Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Vifte-greier (langt) *snipp*.

7341305[/snapback]

 

Neida, NF4-hovedkortene har alltid vært plaget med elendige chipsetvifter, det eneste som nytter er passiv kjøling/heatpipes eller noe man mekker selv. Så enkelt er det. Alle produsentene har hatt dette problemet.

 

Likevel vil jeg si at DFI bruker mye dårligere vifter enn ASUS. I alle fall om en skal gå etter min erfaring. Jeg har hatt to ASUS-A8N-kort, og begge to holdt da i alle fall ut mye mye lengre enn DFI-kortet. DFI-kortet begynte å komme med ulyder etter noen dager. Jeg skiftet selvfølgelig ut viften med passiv kjøling på ASUS-kortene (etter noen måneder), men DFI er jo så lure at det har plassert chipsettet så man umulig kan sette på passiv kjøling. Dessuten leverte DFI-kortet mitt helt ville spenninger til blant annet vifter (ikke viftestyring eller noe slik, alt slikt av), plutselig slo vifter seg spontant av (da snakker jeg hvilken som helst vifter, CPU-viften og kabinettvifter). Det kortet holdt vel en måned eller noe slik. De siste dagene med regelrett hyling fra vifta (som knapt gikk rundt - noen ganger sto den stille).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja,har hatt et Premium kort ca 1 år jeg var veldig fornøyd med.Helt til jeg skulle begynne å klokke skikkelig.Da ble det bråstopp! Men kortet er meget stabilt på moderat oc.

 

Har nå 2 stk. DFI lp sli-dr som har gått uten noe som helst tull ca 1 år.Meget stabile de også,pluss at en kan gjøre ting med minnet,som en kan drømme om med Asus.Forskjellen på Asus og DFI er selvsagt oc egenskapene og stabilitet under overklokking,slik jeg ser det.

 

Asus for stock til moderat oc,DFI derfra og videre :)

 

Men dette blir vel meget offtopic.

Lenke til kommentar
Vifte-greier (langt) *snipp*.

7341305[/snapback]

 

Neida, NF4-hovedkortene har alltid vært plaget med elendige chipsetvifter, det eneste som nytter er passiv kjøling/heatpipes eller noe man mekker selv. Så enkelt er det. Alle produsentene har hatt dette problemet.

 

Likevel vil jeg si at DFI bruker mye dårligere vifter enn ASUS. I alle fall om en skal gå etter min erfaring. Jeg har hatt to ASUS-A8N-kort, og begge to holdt da i alle fall ut mye mye lengre enn DFI-kortet. DFI-kortet begynte å komme med ulyder etter noen dager. Jeg skiftet selvfølgelig ut viften med passiv kjøling på ASUS-kortene (etter noen måneder), men DFI er jo så lure at det har plassert chipsettet så man umulig kan sette på passiv kjøling. Dessuten leverte DFI-kortet mitt helt ville spenninger til blant annet vifter (ikke viftestyring eller noe slik, alt slikt av), plutselig slo vifter seg spontant av (da snakker jeg hvilken som helst vifter, CPU-viften og kabinettvifter). Det kortet holdt vel en måned eller noe slik. De siste dagene med regelrett hyling fra vifta (som knapt gikk rundt - noen ganger sto den stille).

7469297[/snapback]

sku tro du har fått et defekt kort da. chipsett vifta mi surrer å koser seg den dag i dag, godt over et år etter at jeg kjøpte kortet. ikke hatt noen andre problemer heller. det med spenningsproblemer på viftene kan like gjerne være psu som ikke funker optimalt med dfi kortet, har vært litt kompabilitetsproblemer der.

 

men denne diskusjonen koker vel ned til det samme som de fleste andre, nemlig at folk har sine favoritt merker og forskjellig smak. det jeg misliker mest med asus er prisen (de er ofte litt dyre), biosen er kjip og de har litt svak støtte for overklokking. i alle fall på de hk'a som har vært akutelle for meg de siste åra.

Lenke til kommentar
Hei har et nytt spørsmål (er fullstendig ny på OC): er der noen der har OC'et A8N-SLI deluxe med en 3700+ San Diego og Corsair twinx 3200 ram?? og kan "noen" da være snill og gi meg tips til ka jeg skal bruke av innstillinger??

7464663[/snapback]

Hvor langt har du klokket foreløpig? Det er noen generelle tips på side 1 i denne posten.

7468218[/snapback]

 

Hei!

 

FSB 237

Multiplier 11

Divider 4

 

Den kjører da på 2.62Mhz.

Har brukt beregningene til bonito her

 

Har ikke brukt "-Minnet til 166 Mhz" fra beregningene hans, for jeg er ikke sikker på hvor dette skal endres.

 

Trenger hjelp til å overklokke minnet. Kjører no på 2.5-3-3-5 (Auto) og gjerne hvis mulig CPU enda mer. :)

Lenke til kommentar
Hva slags minne har du?

 

Har du ikke dividert ned minnet? I så fall har du klokket minnet ditt til 237mhz allerede  :)

7473007[/snapback]

 

 

Jeg har Corsair CMX512-3200XL (2x512) og i CPU-z står der de kjører 201,0 Mhz.

 

Prøvde å kjære OCCT på de tidligere nevnte innstillinger, men den crashet.

 

Jeg er jo helt ny på det her og skjønner NADA av de her innstillinger :blush:

 

Men al hjelp imøteses :dribble:

Lenke til kommentar

Les denne fine guiden først.Er det noe du lurer på senere,bare spør på forumet her.Du vil helt sikkert få hjelp.

