Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 mbit eller 100 mbit linje. Hvor får man slikt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
klare du virkelig å laste ned med 10 mb hele tiden

stort sett bruker man ikke særlig mer enn 2-3 mb

spesielle storlastere som sikkert ofte laster ned ulovlige ting kan ha spesielle behov men jeg snakker om normale folk og ikke 1% av de som er skikkelig storbrukere

til hw.no og vg samt mail trenger man ikke stort mer enn den minste "bredbåndslinja" på 2-300 k

Her eer det snakk om å kunne laste ned/opp 10mbit/s når det er behov for det - ikke nødvendigvis hele tiden. Og 10mbit/s går fort unna når man har et par brukere på linja..

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet med å legge inn 100Mbit i studentbyene i Trondheim. Studentene betaler kun kr 300 i måneden for dette. De har riktignok maksgrense på 10GB om dagen da.....

Du burde kanskje sette deg litt mere inn i hva du sier. Koster 130 i mnd for 100Mbit hos sit i trondheim.

Noen begrensninger på den da?

Lenke til kommentar

Det er sikkert 100000 andre som har svart det samme.

Har du ikke tilgang til en spesiell lokal leverandør, må du betale

i dyre dommer for en sånn tjeneste.

De som leverer dette er f.ex Utfors.. de bruker telenor's fiber så langt det går

og graver resten. Det koster $$$.

Lenke til kommentar

Mine innspill:

Mange kraftselskaper leverer 2/4/10Mbit synkrone linjer via/med hjelp av Lyse. Ved å kontakte Lyse kan sikkert de svare. Sandefjord, Jevnaker/Hadeland og store deler av Rogaland er dekket AFAIK.

BBF leverer i Oslo, de har begynt å ta inn nye kunder igjen (hvis de noensinne sluttet, blåst liv i selskpaet jaffal). Slik jeg har forstått det, så må utstyret i telefonsentralene byttes ut for å støtte ADSL2((+)+), dette har blitt gjort her i Ringerike av www.ringnett.no, de tilbyr ADSL2+ til en vanvittig billig penge. 4000/700 for 599 mener jeg, 12000/1000 for 1499,- Priser er inkl. mva.

Den viktigste fordelen med ADSL2 er at man kan dra lilnjene lenger utpå bygda, så flere kan få fastlinje, om det så bare er en 720/128, bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Vi har 1000 mbit der jeg jobber. Er vel heller liten vits å finne ut av hvor mye noe sånt koster, da det heller er lite aktuelt for trådstarter...  :!:

Hvorfor ikke?

Les topic. Er det nevnt noe om 1000 mbit linjer der? :p

Nei, men jeg sier ikke neitakk om det ikke er store forskjellen. Dessuten kan det være greit å være orientert i markedet om jeg plutselig skulle få behov for en slik linje.

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet med å legge inn 100Mbit i studentbyene i Trondheim. Studentene betaler kun kr 300 i måneden for dette. De har riktignok maksgrense på 10GB om dagen da.....

Hva er vel vitsen da? 10 giga går alt for fort med 100Mbit. Hvor amnge er det som spleiser?

Jeg er tilkoblet nettet til NTNU, og har 100mbit på hybelen. 10 GB i hver retning (download/upload) holder i massevis hvis du ikke driver med OVERDREVEN trading av warez. Hvis du har behov for å overføre større mengder data enn dette, er det ingen begrensninger på PC-labene i universitets-/høgskolebygningene.

Jeg veit ikke helt hvor stor kapasiteten til NTNU er, men den er MYE mer enn 100mbit. Jeg får alltid 7-8-9mb/s hvis kildene jeg laster ned fra støtter det. Siden det er tusenvis av PCer som er kobla til det nettet, kan jeg tenke meg at kapasiteten er på flere titalls gbit...

Internetten er levert av Uninet(t). Hva slags firma dette er, veit jeg ikke.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Uninett er et "organisasjon" for å samle sammen utdanningsinstitusjoner i Norge på samme nettet. Også tror jeg det er de som har ansvaret for det norske Top Level Domain (TLD/.no). Som de sier selv...

"UNINETT leverer avansert Internett til forskning og utdanning og har ansvar for utvikling, drift, koordinering og standardisering av nettløsninger. Konsernet eies av Utdannings- og forskningsdepartementet og består av flere selskaper med felles kontorer i Trondheim."

Kapasiteten mellom de store byene i Norge er fra 2.4Gbps og oppover. Jeg er ikke helt oppdatert på det siden de har oppgradert linjene i høst.

For mer informasjon om status om Uninett så er det bare å gå inn på http://drift.uninett.no/

Lenke til kommentar

BKK her i bergen har jo fiber over hele byen leste jeg et sted, men bygger de ut? NEIDA :cry: For en 2 år siden leverte de 10MBit noen steder, men det ble fort til 8MBit og så 4MBit vistnok :( Det verste er at de blokerer alt av p2p, ftp, alt! :hrm:

Lenke til kommentar

Hva er vel vitsen da? 10 giga går alt for fort med 100Mbit. Hvor amnge er det som spleiser?

Jeg er tilkoblet nettet til NTNU, og har 100mbit på hybelen. 10 GB i hver retning (download/upload) holder i massevis hvis du ikke driver med OVERDREVEN trading av warez. Hvis du har behov for å overføre større mengder data enn dette, er det ingen begrensninger på PC-labene i universitets-/høgskolebygningene.

Jeg veit ikke helt hvor stor kapasiteten til NTNU er, men den er MYE mer enn 100mbit. Jeg får alltid 7-8-9mb/s hvis kildene jeg laster ned fra støtter det. Siden det er tusenvis av PCer som er kobla til det nettet, kan jeg tenke meg at kapasiteten er på flere titalls gbit...

Internetten er levert av Uninet(t). Hva slags firma dette er, veit jeg ikke.

Om det er 10 giga dagen går det greit...om man kjører download server på maskinen sin, der folk kan laste ned svære filer som en har laget eller freeware.

Lenke til kommentar

Fordi det ikke koster halvparten en gang å bygge ut ADSL/bredbånd i Sverige enn i Norge

eh d er vel ikke dyrere å byggeut adsl her enn i sverige.. Alle kobber trådene ligger jo her allerede.

De fleste i norge har tlf kabler inn til husene !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...