iStephano Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Noen som veit når det nye hoved kortet til ASUS egentlig kommer?? Har alt jeg trenger men mangler kun det hoved kortet og det svir! hehe Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Nå har jeg bestilt meg en Opteron 146 (2GHz) til mitt Deluxe-hovedkort. Så får vi se hvordan det går, om den kommer noe høyere enn min Winchester som maxer ut på ca 2,6 med den kjølingen og de komponentene jeg har. 1MB cache til den prisen er uansett ikke uvelkomment! Tenker jeg legger inn en kommentar her hvordan Opteron klarer seg på mitt hovedkort. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det blir jo spennede Playmofetish. Har du funnet ut at det skal gå, eller bare prøver du? Offesielt kan jeg ikke se at Opteron er støttet, men stepping E4 er i alle fall støttet fom bios 1007 (Deluxe) så med nyere enn det bør det vel gå? Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 tenkte jeg skulle poste her, siden det er eierne av dette hovedkortet som har mest bruk for å vite dette føler jeg. (i forhold til DFI eiere, som har masse volt å kose seg med) som dere ser så har jeg en 2 gb pakke med ocz ram som er spesifisert til 250mhz med timingsene 3-3-2-8 @ 2,8v. disse kjørte jeg nå memtest på i natt, og etter 9 timer med 260mhz 3-3-2-7 (auto settings) @ 2,7v så kan jeg vel si at disse er stabile. hvis det viser seg at de klarer enda mer på default timings, så kommer jeg tilbake med en oppdatering. grunnen til at jeg poster dette her er fordi dette asus kortet vistnok er bra til å klokke med, menb pga mangelen av volt til ram, så er det noe begrensa hva man kan få henta ut av det. håper da at noen som vurderer en 2gb pakke synes dette er kjekt å vite. vet at corsair kommer ut med en 2gb pakke snart som vistnok skal klare 250mhz med 3-4-4-8 til den spekulerte prisen ~2k, håper noen kan komme tilbake med tester av disse, vil være moro å se hva de er gode for. 5089801[/snapback] Sitter her med både OCZ brikkene og BallistiXene. Personlig kommer jeg høyest med Ballistx Tracerne, men begge settene blir ustabile over 265 i spill på Asus A8N Premium kortet. Har gjort en del research og det viser seg at mange med San Diego chipper sliter med ustabile memkontrollere over 260 HTT. hadde vært av innteresse å se om noen andre kom høyere på sine Asus kort i kombinasjon med en San Diego og 2 gb brikker. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det blir jo spennede Playmofetish. Har du funnet ut at det skal gå, eller bare prøver du?Offesielt kan jeg ikke se at Opteron er støttet, men stepping E4 er i alle fall støttet fom bios 1007 (Deluxe) så med nyere enn det bør det vel gå? 5105934[/snapback] Pøh, jeg bare prøver, tøff i trynet som jeg er! Enkelt og greit skal vel alle 939-CPUer fungere til alle 939-HK, men i verste fall ikke få registrert riktig hastighet, eller ikke få utnyttet den ekstra kjernen f.eks i X2. Am I right? Folka fra Xtremesystems kjører visst utelukkende DFI på Opteron-CPUene. Men Deluxe ligger jo blant toppkortene til 939, så det hadde vært rart om det ikke blir prioritert en BIOS-upgrader på Opteron, hvis det ikke allerede er fikset. Jeg har TwinMos Speed Premium BH-5 som stopper meg på rundt 220-225MHz@ 2-2-2-5-1 når Deluxe bare dytter 3v. Må nok begrense disse en del dersom jeg skal håpe på opp mot 290-300 HTT ved 10x Det blir nå spennende vaffal, men aner ikke når jeg får CPU. Norek har ikke noen bekreftet dato i det hele tatt. Bare sånn "vi bestiller inn disse når nok folk har bestilt dem, og så tar det en stund før vi får dem"-dato. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Alcoholiday Postet i går, 22:46 Personlig kommer jeg høyest med Ballistx Tracerne, men begge settene blir ustabile over 265 i spill på Asus A8N Premium kortet. Har gjort en del research og det viser seg at mange med San Diego chipper sliter med ustabile memkontrollere over 260 HTT. Det var nesten akkurat hva jeg skulle spørre om, er du sikker på at dette bare er de med Sandiego Alcohollyday? Er det i det hele tatt noen her som har litt real minneklokk (265Mhz+) uten noe problemer på Deluxe eller Premium? Jeg sitter jo med Deluxe, og der må man over på 2T fom ca 245Mhz, men det som værre er, er at jeg lenge har hatt en undeliggende tendens til ustabillitet ved spilling, også med 2T. Kan gå en halvtime, kan gå to timer, men fjellstabilt er det ikke. Etter å ha testet en hel masse her