Breiker Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 www.lavalys.com <-- last ned Everest Home edition. Lenke til kommentar
John Doe Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Har et A8N DeLuxe kort som har tatt kvelden og vurderer premium, noen grunner til at jeg ikke skal gjøre det? Vannkjøling på chipsettet, cpu og skjermkort, og mener å ha lest at man trenger vifte på CPU for at den vifteløse chipsett kjøleren på premium kortet skal virke? Premium kortet er noe dyrere, er det andre ting enn chipsett kjøleren som gjør den det? Bundle betyr lite for meg. Like greit å kjøpe nytt Deluxe kort? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Har et A8N DeLuxe kort som har tatt kvelden og vurderer premium, noen grunner til at jeg ikke skal gjøre det? Vannkjøling på chipsettet, cpu og skjermkort, og mener å ha lest at man trenger vifte på CPU for at den vifteløse chipsett kjøleren på premium kortet skal virke? Premium kortet er noe dyrere, er det andre ting enn chipsett kjøleren som gjør den det? Bundle betyr lite for meg. Like greit å kjøpe nytt Deluxe kort? Jeg har akkurat den løsningen, chipsettet kjentes meget varmt ut, og jeg hadde none CRC-errors på det innebygde nettverkskortet. Så jeg trodde dette var pga varme. (nå tror jeg det er pga chipsett-drivere i kombinasjon med dette kortet, noen som vet noe mer om dette? Tråd på anand) Problemet er at det den kjøleskaen på premium sitter veldig hardt, og at det er noen mosfetgreier under selve ribba, som ikke blir kjølt om du tar den av. For meg far de plastfeste-greiene akkurat lange nok til å feste en vannblokk oppå den eksisterende kjølingen av NB. Men da kommer den borte i en spole-sak som ligger inntil (regner med at det ikke er noe stress, det funker ihvertfall ) Hadde jeg vist det jeg viste i dag hadde jeg heller gått for deluxe, når man skal vannkjøle NB er det bare tungvint å ha premium. Jeg vet ikke som det er noe mer stæsj på premiumen enn på deluxe. AtW Endret 12. oktober 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) John Doe Skrevet 12/10/2005 : 11:29 Har et A8N DeLuxe kort som har tatt kvelden og vurderer premium, noen grunner til at jeg ikke skal gjøre det? Vannkjøling på chipsettet, cpu og skjermkort, Spør du meg er det da kun to aktuelle grunner til og velge premium; du trenger mulighet for og kjøre minnet over 250Mhz, eller du har behov for lettvindt skifte mellom SLI og singel skjermkort. Når det gjelder det med vifte, har du sikkert allerede oppdaget at ribben ved siden av cpu blir god og varm på Deluxe kortet også hvis du fjerner cpu viften (vannkjøl). Med Premium får du i tillegg til den varmen som allerede er der (strømforsynings transistorer) også varmen fra MCP (Northbridge). Man bør sørge for en viss luftsirkulasjon i det området enten det er Deluxe eller Premium er mitt råd. Men behovet er større på Premium kan man vel si, og det er litt mer kompelisert og få vannkjøl på MCP med Premium. Dette fordi strømforsynings- kjøler og MCP kjøler er i en del... Edit, ATW var litt før, med en del av det samme. (Har du endelig innsett at det er noe under den ribba nå ATW ) Endret 12. oktober 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
soppus Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) på tide med oppgradering av minne på deluxe`en. noen som har erfaringer med: TWINX1024-3200C2PRO eller OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev 2 evt andre gode forslag på klokkeminne? Endret 12. oktober 2005 av soppus Lenke til kommentar
John Doe Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Takk til ATWindsor og pcp160 for raske svar, det blir nytt DeLuxe kort på meg. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Bare hyggelig John Doe, jeg mener det er det mest fornuftige valget om man skal vannkjøle, og som nevnt ikke (som jeg selv gjør) lider av Deluxe's manglende evne til og kjøre minnet over ca 250Mhz 1T. Premium har vel forøvrig også en pci-e x4 port, men du finner jo knapt noe og putte i den uansett. (Deluxe har x1 port) soppus Skrevet 12/10/2005 : 13:27 på tide med oppgradering av minne på deluxe`en. noen som har erfaringer med: TWINX1024-3200C2PRO eller OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev 2 evt andre gode forslag på klokkeminne? Har i alle fall bare god erfaring med 2x512MB Corsair C2 på dette hk, klokket tålelig greit, og veldig stabilt og bra. Men de blir veldig varme, så trenger litt luft rundt seg for å gå stabilt med klokking over 