Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

har et A8N-SLI Premium kort, men jeg får blue screens hele tiden, skjønner ingenting. Bygde min egen pc rundt november, og har hatt problemer siden. Har også 2 Western Digital 74GB Raptor disker som er kjørt opp i RAID og en Maxtor 250gb 16mb cache. har 1024mb Kingston HyperX PC3200 ram og et club3d GeForce 7800GTX 256mb. Kjører på en AMD athlon 64 4000+.

 

Jeg fant ut at å bytte S-ATA kabel har funket enkelte ganger, men det holder ikke lenge, det lengste pc'n min har gått uten å måtte formateres og "fikses" på er 26 dager. Er det noen andre som sliter med det samme?:( Begynner å gå rimelig lei pc'n.

 

Har ofte måttet la dataen stå i flere dager før den har villet funke igjenn. Det er bare et spørsmål om tid før jeg får en blue screen uansett hva jeg gjør :S Er det Hovedkortet det er noe feil med? Har også prøvd å flytte om på ram-brikkene til andre slotter. det hjalp ikke akkuratt mye.

 

Jeg har ikke en diskett stasjon så jeg oppdaterte BIOS fra windows, noe som ikke virker som en utrolig god idè. Har bare brukt cd'ne som fulgte med windows for alle "redskaper" men har lastet ned skjermkort og chipset driver fra nvidia.com og bios fra asus.com

 

På forhånd takk,

 

Håper på noen gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har et A8N-SLI Premium kort, men jeg får blue screens hele tiden, skjønner ingenting. Bygde min egen pc rundt november, og har hatt problemer siden. Har også 2 Western Digital 74GB Raptor disker som er kjørt opp i RAID og en Maxtor 250gb 16mb cache. har 1024mb Kingston HyperX PC3200 ram og et club3d GeForce 7800GTX 256mb. Kjører på en AMD athlon 64 4000+.

 

Jeg fant ut at å bytte S-ATA kabel har funket enkelte ganger, men det holder ikke lenge, det lengste pc'n min har gått uten å måtte formateres og "fikses" på er 26 dager. Er det noen andre som sliter med det samme?:( Begynner å gå rimelig lei pc'n.

 

Har ofte måttet la dataen stå i flere dager før den har villet funke igjenn. Det er bare et spørsmål om tid før jeg får en blue screen uansett hva jeg gjør :S Er det Hovedkortet det er noe feil med? Har også prøvd å flytte om på ram-brikkene til andre slotter. det hjalp ikke akkuratt mye.

 

Jeg har ikke en diskett stasjon så jeg oppdaterte BIOS fra windows, noe som ikke virker som en utrolig god idè. Har bare brukt cd'ne som fulgte med windows for alle "redskaper" men har lastet ned skjermkort og chipset driver fra nvidia.com og bios fra asus.com

 

På forhånd takk,

 

Håper på noen gode råd.

5561727[/snapback]

 

 

Hei,

 

Føler med deg, det er svært irriterende med BSOD`er i øst og vest.

 

1. Har opplevd at A8N SLi Premium er sensitivt med tanke på type ram - sjekk og klarer.

2. Oppdater BIOS til siste 1009 - sjekk og klarer

3. Oppdater alle drivere til HK - skjekk og klarer

4. Gå inn i BIOS og sjekk Timingsen og Speeden på rammen. Her kan det være noe rusk.

5. Sjekk også Volten - Bør være rundt 2,7 på de brikkene, men prøv gjerne på 2,8 også.

6. Dra ut alt av USB duppeditter og kjør kun med mus/tastatur.

7. Sjekk loggen - Høyreklikk på "min komputer" - "manage" "eventviewer" - "system" og "applications"

8. Sjekk HD for feil og korrupte filer - kan gjøres via XP

10. Oppdater Driverene til skjermkortet.

11. PC`en er selvfølgelig ikke klokket på noen som helst måte?

 

 

12. HIV PCEN UT AV HUSET - HE HE HE

 

Lykke til kompis

 

PM meg hvis du ikke får det til :hmm:

 

Adiabatisk

Endret av Adiabatisk
Lenke til kommentar

Har du da også prøvd med feks cas 2,5 Adiabatisk?

Litt rart dette med 4 brikker og klokking, jeg brukte selv 4 brikker en liten periode på Deluxe 2xCorsair C2, og 2x Corsair 4400C25, og med alle fire klokket det akkurat like langt som de 2 dårligste klarte alene, dvs ca 240Mhz. Men har også hørt om andre som har samme problem som deg... :hmm:

 

Forøvirg samye83, så håper jeg du er inneforstått med at nytt HK pga 2T problemet kun er interessant for meget spesielt interesserte (som meg selv, og sikkert deg :!: )

Den praktiske nytten er mildt sagt liten altså. 1T er litt "oppskrytt"

Jeg har jo nå et DFI Expert, og de samme Corsair 4400 som klarer 300+Mhz cas 2,5. Men har enda ikke klart å slå min egen rekord fra Deluxe, hverken i overklokk (screenshotstabil... 320x10 - 3,2Ghz) eller i superpi (27,1 sek) selv om jeg altså nå kjører 1T.

 

(He he, bare så du ikke skylder på meg når feks dama di lurer på hva pokker du skal med nytt hk nå igjen... :p )

Lenke til kommentar

Har du da også prøvd med feks cas 2,5 Adiabatisk?

Litt rart dette med 4 brikker og klokking, jeg brukte selv 4 brikker en liten periode på Deluxe 2xCorsair C2, og 2x Corsair 4400C25, og med alle fire klokket det akkurat like langt som de 2 dårligste klarte alene, dvs ca 240Mhz. Men har også hørt om andre som har samme problem som deg... :hmm:

 

 

Heisann :w00t:

 

Ja har prøvd alt som går ann å prøve, men jeg er open for forslag hvis du har noen kjerringråd.

Lenke til kommentar

er dte bare jeg som får forskjellige sensor-målinger i everest under datamaskin -> sensor og datamaskin -> overklokking?

vet ikke helt hvem som faktisk er hva, for en av de er feil.

 

å en annen ting, Adiabatisk, du nevnte å kontrollere volten på minnet. lar dette seg gjøre med noe program, eller må man måle fysisk på kortet (da med vanlige A8N-SLI versjonen av kortet, om det har noe å si)? har min bare ståendes på automatisk, og aner egentlig ikke hva den gir.

har desverre noen problemer med blåskjermer jeg også, men det kan jeg ganske sikkert gi disk-kontrolleren skylden for tror jeg. så tror i og for seg minnet mitt er stabilt, men nå er det heller ikke klokket eller noe da, hehe.

Lenke til kommentar
er dte bare jeg som får forskjellige sensor-målinger i everest under datamaskin -> sensor og datamaskin -> overklokking?

vet ikke helt hvem som faktisk er hva, for en av de er feil.

 

å en annen ting, Adiabatisk, du nevnte å kontrollere volten på minnet. lar dette seg gjøre med noe program, eller må man måle fysisk på kortet (da med vanlige A8N-SLI versjonen av kortet, om det har noe å si)? har min bare ståendes på automatisk, og aner egentlig ikke hva den gir.

har desverre noen problemer med blåskjermer jeg også, men det kan jeg ganske sikkert gi disk-kontrolleren skylden for tror jeg. så tror i og for seg minnet mitt er stabilt, men nå er det heller ikke klokket eller noe da, hehe.

5562089[/snapback]

 

 

Hei,

 

Volten stiller du i BIOS. For oss vanlig "dødelige" altså ikke ekstem klokkere eller at du har noen minne brikker som krever ekstremt med volt vil jeg anbefale maks +0,3V over std. Dette pleier å være rundt 2,9V. Sjekk for guds skyld med minne produsenten hva han oppgir som SPD.

 

Lykke til!

 

PM meg hvis du har noen spm.

 

Adiabatisk

Lenke til kommentar
Forøvirg samye83, så håper jeg du er inneforstått med at nytt HK pga 2T problemet kun er interessant for meget spesielt interesserte (som meg selv, og sikkert deg laugh.gif )

Den praktiske nytten er mildt sagt liten altså. 1T er litt "oppskrytt"

Jeg har jo nå et DFI Expert, og de samme Corsair 4400 som klarer 300+Mhz cas 2,5. Men har enda ikke klart å slå min egen rekord fra Deluxe, hverken i overklokk (screenshotstabil... 320x10 - 3,2Ghz) eller i superpi (27,1 sek) selv om jeg altså nå kjører 1T.

 

(He he, bare så du ikke skylder på meg når feks dama di lurer på hva pokker du skal med nytt hk nå igjen... tongue.gif )

Jeg er spesiell interessert i å skvise alt ut av systemet. Skal ikke la noe gå til spill, hehe. Må jo få valuta for penga. :thumbup: Jeg har tenkt å kjøre 265mhz på ballistix med 1t, har ikke tenkt meg høyere i første omgang. Dama har blitt så vant til at jeg bytter hk, siste månede har jeg gått fra det ene til det andre. Tror jeg skal gi dfi en sjanse nå.

Lenke til kommentar
Forøvirg samye83, så håper jeg du er inneforstått med at nytt HK pga 2T problemet kun er interessant for meget spesielt interesserte (som meg selv, og sikkert deg laugh.gif )

Den praktiske nytten er mildt sagt liten altså. 1T er litt "oppskrytt"

Jeg har jo nå et DFI Expert, og de samme Corsair 4400 som klarer 300+Mhz cas 2,5. Men har enda ikke klart å slå min egen rekord fra Deluxe, hverken i overklokk (screenshotstabil... 320x10 - 3,2Ghz) eller i superpi (27,1 sek) selv om jeg altså nå kjører 1T.

 

(He he, bare så du ikke skylder på meg når feks dama di lurer på hva pokker du skal med nytt hk nå igjen... tongue.gif )

Jeg er spesiell interessert i å skvise alt ut av systemet. Skal ikke la noe gå til spill, hehe. Må jo få valuta for penga. :thumbup: Jeg har tenkt å kjøre 265mhz på ballistix med 1t, har ikke tenkt meg høyere i første omgang. Dama har blitt så vant til at jeg bytter hk, siste månede har jeg gått fra det ene til det andre. Tror jeg skal gi dfi en sjanse nå.

5564249[/snapback]

 

 

He he he kjenner til det ja.

 

Prøver å få solgt rammen min slik at jeg kan gå over til 2x1gig og kjøre 280fsb 1:1 minne.

 

Kona mi har gitt helt opp dette med pc :w00t:

 

Adiabatisk

Lenke til kommentar
Hei,

 

Volten stiller du i BIOS. For oss vanlig "dødelige" altså ikke ekstem klokkere eller at du har noen minne brikker som krever ekstremt med volt vil jeg anbefale maks +0,3V over std. Dette pleier å være rundt 2,9V. Sjekk for guds skyld med minne produsenten hva han oppgir som SPD.

 

Lykke til!

 

PM meg hvis du har noen spm.

 

Adiabatisk

5562148[/snapback]

 

takker. men det jeg egentlig lurte på var ikke hvor jeg stiller den, for det vet jeg. men hvor jeg kan avlese den faktiske verdien, hvis det er mulig.

 

for eks CPU spenningen, setter jeg den til 1.5V er den faktiske spenningen 1.52-1.53V.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Volten stiller du i BIOS. For oss vanlig "dødelige" altså ikke ekstem klokkere eller at du har noen minne brikker som krever ekstremt med volt vil jeg anbefale maks +0,3V over std. Dette pleier å være rundt 2,9V. Sjekk for guds skyld med minne produsenten hva han oppgir som SPD.

 

Lykke til!

 

PM meg hvis du har noen spm.

 

Adiabatisk

5562148[/snapback]

 

takker. men det jeg egentlig lurte på var ikke hvor jeg stiller den, for det vet jeg. men hvor jeg kan avlese den faktiske verdien, hvis det er mulig.

 

for eks CPU spenningen, setter jeg den til 1.5V er den faktiske spenningen 1.52-1.53V.

5564315[/snapback]

 

Forstår,

 

Last ned Probe og les av VDIMM

 

Lykke til

 

EDIT: Litt rot med Everest og di...

 

Adiabatisk

Endret av Adiabatisk
Lenke til kommentar

280mhz på minne, da trenger du virkelig noe bra, tror at det er nesten kun ballistix som klarer å nå slike hastigheter med 1t, men om du gir dem for mye spenning, da dør dem bare :tease: Vet ikke om de ocz går så høyt heller... De er gode og stabile, klokker bra, men vet ikke om de holder til 280mhz.

Lenke til kommentar
280mhz på minne, da trenger du virkelig noe bra, tror at det er nesten kun ballistix som klarer å nå slike hastigheter med 1t, men om du gir dem for mye spenning, da dør dem bare  :tease: Vet ikke om de ocz går så høyt heller... De er gode og stabile, klokker bra, men vet ikke om de holder til 280mhz.

5564375[/snapback]

 

Ballistixene er tatt ut av produksjon. :hrm:

Lenke til kommentar

Ja, det er fordi folk overklokker og gir dem for mye spenning slik at de kneler etter par runder med benching. Mamoz skal ha et par inne ennå vil jeg tro. Komplett har gitt opp brikkene på grunn av all rma sakene. Får se hvor lenge mine ballistix virker, neste rma skal jeg bytte dem med noe annet. Tenkte meg corsair pc3500LL pro brikkene :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tipper at du fikk installert denne: ATK0110 ACPI Utility

 

Saken ble diskutert her på Nvidias forum.

 

Installasjonsmetoden skissert vil ikke alltid funke, så det kan være greit å vite hvilken driver du søker etter når du bruker CDen som kom med hovedkortet.

4213955[/snapback]

 

jeg satte inn CD'n som fulgte med hovedkortet mitt (A8N32-SLI Deluxe) og da fjernet denne "unknown device" som het ACPI ATK0110 seg, og la seg inn under "system devices" som ATK0110 ACPI utility.

 

hva er dette for noe egentlig? hva trenger den driver til?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har kjørt min nye data med Delux kortet lenge nå uten problemer.

Men bestemte meg for å oppgradere rammen. Har nå 512*2 corsair Value Select.

Valgte derfor å kjøpe ei brikke på 1GIG Corsaire Value Select.

Når eg satte i den så rekna datan opp 2gig og ingen problemer, boota raskt opp windows men etter noen min så dør datan. Jaha, starter om og kommer nesten inn på windows før den dør igjen.

Tar ut den nye ram brikken og starter med mine vanlige, og får samme. Tømmer datan for strøm så virker det med mine egne brikker igjen. Tar ut de gamle brikkene og tester bare med den nye, men da blir det samma, dør etter litt.

Kjørt memtest86 på nye brikken og får UTROLIG MANGE feil :) så rekner egentli med at minnes brikken er ødelagt.

 

Men, ser at noen tidligere her har skrevet at det ikke går å kjøre med 3 minnes brikker??

Lenke til kommentar

Har nettopp fått meg et Asus a8n-deluxe sli. Har fulgt guiden "overklokking for nybegynnere". Dvs: valgt Hyper transport 4x, valgt memory clock DDR 333 og memory timing 1T. Cpu Freq:250, PCI 33,33, cpu spenning 1,45v.

 

Har koplet 2 sata disker på de svarte sata kontaktene ( kjører ikke raid), har tatt bort sil controller i bios.

 

Likevel booter pc senere enn mitt gamle Asus HK med samme cpu & ram og disker og tillegg med midre prg innstalert. Med det gamle HK gikk "streken" i winlogo kun en gang, før den startet, mens nå går den mellom 5-10 ganger før den booter videre.

 

Har satt IP manuelt, dvs med fast ip adresse - uten det hjalp.

 

Er det noe mere jeg kan gjøre for at pc booter raskere?

 

Minne jeg bruker er gail pc 3200 2*1 Gb. Cpu er 3000 winchester.

Lenke til kommentar

har du formatert og lagt inn drivere og sånt på nytt? selv om du bytter til et temelig likt hk, så er det alltid lurt. med mindre det er akkurat samme hk da.

 

menjeg har et litt merkelig problem med et asus a8n vm csm s939 hk selv. monterte det i maskina til en kamerat i går og maskina virker stabil og fin i windows. problemet ligger i oppstart/reboot. den må nemlig slås på 2 ganger for at den skal boote. dette er ikke et stort problem, men litt kjipt er det nå.

 

noen som vet hva som kan forårsake dette?

 

resten av specsa er sempron cpu, creative pci modem (som jeg ikke får lagt inn rivere på) xfx 6600 gt og geil ram. psu er northq 4001bx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...