håvard87 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) men, om maskinen ikke vil boote med to brennere på samme kabel så kan det være at du har et master/slave-problem. still jumperne på "cable select" så bør det funke! Problemet er ikke at den ikke vil boote når jeg har 2 tilkoblet samme kanal. Problemet er at den booter hele tiden. eeh...du mener at den rebooter hele tiden fordi den ikke klarer å boote ordentlig? Nja, noe i den duren. Når jeg har 2 tilkoblet, starter pc'n opp på helt vanlig måte til windows-loadingen starter, når loading-streken har passert en gang så starter pc'n på nytt helt av seg selv - dette står den å gjør gang på gang helt til jeg kobler fra en av brennerne. Endret 26. april 2005 av håvard87 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 hmm...det hørtes uansett mistenkelig ut...er du sikker på at du har master/slave-jumperne rett? finner bios begge brennerne? Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 hmm...det hørtes uansett mistenkelig ut...er du sikker på at du har master/slave-jumperne rett? finner bios begge brennerne? Har aldri rørt jumperne. Nei, BIOS finner bare den ene brenneren. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 hmm...har noen andre rørt de, eller har brennerne vært inni en annen maskin? har du prøvd å bytte om rekkefølgen på de på kabelen? på de fleste disker og cd-rommer så er det en klistrelapp som viser hvordan jumperne skal stå...enten velger man den ene til master og den andre til slave, eller så tar man "cable select" på begge, da blir de satt til master eller slave basert på om de er nr1 eller 2 på kabelen! Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 hmm...har noen andre rørt de, eller har brennerne vært inni en annen maskin? har du prøvd å bytte om rekkefølgen på de på kabelen? på de fleste disker og cd-rommer så er det en klistrelapp som viser hvordan jumperne skal stå...enten velger man den ene til master og den andre til slave, eller så tar man "cable select" på begge, da blir de satt til master eller slave basert på om de er nr1 eller 2 på kabelen! Ingen andre har rørt de nei. Hovedkortet er helt nytt. Nec-dvd-brenneren er helt ny, men den andre cd-brenneren har vært inne i en annen maskin. Ja, jeg har prøvd å bytte om på rekkefølgen. Hvor på hovedkortet sitter denne jumperen for IDE-ROM? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 jumper for IDE-ROM? Hva slags jumper er det? De jumperene jeg snakker om sitter på CD-ROM'ene! er det nec-brenneren eller den andre som blir funnet i bios når begge er koblet til? den som ikke blir funnet, blir den funnet når den er koblet til alene? Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 jumper for IDE-ROM? Hva slags jumper er det? De jumperene jeg snakker om sitter på CD-ROM'ene! er det nec-brenneren eller den andre som blir funnet i bios når begge er koblet til? den som ikke blir funnet, blir den funnet når den er koblet til alene? Oops! My bad. Trodde det var en jumper som satt på hovedkortet jeg. Når begge er tilkoblet uansett rekkefølge finner den alltid bare CD-brenneren i BIOS, ikke Nec-dvd-brenneren. Ja, når Nec-brenneren er koblet til alene blir den funnet ja. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 ok...synes fortsatt det hørtes ut som et M/S-problem! så du kan enten prøve å endre på jumperne eller bruke to kabler! sistnevnte løsning ødelegger for eventuelle IDE-disker da... Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Har DEluxe versjonen av hovedkortet og kjører 2 IDE optiske drives på samme IDE kabel uten problem. Ene er en Nec 3520A og den andre er en Aopen CRW5224. Ene skal stå som Master og den andre som Slave. Dobbelsjekk jumpere på baksiden av CD/DVD stasjonene. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Har DEluxe versjonen av hovedkortet og kjører 2 IDE optiske drives på samme IDE kabel uten problem. Ene er en Nec 3520A og den andre er en Aopen CRW5224. Ene skal stå som Master og den andre som Slave. Dobbelsjekk jumpere på baksiden av CD/DVD stasjonene. OK. Hvordan skal jumperne stå? De er nemlig på forskjellig plass nå. Hvis man tenker seg at man ser selve brenneren bakfra, så er jumperen satt helt til venstre på cd-brenneren og helt til høyre på dvd-brenneren min. Hvordan er de satt hos deg? Endret 26. april 2005 av håvard87 Lenke til kommentar
gsn Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Med mine cdromer/dvd/brennere osv er det slik = Venstre "cable select" , Midten "slave", Høyre "master" Sett begge på cable select, eller den som er på enden av IDE kabelen som master, og den på midten av kabelen som slave. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 det varierer vel fra cd-rom til cd-rom hvordan jumperne skal stå...er det ikke et klistremerke på de? Lenke til kommentar
gsn Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Jeg satt sammen en maskin senest for noen timer siden, og merket meg dette. Jeg hadde da tre optiske-enheter, alle av forskjellig produsent; LG, Philips og Sony, samtlige hadde samme jumper settings. Kan selvfølgelig være tilfeldigheter. Krister: ingen av de hadde faktisk klistremerke. Bare philips cdbrenneren hadde merking, som var på en måte ingravert i plasten. Dvs jeg måtte sjekke settings manuelt .. Endret 26. april 2005 av gsn Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Takker så mye for god respons her. Tipper det med denne jumperen er løsningen på problemtet mitt. Skal prøve forslaget ditt i morgen gsn. Igjen, takk! Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Ofte så er det enten klistremerker på toppen eller baksiden av brennerene. Eller så har man klistremerke eller gravert inn i baksiden eller undersiden på kretskortet. På en IDE (p-ata) kabel så kan man ha en Master og en Slave enhet, ergo to stk totalt. Det er det samme om den som er ytterst på kabelen er master eller slave, og det motsatte på den i midten. Om man ikke har det skrevet med fulle Maste, Slave og Cable Select ved jumperene så er det ofte forkortet til MA for master, SL for Slave og CS for Cable Select. Merk at den ene stasjonen må settes til Master og den andre til Slave. Og samme hvor de settes på kabelen. CS = Cable Select som nevnt, det skal da automatisk velges om det står på den første eller andre IDE kontakten på kabelen, men anbefaler å prøve Master og Slave før man prøver CS varianten. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Har oppdatert til bios 1007 men det ser ikke ut til å ha løst problemet med at det blir blåskjerm når jeg bruker nettverkstilkoblingen som brker Nvidia firewall. Har prøvd alle offisielle bioser uten at den har funket. Noen som bruker denne inngangen uten å få blåskjerm? Lenke til kommentar
Daniel Hovden Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Har et problem med mitt ASUS A8N Sli deluxe... Den vil ikke boote med ram brikker i A1-A2.. Får bare brukt en gb ram da Hjelp!!!!!! Endret 28. april 2005 av -FriedDude- Lenke til kommentar
Daniel Hovden Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Har oppdatert til bios 1007 men det ser ikke ut til å ha løst problemet med at det blir blåskjerm når jeg bruker nettverkstilkoblingen som brker Nvidia firewall.Har prøvd alle offisielle bioser uten at den har funket. Noen som bruker denne inngangen uten å få blåskjerm? Hvorfor bruker du NVIDIA firewall... innstalerte det jeg og og fant ut av at den blokkerte nettverkskortet i og gjøre noen ting!!! Så har bare en ting og si om NVIDIA firewall:: Den suger Lenke til kommentar
gsn Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 FriedDude: Du skal bruke ram sporet nærmest CPU og det av samme farge (blått? husker ikke...) Lenke til kommentar
Daniel Hovden Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 ok... får prøve det da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå