Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med mindre du må kjøre raid over SIL sata Kronprinsen, ville jeg prøvd som samye83 sier, disable hele skiten i bios.

Er ikke 100% sikker, men har ikke sett at det finnes noen mulgihet for firmwareoppgraderinger, annet enn hva som eventuelt dukker opp sammen med bios fra Asus. Den kontrolleren er forøvrig en gammel dårlig greie som ikke burde funnet veien til nye high-end kort etter min mening.

Skjønner heller ikke helt sammenhengen i at lydkortet ikke skulle virke pga denne må jeg si, men mindre det er snakk om en IRQ konflikt eller noe sånt. På den annen side er det vel nok av ting JEG ikke skjøner sammenhengen av da :p ...

5459465[/snapback]

 

Jeg har Premium kortet, og xfi lydkortet.

Sleit med skurring i lyden, disablet sil3114 og lyden funket fint.

Men, jeg kjører raid 5 på sil chipsetet , 4 250gb disker.

så jeg ble litt desperat for og få pen lyd med raiden på.

det som måtte til var og flytte lydkortet (bytte pci spor) etter at alt var ferdig instalert.

 

Har sjekket irq conflicts (i msinfo32)etc og der var det ikke noen problemer.

men men.

funker hvertfall nå.

Lenke til kommentar

it's oh so quiet...

 

men nå fungerer hvertfall alt som det skal (i det minste foreløpig)

 

ser ut som om løsningen var litt mindre bruk av høvelen i nlite, kan virke som om jeg fjernet mer enn godt var, og, ikke minst, ikke innstallere firewallen til nvidia.. :yes:

 

lydnivået er hvertfall betraktelig lavere, og hastigheten minst like mye større..

 

kjapt målt med asus probe ligger temp på

cpu 30C

mb 29C

viftehastighet 1350

(åpent kabinett enn så lenge)

har desverre ikke kobling for kabinettviftene, men blir nok et skifte snart siden det er de som står for det meste av bråket nå.

Lenke til kommentar
Thrain Postet i går, 07:27

det som måtte til var og flytte lydkortet (bytte pci spor) etter at alt var ferdig instalert.

Kanskje det er noe interferens eller noe sånt da, i alle fall fint at du har løst det, og veldig fint at du poster din løsning. Man kan ikke ha for mange erfaringer :thumbup:

 

waerg34g, sikkert lurt å ikke høvle for mye ja, hørtes ut som det var vel mange variabler av ting som kunne ha gått galt med din innstallasjon.

Å på en typisk pc i dag er jo Windows i seg selv heller ikke det største problemet da, regner med at du har nok hd plass, og minnebruken er det stort sett alt mulig annet crap som står for.

Ta deg eventulet en runde å disable services og oppstart hvis du absolutt skal ha vekk noe er kanskje tryggere. :)

Lenke til kommentar
stinger82 Postet i dag, 01:17

  Har ikke fulgt med på denne tråden en stund nå, så spør heller. Er det kommet noen løsning på 1T problemet? Får kjørt mine 3500LL pro brikker opp til 245@2,5.3.2.6 1T men da er det full stopp, hadde vært gøy å se hvor langt brikkene klokket 

Ser ikke slik ut nei. Har prøvd å spørre Asus om dette for en tid tilbake, men får ikke noe svar på de henvendelsene, så personlig tviler jeg på at dette vil bli løst.

 

Men for å se hvor langt brikkene dine går er det jo bare å sette 2T da, og har du klokkevillige brikker vil det også lønne seg ytelsesmessig. Men da må du over ca 260Mhz før du er forbi den ytelsen du har @245. Dette kommer jo også litt an på akkurat hva som måles.

Lenke til kommentar
Har et litt noob spørsmål her: Jeg har installert Marvell Yukon ethernet controller, men har også Nvidia nForce Networking Controller. Dette betyr at jeg har 2 lokale tilkoblinger, den ene med Marvell, den andre med nForce. Maskinen er koblet på nett via Marvell, nForce er deaktivert. Hva er vitsen? Og hva bør jeg gjøre?

5528043[/snapback]

 

Sålenge du ikke har behov for noe annet enn å være koblet på entt, så trenger du bare å bruke den ene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har ikke fulgt med på denne tråden en stund nå, så spør heller. Er det kommet noen løsning på 1T problemet? Får kjørt mine 3500LL pro brikker opp til 245@2,5.3.2.6 1T men da er det full stopp, hadde vært gøy å se hvor langt brikkene klokket :D

5520397[/snapback]

 

 

Det var da merkelig, har premium kortet her. x2 3800+ kjører ram brikkene slikt:

 

2.3.2.6@250x10@T1 helt uten problemer. Har kjørt med disse innstillingene siden jeg fikk systemet. Har samme ram brikkene som deg og. 3500LLPRO. Nydelige brikker :D

Lenke til kommentar
Det var da merkelig, har premium kortet her. x2 3800+ kjører ram brikkene slikt:

 

2.3.2.6@250x10@T1 helt uten problemer. Har kjørt med disse innstillingene siden jeg fikk systemet. Har samme ram brikkene som deg og. 3500LLPRO. Nydelige brikker

Premium er bedret på dette punktet ja, dog sliter det også litt når det virkelig begynner å gå fort ut fra hva jeg har sett, men går altså vesentlig lenger enn Deluxe med 1T :)

Lenke til kommentar

Akkurat for tiden kjører jeg 4 stk 512 corsair TWINX1024-3200C2, men jeg greier ikke å få de til å kjøre på den gitte hastigheten pc3200. Det blir enten pc3700 eller pc2500. Noen som vet hva jeg gjør galt?

 

Jeg bytter minnehastigheten i biosen. Opplever at pcen blir en smule ustabil når jeg kjører den på pc3700 (når jeg begynner å spille spill), men det er jo og kjipt å kjøre minnebrikkene under den hastigheten den er lagd for og.

 

Tatt av de to siste punktene i biosen på minneinnstilligene der det står h/w (?), kjører på 2T og har satt cas opp til 3 (ble litt mer stabilt då). Kjører minnet på 2,75v.

Lenke til kommentar
Har et litt noob spørsmål her: Jeg har installert Marvell Yukon ethernet controller, men har også Nvidia nForce Networking Controller. Dette betyr at jeg har 2 lokale tilkoblinger, den ene med Marvell, den andre med nForce. Maskinen er koblet på nett via Marvell, nForce er deaktivert. Hva er vitsen?

nForce-utgangen er raskere og bedre, du burde heller bruke den.

Lenke til kommentar
Lolliken Postet i dag, 00:34

  Akkurat for tiden kjører jeg 4 stk 512 corsair TWINX1024-3200C2, men jeg greier ikke å få de til å kjøre på den gitte hastigheten pc3200. Det blir enten pc3700 eller pc2500. Noen som vet hva jeg gjør galt?

AMD er jo ikke så veldig egnet for å bruke 4 minnebrikker, man må bruke command rate 2T, og hk setter automatisk ned farten fra DDR400 til DDR333 for å sikre stabillitet. Så med andre ord, man er ikke garantert å kjøre PC3200 med 4 brikker.

 

Men det høres jo ut som du har endret cpu speed (fsb) fra 200 hvis brikkene kommer opp som PC3700 med devider DDR400? Så prøv å sette fsb på 200, DDR400, command rate 2T, og feks cas 2,5 eller 3.

Mange, inkludert meg selv, har slitt med å få de brikkene til å kjøre cas2 på A64, men de aller nyeste revisjonene skal visnok klare det greit.

 

Men hvor gamle er dine brikker, og akkurat hvilken cpu har du?

Lenke til kommentar
Har et litt noob spørsmål her: Jeg har installert Marvell Yukon ethernet controller, men har også Nvidia nForce Networking Controller. Dette betyr at jeg har 2 lokale tilkoblinger, den ene med Marvell, den andre med nForce. Maskinen er koblet på nett via Marvell, nForce er deaktivert. Hva er vitsen?

nForce-utgangen er raskere og bedre, du burde heller bruke den.

5532707[/snapback]

 

Raskere? Javel? Benchmarks jeg har sett tyder ikke på det. Bedre? Det er vel en diskusjonssak, i utgangspunktet er jeg enig, pga lavere CPU-bruk, men med marwell-porten slipper du ihvertfall å stresse masse med å finne ut hvorfor man får checksum-feil på enkelte pakker, noe som er forbanna irriterende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har jeg reinstallert windows (eller prøvd), å jeg har hjort som jeg alltid gjør: formatere diskett å pakke ut filer til nvidia raid fra cd`en, boote på windows cd å formatere.. men den klarer ikke å reboote under install å ikke når jeg har kommet i windows heller.. noen som kan hjelpe?

eneste jeg kan tenke meg at jeg har gjort annerledes er at jeg IKKE har gått inn i raid bios å satt opp "alt" på nytt..

Lenke til kommentar
Med mindre du må kjøre raid over SIL sata Kronprinsen, ville jeg prøvd som samye83 sier, disable hele skiten i bios.

Er ikke 100% sikker, men har ikke sett at det finnes noen mulgihet for firmwareoppgraderinger, annet enn hva som eventuelt dukker opp sammen med bios fra Asus. Den kontrolleren er forøvrig en gammel dårlig greie som ikke burde funnet veien til nye high-end kort etter min mening.

Skjønner heller ikke helt sammenhengen i at lydkortet ikke skulle virke pga denne må jeg si, men mindre det er snakk om en IRQ konflikt eller noe sånt. På den annen side er det vel nok av ting JEG ikke skjøner sammenhengen av da :p ...

5459465[/snapback]

 

Jeg har Premium kortet, og xfi lydkortet.

Sleit med skurring i lyden, disablet sil3114 og lyden funket fint.

Men, jeg kjører raid 5 på sil chipsetet , 4 250gb disker.

så jeg ble litt desperat for og få pen lyd med raiden på.

det som måtte til var og flytte lydkortet (bytte pci spor) etter at alt var ferdig instalert.

 

Har sjekket irq conflicts (i msinfo32)etc og der var det ikke noen problemer.

men men.

funker hvertfall nå.

5488498[/snapback]

Jeg deaktiverte sil3114 og det ble mindre knitring i lydkortet. Men jeg fant også en konflikt mellom X-Fi og Marvell som jeg løste ved å avinstallere Marvell og deaktivere den i bios. Dette var utslagsgivende for å bli kvitt støyproblemet på lydkortet.

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...