Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Tror medion tenker på A8N-SLI Deluxe?? Fordi du får nok ikke tak i A8N-SLI Premium med vifte... Og vis han har festet på en vifte så må han nesten ha kuttet av den varme lederen som går opp ved siden av CPU'en..

7023311[/snapback]

 

Nei, er utgaven med passiv kjøling. Tenkte slik at jeg kan skru opp hastigheten på kabinettviftene som er koblet til hovedkortet. Samt skru opp hastigheten på CPU når jeg spiller.

 

~ Medion

7029648[/snapback]

 

 

 

aaah :blush: skjønner nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Hovedkortet har tatt kvelden på maskinen min, og skal bestille et likt imorgen. Hovedkortet er et asus a8n sli deluxe. Her har jeg 2 seagate 250gb harddisker satt opp i raid0. Jeg lurer på om jeg vil miste alt som er på harddiskene ved installasjon av nytt hovedkort? Er det mulig å overføre raid-oppsettet til det nye hovedkortet?

 

mvh

theck1

Lenke til kommentar
Medion Postet 07/10-2006 : 20:36

  Lurer litt nå, finnes det noen mulighet til å regulere viftehastigheten selv på A8N-SLI Premium? Hadde vært veldig kjekt, da jeg kan kjøre opp hastigheten under spill.

 

~ Medion

Nå kjenner jeg ikke av erfaring til Premium, men på Deluxe er det slik at "Cha1_Fan" skal kunne styres av Asus Q-fan, og dermed vil jeg anta at den også kan la seg styre av annen software du måtte bruke for cpu-viftestyring.

 

Kjenner som sagt ikke så godt til Premium, men regner med at den er bestykket med tilsvarende uttak (minus chipsetfan). Altså: Cpu- fan, Power- fan, Cha- 1 og Cha- 2. Er i alle fall verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Hej.

 

Har 2 maskiner med Asus A8M-SLI Deluxe, og lurer på en sak ang Qfan funksjonen. Saken er at den er utrolig plagsom, cpu viften går hele tiden opp og ned med noen sekunders mellomrom. Man hører den speede opp, så går det noen sekunder, så roer den seg, slik holder den på nesten hele tiden.

 

Er denne Qfan greia ubrukelig, eller kan dette fikses på noen måte? Ny bios kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg har 3 maskiner med Asus Q-fan her Sceolan, og jeg kan ikke si jeg kjenner igjen det du beskriver.

Forsøk å justere target temp og prosent-raten og se om det hjelper. De aller første A8N bios'ene manglet noe justeringsmuligheter, så da kan en ny bios være en mulig løsning.

Hos meg fungerer det i alle fall fint syns jeg, men det er da med orginalvifter til S939 og LGA775. Eneste jeg syns er litt dårlig med Q-fan på A8N er manglende mulighet til å sette enda lavere hastighet.

Lenke til kommentar
hcnielsen Postet i går, 22:31

  Alt jeg vil vise dere to over her er!! Zalman ZM-NB47J ( Passivkjøler til chipsettet!) 

Ja, det er vel og bra det, har selv nettopp gjenoppbygd mitt A8N Deluxe for luftkjøl, og har da brukt den Zalman kjøleren på chipset.

Men det vi vel diskuterte over her var: med Medion, ang styring av feks kabinettvifter på Premium. Og med Sceolan, var det snakk om cpu viftestyring. Så i den sammenheng er vel ikke Zalman så relevant? :)

Lenke til kommentar

Hadde et A8N SLI som jeg skifta ut chipset vifta med en passiv kjøler.

 

Så nå nylig så kjøpte jeg et nytt gfx kort 7900GT, og da ble det litt plass mangel pga den passive kjøleren. Så jeg kjøpte et Asus A8N32-SLI Deluxe som har passiv kjøling på chipset.

 

Nå, det jeg lurer på er, hvorfor er/blir Asus A8N32-SLI Deluxe my varmere? Det forrige hovedkortet lå på 35c, men det nye går opp mot 40c på idle.

 

CPU temp'n ligger på rundt 32c på idle mot 40+ før. (Amd 64 3800).

Gfx kortet ligger på rundt 40-42c på idle

 

Hvor varmt kan hovedkortet bli før det blir ille?

Lenke til kommentar
Jeg har 3 maskiner med Asus Q-fan her Sceolan, og jeg kan ikke si jeg kjenner igjen det du beskriver.

