Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 mbit eller 100 mbit linje. Hvor får man slikt?


Anbefalte innlegg

Tror Banetele leverer 100mbit for rundt 40.000,- i måneden.

Det var det ivhertfall dyrt. Det må da finnes noe billigere. Det er jo privatpersoner som sitter på 10-100mbit linjer, og 40.000 kr/mnd er litt drøyt å betale om man ikke er millionær.

Derfor er det nok lite aktuelt for deg... ;)

Ja, tror nok det. Tviler på at det er noen sponsorer som betaler så mye. Men der sa jeg det. Sponsorer. Om man har en stor side med et per tusen besøkende hver dag, så blir det nok ikke så vanskelig. Men innen den tid er nok min lokale linje sprengt av alle brukerene, om jeg ikke skaffer meg 8 eller 10 mibt i mellomtiden da....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tviler på at privatpersoner har bruk for en større enn10 mb linje idag med mindre han skal drive en ulovlig fildelingsserver

 

skal du har større linjer så er det vel stot sett bedrifter i svært tettbygde strøk som kan få det til 5 sifra månedsbeløp

 

er det egentlig nødvendig med mer en 2-3 mb linje for normale folk

hva folk egentlig skal med 10 mb til normalt bruk fatter jeg ikke

hvor ofte klare man utnytte en så stor linje egentlig

i spill eller radio bruker man gjerne ikke særlig mer enn 128 k

til spillserver og filserver så blir det stort sett ikke bruk for mer enn 2-3 mb

til å se streame film på nett går det gjerne 1 mb

 

å ha 2-3 mb linje er derfor nok i mine øyne til dagens bruk fordi "alle" andre ikke har særlig større allikevel og da vil ikke internett gå så mye fortere allikevel

 

jeg sitter selv på en 1700 linje fra ngt og det er meget sjelden jeg maxer den linja

spiller en god del og laster ned småting av og til

det eneste som klarer å tyne linja mi er nedlasting fra windowsupdate og slike plasser noe jeg ikke gjør så ofte

 

 

uansett syns jeg 10 mb linje til private ikke noe annet enn en "penisforlenger". Bedrifter kan jeg sjønne pga mange brukere og mye data.

Lenke til kommentar

klare du virkelig å laste ned med 10 mb hele tiden

 

stort sett bruker man ikke særlig mer enn 2-3 mb

 

spesielle storlastere som sikkert ofte laster ned ulovlige ting kan ha spesielle behov men jeg snakker om normale folk og ikke 1% av de som er skikkelig storbrukere

 

til hw.no og vg samt mail trenger man ikke stort mer enn den minste "bredbåndslinja" på 2-300 k

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet med å legge inn 100Mbit i studentbyene i Trondheim. Studentene betaler kun kr 300 i måneden for dette. De har riktignok maksgrense på 10GB om dagen da.....

Hva er vel vitsen da? 10 giga går alt for fort med 100Mbit. Hvor amnge er det som spleiser?

NTNU regnet med at det var behov for rundt 6-12 MB data for skolearbeid, derfor er 10 GB rimelig bra.

 

Grunnen til at de satt inn denne grensen var fordi 2-3% av brukerne stod for nesten all trafikken på linjene. Dvs de sendte og lastet ned enorme mengder data, om det er lovlig eller ikke spiller ingen rolle, poenget var at de overbelastet en del punkter som gjorde at alle som var på nett rundt omkring i studentbyene hadde en dårlig og til tider svært ustabil kobling.

 

Når det gjelder oss andre som ikke lenger bor på slike steder, så er det "lett" å få tak i avtaler med diverse leverandører for å få tak i 10-100 mbit, koster ikke mer enn 3-500 kroner måneden, men da må ALLE ha det. Så et boliglag f.eks kan gjøre dette om de bestemmer seg for det.

 

Nå kommer derimot ADSL2 snart, og da vil vi vel kanskje se en del bedre hastigheter til vanlige hjem for rundt nogenlunde det en 2mbit linje koster i dag.

Lenke til kommentar
Tror Banetele leverer 100mbit for rundt 40.000,- i måneden.

Det var det ivhertfall dyrt. Det må da finnes noe billigere. Det er jo privatpersoner som sitter på 10-100mbit linjer, og 40.000 kr/mnd er litt drøyt å betale om man ikke er millionær.

De privatpersonene som sitter på 10mbit har det gjennom lokale leverandører som benytter fiber. Dersom ingen av disse er tilgjengelig for deg, må du nok nøye deg med opptil 8mbit fra f.eks. NextGenTel. De som sitter på 100mbit sitter i studentboliger hvor det er gjort egne storkundeavtaler.

 

For å sjekke markedspris på 10mbit, 100mbit, 1gbit eller 10gbit linjer kan du jo kontakte Jara eller Banetele.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvorfor bredbånd er så mye billigere i Sverige en det er i Norge? Så reklame på svensk tv her om dagen 24 mbits linje til enten 399 eller 699. :omg:

Mye sponses av kommuner. Sverige har også ca. dobbelt så mange innbyggere som i Norge, og et større marked. Derfor blir prisene lavere.

 

24mbit til slike priser kommer snart til dere i Norge også, så fort ADSL2 er kommet på markedet for fullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...