Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden

MrAHB

Anbefalte innlegg

Har nå prøvd å innstallere directX,nyeste grafikkort driver og nyeste chipset driver men får bare feilmeldinger.

Legger ved feilmeldingen jeg får når jeg prøver å innstallere grafikkortdriver.

Prøvde å laste ned driveren på nytt men det hjalp ikke.

5087058[/snapback]

Kan du ikke legge til det her som bilder, istedet for å ha bilder inne i en word-fil, det er veldig tungvint.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tenkte jeg skulle poste her, siden det er eierne av dette hovedkortet som har mest bruk for å vite dette føler jeg. (i forhold til DFI eiere, som har masse volt å kose seg med)

som dere ser så har jeg en 2 gb pakke med ocz ram som er spesifisert til 250mhz med timingsene 3-3-2-8 @ 2,8v.

disse kjørte jeg nå memtest på i natt, og etter 9 timer med 260mhz 3-3-2-7 (auto settings) @ 2,7v så kan jeg vel si at disse er stabile. hvis det viser seg at de klarer enda mer på default timings, så kommer jeg tilbake med en oppdatering.

grunnen til at jeg poster dette her er fordi dette asus kortet vistnok er bra til å klokke med, menb pga mangelen av volt til ram, så er det noe begrensa hva man kan få henta ut av det.

håper da at noen som vurderer en 2gb pakke synes dette er kjekt å vite.

vet at corsair kommer ut med en 2gb pakke snart som vistnok skal klare 250mhz med 3-4-4-8 til den spekulerte prisen ~2k, håper noen kan komme tilbake med tester av disse, vil være moro å se hva de er gode for.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Spirre Postet i dag, 15:33

disse kjørte jeg nå memtest på i natt, og etter 9 timer med 260mhz 3-3-2-7 (auto settings) @ 2,7v så kan jeg vel si at disse er stabile. hvis det viser seg at de klarer enda mer på default timings, så kommer jeg tilbake med en oppdatering.

Ja dette er i alle fall jeg litt spent på hva resultatene hos eventuelle A8N eiere blir. Nå er jo 3Volt tilstrekkelig for de fleste da, men det jeg er spent på er å se fler med hastigheter over 245-250Mhz. På Deluxe har det vist seg umulig uten å kjøre 2T så langt jeg har fått med meg i alle fall. Vet ikke om de siste versjoner av bios har bedret dette noe.

Knopfix, som Windsor sier, lim inn i feks Paint, lagre som jpeg, lettere for deg, lettere for oss :)

Jeg syns forøvrig det kan se litt ut som du også sliter med korrupte nedlastninger, begge feilmeldingene sier jo at filene er ødelagt på noe vis slik jeg tolker det. Dette er jo ikke helt ukjent med Nivida firewall/nettverkskortet, spesielt i senere tid. Prøv å laste ned filene med en annen maskin, fjerne Nvidia Firewall, (eventulelt også IDE drivere) hvis du har de inne, og se om det gjør noen forskjell.

Bios 1013 oppdaterer firmware i Nvidia nettverkskortet, så hvis du tror det kan ha noe med dette "korupte nedlastninger" problemet å gjøre, kan du forsøke å flashe tilbake til 1011 også.

Lenke til kommentar

Takk for tipset om nettverkskortet.Har nedgradert bios og avinnstallert Nvidia firewall.

Har brukt bios 1013 i ca 2-3 mnd uten problemer så dukket dette problemet plutselig opp for en uke siden uten noen spesiell grunn.

Har stresset fælt med dette,innstallert Windows på forskjellige hardisker,tatt ut ram,oppgradert bios osv,men skjønte ingenting. :D

Hvorfor har de ennå ikke fått fikset dette nettverkskortproblemet,kanskje det er en feil i hardware siden det tar så lang tid?

Lenke til kommentar
Knopfix Postet i dag, 02:06

Takk for tipset om nettverkskortet.Har nedgradert bios og avinnstallert Nvidia firewall.

Har brukt bios 1013 i ca 2-3 mnd uten problemer så dukket dette problemet plutselig opp for en uke siden uten noen spesiell grunn.