med diverse forskjellige stresstester, og med forskjellig type belastning av minne og cpu samtidig er resultatet som følger: HTT 305x7 DDR 400= 305Mhz minnefart, CPU 2135Mhz er stabilt med Memtest, OCCT, Prime. HTT 235x12 DDR400=235Mhz minnefart, CPU 2820Mhz er stabilt med Memtest, OCCT, Prime. Men prøver jeg så å kjøre både minne og cpu høyt klokket samtidig er 260x10 (minne 260Mhz, CPU 2,6Ghz) det absolutt høyeste, og selv da er det tendenser til ustabillitet ved spill og praktisk bruk, selv om det ikke blir feil i stresstester. Kan kjøre benchmark osv med HTT280x10= 280minnefart, 2,8Ghz CPU, men det er altså ikke 100% stabilt i spill eller lenger periode med stresstest. Så spørsmålet er da; har jeg et HK problem, eller er det et cpu problem? (alle tester er kjørt med 2T) Lenke til kommentar
Daytona* Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Kan noen hjelpe meg her?Jeg vil kjøpe meg et 7800gtx skjermkort ,men er litt engstelig for at det vil ta borti min swiftec chipset kjøler , jeg har et x850xt pe kort nå og der går det akkuratt ,men jeg ser at noen av 7800gtx kortene har en liten kjøleribbe bakerst på kortet , jeg vil plassere kortet på pci porten nærmest prossesoren. 5080664[/snapback] Hvis det er denne kjøleren du har, så skal det gå. Har den kjøleren og et XFX gtx kort og viften på kortet ligger å viler på vifta til chipsett kjøleren. Det går på fluefitte-håret Edit: Men det ligger ikke å presser, ligger å koser seg og slapper av 5084263[/snapback] Det stemmer det ,det er den viften ,men jeg har bestilt meg det nye hovedkortet som asus kommer med å da blir nok ikke dette noe problem lenger. men jeg takker så mye for hjelpen Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Har sett svært få som kjører høye hastigheter (260+) med 2 gb sett på Asuskortene. Dette begynner å irritere meg grenseløst Ser ut som de fleste med DFI kort ikke har dette problemet. Kjedlig å kjøpe rambrikker til mange tusen og ikke få utnytta de skikkelig pga av hovedkortet. Men det finnes unntak. På xs har jeg observert et par stykker som kjører på ASUS Premium med 2 gb sett over 270, og de hevder dette er stabilt.. også i spill. (De har Venice og ikke San Diego). Personlig har jeg prøvd alt av bioser og A64 Tweaker innstillinger. Har til og med kjørt RMA på et av settene.. Ingen ting hjelper... Så nå kjører jeg 11 x 255 1T, som er 100 % stabilt, i stedet for på HTT 280 som rammen skal klare. Ser ut som jeg må leve med det inntil neste hovedkort. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Alco, mener du med RAM synkront? hvis man har 2GB-sett og kjører RAM-divider på 266 eller no, da kommer man vel over 260-270?? Eller er det samme hva, man kommer så og si ikke over 260 med 2GB på Deluxe? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 synkront betyr å kjøre rammen på samme speed som fsb/ht. sånn som jeg gjør. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Playmofetish Postet i går, 20:18 Alco, mener du med RAM synkront? hvis man har 2GB-sett og kjører RAM-divider på 266 eller no, da kommer man vel over 260-270?? Eller er det samme hva, man kommer så og si ikke over 260 med 2GB på Deluxe? Ja det vi snakker om her er altså minnefarten, og ikke HTT (fsb), det er i alle fall hos meg ikke noe problem og ha en høy HTT, feks 300. Men minnefart over ca 245Mhz 1T, eller 260Mhz 2T ser ut til å gå dårlig i lengden med Deluxe. Og hvis jeg nå forstår Alcohollyday rett, ser det ut til at Premium også møter veggen ved ca 260Mhz (men regner med at det da er med 1T?) Hvis du bruker devider blir jo bare den faktiske minnefarten lavere. Alcoholiday Postet i går, 19:35 Men det finnes unntak. På xs har jeg observert et par stykker som kjører på ASUS Premium med 2 gb sett over 270, og de hevder dette er stabilt.. også i spill. (De har Venice og ikke San Diego). Ja, da er det kanskje noen som er heldig, eller Venice slipper helt unna dette fenomenet. Hvis det da ikke er folk som har en litt lettvindt omgang med hva "stabil" er... Har selv kjørt med 275Mhz ganske lenge her, men tilfeldig crash begynte jeg å bli litt lei. Jeg har jo gammel type cpu, så det kan veldig god være den som er synderen hos meg, og det er derfor jeg gjerne vil høre solskinnshistorier fra andre. Hittil har jeg ikke hørt noen... Syns det er litt snodig at det klokker såpass bra hver for seg (minne og cpu). Skulle likt å vite hvordan jeg kunne fastslå hva som er flaskehalsen. Nå