Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden

MrAHB

Anbefalte innlegg

Kunne du sagt mer nøyaktig hvor denne innstillingen ligger?

Ser ut som jeg kan ha sett litt feil når jeg sjekker.

Hvis man går på Power og CPU target temprauture i BIOS så kan man stille inn gradene til når viften skal begynne å gå for fullt.

Litt kjedelig å ikke ha denne funksjonen ja,får håpe det kommer i en senere BIOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nforce4 til amd har vell fortsatt north og south brigde ? eller......

Tror ikke det lenger, før så tok NB seg av minnet og skjermkort (hvis jeg ikke husker feil) og kanskje ett par andre ting. SB tok seg av PCI og nettverk og I/O enheter. Men siden de nye AMD har minnekontrolleren inni CPU så har de stappet alt det andre inn under vepsen. Det er i hvertfall kun en chip som trenger kjøling på kortet.

Lenke til kommentar
Kunne du sagt mer nøyaktig hvor denne innstillingen ligger?

Ser ut som jeg kan ha sett litt feil når jeg sjekker.

Hvis man går på Power og CPU target temprauture i BIOS så kan man stille inn gradene til når viften skal begynne å gå for fullt.

Litt kjedelig å ikke ha denne funksjonen ja,får håpe det kommer i en senere BIOS.

Har allerede sent mail til Asus.. :) Får jeg et vettug svar poster jeg med en gang!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det finnes noen bios hvor jeg kan still høyere volt core og vddr?

1.5v og 3v er ikke best :(

Dessuten tittet jeg gjennom biosene nå, og har et spørsmål; Støtter den siste biosen alle oppdateringene? Altså alt det som blir fikset i tidligere biosversjoner? Jeg så at den siste biosen var mindre enn de tidligere, så jeg stusset litt over dette :hmm:

Endret av Mr.Sparkle
Lenke til kommentar
Hoppsann!

Sitter her og kikker og soper gjennom internetten etter litt info om hovedkortet. Finner ikke det jeg helt søker etter. For det er nemlig en ting jeg lurer på.

Finner ikke noen innstillinger for Maks CPU Temp Shutdown, eller noe i den duren. Cpu Overheat Protection? Dere skjønner hva jeg vil fram til. Når prossesor når feks 70 grader, så slår pcen seg av. PRONTO!

Er det ikke en sånn funksjon på dette kortet? Har aldri vært borti Phoenix bios jeg. Og når jeg står på randen til og montere vannkjøling, så vil jeg helst ha en sånn "sikkerhet".

Mvh

Jan Ivar

Ja, da fikk jeg et lite svar etter jeg sendte mail til Asus tidligere i dag:

Dear customer,

I am sorry but A8N-SLI Deluxe does not support C.O.P. because it's CPU build in feature.

Regards

Zbynek Tomik

ASUS Czech

Da er det altså innebygget i prossesor etter hva jeg forstår. Så da blir vel spørsmålet, hvor mange grader slår den seg av på?? :)

Lenke til kommentar

Hehe. Ja vi satser jo på det. :) Har uansett søkt litt angående det også, men finner ikke noe.. Men har slått meg til ro med det nå. Hehe.

Men når jeg uansett er her kan jeg ta et spm til.

Pci Clock Synchronisation Mode. Hva er igrunn det? Har aldri forstått helt hvordan det fungerer. Og manualen sier lite om det. Står igrunn ikke noe om det på Asus sine sider heller. Heller ikke noen forståelig info på Google. Hjelp noen? :)

Jan Ivar

Lenke til kommentar

Hei, her må det da være en del erfaring med dette hk'et ;)

Jeg har akkurat fått meg dette hk'et og må si jeg ble litt imponert over både selve kortet og bundelen, manglet liksom ikke så mye i den esken. Bios var akkurat som på min gamle (P5GD1). Det eneste jeg savner er noen overganger for strøm fra sata til vanlig, men det kunne jo ikke Asus vite :p

Men til saken; det jeg ikke har latt meg imponere så veldig av så langt, er raid kontrollerene, for å få ting som jeg vil ha det er jeg avhengig av å kunne partisjonere flere helt adskilte disker i raid arrayet. Som jeg så siden kan velge hvilken disk det skal startes fra i bios.

På Intel systemet mitt som hadde ICH6R raid controller kunne jeg lage flere slike stasjoner på de samme 2 diskene i et raid0, jeg kunne også ha forskjellig stripebredde på de forskjellige partisjonene. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er forøvrig at jeg da hadde en Windows for spill, og en annen for jobb/kontor, også valgte jeg da i bios ved oppstart om det skulle startes fra "spill" eller "jobb" disken.

