Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Støtter dette hovedkortet 2Gbyte, dvd 4x512 mbyte brikker i dual channel i DDR400 hastighet ? eller fungerer det kun på ddr333 hastighet som den detekterer automatisk på ?

 

når jeg har 2x512 (corsair tvinwx1024x-3200XLPRO ) så må jeg

også sette latencyen manuelt til 2-2-2-5 det brikkene er laget for.

5610166[/snapback]

 

 

 

Har nå testet disse disse 2 par av minnebrikker på ddr 400 hastighet og

latency på 2-2-2-5

 

Har hatt Command rate på 1T med bare 1 par tidligere. nå ville det ikke

komme bilde på skjermen med 1T , satte Command rate til 2T og det

kom bilde på skjerm med en gang.. Har noen, noen grunner eller forklaring til dette ?

Lenke til kommentar
Ja det er E.L brikker jeg har, ser i siggen din at du har et annet merke nå, så går utifra at det er det som må til :S har prøvd med 2.8volt. funket ikke så bra for å si det sånn, hvor høyt gikk dere før det ble stabilt(viss det ble det? :p)

 

link til brikkene: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

5610609[/snapback]

Mine tålte ikke mer enn 210mhz stabilt. De var så dårlige at jeg nesten fikk blodoppkast. Vet ikke om det var hk'et mitt eller ram som var problemet, og de ble solgt ganske fort. Har både byttet hk og ram nå. Bruker 32sli versjonen av deluxe kortene, skal være bedre enn a8n sli deluxe.

Lenke til kommentar
Støtter dette hovedkortet 2Gbyte, dvd 4x512 mbyte brikker i dual channel i DDR400 hastighet ? eller fungerer det kun på ddr333 hastighet som den detekterer automatisk på ?

 

når jeg har 2x512 (corsair tvinwx1024x-3200XLPRO ) så må jeg

også sette latencyen manuelt til 2-2-2-5 det brikkene er laget for.

5610166[/snapback]

 

 

 

Har nå testet disse disse 2 par av minnebrikker på ddr 400 hastighet og

latency på 2-2-2-5

 

Har hatt Command rate på 1T med bare 1 par tidligere. nå ville det ikke

komme bilde på skjermen med 1T , satte Command rate til 2T og det

kom bilde på skjerm med en gang.. Har noen, noen grunner eller forklaring til dette ?

5610791[/snapback]

Når man benytter seg av 4x512 brikker, så vil ikke 1T funke. Det er eneste ulempen å bruke 4x512mb brikker.

Lenke til kommentar

Hvis du en dag har lyst til å overklokke litt, så ta å send meg en pm om hvordan det gikk. For jeg har kastet forbannelse over alle platinum el brikkene, hehe. De suger rett å slett til klokking. Men jeg har også snakket med noen som har faktisk klart å klokke ganske greit på dem. Men men, du får kjøre stock ;)

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg her med et A8N SLI Premium og en X2 3800+ og noe ram...

For å få max utbytte tukler man jo gjerne med noen instillinger...

Men, her var det mye å lese og en del ukjente greier.

Har gjort dette så langt:

 

Multiplier : 10x

Clockspeed: 260Mhz

Spenning: 1.350v

Det ser ut til å funke godt.

 

Men, hva er best.. å øke clockspeed eller multiplikator...

 

Ram: den står på 266Mhz

Så satte jeg ned noen verdier for de så, så høye ut på auto, i forhold til noen innlegg på div. forum. Men er rekkefølgen forskjellig i bios i forhold til det som ofte blir omtalt som feks. 2-3-3-6 ..?

Jeg har Corsair CMX512-3200C2Pro 2.stk..

Det er jo en del flere parametre å stille på enn de 4.

Noe som går igjen er 2T mot 1T, hvor er det... :blush:

 

Skuffa meg litt at man ikke kan kombinere C&Q og windows OC...

Og når man OC'er i Bios, starter C&Q på et høyere nivå, og kommer ikke ned til 1000Mhz..

 

Tempen er dog fin.