Ja, det er et litt merkelig problem, virker en smule tilfeldig hvem og når det rammer. Har ikke selv opplevd det, men bruker jo gammel bios og ikke Nvidia firewall jeg da. Syns det virker som den firewallen er litt på beta stadiet enda, og selv om tanken bak hardware firewall sikkert er god, virker det som det beste rådet pr idag er å holde seg langt unna den inntil videre.

Jeg tror litt av grunnen til at problemer oppstår er at det er vanskelig å lage bios som fungerer like bra under alle forhold, hos meg var feks siste bios slik at hvis jeg endret FSB/HTT fra orginale 200, crashet/hang den såpass at clear cmos var det eneste som nyttet. Etter 3 forsøk bar det tilbake til 1006 igjen for min del. Regner med at andre ikke har dette problemet siden jeg ikke har hørt om det her.

Vel, håper det løser seg for deg nå da Knopfix :)

Lenke til kommentar

jeg har deluxe utgaven. Finner ikke optimale settings for ram.

alternativene er jo:

Memclock index

Tcl

Tras

Trcd

Trp

Trc

Trfc

Trwt

Twr

1/2 mem

Min ram er Corsair TWINX1024-3200XL. Noen som kan fortelle meg hva instillingene skal være?

Har a64 3500+ klokket originalt (foreløpig). Med auto innstillinger times ikke ram til 2-2-2-5 som den skal være. Har prøvd meg frem men opplever at spill blir ustabile.

Lenke til kommentar
vortx Postet i dag, 15:58

Har a64 3500+ klokket originalt (foreløpig). Med auto innstillinger times ikke ram til 2-2-2-5 som den skal være. Har prøvd meg frem men opplever at spill blir ustabile.

Det finnes vel egentlig ikke noe fasitsvar på hva som er best, men mener du at den blir ustabil med manuelt satt standard, eller at du ikke finner ut hva som er hva? Hvis hk selv får sette tidene (SPD) blir det vel stort sett alltid satt litt slappere for å sikre stabillitet.

Men altså om du setter de oppgitte tider standard;

Memclock index

Tcl-2

Tras-5

Trcd-2

Trp-2

Trc-Auto

Trfc-Auto

Trwt-Auto

Twr-Auto

1/2 mem-1T

Og V-dimm 2,75V

Blir det fortsatt ustabilt da?

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til dere som er litt mer 1337 enn det jeg er :)

Problemet er at jeg har 2 stk 512 mb brikker som ble kjøpt på psdata denne uken :dribble: men jeg har også en 512 mb + 256 mb brikke av et annet merke. Går det an å bruke alle samtidigt, eller i beste fall bruke den 512 mb som er annet merke enn de som ble kjøpt denne uken?

Nå bruker jeg bare 2 stk 512- brikkene fordi jeg ikke forstår hvilken kombinasjon de skal settes inn i de 4 forskjellige bankene.

Håper noen kan hjelpe meg stakkers noobi :blush:

Lenke til kommentar

ukey, først og fremst: ja du kan bruke alle 4 brikkene.

men, det er ikke lurt da de er forskjellige merker og størelser. plus at 4 brikker senker ytelsen en del. (2T vs 1T)

hvis du føler for å slå opp i hovedkort boka di, så burde du klare å finne ut hva slags portet du skal bruke for å få dual channel. kan ikke ta mer enn 30 sekunder +/-...

Lenke til kommentar
ukey, først og fremst: ja du kan bruke alle 4 brikkene.

men, det er ikke lurt da de er forskjellige merker og størelser. plus at 4 brikker senker ytelsen en del. (2T vs 1T)

hvis du føler for å slå opp i hovedkort boka di, så burde du klare å finne ut hva slags portet du skal bruke for å få dual channel. kan ikke ta mer enn 30 sekunder +/-...

5102742[/snapback]

Det er det som er problemet, jeg har ikke hovedkort boka, finner den ikke :cry:

Men går det an å bruke den andre 512 mb brikken selvom det ikke er det samme merket?