Jeg kan ikke se at dette er mulig på dette nye systemet, i Nvidia raid-controller'n ser jeg ingen valg i det hele tatt, og i SIL raid controlleren ser jeg at jeg kan velge størrelse på raidet, men når jeg så prøver og sette opp nr 2 får jeg bare beskjed om at det ikke er mer plass. Så jeg forstår ikke helt hvor det blir av resten om man feks angir raidets størrelse til ca halvparten av total størrelse..?

Prøvde nå også og innstallere Windows på hver av diskene uten å kjøre de raid, men det ble ikke helt som forventet, isteden for å kunne velge i bios hvilken disk det skulle startes fra fikk jeg sånn "windows velg hvilken" spørsmål i oppstarten, som man får om man innstalerer to Windows på samme fysiske disk.

I tillegg merket jeg med en gang, til tross for at raid0 er litt omstridt, at innstallasjonen tok vesentlig lenger tid, så vil gjerne kjøre raid :)

Ja, det ble litt langt dette, men er det muligens noe av dere med samme hk som har skjønt noe jeg ikke har når det gjelder oppsett i raid, og som kan bekrefte eller avkrefte om det finnes samme mulighet som jeg har nevnt fra mitt gamle P5GD1?

SinIC Skrevet 09/04/2005 : 08:37

Pci Clock Synchronisation Mode. Hva er igrunn det? Har aldri forstått helt hvordan det fungerer. Og manualen sier lite om det. Står igrunn ikke noe om det på Asus sine sider heller. Heller ikke noen forståelig info på Google. Hjelp noen?

Såvidt jeg vet er dette hvorvidt pci buss skal synces sammen med cpu, pci express eller asyncront, på samme måte som man vel kan velge med pci express og sata. Ved overklokking bør den vel stå på asynchrone eller standard. Blir vel noe av det samme som pci lock.

Er ikke 100% sikker, men tror det er omtrent sånn det er :ermm:

Lenke til kommentar

Klarte endelig å fikse temp problemet med HK! Flashet først ned tilbake til 1004, og da viste den riktig temp! Flashet da over til 1006 og tempen ar fremdeles riktig! Så de av dem som flasher direkte til 1006 fra 1002... vær obs på dette!

Lenke til kommentar
SinIC Skrevet 09/04/2005 : 08:37

Pci Clock Synchronisation Mode. Hva er igrunn det? Har aldri forstått helt hvordan det fungerer. Og manualen sier lite om det. Står igrunn ikke noe om det på Asus sine sider heller. Heller ikke noen forståelig info på Google. Hjelp noen?

Såvidt jeg vet er dette hvorvidt pci buss skal synces sammen med cpu, pci express eller asyncront, på samme måte som man vel kan velge med pci express og sata. Ved overklokking bør den vel stå på asynchrone eller standard. Blir vel noe av det samme som pci lock.

Er ikke 100% sikker, men tror det er omtrent sånn det er :ermm:

Jepp det er det! :) Takk skal du ha!

Når jeg tenker etter så er det jo rimelig logisk også.. Men hjernen min er ikke alltid der den skal være! :p

Men har også lurt på hva PCI Express Clock er for noe? Den som kan stilles fra 100 MHZ til 145 MHZ. Noen som kan forklare bedre en manualen?

Jan Ivar

Lenke til kommentar
100mhz.

Du har en kjekk evne til å forklare! :)

Hva om du setter den på 145 da? Det må jo bety noe?

Sjekket fort i stad på 3dmark01.

Først på 100 mhz. Bare den første testen: 325 fps

Så på 115 mhz. Bare den første testen: 329 fps

Vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
lure på hva jeg skal stille rammen på i bios?

har 2 twinmos cas3 2.8v 533 mhz

har satt de till 433, memory timing til T1.. ellers har jeg ikke peiling, resten er på auto.

kan noen hjelpe meg?

har du overklokket cpuen? -Og i såfall til hva?

Lenke til kommentar
100mhz.

Du har en kjekk evne til å forklare! :)

Hva om du setter den på 145 da? Det må jo bety noe?

Sjekket fort i stad på 3dmark01.

Først på 100 mhz. Bare den første testen: 325 fps

Så på 115 mhz. Bare den første testen: 329 fps

Vet ikke jeg...

PCI clocken som du som er best å ha på 33.3 MHz er jo hvor fort PCI sporene kjører. PCI Express clock er jo hvor du stiller hastigheten på PCI Express sporene, da disse kjører fortere enn de gamle PCI sporene.

Lenke til kommentar

Sinic: tenkte jeg skulle prøve å forklare så simpelt som overhodet mulig! sånn som jeg har forstått det så vill økning på pci-e portene øke båndbredden over pci-e, så vidt jeg vet er det ingen skjermkort som utnytter 1x pci-e, og når de fleste kjører på 4x 8x eller 16x så.....

Dette er bare det jeg tror jeg vet, ikke hva jeg vet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...