 

PSU'n bråker som et jetfly :mad::mad::mad:

Ennå den er omtalt som stealth :(

Lenke til kommentar

6502, du bør forsøke med minnet på DDR333 i stden for 266, slik du har det nå underklokker du minnet en god del. Med DDR 333 vil de kjøre 216Mhz.

 

Minnetimings er ikke i samme rekkefølge som de oftes oppgis, se feks med Everest, eller Cpu-z hva de forskjellige tidene heter, Tcl, Tras osv, så du setter riktig i bios. 1T/2T finner du på samme sted (advanced - cpu config- Dram config)

og bør stå på 1T hvis du har kun 2 minnebrikker.

 

Ytelsesmessig har det egenlig ikke noe å si om du øker HTT (fsb- cpu speed), eller multipler, men øker du førstnevnte gir det jo samtidig mulighet for minneklokk, samt at man kan endre mye mer presist, i mindre skritt av gangen, enn ved multiplerendring :)

Lenke til kommentar

Skal bytte ut min 4000+ og mitt audigy 2 lydkort om ikke mange ukene. Cpuen skal byttes i en 4800+ og lydkortet i et X-Fi Fatal1ty.

Noen som har hatt noen problemer med x2 og kortet, er det noe jeg må legge inn (mener å ha lest noe om en hotfix til xp?). Også mener jeg å ha lest om at det er noen problemer mellom nforce driverne og creativ sine drivere til x-fi kortene?

 

Noen som har vært borti noe tull...

Lenke til kommentar

Har hatt A8n og X2 bare i noen dager jeg, men det ser ut til å funke greit sammen med X-Fi. Nå har jeg ikke prøvd det på så mange programmer enda da, men...

 

BF2 lagger mer på dette systemet enn hva det gjorde på mitt gamle P4 system, men det er sikkert noe annet...

Lenke til kommentar

Har dere sjekket lydkortkategorien 6502 og Manx?

Husker ikke hvor jeg så det, men mener det var en driverfiks å få til det lydkortet, og som gjorde at det brukte mindre cpu kraft. Om dette var spesielt ifht NF4 vet jeg ikke, men var vist noe problem med ytelse med det lydkortet, så kanskje verdt å sjekke ut litt nærmere, lete litt... ;)

 

Nå vet jeg jo ikke hva slags P4 du hadde 6502, X2 gir jo mer problemer enn gleder i de fleste spill foreløpig, men det finnes jo en del tips og "fikser" både i spill-kategorien, og cpu kategorien (dualtilpassede drivere, eller manuell setting av affinitet feks) for de fleste spill. BF2 trodde jeg tom kunne dra en viss nytte av dual :hmm:

 

Av det som har med HK å gjøre er det vel ikke annet enn å sørge for å ha en bios som støtter den X2 modellen du har :)

Lenke til kommentar
6502, du bør forsøke med minnet på DDR333 i stden for 266, slik du har det nå underklokker du minnet en god del. Med DDR 333 vil de kjøre 216Mhz.

 

Minnetimings er ikke i samme rekkefølge som de oftes oppgis, se feks med Everest, eller Cpu-z hva de forskjellige tidene heter, Tcl, Tras osv, så du setter riktig i bios. 1T/2T finner du på samme sted (advanced - cpu config- Dram config)

og bør stå på 1T hvis du har kun 2 minnebrikker.

 

Ytelsesmessig har det egenlig ikke noe å si om du øker HTT (fsb- cpu speed), eller multipler, men øker du førstnevnte gir det jo samtidig mulighet for minneklokk, samt at man kan endre mye mer presist, i mindre skritt av gangen, enn ved multiplerendring :)

5624559[/snapback]

 

På 333 starter ikke pc'n. Skjermen blir fylt med rare tegn i post.

Er det noen multiplier el.lign jeg overser?

Eller må de andre timings'ene reduseres? (prøvde det og)

Jeg skjønte ikke helt det regnestykket ditt... Ved 333 kjører minne på 216?!

Jeg har 2 like 512 brikker...

Det er jo ikke noe valg mellom 266 og 333, men mange over.. :dontgetit:

Speedrate 400Mhz står det jo så fint i reklamen..

