Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden

MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hoppsann!

Sitter her og kikker og soper gjennom internetten etter litt info om hovedkortet. Finner ikke det jeg helt søker etter. For det er nemlig en ting jeg lurer på.

Finner ikke noen innstillinger for Maks CPU Temp Shutdown, eller noe i den duren. Cpu Overheat Protection? Dere skjønner hva jeg vil fram til. Når prossesor når feks 70 grader, så slår pcen seg av. PRONTO!

Er det ikke en sånn funksjon på dette kortet? Har aldri vært borti Phoenix bios jeg. Og når jeg står på randen til og montere vannkjøling, så vil jeg helst ha en sånn "sikkerhet".

Og en ting til: Hva pokker er "Pci Clock Synchronisation Mode"?

Har desverre ikke manualen til kortet. Må prøve og laste den ned, men arg, ISDN.

Mvh

Jan Ivar

Lenke til kommentar

SinIC: Jo det er en slik beskyttelse, og den er vel inne på "hardware monitor" eller noe... -Phoenix biosen kan være litt uvant til å begynne med, men for meg så var den like enkel som den "vanlige" etter en uke.

Lenke til kommentar
SinIC: Jo det er en slik beskyttelse, og den er vel inne på "hardware monitor" eller noe... -Phoenix biosen kan være litt uvant til å begynne med, men for meg så var den like enkel som den "vanlige" etter en uke.

Du er sikker på at ikke du tenker litt på "Q-Fan Controller" nå? Der finnes det en sånn "CPU Target Temprature", men det er jo for styring av turtall på kjøleren.

Annet en det er det ikke i min bios! :) Som btw er 1006..

Kom til og tenke på en annen ting. Er kanskje "Overheat protection" bygget i selve prossesoren? Som på Pentium? Men allikvel, maskinen slår seg ikke av... Blir jo noe alà "Cool`n Quiet" det..

Lenke til kommentar
Jeg spør en gang til:

Hvilket tempratur har dere på HK ditt?

Nå har jeg klokket min AMD 64 3500+ til @ 2520 Mhz - CPU temp ligger på 46, mens HK ligger på 51... Er det flere som har opplevd dette? Og kan det være det at HK sensoren tar feil? Er det skadelig for kortet å holde så høye temp?

Sier dette på forhånd at jeg ikke sliter med dårlig ventilasjon i kabinettet...

Kjapt spørsmål, hvilket program bruker du til å måle temperaturen?

Bruker ASUS Probe samt everest... Begge viser samme

Pussig at de viser det samme hos deg. I Everest, versjon 1.51.195, vises det ikke riktig hos meg, Der er det tempen som vises på aux som er cpu temp. Og tempen som står på cpu i Everest vet jeg ikke hva som måles.

Dette har jeg fra asus probe og ntune (nvidia monitor). Da får man en hovedkort temp som er lavere enn cpu temp, noe som i og for seg er mer normalt.

edit: Hovedkort: 39 grader. CPU: 44 grader. Idle med htt på 210.

Det stemmer nok det du sier der, jeg skrev feil...

Lenke til kommentar

pcen klikker når jeg setter en plate inn i DVD brenneren. byttet brenenren trodde det var noe feil med den. prøvd alt. dvd brenneren er en plextor sata brenener. prøvde og bytte fra sata kontakt 2 til 3 og/eller 4. men fungerte ikke. har BIOS 1004. når jeg er inne i BIOSen finner den dvd brenneren. Når jeg søker etter feil eller problemer med driver er det ingen problemer. noen som har noen anelse på hvorfor det er sånn det er?

Lenke til kommentar

Problemer med det innebygde lyd kortet, Asus A8N SLI Deluxe, Mic gir lav output og feedback

Headsette og mic virket helt fint på det gamle kortet, settingene skulle jo ikke være noe hokkus pokkus?

Etter å ha installert det nye hovedkortet mitt, hvor alt ser ut til å fungere, så støtte jeg på et problem da jeg skulle koble på mic`en.

Auto detekteringen vil ikke godta den som mic, og når jeg fortsetter, så må jeg booste den opp for at de andre på Teamspeak skulle høre meg, og da får de utrolig høyt ekko på hva de selv sier.

Ellers er lyden ut på headsette helt fin....

Har sjekket på nett, mange som har dette problemet, men ingen løsning der.

