Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Har Kingston Hyperx Pc3200 minne, stemmer det at jeg ikke kan kjøre minnet på raskere enn DDR33?? Er ikke dette et DDR400 minne?

Det tviler jeg veldig på at stemmer!

 

I denne biosen betyr ddr400 at man kjører synkront med cpu, mens ddr333 betyr at du kjører 5/6...det betyr at om minnet ikke henger med kan det være lurt å sette det på ddr333 for å få klokket cpu høyere...

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det......når jeg kjører en 3200+ på 200mhz kan jeg kjøre minnet på DDR400, men klokker jeg opp prosessoren til 240mhz, må jeg sette minnet til DDR333.

 

Bør jeg med andre ord ikke klokke mer enn at jeg kan kjøre på DDR400?? har T1 opg T2 noe å si i dette?

 

Er minnet mitt dårlig eller? Trodde det skulle takle det meste jeg.

Lenke til kommentar

heh...du må egentlig bruke et benchmark-program og teste forskjellige innstillinger for å finne ut hva slags instillinger som gir best ytelse...

 

...selv så kjører jeg synkront på 270, med 2.5,3,3,8(T2)...dette gir bedre ytelse enn om jeg kjører 285 med ddr333 og strammere timings og T2...eller 260 med ddr333 strammere timings og T1!

 

Om 240 er maks så kan du vurdere å gå over til slappere timings og T2 for å kommer høyere...om det er en 3000+ du har så har cpu'en en del å gå på!

 

:)

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har nå kjørt dette HKet i noen dager og alt har fungert fint og jeg har vært meget happy. I dag skjedde det imidlertid noe rart.

 

Jeg holdt på å knote litt med spill og surfing. Gjorde ingenting spesielt som skulle påvirke bios eller noe. Etter en restart av maskinen ville ikke skjermen skru seg på før jeg hadde kommet inn i Windows. Prøvde et par ganger til med samme resultat.

 

Dette er altså ikke som problem nr. 2 på forsiden, siden skjermen faktisk skrur seg på, men ikke før Windows er oppe og går. Dette er ufattelig irriterende for jeg kommer meg ikke inn i bios.

 

Jeg har prøvd å flashe bios et par ganger, (prøvd forskjellige versjoner), uten hell.

 

Jeg har ikke overklokket (ennå).

 

Noen som har noen ide om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å flashe bios et par ganger, (prøvd forskjellige versjoner), uten hell.

 

Skjedde dette også med medfølgende BIOS eller en slags betaversjon?

 

 

Nei, jeg hadde installert bios 1003 rev. edition eller noe sånt. Tror jeg fant den på Asus' hjemmesider. Etter hva jeg husker så var det den siste offisielle. Uansett har den jo funket helt ok frem til nå :hmm:

Lenke til kommentar

I dag mottok jeg hovedkortet mitt. noen som kan komme med noen tips. 33sider blir litt mye.

 

Det jeg lurer på er følgende:

 

Noen sider kortet er satt til SLI som standar? Stemmer det?

 

Noen tips til instalasjon av cpu, jeg har aldri gjort det før. Kunne egentlig vært fint med en guide på den fronten. Jeg har en Arctic Cooling freezer64 noen som kan fortelle meg hvordan den skal instaleres. For ikke snakke om hvordan kjølepasta skal påføres?

 

Noen spesiell rekkefølge drivere skal instaleres eller?

 

noen spesielle drivere jeg skal se etter/passe meg for?

Lenke til kommentar
min anbefaling er corsair 4400c25...det er samme minnet som jeg har, bare at det er testet på høyere hastigheter...da er du sikret at minnet kan kjøres synkront med cpu ganske høy! ;)

Nåja, ikke enig. Du er sikker på at minnet er godt for det ja, men som sagt så har A8N-SLI kortene problemer med å kjøre høy hastighet på minnet. Mitt minne som gikk glatt 550MHz cl.2.5 -3 -3 -10 på MSI K8n Neo2 vil ikke i nærheten av dette på Asus kortet. Har samtale gående med Asus om dette, så håper de kommer med en løsning snart. Ganske irriterende å måtte kjøre minne på 400MHz istedet for 520MHz fordi kortet krangler :realmad:

 

Sendte en purring på Asus nå, så får vi håpe det blir fortgang i sakene

Lenke til kommentar
Bra jobba JimRamse, har sjøl lyst å bruke angreretten min om ikkje ASUS fikse detta problemet. De bør også fikse det slik at me kan velga ka spenning me vil ha sjøl på CPU'en!

Det kan vi da? Jeg kan velge opp til 1.6v jeg ihvertfall. Dette er max kortet vil gi. Gir meg da ca 1.585v -> 1.6v i Windows. Om jeg øker den til 1.65v i bios, hjelper rmeg ikke noe. Men skulle ønske jeg kunne gi den enda litt mer. Burde ha mulighet for ihvertfall 0.1v mer enn det vi har nå. Etter det jeg har fått av svar fra Asus har de ikke tenkt å gjøre noe med volten til CPU. Men det er jo mulig de forandrer mening etter hvert da.

Lenke til kommentar
Leste i en annen tråd at det ikke hadde noe effekt å kjøre synkront med minnet.. stemmer det ? såfall kan jo man ha både timings og god cpu clock?

Jo, det lønner seg å kjøre sykront. Men hvor mye det hjelper er en annen ting. Uansett, jeg kan ikke kjøre synkront uansett, til det har jeg for høy HT. Men jeg vil gjerne ha litt mer hastighet på minne. 400MHz synes jeg er for lite. Kjører det som cl.2 -2 -2 -5, men vil heller ha mer hastighet. I benchmark's ser jeg klart forskjell, å at jeg nå har mindre ytelse enn jeg hadde ved 520MHz cl.2.5 -3 -3 -10.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Hmm...

 

...jeg kjører minnet på 540 - 2t - 2.5,3,3,8...synkront med cpu...og dette gir meg bedre ytelse enn å kjøre usynkront med fsb på 285 og med 5/6-divider på minnet...

 

...det å kjøre synkront gir ikke noen ytelsesøkning i seg selv såvidt jeg kan se, men det å kjøre minnet på 540 kontra 475 er ganske stor forskjell! :)

 

denne hastigheten har jeg forøvrig kjørt på i over en uke...hver gang jeg er borte fra pc'en sitter jeg på prime95 elller memtest, og jeg har enda ikke fått en feil!

Lenke til kommentar

Hmm...

 

...jeg kjører minnet på 540 - 2t - 2.5,3,3,8...synkront med cpu...og dette gir meg bedre ytelse enn å kjøre usynkront med fsb på 285 og med 5/6-divider på minnet...

 

...det å kjøre synkront gir ikke noen ytelsesøkning i seg selv såvidt jeg kan se, men det å kjøre minnet på 540 kontra 475 er ganske stor forskjell! :)

 

denne hastigheten har jeg forøvrig kjørt på i over en uke...hver gang jeg er borte fra pc'en sitter jeg på prime95 elller memtest, og jeg har enda ikke fått en feil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...