225Mhz. Nå er jeg litt usikker på PRO vs ikke PRO, mine var ikke PRO, og det som var en overaskelse for meg (hadde ikke lest godt nok...) var at de kjører CAS2,5 på AMD. Så om det er viktig for deg bør du sjekke Corsair's side ang dette. Om de generelt er bedre eller dårligere enn OCZ'ene aner jeg ikke, så det får andre svare på Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Har ettervært tenkt å kjøpe meg litt mer minne, sitter nå med en pakke fra OCZ på 2x 512 brikker, og skal ettervært kjøpe meg to til slik at jeg fåt 2gb med minne(grunnen for det meste er vel at jeg spiller BF2 en del og har hørt at 2gb har hjulpet mange). Så det jeg da lurer på om det har noe å si om jeg kjøper 2x 512 brikker fra en annen produsent, vil det da skape problemer med de OCZ brikkene jeg allerede har? eller går det fint? Eller ville det lurest vært å kjøpe nytt minne av samme type som jeg allerede har? Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Er det mulig å "re-sette" SLI Deluxe-kortet? Har noen problemer her nemlig; skal installere WinXP på en tom disk, men når jeg starter opp fra CD så dukker denne feilmeldingen opp: "disk boot failure, insert system disk and press enter". Grunnen til at jeg må installere OS på nytt er at jeg etter å ha installert et program har hatt bare prob med pc'n. Jeg fikk opp noen feilmeldinger om; "BIOS Extension" og "SCSI-controller" etter installasjon av det prorammet, etter dette har jeg måttet starte opp i sikkerhetsmodus. Nå er jeg lei av det og vil installere OS på nytt, men som sagt går det dårlig...... Vær snille å hjelp meg.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Er det mulig å "re-sette" SLI Deluxe-kortet? Har noen problemer her nemlig; skal installere WinXP på en tom disk, men når jeg starter opp fra CD så dukker denne feilmeldingen opp: "disk boot failure, insert system disk and press enter".Grunnen til at jeg må installere OS på nytt er at jeg etter å ha installert et program har hatt bare prob med pc'n. Jeg fikk opp noen feilmeldinger om; "BIOS Extension" og "SCSI-controller" etter installasjon av det prorammet, etter dette har jeg måttet starte opp i sikkerhetsmodus. Nå er jeg lei av det og vil installere OS på nytt, men som sagt går det dårlig...... Vær snille å hjelp meg.... Sikker på at boot-rekkefølgen er riktig da? Høres ut som PCen din prøver å boote fra harddisken istedet for CDen. Det setter du i biosen. AtW Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Sjekket DOs and DONTs som var linket til noen tråder tilbake. Etter at jeg satt volt manuelt til 2.75 på minne har jeg ikke opplevd BF2-krasj ennå. Oppgraderte nylig med 2 ekstra Corsair XMS512XL-brikker, tilsammen 4, men ser jeg muligens burde bytte de inn for 2 x XMS1024C2 brikker. Har et par dager igjen av angrefristen, så for klokkingens del er det kanskje verdt det. Har også økt FSB til 201 som de tipset om. Det kan jo være det var PCI-klokken som skapte problemer. Spilte i hvertfall BF2 i flere timer uten krasj i dag. Litt off-topic: Med Premium og 7800GTX (6.65/78.01) er alle filmer svart/hvit når jeg bruker ffdshow. Noen som har samme problem? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Ja håvard87, syns også det kan høres ut som det ATW sier, så prøv først og dobbeltsjekke i bios at du har satt rett boot. Du kan også trykke F8 (boot meny)og velge boot derfra, og husk og "trykke en tast" for å starte fra cd rom når det står på skjermen. En anne ting som kan være lurt er og koble vekk alt annet enn cd rom samt den disken du skal ha OS på frem til innstallasjonen er fullført. (Edit: alle andre disker sata/pata enheter that is, ikke pci kort ol altså ) Det går også an å resette hk ja, du har en jumper ved siden av batteriet som kan flyttes, slik at bios resettes. Se side 2.17 i manualen. Til slutt, om du ikke har slettet innholdet på disken, og helst vil slippe det, kan du velge "reparere" Windows helt på slutten av innstallasjonsmenyen, dette gjør at Win fikser seg selv, uten at du trenger og innstallere alt på nytt. Kommer selvsagt litt an på hva som faktisk har skjedd, men det er absolutt verdt et forsøk, hvis man har mye innstallert. Nitrius Skrevet 12/10/2005 : 15:21 Så det jeg da lurer på om det har noe å si om jeg kjøper 2x 512 brikker fra en annen produsent, vil det da skape problemer med de OCZ brikkene jeg allerede har? eller går det fint? Eller ville det lurest vært å kjøpe nytt minne av samme type som jeg allerede har? Har brukt Corsair 4400C25 