pcp160 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 mantra17 Skrevet 28/09/2005 : 18:29 QUOTE Har ikke vært borti disse kortene så mye, men er det noe problem med silicon-kontrolleren kontra nvidia? Nei, men jeg tror nVidia-controlleren er bedre. Ja, så fint at du fikk det til da, burde kanskje lage deg en kopi av akkurat den Raid driveren fra cd'n da hvis den er litt tvilsom. Jeg har også et generelt noe bedre inntrykk av Nvidia raid kontrolleren bedre GUI, mer fleksibel, intergrert i chipset, og om ikke annet så er den mest åpenbare grunnen for og bruke den, at Boot går vesentlig raskere når man skrur av SIL med sin evindelige boot screen ved hver bidige oppstart. Lykke til med de 150 sidene, eller hva det nå har blitt Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 (endret) t-vs Skrevet 28/09/2005 : 18:34 Kan du begrunne dette? Er det på noen stor fordel å bruke nvidia fremfor SIL. Har nemlig hørt om noen som sliter med at diskene ikke detekteres av SIL kontrolleren. Er dette en "operatør error" eller er den mer vrien av seg? Ja, så ikke ditt spørsmål i farten, nå har jeg delvis begrunnet det i svar til Mantra over. Rent ytelsesmessig er det lite sannsynelig at det er noen forskjell. Men for å si det sånn så var overgangen fra ICH6R (Intel's raid kontoller) og til det greiene her som og gå 5 år tilbake i tid når det gjelder funsjonalitet og brukervennlighet. Men akkurat det er nå mest "synsing" fra min side da. Det som er verdt å merke seg med SIL er at den kun støtter single disker i JBOD mode (just a bunch of disks), så man må på en måte sette opp et raid, selv om man bare har en disk. Gjør man ikke det kommer det beskjed om at det ikke er noen fungerende disk detektert. Kanksje det er det du har hørt om? Har ikke hatt noe problemer med den ellers her, har brukt den med 74GB Raptorer. Endret 28. september 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg har et spørsmål som sikker står en plass i tråden, men..... jeg skal nå sette timingser på OCZ PC3200 rev-2, de har jo 2-2-2-5, de tre første er jo greie, men disse: row cycle time Trc...? Row refresh cyc time Trfc..? Read-to-write time Trwt....? write recovery time Twr...? Og hva skal Tras settes til? 5 eller litt høyere? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Det virker som hovedkortet mitt er delvis defekt, siden pci portene, sil nettverket ikke virker m.m. Så det blir vel å sende reklamasjon... -Men slike ting kan jo gå ukevis, ja det går raskt en måned, så i mellomtiden må jeg ha ett midliertidig hovedkort, som jeg muligens kan kaste ut på qxl eller noe når/hvis jeg får tilbake deluxe kortet mitt. Hva tror dere om disse kortene: ? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308957&cks=PRL http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311967&cks=PRL Jeg har kommet frem til at jeg må ha ett kort som ligner ganske mye på det jeg har, for hvis ikke må jeg begynne å innstallere om windows og greier... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Ja, Kong Basse hvorfor ikke like så godt demo, feks dette; Asus A8N-E, nForce4 Ultra til Kr 650,- eller kanskje;MSI K8N NEO4 F, nForce4 til KR545,- Vil tro det er lettere og kvitte seg med også i ettertid, enn microATX Asus i alle fall. Asuskortet er jo praktisk talt likt som det du vel har i dag, og dermed skulle det ikke kunne bli noe problem hvis det mangler cd osv med disse demokortene. Lenke til kommentar
t-vs Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 (endret) t-vs Skrevet 28/09/2005 : 18:34 Er det på noen stor fordel å bruke nvidia fremfor SIL. Har nemlig hørt om noen som sliter med at diskene ikke detekteres av SIL kontrolleren. Er dette en "operatør error" eller er den mer vrien av seg? Det som er verdt å merke seg med SIL er at den kun støtter single disker i JBOD mode (just a bunch of disks), så man må på en måte sette opp et raid, selv om man bare har en disk. Gjør man ikke det kommer det beskjed om at det ikke er noen fungerende disk detektert. Kanksje det er det du har hørt om? Har ikke hatt noe problemer med den ellers her, har brukt den med 74GB Raptorer. Tja. Min etterhvert noe frustrerte venn forsøker å sette maskinen opp i RAID0. Det fungerer fint med nvidia kontrolleren, men ikke på SIL. Da finner han ikke diskene i bios. Han kan jo selvfølgelig bruke nvidia, men det er jo en smule irriterende å ikke finne ut hvorfor ikke SIL kontrolleren fungerer. Men etter å ha lest litt i siste innleggene her så er vel grunn til å anta at dette er snakk om et driver-problem. For etter som jeg skjønner så er det ikke noen spesielle ting som man må passe på når SIL skal brukes. Edit: 1. Går det an å kjøre raid på begge kontrollerene samtidig? 