Er det noen her som har funnet en løsning på dette?

Takk for eventuell hjelp.

Siggis

Endret av siggis01
Lenke til kommentar

Finner ikke noen innstillinger for Maks CPU Temp Shutdown, eller noe i den duren. Cpu Overheat Protection? Dere skjønner hva jeg vil fram til. Når prossesor når feks 70 grader, så slår pcen seg av. PRONTO!

Er det ikke en sånn funksjon på dette kortet? Har aldri vært borti Phoenix bios jeg. Og når jeg står på randen til og montere vannkjøling, så vil jeg helst ha en sånn "sikkerhet".

Er det virkelig ingen andre som lurer på det samme? Jeg har søkt meg rød nå, og finner ingen info om dette her.

Finnes det eventuelt software for dette da?

Lenke til kommentar

Ingen forslag er dumme, særlig ikke når man står bom fast...

Er heller meg som føler meg litt dum nå.....mic`en min virker helt fint etter at jeg oppdaterte Nvida driverene mine.....

Trodde virkelig at det ikke var kommet nyere enn det jeg hadde, men det var det vist. Ser ut som om de har byttet programvare styring av lyden med den siste driveren, så nå virker alt ok.

Takk for hjelpen! :roll:

Siggis

Lenke til kommentar

Se i BIOS der er det en sånn innstilling.Har min på.

Lenke til kommentar

Noen som har en link eller noe til en grei innføring i BIOSen på Deluxe kortet? Har aldri hatt denne typen BIOS før.

EDIT: Ser at DFI Lanparty NF4 SLI-DR selges ganske billig på Netshop.no, hadde egentlig tenkt å gå for et ASUS A8N SLI Deluxe. Billigere og ser enklere ut å rutte med. Har ikke allverden av kjapp RAM, så det jeg lurer på: Er det vits å legge i 250.- ekstra? Og er dette kortet lett å betjene, flashing av BIOS, OC osv. ?

Endret av Odland81
Lenke til kommentar

Flashing av bios er veldig lett på tilnærmet alle nye hovedkort, dette er ikke et untak. Jeg vill påstå at DFI sine kort er bedre pga:

De har ikke like høylytt chipsett vifte

De har bedre overklokkings muligheter (fler ram dividers, høyere spenning osv)

Stor bundle (kanskje bare de dyreste korta ?)

Lenke til kommentar

Se i BIOS der er det en sånn innstilling.Har min på.

Ja, har sett i BIOS. Og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sjekket heller. Men finner ikke noe, og det er rart for det er ikke allverdens og velge mellom.

Kunne du sagt mer nøyaktig hvor denne innstillingen ligger?

Lenke til kommentar

sinic: Jeg _TROR_ ikke den instillingen eksisterer... jeg fant såfall bare den som skrur opp viften ved en viss temp. Asus Probe har vell en slags advarsel på dette (software, ikke bios) men husker ikke om den skrur av maskina, kan såfall sjekke dette når jeg sitter på min egen maskin igjen.

Lenke til kommentar
La merke til at P4 versjonen av ASUS nVidia 4 SLI kort har passiv kjøling, og ikke så voldsom heller. Tror dere den samme ribba vil funke på AMD versjonen? Har nemling NØYAKTIG samme ribba liggende fra et havarert HK.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=14634

Du må huske at intel sine prosessorer ikke har minnekontrollere. Hvis det er den lille blå/grønne du tenker på så tror jeg ikke det. Intel har båre Northbridge og Southbridge. Mens AMD sine nye kun har en blanding siden minne kontrolleren som sitter i northbridge har blitt flyttet inn i CPU.

Hvis det er den store du tenker på så vil den nok funkte helt fint.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
sinic: Jeg _TROR_ ikke den instillingen eksisterer... jeg fant såfall bare den som skrur opp viften ved en viss temp. Asus Probe har vell en slags advarsel på dette (software, ikke bios) men husker ikke om den skrur av maskina, kan såfall sjekke dette når jeg sitter på min egen maskin igjen.

Nope Proben har ikke sånn funksjon den heller. Da finnes det rett og slett ikke en slik funksjon på dette kortet. Hvis det da ikke er innebygget i selve kortet. Kan jo være, men rart allikevel at man ikke kan stille på sånt i såfall..

Anyway! Takk for hjelpa ppl! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...