sammen med Corsair 3200 C2 her uten at det var noe problem, og generelt skal jo forskjellige brikker gå an å ha sammen. Men jeg ville uansett kjøpt like hvis du først skal kjøpe noe for å bruke med de du har. Det er det som potensielt skaper minst trøbbel. Uten at jeg kan skjønne at det har noen sammenheng må jeg nevne at jeg nettopp tok livet av en av mine kjære Corsair C2 for et par dager siden. Har som nevnt brukt de både alene og sammen med 4400 brikkene, og tildels med høy klokk. Og vært veldig fornøyd med dem. Satte de nå inn i htpc'n min sammen med 2x512MB TwinMos, og det gikk fint et par dager. Plutselig tok den ene bare kvelden, og det på 210Mhz, altså praktisk talt uklokket.... Så vet som sagt ikke om det det har noen som helst sammenheng, i teorien skal det gå fint, men med settings tilsvarende det dårligste paret selvsagt. Og litt mistenkelig var det jo at de døde akkurat nå, som de endelig ikke ble pint ifht klokke og Vdimm Endret 12. oktober 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Er det mulig å "re-sette" SLI Deluxe-kortet? Har noen problemer her nemlig; skal installere WinXP på en tom disk, men når jeg starter opp fra CD så dukker denne feilmeldingen opp: "disk boot failure, insert system disk and press enter".Grunnen til at jeg må installere OS på nytt er at jeg etter å ha installert et program har hatt bare prob med pc'n. Jeg fikk opp noen feilmeldinger om; "BIOS Extension" og "SCSI-controller" etter installasjon av det prorammet, etter dette har jeg måttet starte opp i sikkerhetsmodus. Nå er jeg lei av det og vil installere OS på nytt, men som sagt går det dårlig...... Vær snille å hjelp meg.... Sikker på at boot-rekkefølgen er riktig da? Høres ut som PCen din prøver å boote fra harddisken istedet for CDen. Det setter du i biosen. AtW Jeg starter fra CD/DVD-rom, så det er ikke det som er problemet. Jeg har dessuten bare en harddisk tilkoblet i tillegg til en CD/DVD-ROM og den er tom. Jeg tror problemet ligger i CD-ROM'en fordi når jeg startet opp i sikkerhetsmodus, så finner jeg ingen CD-ROM. Jeg har prøvd å tilkoble 3 forskjellig CD/DVD og DVD-RW-ROM's men ingenting fungerer. Det var derfor jeg trodde dette hadde noe med HK å gjøre. Hva tror dere? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 håvard87 Skrevet 12/10/2005 : 17:10 Jeg starter fra CD/DVD-rom, så det er ikke det som er problemet. Jeg har dessuten bare en harddisk tilkoblet i tillegg til en CD/DVD-ROM og den er tom. Du mener vel ikke tom, som i ingen cd i? Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 håvard87 Skrevet 12/10/2005 : 17:10 Jeg starter fra CD/DVD-rom, så det er ikke det som er problemet. Jeg har dessuten bare en harddisk tilkoblet i tillegg til en CD/DVD-ROM og den er tom. Du mener vel ikke tom, som i ingen cd i? Hehe. Neida, jeg har WinXP-cd'n i ROM'n. Det jeg mente, var at harddisken som er tilkoblet PC'n er tom. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hehe. Neida, jeg har WinXP-cd'n i ROM'n. Det jeg mente, var at harddisken som er tilkoblet PC'n er tom. Ja, ok bare greit å være helt sikker, har selv gjort større tabber enn det Kan du for ordens skyld også skjekke at den Windows cd'n faktisk booter i en annen pc. Hvis du trykker F8 under oppstart, kommer den cd spiller'n opp som et alternativ da? Hvis ikke kan du forsøke og flytte/bytte ide på kabelen, sjekke jumper (ja hvis det er ide cd rom da..) Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hehe. Neida, jeg har WinXP-cd'n i ROM'n. Det jeg mente, var at harddisken som er tilkoblet PC'n er tom. Ja, ok bare greit å være helt sikker, har selv gjort større tabber enn det Kan du for ordens skyld også skjekke at den Windows cd'n faktisk booter i en annen pc. Hvis du trykker F8 under oppstart, kommer den cd spiller'n opp som et alternativ da? Hvis ikke kan du forsøke og flytte/bytte ide på kabelen, sjekke jumper (ja hvis det er ide cd rom da..) Jepp, OS-CD'n booter i andre PC'er den. Ja, hvis jeg trykker F8 under oppstart kan jeg velge å starte fra CD-ROM, men som sagt får jeg da beskjed om; "disk boot failure....." Har også prøvd å flytte på jumber, bytte IDE-port og bytte IDE-kabel. Nothing works.... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) John Doe Skrevet 12/10/2005 : 11:29 Har et A8N DeLuxe kort som har tatt kvelden og vurderer premium, noen grunner til at jeg ikke skal gjøre det? Vannkjøling på chipsettet, cpu og skjermkort, Spør du meg er det da kun to aktuelle grunner til og velge premium; du trenger mulighet for og kjøre minnet over 250Mhz, eller du har behov for lettvindt skifte mellom SLI og singel skjermkort. Når det gjelder det med vifte, har du sikkert allerede oppdaget at ribben ved siden av cpu blir god og varm på Deluxe kortet også hvis du fjerner cpu viften (vannkjøl). Med Premium får du i tillegg til den varmen som allerede er der (strømforsynings transistorer) også varmen fra MCP (Northbridge). Man bør sørge for en viss luftsirkulasjon i det området enten det er Deluxe eller Premium er mitt råd. Men behovet er større på Premium kan man vel si, og det er litt mer kompelisert og få vannkjøl på MCP med Premium. Dette fordi strømforsynings- kjøler og MCP kjøler er i en del... Edit, ATW var litt før, med en del av det samme. (Har du endelig innsett at det er noe under den ribba nå ATW ) Må bare få korrigere litt her. Premiumkortet har overhode INGEN problemer når det gjelder vannkjøling, har selv kjørt dette i flere døgn overklokket og med vannkjøling uten at den passive kjølingen har forårsaket ustablitet pga for høy temp, personelig hadde jeg nok valgt (noe jeg forøvrig gjorde) Premiumkortet foran Deluxe,ikke minst med tanke på støy, ja vet de har fått ny vifte,men uansett så støyer den og . Men behovet er større på Premium kan man vel si, og det er litt mer kompelisert og få vannkjøl på MCP med Premium. Dette fordi strømforsynings- kjøler og MCP kjøler er i en del... Jeg vil si det er enklere, fordi her han du sette vannblokka direkte på den passive kjølern og feste den med en liten dert termisk lim, dermed kjøler vannblokka hele det passive systemet og ja det virker :-) Endret 12. oktober 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 håvard87 Skrevet 12/10/2005 : 18:06 Jepp, OS-CD'n booter i andre PC'er den. Ja, hvis jeg trykker F8 under oppstart kan jeg velge å starte fra CD-ROM, men som sagt får jeg da beskjed om; "disk boot failure....." Har også prøvd å flytte på jumber, bytte IDE-port og bytte IDE-kabel. Nothing works.... Ja det var da som pokker... Hvis du altså er helt sikker på at cd kan leses av den spillern du bruker, og du har prøvd dette du sier med kabler/jupere osv, og nå også forsøkt en "reset" av bios, begynner det og bli værre. Den disken du skal innstallere på blir også funnet, og alt ser normalt ut i bios også... Hva var det forresten for et program som startet disse problemene? Snekker`n Skrevet 12/10/2005 : 18:12 Må bare få korrigere litt her. Premiumkortet har overhode INGEN problemer når det gjelder vannkjøling, har selv kjørt dette i flere døgn overklokket og med vannkjøling uten at den passive kjølingen har forårsaket ustablitet pga for høy temp, personelig hadde jeg nok valgt (noe jeg forøvrig gjorde) Premiumkortet foran Deluxe,ikke minst med tanke på støy, ja vet de har fått ny vifte,men uansett så støyer den og . Men vi snakker om flere ting på en gang her nå, hvis man har tenkt å bruke Premium uten vann på chipset, (altså kun cpu blokk) blir det desto viktigere med luftflyt rundt ribben på mosfet'ene. Det er det jeg påpeker. Du har jo tom laget en duth som sørger for det hos deg, så da er jo den saken løst på glimrende vis. Hvis man limer på en vannblokk, er det selvsagt et fett, og man slipper til og med å bekymre seg over mosfet varmen. Men nå sitter jo John Doe slik jeg forsto det allerede på vannblokk til Deluxe chipset, og da mener jeg det er penger ut av vinduet om man ikke har bruk for minneklokke egenskapene til Premium. At Deluxe støyer blir jo da helt irelevant. Men blokk limt fast på Premium er jo for all del en brukbar løsning for de som har det, hvordan er det med høyden og plassen ifht SLI med en slik løsning, og hva slags blokk er passende å bruke her? Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Jeg har som sakt Premium kortet og jeg har bare en ekstra vifte i kabinettet mitt, en 120x120 Papst vifte som suger ut luften bak det er alt, og pcen er fin og stabil værtfall, CPU på 30-35 grader i idle og noe og 40 når den stresses om jeg husker rett, hovedkortet ligger fint og stabilt på sånn ca 35-38 grader hele tiden, skjermkortet ligger på 46-49 i idle og ca 60+ eller noe i load om jeg husker rett. Så sånn sett er værtfall jeg fornøyd og hvor varmt det er, bryr jeg meg egentlig ikke så mye om, så lenge systemet holder seg stabilt og ikke noe brenner Edit: hadde vist lurt seg inn litt skriveleifer gitt. Endret 17. oktober 2005 av Nitrius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå