Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden

MrAHB

Anbefalte innlegg

Jeg kjører 5 disker nå, 4 på svarte nativce kontrollere og 1 på røde silicon kontrolleren. Ergo går fint å kjøre single drives (eller oppt il 4 disker) uten raid oppsett på Silicon kontrolleren også.

Man må bare gå inn Raid BIOS og definere disken som single drive eller noe slikt. Husker jeg "kødda" litt med det i starten, men fikk det til uten stor prob. Om dere ikke får det til så send meg en PM så skal jeg reboote og gå i Silicon BIOS'en og sjekke hvilke valg det var igjen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har prøvd windows 64 bit ,med dette hovedkortet

er driverene for dette opperativsystemet ok!

Prøvde det for noen dager siden.. Det funker veldig bra/stabilt,....

Jeg får problemer med en del av driverene. Når jeg prøver å installere lyd driveren får jeg beskjed om at den ikke kan installeres og dersom dette er drivere som er levert av produsent må jeg sjekke om driverene er laget for Windows x64 basert system. Det er de jo. Får samme feil med driverene på cden og når jeg laster ned. Hater M$ litt akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jeg får problemer med en del av driverene. Når jeg prøver å installere lyd driveren får jeg beskjed om at den ikke kan installeres og dersom dette er drivere som er levert av produsent må jeg sjekke om driverene er laget for Windows x64 basert system. Det er de jo. Får samme feil med driverene på cden og når jeg laster ned. Hater M$ litt akkurat nå.

ASUS har sluppet drivere til 64.bit

bare å se på hjemme siden dems det

Lenke til kommentar

Kan vere at masse av dette er svart på fra før i tråden, men jeg har ikke lyst å lese alle 51 sidene for å finne det ut, så jeg vil spør litt her først.

Jeg har 2 små problemer med hovedkorte mitt. (ASUS A8N-SLI-DELUXE)

Fikk pc`en ferdig montert med ei ny cpu vifte.

Når jeg starter pc`en så får jeg av og til opp ein feilmelding som seier dette "warning, cpu fan failoure" jeg kan da enten trykke f1 og gå videre inn i xp, eller jeg kan trykke DEL og komme inn i bios. Uanz ka jeg gjør så funker det fint, vifta svivere og daten går. Men litt kjedelig å få den feilmeldingan og ikke vite ka det er. Har hatt på daten i ca 2 timer, rebooter og går rett inn i bios for å se kor varm cpu`en er, og den viser 44C, någe jeg skulle tro var bra. (viss jeg går inn i bios når jeg får den feilmeldingen så ligger tempen på ca 35C og øker litt. Men ikke masse, har jo netopp starta dataen da) feilmeldingan kommer opp rett etter jeg har fått valge å trykke DEL og gå inn i bios.

Jeg har og problemer med lyden. Viss jeg setter høretelefonene i foran på toweret mitt, et aopen tower med utgang til lyd, usb, firewire og microfon framme så begynner lyden å skurre og er veldig dårlig. setter jeg høretelefonene bak i pc`en så går det greit. Så jeg lurer på hva dette kan vere og om någen har vert bort i det samme.

Pc`en virker til å gå fint uteom dette. Lurer også på om någen har et program hvor jeg kan lese av hvor varmt det er i towere mitt og hvor varm CPU`en er mens jeg er inne i windows.

Nei jeg har ikke nyeste versoin av biosen, og lurer på kossen jeg finner ut hvilken version jeg har, og om någen hadde tatt seg tid til å forklare meg kossen jeg kan oppgradere biosen uten for stor fare for å dride meg ut og ødelegge någe.

Lenke til kommentar

Hei, med everest home edition (www.lavalys.com) kan du lese av diverse tempraturer.

Hvis du går in i bios, på "hardware monitor" så skal det gå an å skru av den vifte advarselen, (husker ikke helt hvor, tror det var der) grunnen til at denne beskjeden kommer kan være av to grunner som jeg kommer på :

1. vifta til cpu kjøler er ikke plugget i cpu utgangen på hovedkortet, dette har ingen ting å si, bare at hovedkortet sier ifra at det ikke er en vifte koblet til denne utgangen.

2. Viften har automatisk rpm regulator som styrer hvor fort den roterer etter temperatur, med enkelte vifter betyr dette at viften skrur seg av og på for å begrense turtallet, da leser hovedkortet at viften er av til tider (dvs 0 rpm) og med andre ord at den ikke eksisterer.

Ingen av grunnne over er farlige, bare irriterende. Jeg orker rett og slett ikke lete i bios hvor jeg skal skru det av :p sorry!

Med asus sin egen programvare kan du oppdatere biosen, dette finner du på asus sine sider, www.asus.com

Lenke til kommentar

ASUS har sluppet drivere til 64.bit

bare å se på hjemme siden dems det

jada, er fult klar over det. Det er jo der jeg har lastet ned. Det er forøvrig den samme 64bits-driveren som lå på cden som fulgte med. jeg skulle nesten ønske at jeg hadde lastet ned feil for det hadde gjort ting veldig enkel, men den gang ei. Jeg er ganske så sikker på at jeg har siste driverene fra ASUS til WinXP_64.

