Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Hei Spirre.

 

Jeg har fått blue screen hver gang jeg har prøvd å kjøre MemTest. Er ikke vant med at slikt er nødvendig. Min 6 år gamle traver (Pentium III) klarer seg godt uten slikt. :roll: Men jeg skal gjøre noen nye forsøk og se om det gir noen resultater. Tror nok det er RAMen som er problemet.

 

Temperaturen ligger jevnt mellom 26 - 40 grader. Ikke noe problem der.

 

Bruker BIOS 1009. Trodde den skulle være stabil og grei. Har ikke prøvd andre versjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nightfall_Sh, passet du på å ha nye NF4 chipsetdrivere FØR bios oppgraderingen til 1009? (ellers kan man ødelegge filsystem, og få de rareste feil, og ny Windows er eneste fix)

 

Dette med nedlasning, er det at det du laster er korrupt, eller at maskinen ikke klarer å holde seg oppe og i stand lenge nok?

(spør fordi, active armour, Nvidia firewall er kjent for å lage mye ugang, så hvis du takket ja til denne i slutten av driverinnstallering, ville jeg for feilsøking i alle fall, avinstallert denne igjen. Ikke bare slå av, men avinstallere.)

 

Ellers er jeg ening i dine egne resonementer, dette høres ut som psu problemer, og/eller minneproblemer. Jeg ville ikke tatt det for gitt at din psu er god nok for oppgaven, er nok litt i minste laget, men vanskelig å si noe helt sikkert om dette... Har du noe andre komponenter du kunne forøkt med i steden for de du bruker, andre minnebrikker...

 

Har du sjekket med feks Asus Probe hvordan spenningene ser ut der, gjerne med litt belastning.

 

EZ kontakten er forsjåvidt frivillig, kjører man sli med 20 pins psu MÅ den brukes, ellers KAN den brukes. Jeg vil anbefale å bruke den uansett, da den sørger for mer stabil strømtilførsel. Jeg formoder at du har husket 6pins kontakt på skjermkortet også.

Lenke til kommentar
Nightfall_Sh, passet du på å ha nye NF4 chipsetdrivere FØR bios oppgraderingen til 1009? (ellers kan man ødelegge filsystem, og få de rareste feil, og ny Windows er eneste fix)

 

Dette med nedlasning, er det at det du laster er korrupt, eller at maskinen ikke klarer å holde seg oppe og i stand lenge nok?

(spør fordi, active armour, Nvidia firewall er kjent for å lage mye ugang, så hvis du takket ja til denne i slutten av driverinnstallering, ville jeg for feilsøking i alle fall, avinstallert denne igjen. Ikke bare slå av, men avinstallere.)

 

Ellers er jeg ening i dine egne resonementer, dette høres ut som psu problemer, og/eller minneproblemer. Jeg ville ikke tatt det for gitt at din psu er god nok for oppgaven, er nok litt i minste laget, men vanskelig å si noe helt sikkert om dette... Har du noe andre komponenter du kunne forøkt med i steden for de du bruker, andre minnebrikker...

 

Har du sjekket med feks Asus Probe hvordan spenningene ser ut der, gjerne med litt belastning.

 

EZ kontakten er forsjåvidt frivillig, kjører man sli med 20 pins psu MÅ den brukes, ellers KAN den brukes. Jeg vil anbefale å bruke den uansett, da den sørger for mer stabil strømtilførsel. Jeg formoder at du har husket 6pins kontakt på skjermkortet også.

5463026[/snapback]

 

Jeg har ikek så godt hell med å avinstallere, jeg må faktisk ha den installert, og velge offload: not offloadable på active armour for å ikke få checksum-feil. Ganske sikker på at det er denne funksjonen som skaffer probelemene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har et problem her..

 

Fikk endelig vannkjølinga oppe å gå, og tempene var veldig fine. (gikk fra 90 til 45 C på skjermkortet under full load)

 

Men så skulle jeg overklokke cpu, enderet på følgende instllinger:

 

Cpu frequency: 230

DDR: 333.

1T.

Hyper transport 4X.

1,55v (min cpu trenger en del spenning kjørte den et halvtårs tid på dfi kortet @ 2530mhz, da måtte jeg opp på 1,67v for og få den stabil)

 

Men: når jeg lagra dette ble skjermen svart, og pcen nekta og boote..

Prøvde og "cleare cmos" uten hell.