Lenke til kommentar

det går vel, er bare å teste. men som sagt, beste er 2 brikker. dersom du skal ha flere, så bør du i alle fall ha 4, for du mister dual channel ved å bruke 3 brikker + tapet på å måtte kjøre 2T framfor 1T.

hvor brikkene skal stå kan du jo prøve deg fram til, det står vel om de kjører single eller dual channel når du slår på maskina? det gjør det på mitt kort i alle fall

Lenke til kommentar

ewi, som Spirre sier er det i grunn bare å prøve. At brikkene ikke er av samme merket spiller "ingen" rolle. ("ingen"= sjangsen for at det ikke blir 100% stabilt er større enn om de er av eksakt samme type.) Også er det jo slik at ingenting blir bedre enn det svakeste ledd, så om en av brikkene dine har dårligere timings enn de andre, må alle kjøre som den dårligste.

I følge boka bør man ved dualchannel sørge for at total minnemengde pr kanal er lik, for best ytelse. Det går jo ikke opp hos deg. Når det gjelder akkurat det med 1T vs 2T sier jeg som alltid: Hvis du har reell bruk for mer enn 1GB minne, vil fordelen med dette være mye større enn tapet med å kjøre 2T.

Hvis jeg var deg hadde jeg vurdert hvor stort behovet for mer minne faktisk er, og om det er stort, kjøp en brikke til, slik at du får 2 og 2 like i det minste...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
ewi, som Spirre sier er det i grunn bare å prøve. At brikkene ikke er av samme merket spiller "ingen" rolle. ("ingen"= sjangsen for at det ikke blir 100% stabilt er større enn om de er av eksakt samme type.) Også er det jo slik at ingenting blir bedre enn det svakeste ledd, så om en av brikkene dine har dårligere timings enn de andre, må alle kjøre som den dårligste.

I følge boka bør man ved dualchannel sørge for at total minnemengde pr kanal er lik, for best ytelse. Det går jo ikke opp hos deg. Når det gjelder akkurat det med 1T vs 2T sier jeg som alltid: Hvis du har reell bruk for mer enn 1GB minne, vil fordelen med dette være mye større enn tapet med å kjøre 2T.

Hvis jeg var deg hadde jeg vurdert hvor stort behovet for mer minne faktisk er, og om det er stort, kjøp en brikke til, slik at du får 2 og 2 like i det minste...

5104646[/snapback]

Nå er en 512mb brikke til bestilt, då har jeg tilsammen 2 gb med ram(3 like brikker og 1 annen brikke av et annet merke). Bør jeg bruke alle sammen eller bare de 3 brikkene som er like(geil som brikker som er på tilbud hos psdata denne uken)?

Lenke til kommentar
Nå er en 512mb brikke til bestilt, då har jeg tilsammen 2 gb med ram(3 like brikker og 1 annen brikke av et annet merke). Bør jeg bruke alle sammen eller bare de 3 brikkene som er like(geil som brikker som er på tilbud hos psdata denne uken)?

Jeg er ikke 100% sikker på dette, men slik jeg har forstått det vil ikke dualchannel fungere med 3 brikker, og hva det utgjør i ytelse er jeg ikke sikker på. Jeg for min del ville nok da prøvd å bruke den 512MB brikken du har fra før av sammen med de andre. Såfremt den da ikke har dårligere timings.

Tenkte forresten jeg skulle gjøre noen forsøk med dette selv i kveld, har en 512MB brikke av et par som jeg tror er defekt, så skal se hva som skjer i praksis med 3 brikker.

Lenke til kommentar

det skulle vel funke fint med 4 brikker, selv om den ene er av en annen type. i allef all så lenge du holder deg til den dårligste timings, og ikke overklokker så mye.

uansett så er det bare å prøve, i værste fall så blir det bare noe piping fra maskina og null boot. og da vet du jo hva problemet er, så da er det bare å enten kjøre 3 eller 2 brikker, eller kjøpe enda en geil brikke.

Lenke til kommentar

Ja ewi, ingen maskiner er jo helt like, men nå prøvde jeg for morro skyld å sette inn en brikke nr 3 (som har virket sammen med de andre da jeg hadde 4) og det var ikke i nærheten av å fungere.

Måtte tom ta ut og starte opp med bare en brikke for å få det i gang igjen med de 2 jeg bruker til vanlig etter at jeg hadde prøvd med 3. Prøvde i begge sloter, bare lange pip, med lange intervaller og ikke bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...