Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja du bør bytte ut pastaen, helst med artic silver 5.

 

bruk isopropanol (kondensfjerner) for å rengjøre kjøler og chipsett. bruk noe som ikke legger seg igjen på brikka, som q-tips eller lignende.

et bankkort er bra til å smøre ut pastaen med, og husk, kun et tynt lag.

5123843[/snapback]

 

Er det noe galt med den som kommer med zalmannen? Personlig har jeg ikke sett så mye målinger som tyder på at kjølepasta har så enormt mye å si, sålenge det påføres riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har et spørsmål:

 

Jeg har A8n premium. Problemet er at mine OCZ rambrikker skal ha 2-2-2-5 timings. Men de går bare på 2,5-2-2-7. Satte dem opp til 2,8 Volt men det hjalp ikke. Er det noen andre innstillinger i bios jeg må endre på?

 

Vil dette gi noe ytelsesøkning?

 

Takker for svar.

 

5120364[/snapback]

 

Noen som kan hjelpe :hmm:

Lenke til kommentar

Har prøvd å søkt litt men har ikke blit noe visere, Eg har netopp kjøpt ny pc. (5.nov)

 

Har et problemt med ustabilitet, Pcen frysere en gang i blant i timen som oftest i windows. Av og til kommer feilmeldingen 0x0000009C og en rekke andre nummer. det står at det kan er noe gale med ny instalert hardware. Andre ganger bare låser alt seg i windows og bare forblir sånt (musa kan beveges noen ganger)

og en sjelden gang låser den seg i spill. (Vert sån siden eg instalerte xp)

 

Har av maskin vare:

 

A8N sli premium

x2 4400

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

2stk WD 250gb sata2 hardisker koblet i (port 1 og 2 av di svarte)

XFX 7800GT

 

Cpu Temp ligger rundt 29-30grader og 35-40grader load.

 

Ikke klokket pcen.

 

Det eg har gjort er:

Har instalert ramen i 1a og 1b

Hardiskene i di to nederste portene av di svarte mener d er 1og2

Instalerte XP

deretter Nvidia chip drivere, uten IDE drivere

Instalerte Dx9.0c

Instalerte Lydkortet som er intregrert

Instalerte nyeste Nvidia drivere 81.85

 

Kjører 3dmar05 flere ganger på rad uten noe problem

Kjørt memtest uten feil

 

Trudde først det var noe med rammen pga fant ut at innstillingene stemte ikke i det hele tatt og volten var 2.6 står på mine at di skal ha 2,75 men stilte opp til 2,75 men samme problemet.

 

Har en kompis som hadde et problem med premium når han kobla en ide og en sata så kresja pcen iblant men eg har jo 2 sata?:\

 

Når eg starter Westerndigital lifegueard står det en liten "Smart status" da står det at den ene hardisken får "PASS" og den andre "FAIL" (unknow attribute) men når eg da kjører en test på den som har "fail" finner den ingen ting. Det er ikke denne windows og spill ligger på.

 

Noen andre som har opplevd det samme med premium?

 

Edit: Strømforsyning Hyper-r 580Watt har koblet til 12V (den lille 4pinen) og 24-pinen i HK

Endret av Loukomalada
Lenke til kommentar
SSS Postet i dag, 20:11

Noen som kan hjelpe

Er ikke helt sikker på hva du egentlig spør om... Men hvis du lurer på hvordan du skal få minnet til å kjøre CAS2 i steden for 2,5, er det i: Bios- advanced- cpu configuration- DRAM configuration. Der setter du Tcl til 2.

Hvis du mener at maskinen ikke starter med cas2 har du et problem...

Forskjellen mellom cas 2 og 2,5 er absolutt målbar, og sånn sett er det ingen tvil om at cas2 er å foretrekke ytelsesmessig. Når det er sagt tviler jeg på at noen hadde klart å MERKE forskjell i en blindtest :)

 

Loukomalada, det kan være så utrolig mye som skaper slike problemer, både software og hardware feil. Men ville vel kanskje begynt med å elliminerer det du vet det er feil på da. Koble vekk den disken du får varsel på, og se om det gjør noen forskjell.

Bruker du nyeste chipset drivere, og bios eller?

Ellers er det vel ikke så mye annet å gjøre enn og forsøke å eliminere del for del, underklokke minnet, slappe timings, prøve andre drivere for alle enheter, prøve annen bios osv osv.

Det kan av og til være tidkrevende å finne slike tilfeldige feil...

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er egentlig: Hvordan få 2-2-2-5 timings. Det er jo det brikkene er ment for.

 

PCP160: Nå gjorde jeg som du sa, og skrudde opp volten til 2,8.

 

Nå står det følgende i Everest:

 

Nordsiden: AMD Hammer IMC

Minne tider: 2T-3T-3T-7T

 

SPD: Minne tider (for hver brikke): 2,5-2-2-7

 

 

Merket ikke noe ytelsesbedring i f.eks Superpi.

 

Er nybegynner i dette så derfor takker jeg for all hjelp.

Lenke til kommentar

SSS; drit i Everest. Last ned CPU-Z (google: "ZPU-Z download") og sjekk heller minne-timings der.

 

med CPU-Z får du sjekket nøyaktig hva timings står på.

 

Under "memory" i CPU-Z ser du hva timings står på, under "SPD" ser du hva hovedkortet oppfatter RAM-brikkene dine som.