Hadde ute batteriet i hele natt (med jumpern i clear) men jeg får ikke bildet på skjermen.. Testa og ta ut den ene minne brikka, men den vill ikke boote..

 

Hva kan ha skjedd og hva kan jeg gjøre.. kan ikke tro at cpuen skal ha tatt kvelden av det der?

 

Edit:

 

Kan ikke forstå annet en at cpuen fakstisk har tatt kvelden, testa med noen andre minne brikker (no go)...men minnebrikkene skal jo hvertfall ikke ta kveld av det der.. Kan ikke skjønne annen en at hk må takle 230mhz også :roll:

 

Eller så er det cmos som av en eller enne grunn ikke resettes (har fulgt manualen)

 

Problemet er bare at jeg brukte 3 timer i går på og legge/ skjule kablene så godt som mulig (en del strips) samt at alle vann slangene er kuttet akuratt lange nok.. så det er en stor operasjon og få tatt ut cpuen og testa hos en kamerat.... Skal jeg ha ut hk tar det timer....

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

da kjøpte jeg en 512MB brikke til, så da fungerte alt sammen fint (så langt i allefall). 1.5GB ram får holde en stund, for dette ble dyrt til slutt dette..

 

MEN, så skulle jeg prøve å oppdatere BIOSen ifra windows via asus update, men den finner ingen nyere BIOSer på serveren? hmm..

 

jeg har ikke diskettstasjon, men det lar seg vel gjøre å oppdatere ifra windows? var i allefall sånn jeg forsto det ut ifra manualen.

 

er dog litt skeptisk, etter å ha lest om så mange som har ødelagt HK ved misslykket oppdatering..

 

jeg har den vanlige modellen, A8N-SLI, er det noen som kan gi meg en direktelink til den biosen jeg skal bruke? siden update-programmet ikke finner noen. sitter med BIOS 1001 nå, og den var det jo en del feil med så vidt jeg forsto? linken i første posten virket ikke hos meg.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

det fungerte ikke live uansett, så...

men har lastet ned 1014 og oppdatert nå, og det fungerte. men fikk problemer med kontrollerkortene mine etter oppadtering. låste seg når de skulle dektere diskene. vær obs på dette dere med kontrollerkort.

jeg har promise TX2 100 ultra og TX2 133 ultra. de fungerte fint separat, men ikke med begge montert. måtet flytte om på kortplassene for at det skulle virke.

 

så nå får vi se da. endelig er omtrent alt klart. så skal det klokkes... :)

Lenke til kommentar

driver å klokker litt nå, og holder øye mec CPU tempen vai everest - trodde jeg..

 

der lå den på ca 27-30c, mens i bios ser jeg at den faktisk er på rundt 45c...

noen som vet hvorfor det er sånn?

AUX-temp i everest sier ca det samem som bios, så kan det stemme at det er denne som faktisk er CPU-tempen? chipsettet derimot viser riktig så vidt jeg kunne se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

hei!

 

jeg har et a8n sli premium kort..

 

I går når jeg skulle installere windows funka alt helt greit, helt til jeg kom til selve installeringen. Den gikk sinnsykt tregt. Tror faktisk den brukte 4-5 timer på å installere. etter at den er ferdig, er det også treigt i windows.

Så spørsmålet mitt blir om det vil hjelpe å oppdatere bios, for det er ikke diskene det er feil på, har nemlig prøvd med mange forskjellige. Diskene mine er IDE-ata.

 

Er det noen her som har peil på hva jeg bør gjøre? Bør jeg sende kortet i retur, eller er dette et kjent problem som løses ved å oppdatere bios? noen andre med dette problemet? Noen som vet om noen andre løsninger på dette? :hmm:

 

Setter veldig stor pris på hjelp! er skikkelig fortvilet :dontgetit:

Lenke til kommentar
Nightfall_Sh, passet du på å ha nye NF4 chipsetdrivere FØR bios oppgraderingen til 1009? (ellers kan man ødelegge filsystem, og få de rareste feil, og ny Windows er eneste fix)

 

Dette med nedlasning, er det at det du laster er korrupt, eller at maskinen ikke klarer å holde seg oppe og i stand lenge nok?

(spør fordi, active armour, Nvidia firewall er kjent for å lage mye ugang, så hvis du takket ja til denne i slutten av driverinnstallering, ville jeg for feilsøking i alle fall, avinstallert denne igjen. Ikke bare slå av, men avinstallere.)

 

Ellers er jeg ening i dine egne resonementer, dette høres ut som psu problemer, og/eller minneproblemer. Jeg ville ikke tatt det for gitt at din psu er god nok for oppgaven, er nok litt i minste laget, men vanskelig å si noe helt sikkert om dette... Har du noe andre komponenter du kunne forøkt med i steden for de du bruker, andre minnebrikker...

 

EZ kontakten er forsjåvidt frivillig, kjører man sli med 20 pins psu MÅ den brukes, ellers KAN den brukes. Jeg vil anbefale å bruke den uansett, da den sørger for mer stabil strømtilførsel. Jeg formoder at du har husket 6pins kontakt på skjermkortet også.

5463026[/snapback]

 

 

Spirre,

Prøvde en ny runde med MemTest. Kjørte i ca 15 minutter uten noen feil. Lot programmet kjøre. Da jeg kom tilbake noen timer senere var det igjen blue screen. Så jeg må prøve igjen... Sukk.

 

Pcp160,

Jeg husker rett og slett ikke om BIOS var det første jeg oppdaterte etter XP installasjonen. Tror faktisk det. Fryktet manglende kompabilitet med X2 prosessoren. Bios 1006 var installert på forhånd. Jeg er usikker på om jeg har gjort noe som helst med chipsett oppgradering. Mulig rette versjon alt ligger inne. Har ikke funnet ut hvordan jeg kan få sjekket versjonen på chipsettet. MEN... Jeg har ikke hatt problemer med å kopiere over filer fra min gamle PC til den nye, eller motsatt.

 

Ved nedlasting så er det de nedlastede filene som av og til er korrupt. Ikke det at PCen låser seg.

 

Jeg installerte Nvidia firewall, men aktiviserte kun anti-hacker modulen, ikke selve firewallen. Jeg skal ta og avinstallere den helt for testing. Jeg skal også prøve som du foreslår, ATWindsor.

 

Frykter jo at problemet er PSU eller RAM. Har ikke en bedre PSU å teste med. Men jeg skal se om ikke RAM i min gamle maskin er kompatibel med den nye. Det er dyrt å kjøpe nytt bare for å teste... :cry: Ny PSU må det nok likevel bli med tiden.

 

24 pins PSU kontakt er i bruk. Har koblet til alle strømforsyninger som jeg kan på hovedkort og grafikkort. Får prøve en ting om gangen nå.

 

Tusen takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Ja Nightfall_Sh, det er desverre ikke så mye annet å gjøre enn å få litt brainstorm/input over aktuelle ting, også bare prøve del for del, så systematisk som mulig.

 

Syns det kan høres ut som du har det Active Armour problemet mange har hatt i alle fall, så prøv både mitt og Windsours forslag på den.

 

Dette med chipsetdrivere er jeg jammen usikker på selv, hvordan man egentlig lettest ser hva man har :hmm:

Men hvis du gikk fra Bios 1006 til ny, med chipsetdrivere før 6.66 var det vel, kan det altså skape store problemer. Jeg mistenker at det også er derfor Asus update over nett ikke fungerer, for at folk skal tvinges til å lese det med rød skrift på bios beskrivelsen... Vet ikke, men det er en ganske allvorlig og viktig sak i alle fall.

 

Men hvis du fikk kjørt MemTest 15 min uten feil, også endte det i blåskjerm igjen syns jeg det forsterker mistanken om psu egentlig, men det er likevel for kort tid til at man kan si noe sikkert.

Vel lykke til, du får teste så godt du får til med det du måtte ha av andre ting, slike feil kan jo i grunn skyldes nesten hva som helst, både sofware og harware :no:

Lenke til kommentar

Pcp160 og Spirre,

Jeg har nå avinstallert Nvidia Firewall. Har kjørt MemTest i drøye 5 timer. 1100% coverage, 0 errors på begge RAM brikkene til nå. Vil la testen fortsette ut på dagen i morgen. Jeg er en forsiktig optimist i øyeblikket. Må nok sette av en uke eller to før jeg kan konstatere at Nvidia Firewallen er problemet. Men det er en uvanlig stabilitet min nye PC viser i øyeblikket. Jeg krysser fingrene!

 

Takk igjen til dere alle som har tips til oss trengende! :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har asus a8n sli premium og 3800+ x2. Problemet er at jeg får ikke valgt høyere spenning på cpu enn 1,5V. Flashet bios fra 1008 til 1009, men det hjalp ikke. Noen som vet om den nyeste betaen er god og evt. hva den fikser? Med bare 1,5V får jeg ikke cpu høyere enn 2,5GHz stabilt. :cry:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg trenger ny/mer ram og står mellom to alternativer:

 

Fra før har jeg Corsair XMS3200XL 2-2-2-5 1024mb kit, bør jeg da 1. kjøpe ett ekstra sett, og dermed fylle opp alle slottene med rask (latency) ram. 2. Kjøpe et sett med 2x1024 ddr500 pc4000 ram, slakkere timings men høyere frekvens. Prisdiff fra alt.1 til alt.2 er ca 1000.

 

Jeg har en A64 3500+ venice som jeg ønsker å klokke, vilken av alternativene anbefales da for maks klokking/hastighet? Timings foran klokkefrekvens eller omvendt?

 

På forhånd takk for gode råd!

Lenke til kommentar

nå er det like før...

 

hentet pakke på posten i går, og i helgen skal jeg montere følgende:

 

asus a8n-sli premium

asus gt6600td

athlon 3700+ san diego

zalman 9500

wdc250gb se16

2x512 corsair value

hiper 580 type r

 

beholder en gammel wd 120, samt to lg optiske og en floppystasjon.

 

har bladd igjennom en del av tråden, men 191 sider blir i overkant.. så jeg spør bare her om det er noe spesielt jeg bør tenke på under montering og installasjon.

 

satser på å få den opp og gå på en clean xp home sp2, og så fylle på nye drivere og evt bios.

har os og filer på den gamle wd'en, satser på å kopiere alle filer til den nye disken og så installere windows på den gamle. ønsker å ha to disker, en til os og programmer og en til filer, men budsjettet rakk ikke til en raptor i denne omgang..

 

lurer på å klokke litt pent også, noen erfaringer med grafikkortet og cpu'en jeg har? såvidt jeg har skjønt har den samme cache som fx57 (1mB) så da skal jeg jo kunne dra den opp mot denne.

har bare luftkjøling, men satser på at zalman gjør en god jobb sammen med kabinettviftene.. slang med rundkabler til de gamle enhetene samtidig, samt at modulær psu burde sørge for god orden inni boksen..

Lenke til kommentar

du burde nok komme opp mot 2800mhz på cpu om du har litt flaks med batchen.

 

ikke installer nvidia firewallen, den har skapt mye problemer for asus brukere. ellers så er det bare å være forsiktig o vite hva du gjør under montering. eventuelle problemer får vi ta når de måtte dukke opp ;)

Lenke til kommentar
Ja riktig, sånn og forstå ja Chrian, da er jeg med. Det virker med en brikke i B1, men så fort du setter noe i A så vil den ikke mer.

 

Er det samme kort og samme feil for andre gang altså?

5362574[/snapback]

 

Ja, det er samme kort med feil for andre gang, testen hos Komplett er utført med helt andre minnebrikker en de tre merkene jeg har prøvd.

 

Håper de finner ut av problemet da jeg ønsker ett nesten lydløst system uten vannkjøling, maskinen jeg har nå støyer mye fra chipsetviften og skjermkortviften.

 

Har også kjøpt ett vifteløst skjermkort fra XFX så resultatet blir nok bra til slutt.

5364907[/snapback]

Da er kortet kommet i retur fra Komplett for andre gang, dvs. ikke det samme kortet, de har byttet til ett helt nytt kort da tester har avslørt feil på det jeg returnerte.

 

Har montert allt sammen og testet litt, så langt fungerer maskinen helt supert samtidig som den er svært stille.

 

Ett lite spørsmål til slutt, hvem betaler vanligvis porto når en returnerer defekte produkter til nettbutikkene?

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Jeg er litt fersk på når det gjelder å overklokke, har lest en del

å prøvd meg frem å har nå klart å få prosessoren min opp i 2.65

me 240 *11 (4400+) me boxed vifte, har kjørt prime torturetest å

den ligger på rundt 50 grader... Det jeg lurte på, er hvordan man

klokker minnet? Jeg har stilt den ned til 333 (låser seg på 400) å

2-3-2-5... Har lest noe om dividere å slikt men forstår ikke helt

det, på CPU-Z står det 187 på frekzens å CPU/14, så hva er egentli

mhz min på minnet på nå?

 

Har et Asus A8N-premium hvoredkort og 2x 1024 OCZ Platinum

Edition foresten hehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...