Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

NightFlare, har ikke sett noen minnebrikker som absolutt ikke går, har selv brukt noen 512MB TwinMos på vanlig Deluxe her. Men mange har jo problemer med minne og A8N serien, men det ser ikke ut til å være et bestemt merke som er problemet :dontgetit:

 

Vil anbefale Mist 500W så fremt du ikke skal over på ekstreme sli oppsett. Den er i en egen klasse hva lydnivå angår, og har brukbar effekt likevel. Ellers har vel Daytona sagt det som er å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok beklager hvis dette er tatt opp men hatser litt :) Skal sette opp SLI oppsett på mitt PREMIUM kort, i følge manualen må jeg sette en 4-pins power cabel i EZ_plug, er dette riktig? Slal denne EZ_plugen ha strøm fra strømforsyneren? Å hva er vitsen med enda en strøm kobling? Synes det er mer en nok med at du må sette en strøm kablen i skjermkortet...

Lenke til kommentar

ja du må ha strøm igjennom den pluggen du nevnte, hvis ikke, så hadde det vel ikke stått i boka?

 

grunnen er at skjermkort krever masse strøm, og mye blir lever igjennom hk.

 

mitt dfi kort har 1 stk 24 atx, 1 stk 4 (vanlig type), 1 stk molex og 1 stk floppy strøm på hk, og alle er kobla til.

Lenke til kommentar

Nwebie spørsmål... regner med at det ikke står på denne tråden... 180+ sider til tross men...

 

Uff...føler at kanskje dette er litt flaut å spørre om, men vet jeg ikke, så vet jeg ikke... :blush:

 

Er nForce4 driverne det samme som chipsetdriverne?

 

Tenkte oppdatere Biosen... Autoupdate programmet til Asus vil ikke laste ned Biosen så jeg måtte laste den ned manuelt... Da får jeg vite at jeg må legge inn Chipsetdriverne V6.65 eller senere... Jeg fant nForce4 V6.70, så det skal vel holde? Eller er jeg på fjelltur nå?

Lenke til kommentar

Griffin; Chipsetdrivere er NF4 drivere ja, og de du har funnet hos Nvidia høres riktig ut.

 

Vedrørende den EZ pluggen BanAnus, så er det slik at om du bruker 24 pins psu KAN du muligens droppe EZ pluggen. Men jeg vil absolutt anbefale deg å bruke den, jeg anbefaler ALLE å bruke den, da det ikke finnes et eneste argument som tilsier at mindre stabil strømtilførsel er en fordel, og hvor vanskelig er det å plugge inn en molex...

Den er der av grunnen Spirre har gitt deg.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
BanAnus Postet i dag, 00:08

  tusen tusen takk for alle svar. Ja da er jeg med, måtte bare høre for sikkerehetens skyld. Men vil dere anbefale å bruke den pluggen med bare et kort og? Siden du sa det på den måten?

Jeg personlig ser ingen grunn til å ikke gjøre det ja, jeg sier altså ikke at man MÅ det, men jeg gjør det. Jeg bruker både 24 pins og EZ, til tross for bare et kort.

Som jeg vel har sagt noen ganger her, er det slik at mellom psu og hk kunne det egentlig kun vært 4 ledninger (samt noen signal) og det ville fortsatt virket. Grunnen til at det er så mange, er å sikre god stabil spenning, uansett belastning. Jo fler jo bedre!

Derfor ble "P4" kontakten innført (4 pins cpu strømtilførsel) da cpu begynte å bruke mye strøm, og derfor ble 24pins psu innført, for å skaffe pci-e sporene nok strøm. Denne EZ kontakten er da litt smør på flesk egentlig- har altså samme hensikt som de siste 4 pinnene på ATX kontakten fra psu. Fordelen med akkurat EZ kontakten er at den sitter nære pci-e sporene, akkurat som vi finner "P4 kontakten" nære cpu. Strømmen slipper å gå langt i hk's tynne lederbaner.

 

Men har vel gitt litt opp å overbevise noen om at det bare er fordeler, ingen ulemper, fordi de fleste synes å mene at så lenge det virker, er det ikke nødvendig. Samme gjelder forsjåvidt dette med dårlig kjøling på northbridge, som jeg har vannkjølt.

Og kanskje er det for alt hva jeg vet, og uten at jeg skal påstå noe, nettopp derfor akkurat jeg har fått min Opteron opp i 3,2Ghz på Deluxe, HTT 320..?

 

Men om noen har noen gode argumenter som sier noe annet, hører jeg gjerne om det. Dette er altså bare min personlige mening, og det Asus sier er altså at du MÅ bruke EZ i SLI oppsett med 20 pins psu, at sli systemer da vil kunne klare seg uten 24 pinner. Og slik jeg forstår support og manualen skal man vel bruke den også med 24pinner, så lenge det er snakk om sli som Spirre sa. Siden den kan erstatte 24 pinner, kan det tenkes at 24 pinner også kan erstatte den, men skal ikke si det for sikkert altså. Strømmen må da i så fall gå lengere vei på hk.

 

Det skal vel også lyse en rød led hvis du har satt i et kort til uten denne EZ tilkoblet. Men vet ikke om den egentlig gjør noe annet enn å sense at det sitter et kort til der, tviler litt på det egentlig da problemer med lav spenning i så fall kun vil oppstå ved hard belasning, og få sitter vel å stirrer på denne lysdioden mens de spiller BF2 :yes:

Lenke til kommentar

Dette er sikkert nevnt i tråden, men 93 sider blir litt mye å lese. Sammendraget nevner det heller ikke spesifikt. Spørsmålet er:

 

Jeg har Deluxe versjonen og har lekt med tanken på overklokking. Jeg har en AMD 3200+ prosessor og 2x512Mb apacer/noname RAM (litt usikker). Rammen er vel ikke spesielt egnet for klokking, men vil jeg klare i alle fall litt med den?

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Dette er sikkert nevnt i tråden, men 93 sider blir litt mye å lese. Sammendraget nevner det heller ikke spesifikt. Spørsmålet er:

 

Jeg har Deluxe versjonen og har lekt med tanken på overklokking. Jeg har en AMD 3200+ prosessor og 2x512Mb apacer/noname RAM (litt usikker). Rammen er vel ikke spesielt egnet for klokking, men vil jeg klare i alle fall litt med den?

 

*Tronaldo*

5381538[/snapback]

 

Jepp du kan klokke selv med de ram brikkene, det som trolig skjer er at du må bruke lavere timinger på dem enn på "gode" ram brikker.

Lenke til kommentar
Jepp du kan klokke selv med de ram brikkene, det som trolig skjer er at du må bruke lavere timinger på dem enn på "gode" ram brikker.

5381543[/snapback]

 

Hmmm.... Regner med at jeg stiller dette i Biosen(?)

- Hvilken betydning og hvilke konsekvenser vil det ha?

- Hvor lave timings snakker vi om og hvordan finner jeg ut optimale verdier?

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Jepp du kan klokke selv med de ram brikkene, det som trolig skjer er at du må bruke lavere timinger på dem enn på "gode" ram brikker.

5381543[/snapback]

 

Hmmm.... Regner med at jeg stiller dette i Biosen(?)

- Hvilken betydning og hvilke konsekvenser vil det ha?

- Hvor lave timings snakker vi om og hvordan finner jeg ut optimale verdier?

 

*Tronaldo*

5381557[/snapback]

 

Det stiller du i bios ja, sett de på auto og se hva maskinen selv velger så kan du etterpå prøve å sette disse til bedre innstillinger manuelt.

I praksis har dette svært lite å bety , men i 3d tester vil du få bedre score med lavere timinger på brikkene.

 

PS: Skrev lavere timinger i sted skulle være høyere .

Jo lavere timinger jo bedre .

Lenke til kommentar
Lolliken Postet i dag, 11:55

  Sikkert svart på før, men som sagt veldig mange sider å lese

 

Hvilken bios er "best" til å klokke i ?? Har et A8N-SLI kort

Det er det ingen fasit på, jeg hadde en 3500+ Clawhammer 130nm cpu på dette hk (Deluxe) inntil for kort tid siden, og med den prøvde jeg ALLE bios opp til 1014, og endte alltid opp med 1006, den klokket flere hundre Mhz bedre enn alle de nyere med den cpu'en, av en eller annen grunn. Nå har jeg Opteron og Bios 1015, og har fått den opp i 3,2Ghz og stabil på 3,0Ghz, så den passer tydeligvis bra for denne cpu'en.

 

Enten må man prøve seg frem, eller stole på at ny er bra (forøvrig er det ikke nødvendig å flashe ny bios hver gang det kommer en, man flasher ofte på seg mer problemer enn gleder om man ikke har en så ny cpu at det kreves)

Har man ikke problemer med noe, anbefaler jeg å lese hva fixen innholder først.

Lenke til kommentar

Hei,

På Komplett sin side for Asus A8N-SLI Premium, under produktanmeldelse står det : "tillegg er det problemer mht kompabilitet med Hauppage tv kort ++".

 

Da jeg hadde tenkt å bygge en HTPC rundt dette kortet, lurte jeg på om noen hadde erfaring med dette HK og Hauppage TV kort.

Lenke til kommentar

En liten oppsumering fra meg

Jeg har nå hatt A8N-sli deluxe og har nå A8N32-sli deluxe

Jeg opplever langt flere problemer på disse hovedkortene en tidligere Asus kort jeg har eid , men når det er sagt så har begge mine siste kort fungret fint etterhvert som det er kommet nye drivere/bioser.

Eneste som jeg nå merker er at kopiering av filer fra en disk til en annen tilsynelatende går fint ,men de kopierte filene kan være ubrukelige eks: exe filer

Lenke til kommentar

Hei jeg har dette systemet :

 

Prosessor : AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939(San Diego)

Skjermkort : Asus GeForce 7800GTX 256MB Pci-E (508/1350)

Hovedkort : Asus A8N-SLI Premium

Minne : Kingston PC3200 HyperX 2048MB Ulta Low Latency

Harddisk : Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Harddisk : Western Digital Caviar 400GB SATA16MB7200rpm

PSU : Hiper Type-R 580W Blå

OP : Microsoft Windows Xp Professional Sp2 Engelsk

Lydkort : Creative SB X-Fi XtremeMusic

 

 

Ser i bios at Asus A8N-SLI Premium har noe overclocking profile der du kan velge mellom Disable , Auto , Manuell , AI overclock og noe Ai Noes eller nos.

 

Er denne AI overclock noe å stole på ?

Lenke til kommentar

Prøvd å søke etter piping osv uten å finne noe svar blant de x antall sider i tråden...

 

Etter å ha fått nytt hk etter fullstendig bioskrasj på det forrige har jeg fremdeles problemer.

 

Prøver å boote for første gang, uten noe ekstre tilkoblet og den booter ikke, og det kommer ingenting opp på skjermen(har prøvd flere skjermer, kabler osv...). En eller annen form for pipelyd kommer, sikkert en eller annen form for diagnose som kan stilles, men jeg finner ikke hverken i manualen eller på nette hva "morse" signalet betyr...

 

Før bios tok katastrofalt kvelden på det forrige kortet så var det ikke problem å få bootet, MEN i perioden hvor det to kvelden opplevde jeg flere ganger samme problem.

 

Oppsett som følger:

 

A8n-Sli Premium

Amd X2 4400+

Patriot 2048MB DDR PC3200 DUAL KIT

2Stk WD Raptor Systemdisk koblet på NVRaid kontrollern

XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail

Vanlig tastatur + usb mus

 

Begynner å bli tilnærmert gal av ting som ikke funker og holdningen fra "video" folk om at AMD er ett andre valg man helst holder seg unna pga. ustabilitet ser ut til å ha slått til for fulle mugger :nei:

Er nå så dritt lei at jeg vurderer full retur av minne, cpu og hk for å gå til innkjøp av Intel som i det minste funker, har mistet 4 uker til ett hobby videoredigerings prosjekt og er relativt gretten. Noe mer hardware feil nå så får mpx faktura med prisforskjellen hva komponentene koster når det funker og hva jeg betalte + det hva dette har kostet meg i frakt.

 

Kort sagt HJELP... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har du fått opp skjermen før eller var dette problemet her fra første gang du startet pcen. har du sjekket at minne brikkene sitter i de riktige portene (de blå)? går vifta på grafikkortet? Du kan også prøve clear cmos. har selv samme hovedkort og denne pipingen har jeg hatt selv og det visste seg og være et minne problem.

Lenke til kommentar
Prøvd å søke etter piping osv uten å finne noe svar blant de x antall sider i tråden...

 

Etter å ha fått nytt hk etter fullstendig bioskrasj på det forrige har jeg fremdeles problemer.

 

Prøver å boote for første gang, uten noe ekstre tilkoblet og den booter ikke, og det kommer ingenting opp på skjermen(har prøvd flere skjermer, kabler osv...). En eller annen form for pipelyd kommer, sikkert en eller annen form for diagnose som kan stilles, men jeg finner ikke hverken i manualen eller på nette hva "morse" signalet betyr...

 

Før bios tok katastrofalt kvelden på det forrige kortet så var det ikke problem å få bootet, MEN i perioden hvor det to kvelden opplevde jeg flere ganger samme problem.

 

Oppsett som følger:

 

A8n-Sli Premium

Amd X2 4400+

Patriot 2048MB DDR PC3200 DUAL KIT

2Stk WD Raptor Systemdisk koblet på NVRaid kontrollern

XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail

Vanlig tastatur + usb mus

 

Begynner å bli tilnærmert gal av ting som ikke funker og holdningen fra "video" folk om at AMD er ett andre valg man helst holder seg unna pga. ustabilitet ser ut til å ha slått til for fulle mugger :nei:

Er nå så dritt lei at jeg vurderer full retur av minne, cpu og hk for å gå til innkjøp av Intel som i det minste funker, har mistet 4 uker til ett hobby videoredigerings prosjekt og er relativt gretten. Noe mer hardware feil nå så får mpx faktura med prisforskjellen hva komponentene koster når det funker og hva jeg betalte + det hva dette har kostet meg i frakt.

 

Kort sagt HJELP... :dontgetit:

5391758[/snapback]

 

Høres ut som samme problem som jeg hadde. Pipingen finner du ikke ut hva betyr, men koble til høyttaler på den grønne lydutgangen så kommer det en relativ gretten kjerring å forteller deg hva hun tror er galt :roll: f.eks "System fail memory test"

 

Hvis du har andre minnebrikker, test disse også. evt prøv med bare en av de du har instalert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...