Lenke til kommentar

2peewee, For å fikse "cpu fan failed" går du inn i Boot i biosen, trykker på Boot settings configuration og velger no errors på Halt on. du vil fortsatt høre stemmen, men slippe å trykke på f1, stemmene kan du slå av et annet sted i bios, men er ikke sikker på plasseringen.

Jeg har forresten et problem som jeg lurer på om skyldes hovedkortet eller andre ting, og som har vedvart gjennom tre formateringer.

Har asus-a8n-sli deluxe, siste bios versjon. problemet er at relativt ofte, og særlig når det har gått et par timer siden pcen var på, så henger maskinen seg opp i oppstarten (når man ser bilde av hovedkortet), da må jeg restarte maskinen, og da pleier det å funke smertefritt. Noen som vet hva det kan komme av, og evt hvordan det kan fikses? fikk pcen ferdigbygget av netshop.

Lenke til kommentar

Får ikke innstallert IDE driverne :(

Jeg har hatt kortet en liten måned, og har nå fått meg en Raptor, så skulle jeg innstallere win omigjen osv... Og hvis jeg prøver å innstallere IDE driverne (jeg har prøvd de på cden, 6.37 og 6.39) så får jeg svart skjerm når windows begynner å laste. -Jeg må da selvsagt velge "last known good konfiguration", og da legger windows inn noen drivere som følger med windows cden. (Jeg bruker Win XP SP1) Er det noen som har hatt samme problemet? Hvordan får man inn driverne?

-Nå tar det rundt et minutt å boote. :(

Lenke til kommentar
Får ikke innstallert IDE driverne :(

Jeg har hatt kortet en liten måned, og har nå fått meg en Raptor, så skulle jeg innstallere win omigjen osv... Og hvis jeg prøver å innstallere IDE driverne (jeg har prøvd de på cden, 6.37 og 6.39) så får jeg svart skjerm når windows begynner å laste. -Jeg må da selvsagt velge "last known good konfiguration", og da legger windows inn noen drivere som følger med windows cden. (Jeg bruker Win XP SP1) Er det noen som har hatt samme problemet? Hvordan får man inn driverne?

-Nå tar det rundt et minutt å boote. :(

Merkelig det der ja, jeg har hatt problem med IDE driverene på 6.37 versjonen relatert til NCQ. Hvis jeg slo på NCQ så oppstod det alle mulig slags problemer i Windows så meg måtte disable det. Med 6.39 så går alt helt perfekt her, og NCQ virker helt som det skal uten å ødelegge dataene på diskene mine..

Kanskje du kan prøve å installere 6.39 fra safe-mode?

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp_6.39

Lenke til kommentar

så du har ingen problemer med NCQ? jeg har kviet meg for å bruke det, etter at jeg hørte om problemer.. blandt annet ditt som var at du mistet masse data på disken (som er worst case scenario for meg)..

men kanskje jeg skal prøve nå med de nye driverene..

men hvordan aktiverer jeg NCQ på diskene?

PS: noen som vet om Raptor til Western Digital støtter NCQ? bruker den som systemdisk..

EDIT: kanskje d ikke var du som mistet data, men tror jeg leste d :hmm:

Endret av espenah
Lenke til kommentar
så du har ingen problemer med NCQ? jeg har kviet meg for å bruke det, etter at jeg hørte om problemer.. blandt annet ditt som var at du mistet masse data på disken (som er worst case scenario for meg)..

men kanskje jeg skal prøve nå med de nye driverene..

men hvordan aktiverer jeg NCQ på diskene?

PS: noen som vet om Raptor til Western Digital støtter NCQ? bruker den som systemdisk..

EDIT: kanskje d ikke var du som mistet data, men tror jeg leste d :hmm:

for å aktivere NCQ / Write og read caching så må du gå under SATA/PATA kontrollerne i Device Mangager (IDE ATA/ATAPI controllers)

Alle 3 valga skal være der (forutsatt at du har installart nvidia IDE )

Disse valgene er ikke under hdd i device manager som mange logisk tror

Lenke til kommentar

Å innstallere IDE drivere fra safmod er det dummeste tipse jeg har gått på til nå :( :(

Ikke kommer jeg nå inn i "LKGC that worked"

Ikke i Safe mode

Ikke i repair mode

Jeg får ikke en gang innstallert windows oppå...

...så da er det vel bare å formatere :C

Får forresten ikke innstallert IDE driverne på WinXP64 heller med min idiot-Raptor

Lenke til kommentar

litt OT: Jeg får en feilmelding når jeg sjekker den ene ide-disken min i device manager.

hd.jpg

Når jeg trykker på "varseltrekanten der", så sier den

The transfer mode for this device was set to a mode lower than what it is capable of because of excessive transfer errors to the device. This will cause a  loss of system performance. Please check the cabling to the device and verify an 80 conductor flat ribbon cable is used for Ultra66 and higher transfer modes.

Jeg har sjekket med en annen kabel, og får samme greia. Kan det ha noe å gjøre med at dette er "nedlastingsdisken" og at den er i ganske stor aktivitet og blir fragmentert ganske fort? Jeg vil likevel synes det er dårlig, da den absolutt burde tåle sånt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...