Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden

MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel du må jo klokke opp hastigheten på hovedkortet for å kunne utnytte høyere hastigheter på rambrikker.

men husk at A8N korta støtter bare DDR og ikke DDR2, slik at hastigheter over pc4000 begynner å bli vanskelige å oppnå

samt at DDR er en aldrene teknologi. dessuten det er bedre å kjøpe mer ram enn å øke hastigheten.

anbefaler deg å ikke bruke masse penger på å kjøpe dyre raske brikker til et slik oppsett som vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Hei, er det noen som har erfaring med oppgradere til mer RAM?

Tenker på hastigheter PC4200, PC5300, osv. har det noen hensikt å bruke raskere RAM?

8460558[/snapback]

Brukte selv Corsair 4400C25 brikker på dette hk, de kjører stabilt på 300Mhz cas 2,5. Men A8N Deluxe har problemer med og kjøre Command rate 1T over ca 245Mhz så man mister en del av gevinsten der (altså på 2T i steden for 1T)

Premium skal være noe bedre på dette, og A8N32 kjenner jeg ikke til.

Ellers er det som Spirre sier, og jeg støtter også konklusjonen hans om å ikke anbefale en slik oppgradering i dag. DDR er ikke noe å ha ved neste oppgradering i fremtiden, og personlig mener jeg er diskutabelt om det i praksis er verdt pengene for de fleste. Benchmark tester viser enorm forbedring, men i praksis vil man neppe merke mye ved en blindtest.

Så sørg for å ha nok minne, og klokk det så langt det går er mitt råd i dag.

Lenke til kommentar
vel du må jo klokke opp hastigheten på hovedkortet for å kunne utnytte høyere hastigheter på rambrikker.

men husk at A8N korta støtter bare DDR og ikke DDR2, slik at hastigheter over pc4000 begynner å bli vanskelige å oppnå

samt at DDR er en aldrene teknologi. dessuten det er bedre å kjøpe mer ram enn å øke hastigheten.

anbefaler deg å ikke bruke masse penger på å kjøpe dyre raske brikker til et slik oppsett som vi snakker om her.

8462858[/snapback]

Hei, er det noen som har erfaring med oppgradere til mer RAM?

Tenker på hastigheter PC4200, PC5300, osv. har det noen hensikt å bruke raskere RAM?

8460558[/snapback]

Brukte selv Corsair 4400C25 brikker på dette hk, de kjører stabilt på 300Mhz cas 2,5. Men A8N Deluxe har problemer med og kjøre Command rate 1T over ca 245Mhz så man mister en del av gevinsten der (altså på 2T i steden for 1T)

Premium skal være noe bedre på dette, og A8N32 kjenner jeg ikke til.

Ellers er det som Spirre sier, og jeg støtter også konklusjonen hans om å ikke anbefale en slik oppgradering i dag. DDR er ikke noe å ha ved neste oppgradering i fremtiden, og personlig mener jeg er diskutabelt om det i praksis er verdt pengene for de fleste. Benchmark tester viser enorm forbedring, men i praksis vil man neppe merke mye ved en blindtest.

Så sørg for å ha nok minne, og klokk det så langt det går er mitt råd i dag.

8463136[/snapback]

Takk for hjelpen begge to, da satser jeg på noe rimelig, så får jeg begynne å spare til ny PC........ :thumbup:

Endret av Monkeycat4415
Lenke til kommentar

Jeg har et problem:\

Jeg skulle oppdatere BIOS'en, jeg brukte ASUS Update manager.

Lastet ned nyeste BIOS fra ASUS sine sider, loadet den i ASUS update manager, der sto det at BIOS updaten skulle passe til HK, har ASUS A8N32 SLI DELUXE.

Innstalasjonen gikk helt fint, fikk spørsmål om å restarte dataen, svarte ja, men når den skulle gå på igjen ble skjermen bare helt svart, ingen ting kom opp.

Jeg har også prøvd å resette CMOS'en,

tok ta ut HK batteriet tok jumperen på de to andre ledige pinnene og til bake når ca. 10 sek var gått, så til bake der den sto, tok HK batteriet inn igjen så startet den på nytt, men skjermen er svart enda.

Noen som vet hva som er galt? eventuelt hva som må gjøres?

Lenke til kommentar

Det ser ut som det vanlige problemet med dette Hovedkortet, du må trykke "del" under oppstart for at skjermen skal slå inn. Prøv det, tror det skal funke :)

Jeg skal flashe nå, og tror jeg har lastet ned versjon 1.0.0.9. Jeg er ikke helt sikker, men det var det jeg fant i Asus-Update mappen.

