Gå til innhold

alternative og effektive defrag-program?

Prelude

Anbefalte innlegg

som de fleste vet så er Windows sin innebygde defrag program ikke top notch og jeg er på jakt etter alternative defrag program som fungerer skikkelig.

jeg har brukt O&O Defrag en stund nå, jeg digger defrag funksjonene i dette programmet men der er ett lite problem, programmet tåler dårlig å kjøre på en maskin som surrer 24/7 og har generelt mye diskaktivitet (det spiser minne og etter en viss tid så krasjer det) og progget ligger å sjekker/skriver til alle diskene med jevne mellomrom så jeg kan ikke slå av disker som ikke blir brukt (har noen disker som sjeldent blir brukt og de støyer en del så det er kjekt å kunne stoppe de diskene..)

så, er det noen som vet om ett skikkelig defrag program de kan annbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har brukt Diskeeper® Defragger , det kan stilles inn til å kjøre på natta f.eks vist disken er mer en 10% fragmentert. Eller hver natt mellom etter kl 03 f.eks. eller kontinuerlig osv, men er ikke helt sikker på om det bruker egne algoritmer eller om det kjører den defragmenteringen som følger med windows

Lenke til kommentar

Simen, i O&O så er det mulig å bestemme om den skulle sjekke diskene og defragmentere diskene ved gitte intervaller og/eller når fragmentasjonen gikk over en gitt prosent. sikkert en grei funksjon men jeg har slått av den. alikevel så legger O&O seg i services på maskinen og ligger hele tiden og sjekker diskene med korte intervaller ifølge filemon. eneste måten jeg vet om som kan få O&O til å stoppe å sjekke diskene er at jeg manuelt stopper servicen men da kan jeg heller ikke kjøre en defrag..

jeg liker egentlig O&O, spesielt en av de defrag metodene programmet tilbyr som er sorter etter navn. mens f.eks den innebygde defrag'en til windows defragmenterer filene så samler den ikke filene som tilhører en katalog på den samme plassen på harddisken. O&O gjør det, og etter min mening så er det smart å samle filene på en plass på disken så slipper disken å flytte lesehodet så ofte når den skal lese innholdet i en gitt mappe. denne defrag sunksjonen er spesielt god på systemdisker fordi ved boot så starter ntloader å lese første alfabetiske filen i winnt/ og nedover, og når filene ligger i alfabetisk rekkefølge på disken så sier det seg selv, tid spart på fordi det ikke blir søkt så mye etter filer.

jeg skal ta en titt på diskkeeper og se om den kan være noe for meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...