Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med et A8n-e og 2gb rambrikker, type:

"OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC" - PC4000 1024MBx2 (3-4-3-8) 500 MHz.

 

Burde jo være greit oppsett for å overklokke en AMD64 3700+ , eller?

 

 

Ihvertfall, endrer jeg noe som helst som har med minnet å gjøre i bios, starter ikke pc'en. Selv om jeg setter innstillingene på minnet fra "auto" til de innstillingene minnet skal klare, blir skjermen svart ved oppstart.

 

Prøve så å stille litt på FSB, men får ingen reaksjon på dette i windows (ingen endring i cpu-z eller egenskaper på min datamaskin).

 

 

 

Hva gjør jeg galt da? Noen forslag? :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har noen mystiske problemer når det kommer til klokking.

 

Hvis jeg stiller cpu til f.eks. 230*11, stiller minnet set til auto av seg selv. Hvis jeg da igjen prøver å stille minnet manuelt, så stiller cpu instillingene seg til auto / stock. Så når jeg skal kjøre cpu på 11*235 så vil minne kjøre på 266 Mhz, istedet for 470.

 

Jeg har nyeste bios (v. 1014)

 

Hardwaren jeg ellers har er;

 

- OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-4000 (3-3-2-8) 500Mhz EB

 

- Athlon Xp 3500 (Venice)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å oppgradere maskina mi slik at den glir litt bedre med Vista.

Vurdere da å oppgradere til en dobbeltkjerne prosessor og 2 gb ram.

Jeg sitter nå med A8n sli deluxe, amd 3500+ og 2*512 Kingston hyper x.

Kommer ikke til å klokke så veldig mye. (Har klokket min 3500+ 10% ca)

 

Lønner det seg å kjøpe et ekstra sett 2*512 eller kvitte deg med de to brikkene jeg sitter med og kjøpe et sett med 2*1024?

Hvor mye tjener jeg på å kjøpe opteron 170 i stedet for 165? Er det verd prisforskjellen? Eller bør jeg gå for en x2?

Hva vil lønne seg mest: Oppgradere minnet eller CPU?

Vil jeg merke stor forskjell på disse oppgraderingene?

 

Huff dette ble jo mange spørsmål på en gang... Håper likevel det finnes noen hyggelige, velvillige skjeler her som kan gi meg noen svar... :)

Lenke til kommentar

Det beste er å selge minnet ditt,og kjøpe et 2x1024 sett.Det er ikke noe problem å kjøre 4x512,men da må du manuellt sette de i 333mhz i bios.nForce 4 brikkesettene er ikke glad i 4 minnebrikker.

 

Forskjellen på 165 kontra 170 er 200mhz.Du vil ikke merke noe forskjell,men Opteron dc klokker du LETT til 2.4-2.6ghz uten å øke spenninga i de fleste tilfeller.Begge mine 165 gjør fint 2.6ghz med 1.28v spenning,dønn stabilt.Default vcore er ca 1.35v.Det er misbruk av en Opteron å ikke klokke :D

 

Med Vista ville jeg først å fremst oppgradert minnet.

 

Vet ikke hvor mye du vil merke disse oppgraderingene,da jeg ikke vet hva du primært bruker pcen til,men minnet blir viktig.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Det som da altså er den beste løsningen er å kjøpe en opteron 165 og klokke den til 2,4 ghz mens jeg lar minnet være i ro som i dag...?

 

Ser ut som at dette da blir handlelista mi:

AMD Opteron 165 1,8 GHz socket 939

Kingston HyperX 2048MB 400MHz DDR

 

Eller burde jeg lagt på 300,- for en 170 og valgt bedre/dyrere minne?

 

Maskina blir forresten mest brukt til bilderedigering (photoshop), litt spill og vanlig databehandling.

 

Takk for hyggelig og bra svar forresten!! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Har samme HK og hatt det et par år. Nå tenkte jeg å sette opp raid (med to s-ata disker). Under oppstarten av pcen trykker jeg ctrl+s for å få opp raid instillingene. Med her vises ingen av diskene mine..?

Må man installere noen spesielle drivere eller lignende for å få dette til å virke ?

Lenke til kommentar
Det som da altså er den beste løsningen er å kjøpe en opteron 165 og klokke den til 2,4 ghz mens jeg lar minnet være i ro som i dag...?

 

Ser ut som at dette da blir handlelista mi:

AMD Opteron 165 1,8 GHz socket 939

Kingston HyperX 2048MB 400MHz DDR

 

Eller burde jeg lagt på 300,- for en 170 og valgt bedre/dyrere minne?

 

Maskina blir forresten mest brukt til bilderedigering (photoshop), litt spill og vanlig databehandling.

 

Takk for hyggelig og bra svar forresten!!  :)

7823506[/snapback]

 

Da du har bestemt deg for å oppgradere på 939 sokkelen,har du valgt fornuftig hardware synes jeg.Du nevner ikke de nye systemene AM2 eller Intel C2D,som er topp ytelse pr i dag.