Kjører nyeste bios (beta).

Endret av 6502
Lenke til kommentar
6502

Jeg skjønte ikke helt det regnestykket ditt... Ved 333 kjører minne på 216?!

Jeg har 2 like 512 brikker...

Det er jo ikke noe valg mellom 266 og 333, men mange over.. 

Speedrate 400Mhz står det jo så fint i reklamen..

Kjører nyeste bios (beta).

Heh, nei regnestykket er vel ikke innlysende hvis man ikke har god kjennskap til A64's virkemåte.

DDR farten følger altså HTT (FSB) farten, og DDR400 er standard 1:1 fart. Dvs at minnet ditt da kjører 200Mhz hvis fsb står på 200 (fsb= cpu speed på A8N) 200Mhz er da den reelle farten, men man kaller det ofte 400, fordi minne i dual i realiteten yter det dobbelte av faktisk hastighet. DDR400 er altså 200Mhz minnefart.

 

Når du så kjører fsb 260 vil minnet også kjøre 260Mhz hvis det står på DDR400. Men hos deg har du satt devider på minnet, altså DDR 266 i steden for DDR400 og den reelle farten på minnet ved fsb 260 blir bare 173Mhz (eller DDR 346 om du vil..) Uklokket ville minnehastigheten med DDR være 266/2= 133Mhz.

 

Setter du DDR333 vil minnefarten uklokket bli 166Mhz, men når du øker fsb til 260 blir minnefarten 216Mhz (effektivt 432). Jeg ville trodd ditt minne skulle klare en overklokk på 16Mhz, men det er mulig du må øke spenningen, eller slakke på timings eller lignende for å få det til.

 

Forøvrig vil jeg ikke anbefale folk flest å bruke beta bios, dette er jo en bios som ikke nødvendigvis er ferdig og stabil. Så om man ikke er spesielt interessert i eksperimentering, eller har et problem, er det bedre å gå for siste final bios :)

Lenke til kommentar

pcp160:

 

Takker for utmerket svar!! :thumbup:

Nå blir det lettere å vite hva man gjør.. :D

 

Cpu = 250, x10, minne på 333, dvs. 208Mhz går i allefall bra...

 

Kanskje er det dumt å ha C&Q enablet når man driver å tester, for det forandrer jo på litt av hvert hele tiden..

 

Når det gjelder Bios så har du vel rett i at en beta kan inneholde feil, men trolig har de luka ut andre elementer, så jeg liker beta'er .. ;)

 

Skal teste litt mer ram & cpu oc etterhvert..

 

En ting til da:

De timing-tallene er oppgitt i forskjellige "klasser" alt etter frekvensen i CPU-Z og everest.. Høyere Mhz er større timing-tall..

Må jeg endre disse tallene alt etter hva jeg kjører minne på?

 

Hyper Transport Frequency: hva bruker man her da..? min er på auto..

Endret av 6502
Lenke til kommentar
En ting til da:

De timing-tallene er oppgitt i forskjellige "klasser" alt etter frekvensen i CPU-Z og everest.. Høyere Mhz er større timing-tall..

Må jeg endre disse tallene alt etter hva jeg kjører minne på?

 

Hyper Transport Frequency: hva bruker man her da..? min er på auto..

De som står i "klasser" er vel SPD, altså farten som settes hvis alt står på Auto.

I Cpu-z ser du på Memory arkfanen, det som står der er det som gjelder. Du trenger i grunn ikke bry deg om de tabellene ("klassene") da det gjerne er veldig slapt, for å være 200% sikker på at det blir stabilt på alle HK.

Skal du ha mest ut av systemet ditt må du bare prøve deg frem, med oppgitte timings som utgangspunkt.

 

HTT hypertransport bussen bør ikke gå noe særlig over 1000 (2000 effektivt) og den mulitpleren du setter der blir ganget med FSB, så ved feks 260 bør du bruke 4x (eller 3x hvis du skal noe høyere.) Det blir altså 260x3=780, og 260x4=1040.

Hastigheten her er ikke viktig for ytelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...