Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Kong Basse  i går, 15:36 

Er det ikke riktig at om man bruker 4 brikker så må man ned i 333"MHz" istede for 400? Eller har dette kommet seg i de seneste BIOSer?

EDIT: Dette gjelder altså om du skal kjøre stock.

 

Dette kommer det nok ikke noen "fiks" for.

Det at hk automatisk setter ned til DDR333 ved 4 brikker er noe som kom som en "fiks" med Bios 1008 eller noe deromkring (Deluxe)

Det er vel egentlig en konsekvens av at minnekontrolleren på A64 ikke er så god på mange brikker. Og når hk også skal kunne brukes med gamle revisjoner cpu er det nok en fordel at det er slik. Er jo bare å sette opp farten manuelt, dersom cpu takler det.

 

Men jeg har for eksempel en helt annen erfaring enn Retroboy med dette på A8N.

Har her kjørt 4 brikker som ikke er spesielt like på Deluxe: 2x Corsair PC3200 C2 (2.5.3.3.6), sammen med 2xCorsair PC4400 C25 (2,5.4.4.8)

 

Disse kjørte 235Mhz 2,5.3.3.6 stabilt, og det er tilnærmet likt hva de dårligste klokket alene. Dette var tom med en gammel 3500 Clawhammer 130nm cpu.

Men det er mange faktorer som spiller inn her, cpu revisjon, bios revisjon (nyeste var ingen god ide her...) og akkurat hvilke brikker det er snakk om er alle ting som kan være med å påvirke utfallet.

 

Uansett mener jeg fremdeles at det som bør avgjøre et valg om evnt 4 brikker må være hvorvidt man faktisk har BEHOV for 4 brikker (mer minnekapasitet).

Hvis det er slik at man i spill eller annet faktisk bruker mer enn tilgjengelig fysisk minne, vil jo fordelen av mer minne med god margin overgå ulempen med redusert ytelse (fart- 2T DDR333 osv)

Og som det har blitt sagt, uansett hvordan man ser det vil jo teknisk sett 2 brikker alltid være den beste løsningen på alle NF4/A64 oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis siste bios er 1103, så er de problemene ikke fikset. A8n32-sli kortet mitt står oppå skittentøyskurven nå :tease: Skal ikke bruke det kortet før alt er fikset. Vil det være smart å sende kortet tilbake som rma? Si at det er så mye problemer at det ikke tilfredstiller kravet...

Lenke til kommentar
Hvis siste bios er 1103, så er de problemene ikke fikset. A8n32-sli kortet mitt står oppå skittentøyskurven nå  :tease: Skal ikke bruke det kortet før alt er fikset. Vil det være smart å sende kortet tilbake som rma? Si at det er så mye problemer at det ikke tilfredstiller kravet...

5819178[/snapback]

Det du oppnår med det er jo at de bare tester litt og så sender det tilbake til deg med et evt. gebyr.

Lenke til kommentar

Problemet er ganske stort egentlig. At det viser 10 grader mer, og vcore som lever sitt eget liv. Kan ikke sette igang overvolting uten at pc'en nekter å poste. Kjøpte jo kortet nettopp for 8-fase teknikken. Er de feilene ikke nok til å få et nytt kort tilbake?

 

Hvor mange sliter med de samme problemene som meg?

Lenke til kommentar

Vcore hos meg er helt mongo. Den får drops når som helst, og viser for mye i windows. Kan sette en verdi i bios, mens cpuz sier noe helt annet. Har plaget av problemet siden jeg fikk kortet. Men har du også problemer med temperaturvisningen på cpu'en?

 

For de som vil ha et nytt hk, styr unna a8n32-sli, iallfall til de har fått en ny bios som fikser de irriterende problemene. Jeg elsker layouten til kortet, men det hjelper lite når det bare lager trøbbel.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Det ved overvolting er egentlig ikke for overklokking. Jeg vil ta i bruk 8-fase for å gi mest mulig stabil spenning til cpu'en. Og at temperatur visningen er helt mongo kommer jo ikke av overklokking. Ikke feilen ved ukorrekt vcore visning heller. Men hvis sjansen er storer for at jeg får kortet tilbake med et gebyr, så driter jeg i det.

 

Edit: Jeg får bare nappe ut a8n sli deluxe kortet i gaming rig nr 2, og sette 32sli kortet der. Kjedelig å ha det kortet ligge å støve. Vil ikke selge et sånt kort heller, føler at det er uetisk.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Vcore hos meg er helt mongo. Den får drops når som helst, og viser for mye i windows. Kan sette en verdi i bios, mens cpuz sier noe helt annet. Har plaget av problemet siden jeg fikk kortet. Men har du også problemer med temperaturvisningen på cpu'en?

 

For de som vil ha et nytt hk, styr unna a8n32-sli, iallfall til de har fått en ny bios som fikser de irriterende problemene. Jeg elsker layouten til kortet, men det hjelper lite når det bare lager trøbbel.

5819320[/snapback]

 

Nei, kortet viser samme temp i bios som det jeg avleser med everest og probe, så noe er i hvert fall riktig..

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd asrock dual sata2, asus a8n sli deluxe og dfi sli-d. Asus a8n32-sli viser ca 10 grader mer enn de andre kortene ved idle. Forskjellen blir mer gjevn med load. Som foreksempel har jeg rundt 33 grader idle på 32sli kortet, har jeg 23 på de andre. Load får jeg ca 38 grader på 32sli kortet, mens de andre gir meg 35 grader load. Økning på 6 grader ved load på 32sli kortet er absolutt feil.

 

Edit: Kan hende at kortet er litt kresen på akkruat dual core. Skal teste med otpy 148 å se om jeg blir kvitt de problemene. Men har så mye jobb for tida, får ikke gjort det. Kan eventuelt ta med pc'en til jobben, hehe.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...