Lenke til kommentar
lucky666 Postet i dag, 13:25

Det beste er å selge minnet ditt,og kjøpe et 2x1024 sett.Det er ikke noe problem å kjøre 4x512,men da må du manuellt sette de i 333mhz i bios.nForce 4 brikkesettene er ikke glad i 4 minnebrikker.

Bare en liten presisering, eller pirk om du vil ;)

Minnehastigheten blir automatisk satt ned til 333Mhz av bios.

Så kan man eventuelt manuelt sette farten opp igjen.

 

Selv kjører jeg 4 brikker 4x512MB på 215Mhz på NF4 plattform. (430Mhz på A8N språk).

 

Men ellers er det jo riktig som Lucky666 sier Toggen, NF4 har visse problemer med 4 minnebrikker. Man er ikke garantert hastighet over 333Mhz, og i tillegg må man kjøre command rate 2T (som betyr noe tregere kommunikasjon mellom minne og cpu)

 

Likevel, hvis det er Photoshop og Vista som er de områdene du vil bedre, er det nok minnet som er det nærmeste en flaskehals hos deg. Photoshop kan ha stor gevinst av mer minne, men det kommer litt an på hva man gjør.

 

Hvis du er nær ved, eller overskrider bruk av det fysiske minnet du har innstallert er forbedringen enorm med mer minne. Hvis du derimot ikke er nære denne grensen vil du knapt merke noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg ligger nok litt på grensa ja... Er på over 800 mb uten å gjøre noen spesielt tunge oppgaver.

 

Dersom jeg forstår deg riktig, så kan jeg ut i fra mitt "bang for the buck" synspunkt få en nesten like bra oppgradering ved å kjøpe 2*512 i minne i stedet for 2*1024?

 

Jeg må bare inn å klokke minnet til å gå raskere enn 333 mhz?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med høy FSB på A8N SLI SE? Har gått til innkjøp av en Opteron 165, med max multiplyer på *9. Trenger derfor høy FSB for å få den riktige OC (2900MHz +). Testet litt i går med min Athlon 64 3700+, Kjørte FSB på 320 uten problemer (tilsynelatende)..

 

Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Hvis du ser på side 50 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...3&s=hardware.no så står det følgende:

 

1t cmdrate bedre enn 2t, nesten like viktig som cl. a8n-sli begrensninger: 1t = max 220-240mhz (ram), 2t = max 295mhz (ram)

 

...mens det lenger nede står at maks synkront er Synk 325mhz 8x multiplier, 3,5,5,11,2t

 

Så det spørs om du får det særlig høyere. -Men siden den gang har det jo kommet litt bedre minne/bedre PSUer og bedre BIOSer...

Lenke til kommentar
Toggen Postet 29/01-2007 : 22:32

  Jeg ligger nok litt på grensa ja... Er på over 800 mb uten å gjøre noen spesielt tunge oppgaver.

 

Dersom jeg forstår deg riktig, så kan jeg ut i fra mitt "bang for the buck" synspunkt få en nesten like bra oppgradering ved å kjøpe 2*512 i minne i stedet for 2*1024?

 

Jeg må bare inn å klokke minnet til å gå raskere enn 333 mhz?

Hvis du vil ha min personlige mening - så JA.

 

Men det er noen fallgruver med å anbefale deg 4x512MB, og den viktigste er at det er så varierende hva folk får til med et slikt oppsett. Grunnen til at HK automatisk setter ned farten til 333Mhz er som nevnt at det ikke er sikkert maskinen er stabil på høyere hastighet.

Dette kommer an på både cpu, hk, bios, og minnebrikkene selv og det finnes ikke ET riktig svar. Selv klarer jeg ca 460Mhz, men noen sliter med å få farten opp til 400 med 4 brikker. 2T i steden for 1T commandrate er også noe du taper ca 5-15% minneytelse på (avhengig av hva som måles).

 

Grunnen til at jeg i dag ikke ville brukt masse kr på minne er dels fordi DDR brikker kan kastes neste gang du bytter cpu. Nå er det DDR2 som gjelder.

 

Det andre er at jeg selv har et par skikkelige klokkebrikker, som kjører stabilt på 300Mhz (altså 600 A8N- Mhz) og det er jo enormt mye bedre ved benchmark tester osv, men i praksis er det ærlig talt ikke så veldig merkbart...

 

Det som virkelig ER merkbart er hvis minnebruken din overstiger den 1GB du har, da går det virkelig i sirup, og 2GB selv noen gamle trege 133Mhz brikker vil oppleves som mye bedre i praksis.

 

Så det beste og tryggeste, men også dyreste er jo da å kjøpe 2 stk 1GB brikker. Velg da en rimelig type. Men er du ikke uheldig med hastighet eller kompabillitet vil du bli fornøyd med 2 nye 512 brikker også. Får du de til å kjøre 400Mhz vil du ikke merke 2T i praksis er min påstand. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...