har jeg inntil videre endt opp med å kjøre 232Mhz med 2.3.3.6, 1T, i steden for 260 Mhz 2,5.4.4.8 2T så får jeg i det minste utnyttet at cpu er stabil opp til rundt 2,8Ghz. Og dette gir pga gevinsten ved strammere timing, samt å slippe 2T, tilnærmet lik ytelse i Everest (litt svakere). Men litt dumt at jeg ikke får utnyttet potensialet, 300Mhz minnet har da, selv med 2T og slappe timings er det en god del raskere... Alcohollyday, merket du overhodet noen forskjell på bios 1009, altså den aller nyeste, og 1008? Denne bios har i alle fall noen minnerelaterte fikser. Det skal riktignok dreie seg om stabillitet ved singlechannel DDR400, og også at minnefarten blir satt ned til DDR333 ved bruk av alle sloter. Det kan jo tenkes at dette har innvirkning på andre minneproblemer også. Den samme fiksen følger forøvrig med 1015 Deluxe. Fikk bare trøbbel med den selv, men får kanskje gi den et forsøk til. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Nå har jeg bestilt meg en Opteron 146 (2GHz) til mitt Deluxe-hovedkort. Jeg har også bestilt meg Opteron 146.Spennende å se hvordan det går med premium kortet. Endret 6. november 2005 av lucky666 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Opteron 165 koster jo akkurat det samme på komplett som den likt klokkede (2GHz) cpuen A64 3200+ som har 0,5MB cache, mens opteron har 1MB -Det er jo litt av ett scoop -Bra at du tester ut playmofetish Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 lite spørsmål.. jeg har asus a8n-sli og har tilkoblet en wd 250gb sata til hket. men i windows får jeg opp "trygg fjerning av maskinvare" i tray. hvordan fikse? tror aldri jeg kommer til å "skru den av" for å få tatt den ut Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Breiker, har også samme fenomenet, men dette er nok en feature, ikke et problem. Ettersom den såkalte sata2-standarden støtter hotwapping av disker. Mulig jeg er helt på jordet, men syns det høres fornuftig ut Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Breiker Postet i dag, 16:05 men i windows får jeg opp "trygg fjerning av maskinvare" i tray. hvordan fikse? tror aldri jeg kommer til å "skru den av" for å få tatt den ut Grunne er akkurat som gaardern sier. Tror ikke det er mulig og "fikse" annet enn at du kan høyreklikke nede på oppgavelinjen, velge egenskaper og kryss av "skjul innaktive ikoner" og tilpass. Om du så setter som vist på bildet under slik at bare de ikonene du vil se syns. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 ok får prøve det. takker begge 2 Lenke til kommentar
Aurora Inc Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Gå inn i CPU configuasjonVelg Hyper transport 4X Gå inn i DRAM Configuasjon Velg: Max Memory clock "DDR333" 1T/2T Memory timing "1T" Jeg har forsøkt dette, og det funker helt OK. Jeg er ganske ny på dette og har et spm. Bios var satt til 400 max mem clk. Hva er grunnen til at jeg må sette det til en lavere verdi...... Lenke til kommentar
SSS Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Har et spørsmål: Jeg har A8n premium. Problemet er at mine OCZ rambrikker skal ha 2-2-2-5 timings. Men de går bare på 2,5-2-2-7. Satte dem opp til 2,8 Volt men det hjalp ikke. Er det noen andre innstillinger i bios jeg må endre på? Vil dette gi noe ytelsesøkning? Takker for svar. Edit: Leif Endret 7. november 2005 av SSS Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Aurora Inc Postet i dag, 22:49 Jeg har forsøkt dette, og det funker helt OK. Jeg er ganske ny på dette og har et spm. Bios var satt til 400 max mem clk. Hva er grunnen til at jeg må sette det til en lavere verdi...... Ja, du MÅ ikke nødvendigvis det, men det kommer da an på hvor bra minnet ditt klokker. DDR333 blir en devider/brøk for å senke minnefart ifht cpu fart. Når du har DDR400 i bios blir minnefarten det samme som HTT (fsb), og har man ikke spesielt klokkevillig minnebrikker betyr det at man ikke kommer lenger enn feks 220, før minne stopper klokken. Hvis vi sier multipler er 10 blir det altså 200x10= 2,0Ghz på cpu og 200Mhz på minnet med DDR400. Hvis du så bruker DDR333 kan du med samme minnehastighet kan du likevel få 240x10= 2,4Ghz på cpu, og som blir fortsatt 200Mhz minnefart pga at du har satt devider (DDR333). Vet ikke om det var mulig å forstå noe mer av dette, men hvis du feks bruker Everest eller cpu-z så kan du se hva den faktiske minnefarten blir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå