Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Det var velfortjent da Chrian, håper for din skyld du kan slippe mer tull nå :thumbup:

 

Har forresten lurt litt på det samme selv, når det gjelder retur. Har bare returnert noe en gang, og da betalte jeg selv porto for tilbakesendingen, og gadd ikke mase mer med det.

Men mener du Managhead at man skal legge ut, også sende kvittering for sine utlegg, og få penger til konto eller noe slikt?

 

Er dette vanlig praksis, og har man i så fall krav på dette etter kjøpslov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bahamut Postet i dag, 16:51

på CPU-Z står det 187 på frekzens å CPU/14, så hva er egentli

mhz min på minnet på nå?

Frekvensen på minnet ditt nå er som du sier 187Mhz, altså lavere enn standard fart som er 200Mhz (siden minne kjører dualchannel kalles det også 400Mhz- DDR400 selv om den reelle farten er 200Mhz).

Grunnen til at det er lavere enn standard nå, er at når du setter DDR333 er det en divider, altså en brøk. Minnefarten følger cpu farten, så når du klokker cpu brukes divider for at minnet skal kjøre saktere, slik at det ikke hindrer deg i å klokke.

Vet ikke hvor klokkevillig ditt minne er, men med rett kombiansjon av multipler/HTT/devider kan du nok få bedre ytelse enn du har akkurat nå.

Nå som du vet at din cpu i alle fall klarer 2,65Ghz, kan du sette DDR400, og klokke deg fra 200 og oppover så langt det går. Da vil minnefrekvensen være det samme som cpu speed i bios, så om ditt minne klarer 240Mhz kan du klokke like lang som nå, men med mye bedre minneytelse.

Les litt guider om overklokking så du forstår sammenhengen mellom disse tingene litt bedre før du går videre er vel mitt råd:)

Lenke til kommentar
Bahamut Postet i dag, 16:51

på CPU-Z står det 187 på frekzens å CPU/14, så hva er egentli

mhz min på minnet på nå?

Frekvensen på minnet ditt nå er som du sier 187Mhz, altså lavere enn standard fart som er 200Mhz (siden minne kjører dualchannel kalles det også 400Mhz- DDR400 selv om den reelle farten er 200Mhz).

Grunnen til at det er lavere enn standard nå, er at når du setter DDR333 er det en divider, altså en brøk. Minnefarten følger cpu farten, så når du klokker cpu brukes divider for at minnet skal kjøre saktere, slik at det ikke hindrer deg i å klokke.

Vet ikke hvor klokkevillig ditt minne er, men med rett kombiansjon av multipler/HTT/devider kan du nok få bedre ytelse enn du har akkurat nå.

Nå som du vet at din cpu i alle fall klarer 2,65Ghz, kan du sette DDR400, og klokke deg fra 200 og oppover så langt det går. Da vil minnefrekvensen være det samme som cpu speed i bios, så om ditt minne klarer 240Mhz kan du klokke like lang som nå, men med mye bedre minneytelse.

Les litt guider om overklokking så du forstår sammenhengen mellom disse tingene litt bedre før du går videre er vel mitt råd:)

5470635[/snapback]

 

 

Hehe, så DDR 333, DDR 400, DDR433 osv som er forsjellige dividere? hehe, da e jeg jo me... takk :) Siden PC'en fryser når eg prøver å sette opp Mhz'en til 400 er vel fordi at jeg må løsne litt på timingen på rammet først?

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Hehe, så DDR 333, DDR 400, DDR433 osv som er forsjellige dividere? hehe, da e jeg jo me... takk

Ja det er riktig, men ikke bruk de over DDR400, da kjører minnet fremdeles med DDR400 devider, men farten på både cpu og minnet klokkes opp.

 

Det kan tenkes at du må slakke timings, men det du først og fremst må gjøre er å sette "cpu speed" tilbake til 200 først, og prøve litt og litt oppover derfra.

Hvis ikke du får startet med DDR400 og cpu speed (fsb) 200 er det noe galt, for det er standard fart for PC3200 brikker. :)

Lenke til kommentar
Hehe, så DDR 333, DDR 400, DDR433 osv som er forsjellige dividere? hehe, da e jeg jo me... takk

Ja det er riktig, men ikke bruk de over DDR400, da kjører minnet fremdeles med DDR400 devider, men farten på både cpu og minnet klokkes opp.

 

Det kan tenkes at du må slakke timings, men det du først og fremst må gjøre er å sette "cpu speed" tilbake til 200 først, og prøve litt og litt oppover derfra.

Hvis ikke du får startet med DDR400 og cpu speed (fsb) 200 er det noe galt, for det er standard fart for PC3200 brikker. :)

5470694[/snapback]

 

 

Vet jo d da, men jeg for ikke startet når jeg kåmmer over 220 fsb.....da må

jeg ned med mhz....

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Hvilken bios bør jeg laste ned til mitt premium?

 

Hva bør jeg passe på under flashing ved bruk av asus sitt update program?

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
Bahamut Postet i dag, 16:51

på CPU-Z står det 187 på frekzens å CPU/14, så hva er egentli

mhz min på minnet på nå?

Frekvensen på minnet ditt nå er som du sier 187Mhz, altså lavere enn standard fart som er 200Mhz (siden minne kjører dualchannel kalles det også 400Mhz- DDR400 selv om den reelle farten er 200Mhz).

Grunnen til at det er lavere enn standard nå, er at når du setter DDR333 er det en divider, altså en brøk. Minnefarten følger cpu farten, så når du klokker cpu brukes divider for at minnet skal kjøre saktere, slik at det ikke hindrer deg i å klokke.

Vet ikke hvor klokkevillig ditt minne er, men med rett kombiansjon av multipler/HTT/devider kan du nok få bedre ytelse enn du har akkurat nå.

Nå som du vet at din cpu i alle fall klarer 2,65Ghz, kan du sette DDR400, og klokke deg fra 200 og oppover så langt det går. Da vil minnefrekvensen være det samme som cpu speed i bios, så om ditt minne klarer 240Mhz kan du klokke like lang som nå, men med mye bedre minneytelse.

Les litt guider om overklokking så du forstår sammenhengen mellom disse tingene litt bedre før du går videre er vel mitt råd:)

5470635[/snapback]

 

så, hmm... *tenke*

 

jeg har twinmos ddr400 og 3200+ venice.

jeg satte ned minnehastigheten til 333, HT-multiplikator til 4x, låste selvfølgelig PCI, satte CPU multiplikator til 10x og satte i gang og begynte å klokke.

 

jeg endte opp med 10*250, så jeg satte ned HT multiplikatoren til 3x og begynte å klokke videre (siden denne ikke skulle over 1000). jeg klarte å komme meg til ca 2.7Ghz, og maskinen kjørte helt stabilt så vidt jeg kuhnne se, men da fikk jeg utregnings error i prime95 testen. uansett hva jeg gjør får jeg error om jeg klokker over 2.56GHz. da har jeg også satt spenningen på høyeste, og den måler ca 1.58V.

satte den da ned igjen til 10*250 og HT multiplikator opp igjen til 4x, og kjører med det nå. samt at jeg satte ned spenningen igjen til ca 1.52V siden jeg ikke tjente noe som helst på å øke mer.

 

har orginalkjøler, men tempen er ganske ok, så den er ikke noe å tenke på tror jeg.

 

men det jeg forstår ut ifra det du sier, er at dette enkelt og greit kan være fordi at siden jeg har klokket såpass høyt, så må jeg sette ned minnehastigheten enda mer? altså at det ikke nødvendigvis er CPU som stopper, men minnet?

 

fra 2GHz til 2.5GHz er jo uansett ikke noe å klage på, men hadde vært fint med mer selvfølgelig. mye vil ha mer. :)

Lenke til kommentar

Har et problem her med et A8N SLI Premium hk sammen med et x800gto og 2*512 matched ram brikker.

 

Har nettopp satt den sammen, men når jeg starter den, får jeg bare en svart skjerm. Ingen piping. har prøvd:

 

* Reset CMOS

* Prøvd å ta ut ene minne brikken og bare satt den i B1 (prøvd begge brikkene)

* Tatt bort alt av PCI kort, USB og alt som ikke "trenger" å være med

* Prøvd alle SATA kontakter og uten SATA, uten HDD.

* Tatt inn og ut min x800GTO av Pci EX sloten.

* Prøvd begge skjermutgangene på GPU kortet

* Prøvd med og uten den 4 pins Power kontakten (vet den skal være i)

 

Begynner å frykte at enten hk eller gfx er ødelagt :(

Lenke til kommentar
Hvilken bios bør jeg laste ned til mitt premium?

 

Hva bør jeg passe på under flashing ved bruk av asus sitt update program?

5474331[/snapback]

 

Der er jo 3 måter, jeg fortrekket å bare legge instellingnefilå

på HD så vil den finne den når u starter opp maskinen. Alt dette

står jo godt beskrevet i Manuelene, alle er egentli like gode etter min

mening... Det u MÅ passe deg for er at ikke strømmen går under

oppdateringen....gjør den det så e HK øddelagt.

Lenke til kommentar

så, hmm... *tenke*

 

jeg har twinmos ddr400 og 3200+ venice.

jeg satte ned minnehastigheten til 333, HT-multiplikator til 4x, låste selvfølgelig PCI, satte CPU multiplikator til 10x og satte i gang og begynte å klokke.

 

jeg endte opp med 10*250, så jeg satte ned HT multiplikatoren til 3x og begynte å klokke videre (siden denne ikke skulle over 1000). jeg klarte å komme meg til ca 2.7Ghz, og maskinen kjørte helt stabilt så vidt jeg kuhnne se, men da fikk jeg utregnings error i prime95 testen. uansett hva jeg gjør får jeg error om jeg klokker over 2.56GHz. da har jeg også satt spenningen på høyeste, og den måler ca 1.58V.

satte den da ned igjen til 10*250 og HT multiplikator opp igjen til 4x, og kjører med det nå. samt at jeg satte ned spenningen igjen til ca 1.52V siden jeg ikke tjente noe som helst på å øke mer.

 

har orginalkjøler, men tempen er ganske ok, så den er ikke noe å tenke på tror jeg.

 

men det jeg forstår ut ifra det du sier, er at dette enkelt og greit kan være fordi at siden jeg har klokket såpass høyt, så må jeg sette ned minnehastigheten enda mer? altså at det ikke nødvendigvis er CPU som stopper, men minnet?

 

fra 2GHz til 2.5GHz er jo uansett ikke noe å klage på, men hadde vært fint med mer selvfølgelig. mye vil ha mer. :)

5474633[/snapback]

 

 

 

Vel, en ting.....jeg tror ikke twinmos er det beste minnet å klokke, ok nå har jeg ikke de beste parene heller, OCZ Platinum Du trenger ikke nødvendigvis å sette ned Mhz på minnet, kanskje slakke litt på timingen. Jeg foretrekker å ha lav timing, å klarer 333 me 2-3-2-5. har iche følt at minnet har øddelagt noe mer for meg, å er oppe i 2.8 nå, men begynner å presse voltne opp mot 1.6, noe såm er LANT ifra anbefalt te AMD, tempen begynner også å skrike litt.... så, hvis jeg skal ha mer ut må jeg få meg vannkjøling. Det jeg lurte på var selv om jeg satte ned Mhz på Minnet, så gikk det opp i opp med at jeg stilte opp FBS, at det var en formel her, synes jeg har lest noe om dette, men......stiller du den ned så stiller du den ned.

 

Å gå ifra 2 Ghz te 2.5 er bra, d e jo 25 prosent mer....å jeg ville ha vært fornøyd me d, å sålenge dne ikke ligger over 50 grader på full load så har du en ny

standrart hastighet :)

Lenke til kommentar
Har et problem her med et A8N SLI Premium hk sammen med et x800gto og 2*512 matched ram brikker.

 

Har nettopp satt den sammen, men når jeg starter den, får jeg bare en svart skjerm. Ingen piping. har prøvd:

 

* Reset CMOS

* Prøvd å ta ut ene minne brikken og bare satt den i B1 (prøvd begge brikkene)

* Tatt bort alt av PCI kort, USB og alt som ikke "trenger" å være med

* Prøvd alle SATA kontakter og uten SATA, uten HDD.

* Tatt inn og ut min x800GTO av Pci EX sloten.

* Prøvd begge skjermutgangene på GPU kortet

* Prøvd med og uten den 4 pins Power kontakten (vet den skal være i)

 

Begynner å frykte at enten hk eller gfx er ødelagt :(

5475307[/snapback]

 

Jeg har hatt et permium kort i ca 3mnd, og for 2 dager siden skulle jeg overklokke litt (for og få litt bedre score i 3dmark06 :roll: )

Satt bus hastigheten til 230mhz og så ble skjermen svart, har ikke klart og få bilde igjenn, prøvd å restette cmos flere ganger. Men den vil ikke starte..

 

Prøvde skjermkortet,cpuen og minnebrikkene hos en kamerat i dag (på et msi kort) og alt virka helt fint..

 

Så premium kortet mitt tok kvelden på 230mhz (hadde ikke stillt opp spenninga på hk) det er jo bare latterlig dårlig :thumbdown:

Jeg vet at kortet ikke er optimalt til overklokking, men dette tar kaka :nei:

 

Noen andre som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar

Kortet mitt klarte fint 540/1200 med stock vifter. Men da måtte jeg la kjøleren få litt frisk luft under benching. Åpent kabinett med en bordvifte.

 

Edit: Det er noe veldig spes med kortet mitt. Ingen jeg har sett til nå har klokket kortet så høy med stock spenning på kjerne og minne. Dvs uten voltmodd eller bios flash.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Hei!

Har hatt et A8N-SLI Deluxe nå i over et år, og det har funka fint. Tenkte jeg skulle oppdatere en del drivere og bios her om dagen, og lasta ned siste versjoner av alt via Asus sin side (bios 1016). Underveis i installeringen av Nvidia driverene glemte jeg å takke nei til Nvidia Network Manager, og avinstallerte denne etterpå.

 

For å gjøre en lang historie kort - etter alle oppdateringene virker plutselig ikke lenger mitt onboard lydkort som jeg har brukt uten problemer til nå. Har sjekka bios, det er fortsatt enabla, og nyeste drivere for både Nvidia chipset og for Realtek AC'97 er installert.

 

Jeg får dog ingen lyd, og ingen Audio Device står listet når man sjekker Sounds and Audio Devices via Kontrollpanel. Når jeg kjører CheckIt Diagnostics gir den en feilmelding:

 

Failed to get mixer handle

 

og failer når den skal testavspille wav og midi.

 

Alle andre lydkilder failer også (mp3, spill etc). I Enhetsbehandling vises det interne lydkortet, uten at det ser ut til å være driver problemer eller IRQ konflikter med det.

 

Noen som har noen tips? Er ikke den mest erfarne på slik mekking :p

Lenke til kommentar

frustrert nå... :cry::hmm:

 

satte sammen maskina i helga, oppsett som følger:

asus a8n-sli premium

amd athlon64 3700+ san diego

2x512 crusial value

asus en6600gt

wd se 120gb ide

wd se16 250gb sata

zalman 9500

hiper 580w type-r

diskettstasjon

lg cd-rom

lg dvd-rom/cd-rw

 

kjører ide disken som systemdisk, har flyttet alt av bevaringsverdige data over på sata disken. etter litt krøll med partisjonering, takket være et partisjonsprogram som gav meg en ugyldig raw partisjon fikk jeg lagt inn windows. har slipstreamet inn sp2 på en home versjon, samt brukt nlite.

 

problemet er først og fremst at jeg ikke får lagt inn driverene til skjermkortet. får melding om at "mangler en parameter" hvis jeg kjører 'oppdater driver' i enhetsbehandling. hvis jeg kjører innstallasjonen av nvidia driveren får jeg ikke bootet . har satt sli til 'single card' i bios, men lurer på om jeg må foreta meg noe på hovedkortet også.

sliter også med å innstallere driveren til skjermen.

til slutt får jeg ikke lagt inn driveren til lydbrikka, men det virker som det er en liten feil på cd'en, får en feilmelding ved oppstart.

 

har et par ideer til løsning selv. siden ups internett nektet å innstallere på laptopen min(skylder på feil i tilkobling, og med alle rare ting jeg har gjort der så stemmer sikkert det) så har jeg ikke fått sjekket nettet før jeg kom på jobb i dag. så tenkte å være litt føre var og høre med andre før jeg drar hjem og tester.

 

1. ny innstallasjon av windows, fjerner kun helt unødvendige ting som windows messenger i nlite. evt dropper hele nlite og lager bare iso av slipstreamen.

lurer også på om det kan ha påvirkning at jeg endrer 'documents and settings' pathen før innstallasjon. kan ta det etterpå også.

 

2. lønner det seg kanskje å droppe alle driverene fra asus, og legge inn nye hele veien med en gang? (note to self: lagre nedlastede drivere i mapper med logiske navn, så jeg vet hva som er hva)

 

3. hvilke drivere bør jeg droppe? tenker på firewallen, så også nevnt nvidia network ettellerannet..

 

ble en lang post, men tror jeg har fått med de fleste opplysninger nå..

 

EDIT: fant ut litt mer om firewallen, at network ettellerannet er samma suppa, så dropper alt det. har nye drivere for chipset, men må få tak i skjermkort i kveld. be back med resultatet..

Endret av waerg34g
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på

 

- A8N-SLI Premium

- A8N-SLI Deluxe

 

?

 

Såvitt jeg har skjønt er Premium storebroren, med bl.a. forbedret kjøleegenskap.

5486326[/snapback]

 

den mest synlige og hørbare forskjellen er at premium har passiv kjøling på chipsettet... :)

 

holder fortsatt på med windows install btw! :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...