Hva mer trenger jeg for å flashe? Noen som har link til en helt sikker "flash-utility" for Asus A8N32 SLI-Deluxe?

Og er BIOSèn jeg lastet ned grei?

Er det da bare å brenne ut "flash-CD," med en ".exe-fil" og en ".rom-fil," så fikser de rekkefølgen selv?

Når den tid kommer, så håper jeg det bare er å sette i CD, boote, og trykke på en knapp. Så må jeg og sikkert trykke "del" for å få skjermen til å slå inn.

EDIT: Er det: "Asus Windows Platform Flash Program" jeg skal bruke for å flashe BIOS, eller: ASUS Windows base BIOS Flash Program."

Har kikket på sidene til ASUS, men er ikke helt sikker på om jeg vet hvilket jeg må bruke.

Endret av x-ith
Lenke til kommentar
Det ser ut som det vanlige problemet med dette Hovedkortet, du må trykke "del" under oppstart for at skjermen skal slå inn. Prøv det, tror det skal funke :)

Jeg skal flashe nå, og tror jeg har lastet ned versjon 1.0.0.9. Jeg er ikke helt sikker, men det var det jeg fant i Asus-Update mappen.

Hva mer trenger jeg for å flashe? Noen som har link til en helt sikker "flash-utility" for Asus A8N32 SLI-Deluxe?

Og er BIOSèn jeg lastet ned grei?

Er det da bare å brenne ut "flash-CD," med en ".exe-fil" og en ".rom-fil," så fikser de rekkefølgen selv?

Når den tid kommer, så håper jeg det bare er å sette i CD, boote, og trykke på en knapp. Så må jeg og sikkert trykke "del" for å få skjermen til å slå inn.

EDIT: Er det: "Asus Windows Platform Flash Program" jeg skal bruke for å flashe BIOS, eller: ASUS Windows base BIOS Flash Program."

Har kikket på sidene til ASUS, men er ikke helt sikker på om jeg vet hvilket jeg må bruke.

8480340[/snapback]

Du kan entetn flashe i windows, med asus update manager, eller flashe i dos med awdflash. Da må du brenne en "flash cd" som du skriver. Det enkleste er update i windows.

edit: rettelse, du MÅ ikke bruke cd, men det så ut som om det var det som var alternativet for x-ith. :)

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Takk for svaret jeg fikk.

Lurer litt på hva "awd-flash" er for noe? Har lastet ned fra sidene til "Asus," men de jeg har lastet ned atm, er for winXP, og ikke dos. Så de er det neppe behov å brenne ut, for å flashe.

Det holder vel med en ".exe-fil" for flashutility, og en ".rom-fil" for biosflash? Da må vel disse være for DOS da, men er det egen flashutility for dos-flashing?

Hva skal man skrive i DOS for å aktivere flashutilitien?

Lenke til kommentar
Takk for svaret jeg fikk.

Lurer litt på hva "awd-flash" er for noe? Har lastet ned fra sidene til "Asus," men de jeg har lastet ned atm, er for winXP, og ikke dos. Så de er det neppe behov å brenne ut, for å flashe.

Det holder vel med en ".exe-fil" for flashutility, og en ".rom-fil" for biosflash? Da må vel disse være for DOS da, men er det egen flashutility for dos-flashing?

Hva skal man skrive i DOS for å aktivere flashutilitien?

8486970[/snapback]

Awdflash.exe er flash-utiliten du skal bruke hvis du flasher fra cd (i dos). Lag en boot cd, legg inn awdflash.exe og nybios.rom + gammelbios.rom. Boot med cdrom'en og skriv awdflash /q nybios.rom.

Da starter flashingen. Du bør også ha gammelbios.rom på cd'en i tilfelle..

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Jeg har ASUS A8N-SLi Deluxe hovedkortet, men USB mus og USB tastatur fungerer dårlig. Har oppgradert til siste versjon av BIOS (BETA), men forsatt ingen bedring.

Når jeg sitter med pc-en så slutter plutslig musa å virke og jeg er nødt for å trykke en tast på tastaturet for å få den igang igjen.

Noen som har peil på hva dette skyldes?

Kjent feil med noen nvidia chipset. Har samme problem med mitt nForce3 250Gb. Løsningen kan være å skru av USB keyboard/legacy i BIOS. En annen løsning er å kjøpe et ekstra PCI USB-kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...