Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Minnet går ikke synkront så lenge du kjøre 1/2 MP  ;)

Ok. Men det gjekk iallfall 9x295 stabilt så da har vell minne gått synkront.

Ka må ein gjør får å få minne til å gå synkront på 1/2 MP ?

Med hele MP så går det synkront ja. Er ikke mulig å få det synkront med 1/2 MP. 9x295 1:1 er veldig bra da. Kjørte du med 1t eller 2t da?

Lenke til kommentar

Men hva er vitsen med å ha en prosessor som klokker bra når minnet ikke klarer å kjøre synkront med prosessoren. Mister av denne klokkingen på asynkront minne da?? Har pc3200 hyperx og det følger i hvertfall ikke med prosessoren når jeg klokker oppover. Hva burde jeg heller hatt?

Lenke til kommentar
Men hva er vitsen med å ha en prosessor som klokker bra når minnet ikke klarer å kjøre synkront med prosessoren. Mister av denne klokkingen på asynkront minne da?? Har pc3200 hyperx og det følger i hvertfall ikke med prosessoren når jeg klokker oppover. Hva burde jeg heller hatt?

Trenger ikke bekymre deg. Får veldig bra ytelse selv om man ikke kjører synkront. Jeg kjører nå CPU som 2.8GHz å minne som 400MHz, å jeg kan ikke klage på ytelsen for å si det sånn. Eneste grunnen til at jeg vil ha en fix som godtar høyere minnehastighet på dette hovedkortet er fordi jeg er veldig egen, å hele tiden vil ha absoulutt maximalt ut av systemet mitt. Om de ikke fixer problemet med høy minnehastigheter på dette HK, kjøper jeg meg heller 1GB til med minne. Får jeg ikke hastigheten jeg vil ha, så får jeg subsidere med dobbel mengde :D

Lenke til kommentar
Instalerte kortet i går og det gikk smertefritt :) Alt fungerer som det skal og må si meg fornøyd med dette kortet! Eneste som irriterer meg er det RAID skjermbildet som popper opp før windows booter.. Noen som vet hvordan jeg blir kvitt det? (press F4 to set up raid står det).

Hvis du disabler hele raidkontrolleren i BIOS (se etter noe fra silicon), så slepper du den menyen, og det går raskere å boote. (Men du får selvsagt også kun 4 sata porter som virker)

Lenke til kommentar
Til Jim:

 

Har du pc3200? jeg har ikke sjangs til å kjøre 400mhz på så høye settinger. Hadde dette rettet seg hvis jeg kjøper f.eks pc4000 minne?

Hvor høyt tenkte du på? Hvis du tenkte på screenshot i signaturen min, så er dette max jeg klarer å få bilde av. Dette er langt fra stabilt. Med dette HK klarer jeg ikke mer enn snaue 240FSB med 1t å rett under 300 med 2t timings. Når det gjelder CPU så har ikke RAM'en noe å si. Du bare forandrer devideren. Hvis du tror det er RAM som stopper deg så setter du devideren til 333 å tester da. Da skal minne gå på 400MHz når du når 250FSB på CPU'en din.

Lenke til kommentar

Det er mange som skriver om hvor mye cas og ras osv har å si for ytelsen, Anandtech har nå en veldig bra artikkel om dette testes sammen med Half Life 2: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2330

Og det viser seg at med de riktige minne timingsene kan man fort komme opp i 5-7% på hver ting, slik at det gjerne blir 10-12% økning i ytelsen i snitt... -Verd å lese. (Men tror ikke de tok opp dette med 1t vs. 2t)

Lenke til kommentar

Så, for å få optimal ytelse i spill bør jeg da sette "max memory clock" til 333, HTT til 250 og timings på 2-2-2-5-1 ?

Kjører nå "synkront" med 266, og 2.5-4-4-7-2

Hva med HyperTransport ? den står på auto nå, alternativene er 1,2,3,4,5.. noen forslag ?

 

Har foresten 3200+ winchester og OCZ pc 4200

Lenke til kommentar

Nå er jeg temmelig frisk når det gjelder overklokking på A64, men på NF3-baserte hovedkort var det i alle fall en huskeregel å ikke klokke HT-bussen noe særlig over 800MHz.

 

Meningen er vel at den skal stå på 1000MHz som default, i alle fall på NF4 (altså x5 om du kjører orginal 200Mhz reell minnehastighet), skal du klokke minnet er det en idé å sette den ned tror jeg.

 

Noen som har snøring som kan spe på litt?

Lenke til kommentar
har bare hørt at den ht x fsb bør være under 1100! ;)

Bør ikke overstige 1000 sies det. Men det er klart jo høyere jo bedre så lenge det er stabilt. På mitt A8N-SLI, kan jeg bare la den stå på 5x, så justerer den seg selv. Irriterer meg litt. Prøvde å sette den på 4x på 300HT, men da var den automatisk 3x når jeg kom inn i Windows. Prøv å ha det som tommelregel at du skal ikke noe særlig over 1000. Da skal du slippe problemer.

Lenke til kommentar

Satt timings til 2-2-2-5-1, htt til 250, 4x ht og divider på 333.. kommer bare masse hylelyder og nekter å hvis skjermbilde.

Er det rammen som gjør dette ? tror da rammen skulle holde...

Og kan noen skrive hvilke timings man skal kjøre med 2-2-2-5-1 ? (altså de 4 andre man kan stille på i bios, har ikke troa på å la de stå på auto...) og skrive de opp med navn og ikke forkortelser hvis dette er mulig ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...