2. Går det an å kjøre både raid og en single disk samtidig på samme kontrolller? Endret 29. september 2005 av t-vs Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 t-vs Skrevet 28/09/2005 : 22:38 Men etter å ha lest litt i siste innleggene her så er vel grunn til å anta at dette er snakk om et driver-problem. For etter som jeg skjønner så er det ikke noen spesielle ting som man må passe på når SIL skal brukes. Nei jeg har ikke noe mer og tilføye, eller møtt på noe spesielle problemer. Men har man allerede et raid satt opp i Nvidia, blir ikke det funnet av SIL om man flytter det, det må settes opp på nytt i SIL-bios, og riktig drivere må jo også på plass. Det med fler disker vet ikke jeg noe om, og lurer litt på det selv, om man er tvunget til å bruke SIL til raid hvis man har sata dvd/cd? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Da ser det endelig ut til at ASUS A8N32-SLI Deluxe blir å finne i butikkhyllene. Men det koster skjorta! ASUS A8N32-SLI Deluxe Endret 30. september 2005 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Vultur Gryphus Skrevet 30/09/2005 : 17:43 Da ser det endelig ut til at ASUS A8N32-SLI Deluxe blir å finne i butikkhyllene. Men det koster skjorta! ASUS A8N32-SLI Deluxe Ja tror jammen jeg ville valgt Premium fremfor dette. Nå får vi jo vente å se hva fremtidige drivere ol kan by på, men foreløpige tester viser jo ingen ytesesøkning, eller andre ting som kan forsvare prisen. Jeg trodde i grunn pci-båndbredden langt i fra var noen flaskehals selv med x8 jeg da men... For meg ser dette ut som i samme "gata" som AGP-Pci-e, eller 3Gbs sata som er fint å skryte av, men som ytelsesmessig enn så lenge har forsvinnende lite for seg i praksis. Men det er mulig jeg tar feil i synsingen her altså, andre meninger om dette? Lenke til kommentar
gsn Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 På A8N32 SLI DELUXE så sata portene veldig rart plassert ut i bildet i prisguiden.. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Vultur Gryphus Skrevet 30/09/2005 : 17:43 Da ser det endelig ut til at ASUS A8N32-SLI Deluxe blir å finne i butikkhyllene. Men det koster skjorta! ASUS A8N32-SLI Deluxe Ja tror jammen jeg ville valgt Premium fremfor dette. Nå får vi jo vente å se hva fremtidige drivere ol kan by på, men foreløpige tester viser jo ingen ytesesøkning, eller andre ting som kan forsvare prisen. Jeg trodde i grunn pci-båndbredden langt i fra var noen flaskehals selv med x8 jeg da men... For meg ser dette ut som i samme "gata" som AGP-Pci-e, eller 3Gbs sata som er fint å skryte av, men som ytelsesmessig enn så lenge har forsvinnende lite for seg i praksis. Men det er mulig jeg tar feil i synsingen her altså, andre meninger om dette? Det er mulig at fremtidige bioser/drivere vil bidra til ytelsesøkning, men jeg er skuffet over at det ikke var en økning i ytelse vs. A8N-SLI Premium! Jeg er spent på å se flere reviews på dette kortet, for det er jo enda etpar uker før det er å finne i butikkhyllene og mye kan jo skje på den tiden.. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 At jeg prøver å bruke Asus Update tool, for å oppdatere Bios, men det står "connected to asus ftp.eteller annet. så står det "Unable to get the remote file from the server" noe lignende, noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg vet ikke hvorfor Nitrius, men du kan i alle fall bare laste ned biosen manuelt, og velge "innstaler fra fil" for å unvike problemet. Lenke til kommentar
Storm29 Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Et problem.... I går installerte jeg et program, som jeg nå angrer veldig på at jeg gjorde..... Jeg kommer aldri lenger enn til at jeg får se skrivebordet før PC'n går til blåskjerm med noen "opplysninger" på. Jeg får melding om at det er oppdaget et problem med ny maskin- eler programvare og at jeg må deaktivere eller fjerne dette. Problemet er jo at jeg ikke rekker å fjerne programvaren før denne meldingen kommer opp og eneste alternativ etter å ha sett denne meldingen er å restarte (for så å vente på at meldingen kommer opp på nytt..... ) Det står forøvrig også at jeg kan prøve å " deaktivere BIOS-minnelaternativer som bufring eller skygging" - hvordan gjøres dette? Jeg kan også prøve å fjerne programvaren i sikkerhetsmodus står det. Men hvordan starter jeg sikkerhetsmodus? Det står nemlig at jeg kan trykke F8 under oppstart, men da får jeg bare velge mellom hva det skal startes på (DVD, Hdd, floppy osv.) ikke sikkerhetsmodus. Jeg var litt usikker på om jeg skulle plassere denne posten her, men siden dette problemet har med hovedkortet mitt å gjøre valgte jeg å ta det her. Jeg vil sette svært stor pris på litt hjelp! Hei. Fikk samme problem i går.. av ukjent grunn brått blåskjem i Windows enten under boot eller etter 2 - 10 sek i Windows. Noe sånt som MACHINE_EXCEPTION_? Fant løsningen