 

Under memory på CPU-Z skal det da stå 2-2-2-5 etter hverandre om du får til alt riktig i BIOS. I SuperPi merker man nok ingen særlig forskjell på dette uansett, så det er et dårlig program å sjekke timings-forskjell med.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
ja du bør bytte ut pastaen, helst med artic silver 5.

 

bruk isopropanol (kondensfjerner) for å rengjøre kjøler og chipsett. bruk noe som ikke legger seg igjen på brikka, som q-tips eller lignende.

et bankkort er bra til å smøre ut pastaen med, og husk, kun et tynt lag.

5123843[/snapback]

 

Er det noe galt med den som kommer med zalmannen? Personlig har jeg ikke sett så mye målinger som tyder på at kjølepasta har så enormt mye å si, sålenge det påføres riktig.

 

AtW

5124128[/snapback]

 

de fleste pastaer funker greit, men AS5 er noe bedre. og når du bruker en passiv kjøler av den typen der, så bør du helst sørge for å ha best mulig pasta på den. og sørg for å ha god luftflyt i kassa også.

Lenke til kommentar
SSS Postet i går, 23:33

  Spørsmålet mitt er egentlig: Hvordan få 2-2-2-5 timings. Det er jo det brikkene er ment for.

 

PCP160: Nå gjorde jeg som du sa, og skrudde opp volten til 2,8.

 

Nå står det følgende i Everest:

 

Nordsiden: AMD Hammer IMC

Minne tider: 2T-3T-3T-7T

Ok, SSS på samme sted i bios setter du da følgende tider for å få kjørt brikkene som du skal.

Memclock index

Tcl-2

Tras-5

Trcd-2

Trp-2

Trc-Auto

Trfc-Auto

Trwt-Auto

Twr-Auto

1/2 mem-1T

Og V-dimm 2,8V

SuperPi er ikke spesielt egnet til å se forskjell, men hvis du feks ser i menyen nederst til venstre i Everest ser du at du har noe som heter "ytelsestest". Dette er for minnet, og om du kjører den lese hastighet samt latency test vil du helt sikkert se forskjell.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen pcp160. Nå har jeg gjort det. I Cpuz står det nå 2-2-2-5

 

Er det riktig at det står:

Trc: 11

Dram idle timer: 16

 

SPD: 2,5-2-2-7

 

Trc,trfe,trwt og twr hadde ikke noe AUTO innstilling slik som du skrev. Skal de bare stå slik de var fra før?

 

 

Nå sank faktisk Superpi (1M) fra 39 sekunder til 36 sekunder :D

Lenke til kommentar
I følge http://www.asus.no/products4.aspx?modelmen...l1=3&l2=15&l3=0 skal asus a8n-sli ha maks 10 usb porter, men jeg ser kun 4 på baksiden på bilder av kortet. Hvordan kan jeg ta i bruk de 6 andre?

5129482[/snapback]

 

PÅ bunn av hovedkortet har ti mulighet til opg koble til flere, dvs at du trenger et kabinett med int porter som du kobler dit, eller hvis du har kortleser osv skal du koble de kablene internt og få resten ut på front eller top, det er mye opp til deg som bruker.

Lenke til kommentar
SSS Postet i dag, 19:04

  Tusen takk for hjelpen pcp160. Nå har jeg gjort det. I Cpuz står det nå 2-2-2-5

 

Er det riktig at det står:

Trc: 11

Dram idle timer: 16

 

SPD: 2,5-2-2-7

 

Trc,trfe,trwt og twr hadde ikke noe AUTO innstilling slik som du skrev. Skal de bare stå slik de var fra før?

Ok, glemmer at resten av verden bruker nyere bios enn meg, så valgene er gjerne litt forskjellig. Men SPD er de tidene hovedkortet ville satt om du ikke stilte det du nå har gjort manuelt, dette er som nevnt stort sett alltid en del slappere enn minnet kan klare, for at man skal være garantert stabil drift. Med andre ord er det mange som kjøper dyrt minne som de ikke utnytter fordi de ikke vet at det må stilles manuelt.

 

Disse andre tidene er det lite å hente ytelsesmessig på å endre så langt jeg har funnet ut i alle fall. Settes det for stramt får man tilfelige crash. Og auto eller det de blir satt til av seg selv bør fungere greit for de fleste. Men uten at det er noen direkte fasit vil jeg sitere Bob Ibsen som kan disse tingene mye bedre enn jeg kan. Generelt sier han dette;

Bob Ibsen Postet 29/10-2005 : 11:07

tRAS = CAS + tRCD + 2, mens tRC = tRAS + tRP. tRFC bør ofte være 4 over tRC.

(CAS 2,5 rundes av til 3)

 

Men skal man finne det mest optimale må man prøve seg frem med feks A64 tweeker, og teste både ytelse og stabillitet. Det er mange mange timers arbeid, som er mest for spesielt interesserte vil jeg si...

Hvis du ikke har noe auto, bør du kanskje notere deg hva de forskjellig står på nå hvis du skal prøve å forandre noe i alle fall.

 

(Aurora Inc, bare et tips; nå har ikke jeg fått helt med meg hvorfor du resetter bios, men vil bare minne om at hvis systemet feiler pga overklokking, skru av og på noen ganger, og vent et minutt så skal det fikse seg selv. Har manuelt trengt å resette min bios svært få ganger, og systemet har sikkert crashet 100 ganger hittil :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...