 

Bruk en kveld på den,til du skjønner prinsippet.Da er det mye enklere å hjelpe siden :)

 

Er det innstillinger du ikke finner i bios,les manualen til hovedkortet ditt først.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

dersom rammen kjører på 201mhz nå, så vil det tilsi 166 divider. 2620/201 = 13. 166 divider er cpu MP +2. (i alle fall i de fleste tilfeller)

 

jeg tipper rammen står på auto. derfor blir den klokka ned når du kjører opp fsb.

 

men en fin ting å teste rammen på er å senke cpu MP så lavt at cpu ikke er en hindring når du skal klokke rammen. f.eks 8. så kan du sette ram divider til 200 (1:1) og øke fsb sakte. tror ikke den rammen klokker så bra. i alle fall ikke uten slappere timings og mer volt. jeg hadde konsentret meg om å finne max 24/7 klokk på cpu og så fått rammen så nær 200 som mulig. (litt over er best, slik som det er nå)

Lenke til kommentar
men denne diskusjonen koker vel ned til det samme som de fleste andre, nemlig at folk har sine favoritt merker og forskjellig smak. det jeg misliker mest med asus er prisen (de er ofte litt dyre), biosen er kjip og de har litt svak støtte for overklokking. i alle fall på de hk'a som har vært akutelle for meg de siste åra.

 

Det gjør jo egentlig ikke det. Jeg har aldri sagt at ASUS er min favoritt, jeg kjøper produkter som er bra, samme pokker hvem som har laget de. Det beste hovedkortet jeg noensinne har hatt var for øvrig laget av ABIT (440BX-basert selvfølgelig :)).

 

Med DFI har jeg utelukkende veldig dårlige erfaringer, så de må overbevise meg på et eller annet vis før jeg kjøper noen flere av produktene de produserer. Jeg vet jo at kortene klokker bra (jeg sa jo det selv). Problemet er bare viften, chipsettplassering og spenningsproblemene. Det må jo gå an å kritisere ting uten å nødvendigvis ellers måtte ha noen spesifikk favoritt. Mitt inntrykk av DFI er at de ikke tenker så langt når det gjelder noe annet enn overklokking, og jeg er farget av min erfaring med det dårlige kortet mitt, men det får så være. Det var et helt rævva hovedkort, selv om det hadde aldri så mange BIOS-innstillinger.

Lenke til kommentar

jeg har fremdeles problemer med mitt oppsett på et Asus A8N32-SLI Deluxe kort.

 

problemene arter seg slik:

 

når maskinen har stått avslått og jeg booter opp vil jeg få et par-tre bluescreen før maskinen starter og laster Windows XP. derom jeg nå logger direkte inn i Windows, vil jeg ofte få en memory dump bluescreen. dersom jeg restarter en ekstra gang før jeg logger meg inn i Windows får jeg ikke denne meldingen, ikke får jeg bluescreens når maskinen nå starter opp på nytt.

 

etter dette fungerer alt som det skal i desktop, internett/nettverk og spill med unntak av USB-tilkobling i et flyspill (men dette kan jo være software-relatert).

 

når jeg nå klikker "Turn off" i Windows og slår maskinen helt av (dvs. ikke restarter), høres det ut som om harddiskene slås litt brutalt av, dvs. lyden som kommer når de slås av er ganske høylytt. starter jeg opp maskinen igjen nå, får jeg bluescreens og samme scenario som jeg beskrev i begynnelsen.

 

har latt Memtest86 stå på i nærmere 2 døgn og har ikke fått noen feil.

 

jeg mistenker hovedkortet for å være kilden. hva annet kan det være? all hjelp mottas med takk. dersom jeg ikke finner ut av dette snart kommer jeg til å kjøpe et nytt (garanti og angrefrist er gått ut).

Lenke til kommentar

kan være at strømkontaktene til 1 eller flere av diskene dine ikke sitter sikkerlig. jeg har hatt omtrent samme problemet selv. først så kom det rare klikkelyder fra maskina, og så låste den seg uten videre for til slutt å ikke funke dersom en bestemt disk sto i. alt pga en molex som ikke hade sikkerlig kontakt i et par dager.

Lenke til kommentar

Jeg har ett lite spørsmål, jeg kjøpte meg for ikke så lenge siden mitt andre 7900gtx kort. Men når jeg prøver og kjøre SLI så vil ikke maskinen fungere ordentelig (når windows loader, og skal bytte til log on/in skjermen blir den sort og skrur seg av). er det noe med grafikk kortene eller er det hovedkortet?

 

EDIT: glemte og si jeg har ett Asus A8N SLI premium (s939)

Endret av pink panther
Lenke til kommentar

hei, har fulgt denne mini guiden som står på forsiden.

Gå inn i CPU configuasjon

Velg Hyper transport 4X

Gå inn i DRAM Configuasjon

Velg:

Max Memory clock "DDR333"

1T/2T Memory timing "1T"

 

Gå tilbake og inn i Jumperfree configurasjon

Bytt overklokkings modus til "Manuel"

Velg CPU Frequency "230"

PCI "33,33"

PCIe "100Mhz"

Vel CPU spenning til "1,45V"

Trykk F10 for å lagre

 

hvordan går jeg frem for å klokke mer? den kjører nå på 2300mhz men jeg vil prøve og få den til 2500mhz hvordan går jeg fram da? kan noen bare fortelle litt om hva de enkelte overnevnte instillingene gjør for noe så hadde det vert kjempefint.

Lenke til kommentar

pcp160 og Spirre: tusen takk for svarene! jeg skal prøve et par andre HDD'er i morgen og koble ut de jeg har stående i nå for å se om det er disse.

 

er det ikke litt merkelig at så fort jeg har gått gjennom nevnte "oppstartsprosedyre" og kommet meg inn i Windows så fungerer alt topp?

Endret av dc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...