Forsøk å justere target temp og prosent-raten og se om det hjelper. De aller første A8N bios'ene manglet noe justeringsmuligheter, så da kan en ny bios være en mulig løsning.

Hos meg fungerer det i alle fall fint syns jeg, men det er da med orginalvifter til S939 og LGA775. Eneste jeg syns er litt dårlig med Q-fan på A8N er manglende  mulighet til å sette enda lavere hastighet.

7042556[/snapback]

 

Har ikke rukket å "justert" så mye på maskinene enda, men mener at eneste alternativ jeg har i bios er "enable" og "disable" qfan, eller noe i den dur. Men jeg skal se om en bios oppdatering kan hjelpe, får virkelig håpe det.

Lenke til kommentar

Fikk i går mitt nye MSI 7900 GTO skjermkort, og gjett hva som skjedde når jeg prøvde å montere det? Siden den crappy A8N-SLI stock chipset viften konket ut, kjøpte jeg inn en Zalman passiv kjøler, som desverre er litt høy (funket fett med mitt forrige X800XL da).. så jeg har ikke plass! Skal gå ned å kjøpe ny chipset vifte nå.. men det jeg lurer på er.. trenger jeg egentlig en chipset vifte? :)

Lenke til kommentar
Fikk i går mitt nye MSI 7900 GTO skjermkort, og gjett hva som skjedde når jeg prøvde å montere det? Siden den crappy A8N-SLI stock chipset viften konket ut, kjøpte jeg inn en Zalman passiv kjøler, som desverre er litt høy (funket fett med mitt forrige X800XL da).. så jeg har ikke plass! Skal gå ned å kjøpe ny chipset vifte nå.. men det jeg lurer på er.. trenger jeg egentlig en chipset vifte? :)

7102631[/snapback]

Min stock vifte tok kvelden for lenge siden. Pcen er 100% stabil, men jeg har mange vifter og har ikke overklokket noe.

Lenke til kommentar
Fikk i går mitt nye MSI 7900 GTO skjermkort, og gjett hva som skjedde når jeg prøvde å montere det? Siden den crappy A8N-SLI stock chipset viften konket ut, kjøpte jeg inn en Zalman passiv kjøler, som desverre er litt høy (funket fett med mitt forrige X800XL da).. så jeg har ikke plass! Skal gå ned å kjøpe ny chipset vifte nå.. men det jeg lurer på er.. trenger jeg egentlig en chipset vifte? :)

7102631[/snapback]

ja du trenger en kjøler der. men kan du ikke modde zalman'en litt da? det går fint å kutte vekk noen pinner uten at ytelsen blir noe spes dårligere.

Lenke til kommentar

nytt spørsmål: Når jeg skal installere et PCI-E skjermkort.. er det ett fett hvilket av de to slottene jeg bruker? eller er det noen forskjell? eller er det noe jeg må gjøre hvis jeg installerer det i den svarte istedet for den blå? Chipsetheatsinken var ikke noe problem hvis jeg installerte det i den sorte.. men har litt problemer med lav ytelse til skjermkortet nå.. lurer på om det er noe jeg må gjøre... ?

Lenke til kommentar

det blir vanligvis litt ytelsestap når du benytter den nederste grafikk porten, men dette er minimalt.

 

ulempen er derimot at du vanligvis må aktivere sli på de fleste hk for å få det til å fungere.

 

det er nemlig sånn at de hovedkorta som ikke har 2*16x pci-e kan bare gi 8x dersom du benytter port nr 2.

Lenke til kommentar

Du skal bruke den øverste av de to PCIe sporene. Om du bruker det andre sporet vil dette enten virke ett elekttrisk PCIe x2 eller ett elektrisk PCIe x8 spor (alt etter hvordan du setter SLI innstillingen). Det øverste vil derimot være enten ett x16 eller ett x8 spor, så anbefaler å bruke dette.

 

Ribben er av alu, alu er ikke hardt, og du kan enkelt sage av noen av pinnen (mulig du også kan knekke dem). -Hadde det vært stål eller kobber hadde dette derimot vært mye vanskeligere.

 

Det er også mulig å flytte en del på ribben ved å endre de små "ørene" under, snur du dem opp/ned i forhold til hvordan det er ment får du ganske mye plass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...