at det svaret flere har fått når de har klaget på internettstabiliteten sin er at "linjen til sentralen er overbelastet" Dette kan kun løses ved at linjene til sentralene blir oppgradert. Og det er her casen kommer inn:

 

I Sverige valgte staten aktivt å gå inn for å støtte bredbåndsutbyggere finansielt for at det skulle bli bygget ut et godt fibernettverk til de fleste større og mindre byer. Dette betyr at Sverige nå etter mange års opprusting, kan sko seg godt på større og billigere linjer enn det vi har i Norge. Hvorfor Samferdselsdepartementet ikke kunne se dette komme, og heller tenkte at det sikkert ville være billigere å oppgradere linjene til telefonsentralene etterhvert som disse ble underdimensjonert er meg en stor gåte. Kanskje de regnet med at dette behovet aldri ville komme?

Det at linjene går fulle når alle skal ha DSL er jo ikke noen bombe. Men det at levrandørene er trege å oppgradere linjen kommer ikke av at det mangler kapasitet i fiberkabler. Heller det at de er trege, eller gambler på at det går bra..... I Trondheim er det bare en telefonsentral som ikke har fiber inn. (Men det er en liten sentral, med få abonenter i utgangspunktet.) Alle de andre sentralene har fiber inn i hopetall, hvor mye ligger ledig.

Lenke til kommentar
100mbit skulle ha vore standard

då kan eg sende hdtv kvalitet av dåpen eg var i til venner og andre slektninger på nokre få sekunder og uten at bror min får problemer med lagg i CS

og far min kan sjå NRK webTV uten pause

 

Detta vil bli eit standard scenario om nokre år, er faen ikkje meir vanskeleg å bygge ut fiber enn det er å gi folk tilgang til vann/kloakk/strøm

Du trenger da ikke 100 mbit for HDTV og CS. CS krever minimalt (laggingen skyldes avstanden til serveren som oftest), og HDTV over internett i full kvalitet tar i overkant av 10 mbit, og da har du jo nesten 90 igjen.

 

Skal tro om vi kommer til å motta HDTV gjennom parabol eller DSL? Jeg har hørt snakk om at med DSL-HDTV så kan man være med på konkurranser og avstemninger på TV-prog via HDTV-en....

hdtv tar 21mbit ifølge lyse

 

men det eg meinte var kjapp filoverføring på ein film som kanskje er på 1 gigabyte

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk sette seg inn i hva det er snakk om før du kommer med feilaktige påstander?

Hva var de feilaktige påstandene jeg kom med ?

 

Vel, denne her.....

 

Fordi det ikke koster halvparten en gang å bygge ut ADSL/bredbånd i Sverige enn i Norge

eh d er vel ikke dyrere å byggeut adsl her enn i sverige.. Alle kobber trådene ligger jo her allerede.

De fleste i norge har tlf kabler inn til husene !

 

1. Sverige har 8,986,400 (July 2004 est.) innbyggere fordelt på 410,934 kvadratkilometer.

2. Norge har 4,574,560 (July 2004 est.) innbyggere fordelt på 307,860 kvadratkilometer. (dette er iberegnet Jan Mayen, Svalbard og Bouvet-øya).

3. Norge har en vanskeligere topografi enn Sverige. Fjell, daler, fjorder osv.

4. Den svenske stat betaler en god del av bredbåndsutbyggingen, den norske stat lar ISP'ene betale hele morroa.

5. Svenskene bor tettere enn oss, og gjør at det er mere å tjene for svenske ISP'er siden de får flere kunder på samme geografiske område.

6. Det hjelper lite at kobbertrådene ligger ut fra sentraler og inn i hjemmene, når man må legge fiber ut til sentralene og må ha en backbone som funker.

 

Trenger du å vite noe mere?

For din egen del, hvis du ikke aner hva du snakker om, så la være neste gang....

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...