Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har du formatert og lagt inn drivere og sånt på nytt? selv om du bytter til et temelig likt hk, så er det alltid lurt. med mindre det er akkurat samme hk da.

 

menjeg har et litt merkelig problem med et asus a8n vm csm s939 hk selv. monterte det i maskina til en kamerat i går og maskina virker stabil og fin i windows. problemet ligger i oppstart/reboot. den må nemlig slås på 2 ganger for at den skal boote. dette er ikke et stort problem, men litt kjipt er det nå.

 

noen som vet hva som kan forårsake dette?

 

resten av specsa er sempron cpu, creative pci modem (som jeg ikke får lagt inn rivere på) xfx 6600 gt og geil ram. psu er northq 4001bx.

5570762[/snapback]

 

"slås på to ganger" som i trykke på powerknappen to ganger, eller at du får bluescreen ved første oppstart?

Lenke til kommentar

blir fremdeles ikke kvitt problemet mitt med IDE kontrolleren. blåskjerm, og når den restarter finner den ikke primary master disken, og primary slave finner den som en hel masse tall og tegn bare. veeeeeldig irriterendes dette.

 

ingen som vet hva jeg kan prøve? tviler på at det er kabelen også, for maskinen ligegr helt rolig på loftet, og det kan ta dager før det plutselig skjer.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
har du formatert og lagt inn drivere og sånt på nytt? selv om du bytter til et temelig likt hk, så er det alltid lurt. med mindre det er akkurat samme hk da.

 

menjeg har et litt merkelig problem med et asus a8n vm csm s939 hk selv. monterte det i maskina til en kamerat i går og maskina virker stabil og fin i windows. problemet ligger i oppstart/reboot. den må nemlig slås på 2 ganger for at den skal boote. dette er ikke et stort problem, men litt kjipt er det nå.

 

noen som vet hva som kan forårsake dette?

 

resten av specsa er sempron cpu, creative pci modem (som jeg ikke får lagt inn rivere på) xfx 6600 gt og geil ram. psu er northq 4001bx.

5570762[/snapback]

 

"slås på to ganger" som i trykke på powerknappen to ganger, eller at du får bluescreen ved første oppstart?

5572100[/snapback]

nop. ingen av delene faktisk. har ikke fått blåskjerm heller. den vil bare ikke starte på første forsøk, så jeg må slå den av igjen, vente noen sekunder og så slå den på igjen. da kommer den stort sett hver gang. virker som hvor lenge jeg venter har litt å si. dette skjer også om jeg velger reboot istede for avslutt.

 

har testa med nyeste bios også nå. og siden den fiksa det viktigste problemet jeg hadde, nemlig å få til et pci modem kort (eieren har ikke fått adsl enda, men telenor jobber med saken :ermm:), så gidder jeg ikke rote med det. han skal kjøre prime for å teste stabiliteten på systemet, men om det kun er det oppstartsproblemet som er der så gir han blaffen, maskina står på 24/7 allikevel.

 

skulle det derimot være noen som vet hva som er feil, så si gjerne i fra ;)

Lenke til kommentar
blir fremdeles ikke kvitt problemet mitt med IDE kontrolleren. blåskjerm, og når den restarter finner den ikke primary master disken, og primary slave finner den som en hel masse tall og tegn bare. veeeeeldig irriterendes dette.

 

ingen som vet hva jeg kan prøve? tviler på at det er kabelen også, for maskinen ligegr helt rolig på loftet, og det kan ta dager før det plutselig skjer.

5574800[/snapback]

høres ut som om disken(e) har tatt kvelden. har opplevd det samme selv at en disk ble detekta som en lang random tallrekke i bios, og det var ikke noe annet å gjøre enn å sende den til den store lagringsplassen i himmelen...

Lenke til kommentar

takker for tipset, men saken er at begge disse diskene fungerer helt fint på et annet hovedkort. problemet kom etter oppgradering av HK.

maskinen hadde før oppgradering en oppetid på flere måneder i strekk uten problemer også.

 

har også skjekket diskene med alle mulige verktøy uten å ha funnet noe, bare for å være helt sikker.

 

bare for å være 100% sikker skal jeg prøve med en annen IDE kabel etterpå. men tviler på et noe er galt med den som er der nå men.

Lenke til kommentar

jeg har nyeste bios til kortet mitt, versjon 1014. tenkte jeg skulle prøve å gå tilbake til en eldre versjon, men det gikk det jo ikke an å flache til via windows, og jeg har for høyeblikket ikke alt for lett tilgang til dos, så... men om det er en feil på selve kontrolleren hjelper det jo egentlig uansett lite å endre bios. men syns det er rart at det kan gå opp til et par dager før det plutselig skjer. er det en feil på selve kontrolleren burde jeg vel ha merket det oftere?

 

jeg har deaktivert SATA kontrollerene i bios da jeg ikke bruker det uansett, men det skal da ikke ha noe å si på PATA kontrolleren det anntar jeg?

Lenke til kommentar
skulle ikke ha noe å si det nei. har du mulighet til å sjekke med noen andre hardidsker på kontrolleren å se om du har samme problem? kan jo være at hovedkortet ikke funker helt.

 

du kan vel lage en boot disket i xp? eller mangler du floppy kanskje?

5576628[/snapback]

 

kan prøve med andre disker ja. skal prøve med en annen disk etterpå, så får jeg bare klare meg 2 dager uten det jeg har på systemdisken og den andre disken. men det får gå.

 

når det gjelder boot-disk er det nettopp den gode gamle floppyen som er problemet ja, mangler det. jeg har jo en boot-cd da (win98), men denne støtter jo ikke NTFS da, så da må jeg eventuelt brenne ut bios på cd først.

 

edit: men det er jo rart uansett om edt skulle være noe med disken da. for dette skjedde plutselig bed Begge diskene som var tilkoblet HK. men skal uansett prøve en 10gb disk nå med winxp x64 på, så får jeg se hvordan det går. så får jeg bare klare meg uten systemdisken og alt som måtte være på den i en 2-3 dager...

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

da vet jeg i allefall EN ting til neste install av XP x64, ha x64 chipset driver klar. kom jo pokker ikke på nett fordi driveren som fulgte med HK ikke støttet x64, lol.

 

men nå er jeg heldigvis på igjen som normalt.

eller, nesten. savner driver til TV-kortet mitt. finner ikke x64 driver til det. happague PVR-250. men men, skal jo tilbake til vanlige systemdisken igjen om et par dager uansett, så ovelever sikkert.

 

men blir morsomt å se om det fremdeles er problemer da. er det det så aner jeg egentlig ikke hva jeg skal gjøre, men. og er det Ikke problemer så vet jeg i og for seg heller ikke helt hva jeg skal gjøre, for da kan det jo være diskene, så eneste jeg kan prøve da er å koble ut den ene disken som viser seg feil i bios (den andre, systemdisken, vises ikke i det heletatt, der står det bare "none" etter restart).

Lenke til kommentar

Jannis-15, vedrørende bios- nedgradering går det fint med Asus update fra Windows.

Da må du først når du har åpnet programmet velge "options" i rullegardifeltete (der du velger flash fra fil, fra nett osv), og krysse av for "bios downgradable" eller noe i den duren. Så flasher du fra fil, en bios du har lastet ned.

Vær obs på at alle innstillinger da slettes, man får ikke lov å velge "la stå" når man går tilbake til eldre bios.

 

Her testet jeg alle bios etterhvert som de kom ut helt frem til 1013, og flashet alltid tilbake til 1006, da den var vesentlig bedre enn alle de nye på akkurat det oppsettet jeg brukte :)

Lenke til kommentar

ok, takker. la aldri merke til det alternativet.

 

da kan jeg vel kanskje like så godt gå tilbake til de vanlige diskene igjen og prøve å nedgradere biosen da, og se om det hjelper først. :)

 

edit: en ting jeg la merke til og kom på nå når jeg koblet på de vanlige diskene igjen var at den ene disken manglet jumper. i alle innstillingene til disken så vidt jeg kunne se skulle det være montert en jumper, både i MA, Sl og CS. men dette har jo fungert i over 2-3 år nå uten noen problemer, så jeg har aldri tenk noe mer over det. men kan det være at kontrolleren er litt mer kresen for sånt og at det kan ha skapt problemene?

jeg tviler egentlig litt på det siden det enten burde fungert skikkelig, eller ikke fungert i det heletatt, men dere kjenner til dette kortet medre enn meg, så...

 

men satte uansett på en jumper nå da.

 

det er forresten Seagate Barracuda V 120GB diskene som er koblet til HK, de andre diskene er koblet via kontrollerkortene.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Fikk min X2 4400+ i går ;)

 

Den klokka greit til 2420mhz (220*11) på standar spenning. 1,344v.

 

Måtte opp på 1,4v for og få den (prime) stabil på 2520mhz (240*10,5) (minne:333mhz)

 

Økte så til 2640mhz (240*11) med 1,4v på core, da var den ikke stabil i prime95. Gikk inn i biosen og økte vcore til 1,450v boota opp win, og la merke til at spenninga fortsatt var 1,4v :hmm: . Tenkte jeg måtte ha glemt og lagre instillingene i biosen, men det hadde jeg ikke. Prøvde og øke enda litt til, men får fortsatt bare 1,4v (målt i bios,cbi,cpu-z og pcprobe)

 

Hva er det som hindrer meg i å øke vcore? :hmm:

 

Edit: På 3500+en som jeg hadde før var det ikke noe prob og få økt vcore..

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

Prøv disse linkene:

 

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

 

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

 

(Platform/nForce drivers -->nForce4 AMD/Intel X16 -- > Windows XP / 2000 (dersom det er OSet du bruker). Siste versjon er 6.85)

 

Bruk ASUS Update ved oppgradering av BIOS. Download ny BIOS først til HD, deretter velg ASUS Update og Update BIOS from file...)

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar
Prøv disse linkene:

 

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

 

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

 

(Platform/nForce drivers -->nForce4 AMD/Intel X16 -- > Windows XP / 2000 (dersom det er OSet du bruker). Siste versjon er 6.85)

 

Bruk ASUS Update ved oppgradering av BIOS. Download ny BIOS først til HD, deretter velg ASUS Update og Update BIOS from file...)

 

Thx:) Men nå har jeg ett annet problem! Skal klokke cpuen min, men klarer ikke sette FSB til 250, slik at rammen kjører på 500. Setter jeg FSB til 250, går rammen til 400mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...