Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

må man ta ut batteriet når man skal resete bios? Eller holder det og flytte jumper? Må vite hva som er helt trygt...

8081513[/snapback]

Skal holde å flytte jumperen.

8082210[/snapback]

Er vi helt helt sikre på at det ikke er skadelig?

8084562[/snapback]

Det er helt trygt å flytte jumeren når strømmen er av. Å ta ut batteriet er også trygt, men du risikerer å lade ut batteriet om du er uheldig/uerfaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I manualen står det at batteriet skal tas ut, men du er helt helt sikker på at kun jumper funker? Vil bare være helt sikker  :p

8084750[/snapback]

Jeg tar ut batteri. Som du selv sier er det korrekt prossedyre i følge manual. Jeg vet ikke om selve reset'en foregår ved at strømtilførsel + til bioschip legges til jord (altså i prinsippet kortslutter man batteriet et lite øyeblikk) eller om den (bioschipen) har en egen pinne for reset funksjon.

Uansett tar ikke et slik batteri skade av en kort kortslutning, og som du ser er det veldig mange som bare flytter jumper (skru av strømfosyning først da) uten at de har fått noe trøbbel.

Men jeg velger å følge manual i slike tilfeller.

Så siden du spør som du gjør er det:

1. skru av strømfosyning/eller trekk ut nettkabel

2. Ta ut batteri.

3. flytt jumper noen sekunder

4 Sett inn batteri.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal modde mitt kabinett og kunne tenkt meg en sånn bios resetter... Så Hvis noen kan garantere (helst flere) at den ikke tar skade av ikke å ta ut batteriet, hadde vært velidg fint om flere kunne bekrefte at dette er like sikkert. Eller så og si like sikkert.

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Ok, nå er vi oppe i fire, hvis spirre kan konstatere at hans kort funker etter å ha gjort det femti ganger så er jeg heeeeeelt sikker  :p

 

Takker for hjelpen med å få meg sikker!

8090872[/snapback]

Så hvis ti stykker på et forum sier du er en elefant, så er du det? :tease:

 

He he, neida tuller med deg. Men merk at jeg som vel er den eneste som har sagt noe annet, også presiserte at siden du spurte som du gjorde kunne jeg bekrefte hva som er produsentens anbefalning ifht reset. Og også min teori på hvorfor. Tror ikke Asus har skrevet dette utelukkende for å gjøre det vanskelig for oss.

 

Prinsippet med dette er litt sammenliknbart med å skru av maskinen ved å dra ut strømmen. Det er ikke bra, man anbefales å ikke gjøre det, men svært få har nok fått noe problemer av det. Eller statisk elektrisitet, her har jeg sittet på teppet å håndtert massevis av datautstyr uten noen form for jording, og det har aldri gått galt. Betyr det at statisk elektrisitet ikke kan ødelegge maskinen min? nei.

 

Siden du nå har sagt hvorfor du spør, syns også jeg du skal bygge resetknappen din. Sjangsen for at noe går galt er som du skjønner veldig liten.

Jeg ville riktignok passet på at det er en bryter som du ikke risikerer at kan bli glemt stående på i "reset posisjon" Kan hende jeg tar feil i min teori om resetknappens virkemåte, men har jeg rett kan du risikere at batteriet tappes om du lar reset stå for lenge i innkoblet posisjon.

 

Edit; hvis det gir deg ytterligere ro i sjela, har også jeg flyttet jumper uten å ta ut batteri, uten at hk har tatt merkbar skade av det. Men har faktisk opplevd etter mye "forskning" med minnebrikker at jeg ikke fikk det igang før jeg også tok batteriet. Men det kan jo ha vært tilfeldig også ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Det blir nok bra kuldesjokk.

Hvis du er eller blir glad i å eksperimentere litt med klokking eller hardware er det en nyttig mod også. Har selv ønsket denne litt mer tilgjengelig. Siden jeg har trangt kabinett og vannkjøl har det blitt nebbtang og lommelykt som er relativt tungvindt.

 

Men ellers må jeg også nevne at A8N har en ganske bra funksjon for å resette seg selv hvis overklokk feiler, så er ikke så veldig ofte jeg har trengt reset pga klokking. Bare starte på nytt et par ganger, så skal den starte på default fart.

 

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...