på ett eller annet tysk forum (og jeg kan ikke tysk engang).. Avinstaller nVidia IDE-driveren! Høres helt teit ut, men funka for meg Ingen fler blåskjermer! Ang. F8... du må vente til etter booten har kommet til RAID-steppet, DA trykker du F8 Endret 1. oktober 2005 av Storm29 Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg vet ikke hvorfor Nitrius, men du kan i alle fall bare laste ned biosen manuelt, og velge "innstaler fra fil" for å unvike problemet. Ja det er sant, men hadde bare vært litt kjekt å vite hvorfor dette kommer, skal vedde for at det sikkert har noe å gjøre med firewallen her. Men men, får vel gjøre det manuelt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 At jeg prøver å bruke Asus Update tool, for å oppdatere Bios, men det står "connected to asus ftp.eteller annet. så står det "Unable to get the remote file from the server" noe lignende, noen som vet hvorfor? Ja,du må velge å laste ned fra tyskland,da ordner det seg, thaiwan og com funker ikke men som du ser er der tre stk å velge blandt . Lenke til kommentar
Gelp-man Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Hei folkens Noen som vet om det finnes noen premium bios som gir meg mulighet til å kjøre 366mhz på rammen?? Min bios hopper fra 333 til 400mhz. Skulle så gjerne ha kjørt rammen på 366mhz for å få dem opp rundt 400mhz med fsb på 230. Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Hiver meg inn her da jeg tror jeg sliter med enten hovedkort, men muligens windows update. Kompisen min har A8N SLI og jeg har A8N SLI Premium. Vi installerer begge Windows XP med SP1 OEM CDer. Alt virker greit til vi kjører i gang Windows Update. Den første runden går greit, men så må vi ta SP2 manuelt og andre oppdatering gjennom Automatic Updates i bakgrunnen.Grunnen er at Genuin Valdiation trenger ørten forsøk før den funker, men vi aner ikke hvorfor den plutselig gjør det. Som regel er vi ferdig med installasjon når den enedelig lar seg gjennomføre. Det store problemet oppdager vi først når vi skal installere BF2. Kompisen har hatt problemer med at han blir kastet ut av servere etter 0-45 minutter. Vi har reinstallert flere ganger og prøvd så mange varianter som mulig, men han får de samme problemene. Nå som jeg har samme type HK-serie har vi prøvd oss sammen i helga, men nå skjønner jeg ingenting. Nå er det enda mere rot. Windows Update er fortsatt mongis, men vi kommer oss igjennom til slutt. (Loggen i WU sier at flere oppdateringer har feilet, men nye forsøk har fått de inn. Chipset drivere etc blir lagt inn etter SP2 (som anbefalt) og alt er ryddig i Device Manger. Så da installerer vi BF2 og fortsatt ser det lovende ut. Men patchen vi laster ned er alle korrupte, uansett hvor vi laster den ned. Noen ganger kommer vi et stykke, andre ganger kommer en feilmelding med en gang. Har prøvd å kjøre filene den pakker ut i %temp% katalogen som anbefalt på BF2s support-sider, men den krasjer der også. Skulle nesten tro at det var noe galt med nettet da det alltid er involvert i problemene. (Windows update har alltid gått 1MB/s på min 10Mbits linje, men nå er den som regel nede på 10kB-20kB). Sjekker Event Viewer og ser det går igjen "An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation." på begge PCene. Tenkte da kanskje det hadde noe med SATA-drivere å gjøre da vi begge bruker slike disker. Er det nødvendig å installere SATA RAID driver under oppstart av WinXP installasjonen? Lastet ned dotnetfx.exe for å installere denne og jammen var ikke denne korrupt også. Jeg forstår rett og slett ingenting. Det er muligens på tide at jeg gjør som jeg sier til kompisene mine og selger PCen til bytte for en PS/Xbox. Er det noen som har noen meninger om hva problemet skyldes? Jeg finner ingen som nenver problemer med disse hovedkortene så jeg begynner å lure på om microsoft ikke supporterer Windows XP SP1 OEM lenger? Noen formening? Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 At jeg prøver å bruke Asus Update tool, for å oppdatere Bios, men det står "connected to asus ftp.eteller annet. så står det "Unable to get the remote file from the server" noe lignende, noen som vet hvorfor? Ja,du må velge å laste ned fra tyskland,da ordner det seg, thaiwan og com funker ikke men som du ser er der tre stk å velge blandt . Takker, virka det ja. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 At jeg prøver å bruke Asus Update tool, for å oppdatere Bios, men det står "connected to asus ftp.eteller annet. så står det "Unable to get the remote file from the server" noe lignende, noen som vet hvorfor? Ja,du må velge å laste ned fra tyskland,da ordner det seg, thaiwan og com funker ikke men som du ser er der tre stk å velge blandt . Takker, virka det ja. Jepp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå