Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden

MrAHB

Anbefalte innlegg

Har Deluxe versjonen og OCZ ram rata til 2-2-2-5 og trenger litt hjelp til OC, kan ingenting... 3200+ cpu

Noken som har noko tips til bios instillinger? Har stor kjøler på cpuen slik kjølinga skal vere grei.

Lure også på korleis eg slår av slik at PCI clock ikkje er synkron med HT-busen. Får opp melding om det i nTune. Står i nTune no at PCI bus er 19 MHz. og har klokka til 33 MHz ved bruk av ntune, men tør ikkje å la det stå...

Endret av Mericier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kaytona Postet i dag, 17:17

Det virker eom om det er Hauppauge kortet... Alt fungerer fint uten Happauge kortet, mens problemet kommer tilbake stratks jeg putter kortet i. Har også byttet pci porten. Etter at jeg avinstallerte kortet å flyttet det til et annet pci spor så fungerte det helt til Vista/Windows Update installerte driveren :s

Det er jo utrolig merkelig i og med at Windows update finner drivere automatisk...

Hauppauge er jo ikke lynraske med drivere, men du kunne kanskje prøve den siste beta driveren fra Hauppauge Kaytona. Kjører forresten PWR150 på NF4 hk her. Det er vel i prinsippet samme kort, men er ikke utenkelig at ditt PWR500 krever flere IRQ resurser siden det har dobbelt opp med alt.

Du finner i alle fall en driver sluppet feb-07 ca midt nede på siden her (bla ned til "beta test versions"); http://www.hauppauge.com/pages/support/sup...r150.html#vista

Jeg formoder at du ikke har gjort noen endringer i din bios ifht IRQ instillinger, og at alt står på default der. :)

Ser ut som om den beta driveren har hjulpet litt.. Det vil si at jeg får "som regel" startet pc-en uten at den henger. Det har hendt et par ganger men det er bedre nå, rette veien:)

Kan jeg deaktivere noe på pvr500mce kortet slik at det bruker mindre IRQ ressurser eller at jeg kanskje får mindre feilmeldinger?? Det er jo 2 tunere, jeg trenger vel strengt tatt kun 1..

Dette Asus update programmet suger big time! Biosen som jeg lastet ned fra nvidia forumet eller andre bioser jeg har lastet ned fra Asus vil ikke la seg oppdatere med Asus Updaten. De filene jeg har lastet ned vil den ikke lese, får feilmelding om at Asus Update ikke kan lese formatet eller filen. Får lastet ned Bios fra Asus update nå, men regner med at forbindelsen bryter etter en stund :s

A newer versjon appilcation is detected. please clik "next" to update it frist.

Denne fikk jeg i sted også, men når det var ferdig så skjedde det ikke noe annet enn at samme application is detetected kom opp igjen på nytt når jeg søkte etter bios.

Er ikke dette et kjent Asus problem?? Ingen andre muligheter til å få oppdatert Biosen enn Asus update programmet eller med floppy??

Takker for driver oppdateringen til happauge kortet:)

Endret av Kaytona
Lenke til kommentar
Kan jeg deaktivere noe på pvr500mce kortet slik at det bruker mindre IRQ ressurser eller at jeg kanskje får mindre feilmeldinger?? Det er jo 2 tunere, jeg trenger vel strengt tatt kun 1..

Jeg vet ikke om det er mulig, men hvis det er et reellt problem at det ikke er IRQ tildelt, eller en IRQ konflikt kan du i så fall sette dette manuelt i enhetsbehandling (høyreklikk min datamaskin - egenskaper - enhetsbehandling) Og der kan du høyreklikke på enheter, og under arkfanen resurser sjekke/endre IRQ.

Må bare nevne at jeg fikk et liknende IRQ problem på min laptop i Vista (det var angivelig ikke nok resurser- IRQ), men selv om jeg disablet masse annet hjalp det ingen ting. Det viste seg kun å være et driverproblem.

A newer versjon appilcation is detected. please clik "next" to update it frist.

Denne fikk jeg i sted også, men når det var ferdig så skjedde det ikke noe annet enn at samme application is detetected kom opp igjen på nytt når jeg søkte etter bios.

Er ikke dette et kjent Asus problem?? Ingen andre muligheter til å få oppdatert Biosen enn Asus update programmet eller med floppy??

Du må laste ned manuelt og lagre til disk fra Asus.com (ikke gjennom programmet Asusupdate)

Den feilmeldingen du får er jo altså selve programmet Asusupdate. Så avinnstaller det, og last ned nyeste AsusUpdate, og installer.

Så laster du ned bios filen også manuelt og lagre til disk (og evnt extracter/unZip den så du får xxx.bin fil)

Så starter du AsusUpdate og velger "oppgrader fra fil" eller noe i den duren, og blar deg frem til den lagrede .Bin filen.

Du har kanskje ikke noe valg, men jeg ville vært skeptisk til å oppdatere bios fra Vista mens det er så nytt og lunefullt, og spesielt fra en ikke 100% stabil Vista. Skjer det noe galt under flash kan du miste hk...

Er vel såvidt jeg husker mulig å oppdatere via minnepinner, men har ikke satt meg inn i dette selv, så det får andre eventuelt svare på. Har alltids en floppy på lur jeg :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Takker igjen!

Bør kanskje vente litt med den bios oppdateringen da..

Selv om det ikke er er så veldig vanskelig å få fatt i en floppy.

Ser at Happauge tuner 1 , skjermkortet, Texas instuments OHCI compliant IEEE 1394 Host controller og et av nettverkskortene har samme IRQ innstilling.

0x00000012(18) Hvis dette er det jeg skal lete etter... Føler jeg er litt på villspor nå siden det ikke kommer opp noe meldinger om konflikter.

Men det er vel gjerne en bios oppdatering eller en eller annen driver som er løsningen.

Uansett så ser det ut som om alt fungerer nå, mot normalt:)

Endret av Kaytona
Lenke til kommentar

Jeg har dette HK.

Har ocz premier pc 3200 512x2 ram brikker

Kjøpte 2x 512 Hyperx brikker idag, pc 3200, litt strammere timings.

Prøvde, men maskinen vil ikke godta disse brikkene og loader ikke windows. I bios står det 2 gb.

Prøv:

Resetta cmos

forskjellige plasseringer av minne

en og en minne brikke

Kun kingston brikkene= fungerer heller ikke

Tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Virker en og en av kingston brikkene? Er det mulig en av dem er defekt?

8277562[/snapback]

Nei, virker ikke med 2x ocz + 1 x kingston. Prøvd alle mulige kombinasjoner.

Hva er det som gjør at disse ikke kan kjøre sammen?

Timings?

Samme spenning?- De har begge 2.6v

Trenger hjeeelp :cry:

Lenke til kommentar

8277562[/snapback]

Timings?

8278778[/snapback]

Du kjører dem på DDR333 eller 266?

2T

Prøv litt slakkere timings.

Lenke til kommentar

8277562[/snapback]

Timings?

8278778[/snapback]

Du kjører dem på DDR333 eller 266?

2T

Prøv litt slakkere timings.

8279002[/snapback]

Jeg satt alt slikt på ''Auto'', skulle vel ikke være noe problem da.

Tror de kjører på ddr 333, dette fordi jeg klokket med de gamle og da satt jeg ned minne(blir det ddr 266 da kanskje?)

Iallefall med ocz brikkene jeg har der orignalt så ligger mhz på rammen på 175mhz i everest under kategorien ''overklokk''

Når de står på auto ved timings skal de vel stille seg selv slik det passer? Eller?

Lenke til kommentar
-Shark- Postet i dag, 12:17

Når de står på auto ved timings skal de vel stille seg selv slik det passer? Eller?

I teorien ja. Problemet kan være at SPD ikke er nøyaktig lik siden du har forskjellige brikker.

Hvis du altså har prøvd med bare Kingston brikkene, og det ikke fungerer, bør du jo gjøre videre feilsøking uten de andre i.

Hvis du ikke får brukt Kingston brikkene sammen, eller en og en, med reset av bios mellom hver gang har du et problem. Men ta vekk de andre i mellomtiden.

Lenke til kommentar
-Shark- Postet i dag, 12:17

I teorien ja. Problemet kan være at SPD ikke er nøyaktig lik siden du har forskjellige brikker.

Hvis du altså har prøvd med bare Kingston brikkene, og det ikke fungerer, bør du jo gjøre videre feilsøking uten de andre i.

Hvis du ikke får brukt Kingston brikkene sammen, eller en og en, med reset av bios mellom hver gang har du et problem. Men ta vekk de andre i mellomtiden.

8279837[/snapback]

takk for svar :)

Ja, kingston brikkene ville ikke fungere alene uten de andre. Den hang seg ved der det står Asus a8n sli, med en gang du skrur på pcen.

Er det altså brikkene det er noe tull med?

Skal se om jeg får prøvd dem i en annen pc her i huset, se om de fungerer der.

Lenke til kommentar
-Shark- Postet i dag, 12:52

Er det altså brikkene det er noe tull med?

Skal se om jeg får prøvd dem i en annen pc her i huset, se om de fungerer der.

Ja, eller for å si det litt mer presist er det i alle fall brikkene i akkurat det oppsettet det er problemer med. Minnebrikker på A8N kan være noe lunefulle greier.

Har selv eksperimentert en hel del med forskjellige kombinasjoner av minnebrikker på dette hk, og det har av og til oppstått problemer som ikke jeg kan forklare med noe fornuft eller logikk.

Som feks at etter å ha testet med 4 brikker vil ikke de oprinnelige brikkene virke alene heller, selv etter reset av bios. Har da endt med full reset "etter boka" ut med batteri, strøm og hele pakka.

Men prøv de brikkene dine i en annen maskin du, det er den beste måten å eliminere selve brikkene som defekte, eller om det bare er i A8N oppsettet ditt de ikke vil :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Vill bare nevne litt av egen erfaring ang. minnekompatibilitet på dette sleske hk.

Jeg kjøpte to 512MB ocz xtc 400MHz DDR brikker sammen med dette hk. De ville bare kjøre på 200MHz :realmad:

Etter ett år sende jeg de tilbake til netshop og fikk Corsair XMS tillsvarende de fra OCZ. Fasitten: Corsairt virker perfekt (selv med 4x512MB) OCZ :thumbdown: ....

Lenke til kommentar

Ja da har du i alle fall fått klarlagt at brikkene i seg selv er ok. Nå vil jo riktignok ditt A8N forsøke å kjøre disse brikkene på 200Mhz, i steden for 166Mhz som i den testmaskinen.

Men hvis du ikke en gang kommer så langt at du får kommet deg i bios med disse brikkene er det ikke så mye du får gjort. Det ser ut som SPD (auto) på de brikkene er satt stramt (2.2.2.5) og da er det dette maskinen vil forsøke.

Mange minnebrikker har med vilje satt mye slakkere SPD timings nettopp for å ungå slike problemer som dette. Mine Corsair C2 har feks SPD cas3 selv om det skal være cas2. Prøver jeg manuelt å sette de til Cas2 på NF4 oppsett booter det bare ikke.

Jeg kan ikke se så mye annet enn at du kan prøve å ta ut strømledning, batteri, reset bios, og prøve igjen. Regner da med at du bruker riktig minneslot's for 2 brikker.

Eventuelt kan du med de andre fungerende brikkene sette slakk timings og fart manuelt, og så sette inn Kingston uten reset av bios.

Men jeg vet ikke om dette går an i praksis, og at hk muligens vil "merke" at de ikke er de samme brikkene, og dermed overkjøre dine instilliger.

Men akkurat dette er jeg ikke sikker på, så du må enten bare prøve, eller kanskje noen andre her kan gi deg et bedre svar.

Lenke til kommentar
må man ta ut batteriet når man skal resete bios? Eller holder det og flytte jumper? Må vite hva som er helt trygt...

8081513[/snapback]

Skal holde å flytte jumperen.

8082210[/snapback]

Er det den jumperen rett ved siden av batteriet det er snakk om?

Sliter litt her. Tror jeg har overklokket litt for heftig.

Har deluxe-varianten

Lenke til kommentar
det stemmer vanligvis ja. flytt den slik at den står på pin 2-3 istede for pin 1-2  i noen sekunder, så vli biosen bli resat. husk å sett den tilbake etterpå

8331912[/snapback]

Pc-en vil fortsatt ike starte den :(

Skal prøve ut gamlehovedkortet for å se om det er noen andre deler som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...